Rijpaard vs minipaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LillyGuust

Rijpaard vs minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:22

Hallo allemaal!

Sinds reeds een jaar, heb ik 2 fantastische minishetlanders. Ze staan in eigen weidebeheer vlak over de deur en worden dus door weer en wind vol liefde verzorgt.

Nu kriebelt het toch wel heel erg en probeer ik de voor- en nadelen van een eigen rijpaard op een rijtje te zetten. Ik weet hoe groot deze beslissing valt en dat dit dus allesbehalve een impulsiviteit zal zijn.
Doch vroeg ik me af of er hier mensen zijn die dezelfde ervaring hebben gehad.
De stap naar de aankoop van een paard lijkt me zoveel groter en risicovoller dan bij de aankoop van mijn mini shetlanders (al was de eerste ook best spannend), ondanks mijn minishetlanders eigenlijk "gewoon" een kleinere versie zijn en evengoed geld en tijd kosten.

Qua kosten ben ik momenteel met mijn gat in de boter gevallen: Ik hoef geen huurweide te betalen, omdat we de weide in ruil voor onderhoud gratis mogen gebruiken. Kleine maar: deze weide is te klein voor een paard erbij, waardoor ik dus op zoek zou moeten gaan naar een andere weide die waarsschijnlijk betalend zal zijn dan.

Ik ben me een beetje aan het oriënteren hoeveel kosten ik extra zou hebben aan een rijpaard erbij.Mijn mini's zijn namelijk naar mijn insziens goedkoper in onderhoud dan gedacht.

Is er toevallig iemand hier die is gestart met een shetlander en zijn/haar ervaring hier wil delen?
Ik onderschat zeker de kosten en de tijd niet, anders zou ik er zo niet over twijfelen.
Even erg persoonlijk maar niet onbelangrijk: Verder heb ik een loon van +/- 1400 euro/maand en betaal ik een 400 euro aan onderhoud thuis (eten, egw,...). Ik heb een spaarboekje van +/- 4000 euro. Buiten dit heb ik geen kosten. Ik was wel aan het overwegen een eigen weide aan te kopen, maar zal hiervoor dan moeten lenen. Of dit een voor- of nadeel in kosten zou zijn bij een extra paard, moet nog berekend worden. (extra leningskosten, maar nadien geen maandelijkse huurkosten van weide meer en in principe is de lening dan de huur "aan mezelf").

Graag geen slechte reacties, dit gebeurd allemaal zeer overwogen en gebeurd enkel en alleen als ik 100% zeker ben. Ik ben geen pennymeisje van 11 jaar, maar een volwassen vrouw ;)
Ik heb momenteel een halve stal van 120 euro per maand, maar het gevoel van een eigen paard mis ik toch.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:27

Hoe ga je dat doen als je op jezelf gaat wonen? Qua financiën?
Ik zou het laten zoals het is. Ik vind kleintjes veel leuker dan grote. Het enige dat je er niet mee kan is rijden. Ik heb beide, maar verkies de kleintjes boven de groten.

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:18

AnnoNiemand schreef:
Hoe ga je dat doen als je op jezelf gaat wonen? Qua financiën?
Ik zou het laten zoals het is. Ik vind kleintjes veel leuker dan grote. Het enige dat je er niet mee kan is rijden. Ik heb beide, maar verkies de kleintjes boven de groten.

Ik woon al even samen met mijn man en heb een vaste job.

Anoniem

Re: Rijpaard vs minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:28

Ik denk dat het een logische overgang is :)

Hoeveel het allemaal gaat kosten bepaal je grotendeels zelf.

Enige 'maar', hebben jouw mini's een speciale omheining nodig? Of kunnen ze in om het even welke wei?

Andere optie is om je paard bij een pensionstal te zetten :)

In elk geval, ik zou er gewoon voor gaan hoor :o

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:58

Ik denk dat allemaal niet zo spannend hoef te zijn. Wel zal ik je paard stallen op een pension stal. Dat maakt stuk minder ingrijpend dan dat je opzoek moet naar land.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:16

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:29

Ik heb deze zomer de overstap gemaakt om na jaren geen eigen rijpaard meer te hebben er een aan te schaffen. Daar heb ik lang over nagedacht en getwijfeld .
Maar kan je zeggen, ik zou hem niet meer willen missen nu <3

Sowieso zijn de aanschafprijzen van paarden toch anders dan die van een gemiddelde mini.
Het doel wat je ermee wil gaan doen is vaak ook anders dan die met een mini.
Ben je er al uit wat je met je paard voor ogen hebt ? puur een recreatiepaard ? of een sportpaard ?

Ik mijn dieren aan huis staan, dus aparte stallingskosten heb ik niet en kan ik je geen echt advies over geven maar kwa voerbeleid ben ik toch best behoorlijk wat meer gaan voeren.

Voorheen kon ik ongeveer een maand doen met ongeveer 2 a 3 midibaaltjes op 1 mini en 3 welsh Atjes.
Nu met het rijpaard erbij heb ik grote ronde balen, met 1 baal doe ik nu gemiddeld een dag of 10.
Daarnaast voerde ik voorheen geen krachtvoer bij wat ik nu wel een doe.
Daarnaast staat mijn grote in de winter snachts op stal, en is een grote smeerkees dus gaan er tegenwoordig ook veel meer pakken vlas doorheen dan 'vroeger' :+

Ik denk dat het heel moeilijk te zeggen is wat je precies aan extra kosten gaat hebben dat hangt van meerdere factoren af o.a. hoe wil je je paard gaan houden, in welke regio zit je , hoe kan je je voer/strooisel inkopen en dat soort dingen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:29

Ik zou die mini’s trouwens sowieso niet 24/7 op het land zetten, ter aanvulling. :) Het kan dan wel goedkoop zijn maar hb ligt op de loer.