pony vind bakwerk saai...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamB

pony vind bakwerk saai...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 18:39

hoi iedereen
sinds een halfjaartje rijd ik een pony alleen hij vind bakwerk super saai.. ik hoor heel vaak leuke dingen om te doen maar heb daar niet de mogelijkheid voor zoals springen: hij heeft springen altijd eng gevonden en ik vind het verschrikkelijk. buitenrijden: dan word ie echt een terrorpony en dat is ook de reden dat het niet mag...
deze middag pionnetjes bij de action gekocht voor slalommen maar nu heb ik de vraag wat er meer mee gedaan kan worden. ik wil wat oefenen met stuurwerk want dat heb ik nog steeds niet 100% onder de knie dus miss een pionnetje net naast de hoefslag zetten en er achterlangs. helaas kom ik niet echt op andere leuke dingen. weten jullie iets leuks wat makkelijk in je 1tje is te doen?

Montgri

Re: pony vind bakwerk saai...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:45

Buiten wandelen een optie? Want ik lees alleen buitenrijden, dat het dan een terrorpony wordt. Er naast lukt misschien wel?
Zeiltje kopen en over heen lopen, schriktraining idee.
Balken in een vierkantje leggen en dat hij daar in blijft staan terwijl jij achteruit weg loopt en naar je toe komt als jij het zegt.
Balkjes in een pad leggen, dat hij daar door heen moet lopen. Of enkel met voorbenen er door heen bijvoorbeeld?
Paardenbal kopen en gaat voetballen? Misschien met maatjes er bij voor afwisseling.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 18:50

helaas mag ik überhaupt niet naar buiten. 1 keer gedaan met eigenaresse maar verder mag het niet ook al liep hij lekker mee. zeiltje kan ik wel een keer proberen(zal die vast heel eng vinden :j ). helaas geen beschikking tot balkjes(staat bij iemand aan huis). heb wel eens een bal in de paddock gegooid en erachter gesprongen en gedaan maar geen overtuiging, hij staat samen met een mini-shetje maar die vind het ook niks aan ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:55

je zegt dat sturen niet goed lukt.
krijg je wel les?
zou dan daar beginnen en dan heb je wat te oefenen en dat vind de pony ook vast leuker :j

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 18:58

helaas kan ik met dit paardje niet echt les krijgen. eigenaresse komt er wel vaak bij om soort van les te geven(is jury in redelijk hoog niveau, weet alleen niet precies wat) dus die kan me wel wat advies geven.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:59

Spikeandjax schreef:
helaas mag ik überhaupt niet naar buiten. 1 keer gedaan met eigenaresse maar verder mag het niet ook al liep hij lekker mee. zeiltje kan ik wel een keer proberen(zal die vast heel eng vinden :j ). helaas geen beschikking tot balkjes(staat bij iemand aan huis). heb wel eens een bal in de paddock gegooid en erachter gesprongen en gedaan maar geen overtuiging, hij staat samen met een mini-shetje maar die vind het ook niks aan ;(

Tweedehands balkjes kopen? Of oude weide palen ergens scoren, potjes er afhalen, kantjes netjes afzagen, potje verf van de action.

Mag je ook niet met hem naar buiten als er iemand (met paarden ervaring) mee loopt?

Je hebt ook van die skipey pony’s? Of een skipeybal, is misschien wat leuker dan een gewone bal (ik interpreteerde bij ‘bal’ eigenlijk een voetbal, geen idee of je dat bedoelde).

Mennen een optie? Of dit hem aanleren, kan je ook de bak/paddock slepen. Vind hij misschien leuker, nieuwe uitdaging.

Geen idee hoe hij is om op de trailer te laden... als hij daar moeilijk mee is, klinkt dat voor mij ook weer als een uitdaging om dat soepeler te laten gaan door daarmee aan de slag te gaan. Als er een trailer aanwezig is. Je hoeft niet eens van het erf te gaan dan natuurlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:59

Je kunt de pionnen zo zetten dat je een vierkante volte kan rijden en dan strak om de pionnen heen sturen.

Slalommen

In een rechte lijn neerzetten of juist een schuine lijn en dan bij elke pion iets anders gaan doen. Bij pion 1 stappen, pionnen 2 aandraven, pion 3 halthouden etc...

In het begin zet je daarvoor de pionnen wel ver uit elkaar anders lukt dat niet en je moet wel haalbare doelen hebben.

Ook kun je een pion op het middelpunt van een volte zetten zodat het voor jou makkelijker is een goede ronde volte te rijden als jij naar de pion blijft kijken zul je zien dat het makkelijker gaat.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 19:05

Montgri schreef:
Spikeandjax schreef:

Tweedehands balkjes kopen? Of oude weide palen ergens scoren, potjes er afhalen, kantjes netjes afzagen, potje verf van de action.

Mag je ook niet met hem naar buiten als er iemand (met paarden ervaring) mee loopt?

Je hebt ook van die skipey pony’s? Of een skipeybal, is misschien wat leuker dan een gewone bal (ik interpreteerde bij ‘bal’ eigenlijk een voetbal, geen idee of je dat bedoelde).

Mennen een optie? Of dit hem aanleren, kan je ook de bak/paddock slepen. Vind hij misschien leuker, nieuwe uitdaging.

Geen idee hoe hij is om op de trailer te laden... als hij daar moeilijk mee is, klinkt dat voor mij ook weer als een uitdaging om dat soepeler te laten gaan door daarmee aan de slag te gaan. Als er een trailer aanwezig is. Je hoeft niet eens van het erf te gaan dan natuurlijk.

pony vind een zweep die op de grond ligt al eng dus een balkje word al helemaal eng. met iemand met veel ervaring lopen mag ik volgens mij niet, zou het wel een keer lief kunnen vragen :D .
ik bedoelde een fittnesbal :) vinden ze niks aan.
mennen kent hij maar menwagen is verkocht, vind het zelf ook niks aan.
Laatst bijgewerkt door DreamB op 06-02-20 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 19:06

Ineke2 schreef:
Je kunt de pionnen zo zetten dat je een vierkante volte kan rijden en dan strak om de pionnen heen sturen.

Slalommen

In een rechte lijn neerzetten of juist een schuine lijn en dan bij elke pion iets anders gaan doen. Bij pion 1 stappen, pionnen 2 aandraven, pion 3 halthouden etc...

In het begin zet je daarvoor de pionnen wel ver uit elkaar anders lukt dat niet en je moet wel haalbare doelen hebben.

Ook kun je een pion op het middelpunt van een volte zetten zodat het voor jou makkelijker is een goede ronde volte te rijden als jij naar de pion blijft kijken zul je zien dat het makkelijker gaat.

met die volte kan ik wel proberen, slalommen ga ik sowieso doen, dat bij elke pion wat anders doen ik wel leuk! :) met voltes oefenen is altijd handig :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:47

Als je pionnen op de middellijn op een rij zet, kan je ook een soort van slangevolte gaan rijden en iedere keer als je tussen de pionnen komt gaan halthouden, ervoor zorgen dat je zelf precies tussen de pionnen staat. Je kan beginnen met drie pionnen, en grotere bogen en dat uitbouwen naar meer pionnen en krappere bochten. Je kan het in stap doen en naar halt gaan, in draf en dan naar stap ( drie passen voor de pionnen bijvoorbeeld en drie passen na de pionnen weer in draf). in draf en dan naar halt en weer wegdraven.
Willekeurig door de bak steeds twee pionnen neerzetten waar je tussendoor kan rijden en als dat goed gaat in stap of draf, kan je ook de oefeningen uit het eerste idee gaan doen.
Als je er nog wat geld aan kan uitgeven, kan je zwemnoodles kopen en die als balkjes gebruiken. Daar kan je ook tussendoor rijden. https://www.google.nl/search?q=zwemnood ... 66&bih=655 .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:55

Spikeandjax schreef:
helaas kan ik met dit paardje niet echt les krijgen. eigenaresse komt er wel vaak bij om soort van les te geven(is jury in redelijk hoog niveau, weet alleen niet precies wat) dus die kan me wel wat advies geven.

Waarom niet? Via facebook vind je makkelijk lesgevers die op locatie komen. Helemaal voor een zenuwachtige pony kan dat heel goed werken. Je hoeft natuurlijk niet perse dressuurles te nemen, grondwerk of dubbele lijnen les is ook enorm nuttig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:58

Spikeandjax schreef:

Jury op hoog niveau wil niet zeggen dat iemand goed les kan geven. Es een echte les van een gediplomeerde instructrice/instructeur is een heel goed idee. Leg het eens voor wat ze er van vind dat je een keer een les neemt, gewoon "thuis". Misschien komt ze zelf wel met een iemand die ze kent.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:43

troi schreef:
Spikeandjax schreef:

Waarom niet? Via facebook vind je makkelijk lesgevers die op locatie komen. Helemaal voor een zenuwachtige pony kan dat heel goed werken. Je hoeft natuurlijk niet perse dressuurles te nemen, grondwerk of dubbele lijnen les is ook enorm nuttig!

ik zou zo iemand kunnen laten komen(ken ook iemand) maar rijd bij een manege en mijn moeder vind het niet echt een leuk idee om voor een al wat oudere pony 25 euro extra te betalen..

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:48

Marije_1997 schreef:
Spikeandjax schreef:

Jury op hoog niveau wil niet zeggen dat iemand goed les kan geven. Es een echte les van een gediplomeerde instructrice/instructeur is een heel goed idee. Leg het eens voor wat ze er van vind dat je een keer een les neemt, gewoon "thuis". Misschien komt ze zelf wel met een iemand die ze kent.

dat weet ik maar het is zo van: ze gaat veel om met mensen met lastigere paarden dus ze kan wel is wat advies geven.. ik ben ook van plan bij mijn oude instructrice een lesje te nemen die heel dicht bij paardje woont, het is helaas wel duur maar wel goed om een keer een lesje te nemen lijkt mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:55

Spikeandjax schreef:
ik zou zo iemand kunnen laten komen(ken ook iemand) maar rijd bij een manege en mijn moeder vind het niet echt een leuk idee om voor een al wat oudere pony 25 euro extra te betalen..

Zeg maar tegen je moeder dat les nemen een investering is in JOU, niet per se (nu ja, ook) in de pony.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:57

mijn moeder blijft het niet begrijpen als niet paardengek dus vind het 'niet nodig' :(

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:59

Klinkt meer alsof jij je angsten op die pony projecteert. Laat hem 'ns goed doorrijden door een ervaren ruiter zodat jij er ook wat meer mee kunt doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:03

Heb je dit al eens besproken met de eigenaresse op een rustig moment?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:03

ik zal de eigenaresse is vragen :)

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:05

senna21 schreef:
Heb je dit al eens besproken met de eigenaresse op een rustig moment?

ja, alleen die zegt dat ik het nog even moet proberen en streng zijn... het hele punt is dat de pony sterk is en zijn hoofd de andere kant op doet en hij pakt soms het bit ook vast en dan kan ik niks...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:20

De pony wil niet=
de pony begrijpt jou nog niet voldoende=
de signalen die je geeft zijn niet duidelijk voor de pony.

Het is te leren, maar het is beter als je daar hulp bij krijgt.
Het is niet erg dat je het nu nog niet kunt.
Paardrijden is echt een moeilijke sport.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:22

de pony waar het over gaat heeft vroeger vaak wedstrijden bereden en dat ging allemaal perfect... eigenaresse er op is geen probleem, ik er op en het is drama. misschien komt het ook omdat ik teveel denk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:29

Zelf enthousiast zijn helpt heel veel! Pony's reageren op jouw energie. Bedenk wat je wilt, duidelijk vragen en dan enthousiast belonen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:31

Jij bent gewoon een nog niet gevorderde ruiter, en daar is niks mis mee. Daar hoef je niet onzeker over te zijn.
Nadenken helpt inderdaad niet in zulke gevallen. Gewoon proberen en als het niet lukt om hulp vragen.
De meeste mensen zijn niet als natuurtalent geboren.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:32

Shadow0 schreef:
Zelf enthousiast zijn helpt heel veel! Pony's reageren op jouw energie. Bedenk wat je wilt, duidelijk vragen en dan enthousiast belonen.

zal ik aan denken! :) dankje!