Pony aanschaffen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Philou

Pony aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 22:42

Hallo allemaal,

Onze dochter van 8 heeft een enorme passie voor paarden. Ze heeft nu ruim 2 jaar les en vindt het heerlijk om bij de paarden te zijn.

Wij als ouders genieten er ook enorm van om de paarden te verzorgen, en zouden op termijn graag zelf ook een eigen pony willen.

Ik heb als kind een aantal jaar rijles gehad en heb wel enige ervaring in de omgang met paarden, voor mijn man is het allemaal nieuw. Wij vinden beide dat we, voordat er een pony komt, meer kennis van en ervaring met de omgang met paarden(pony's) moeten hebben.

Nu de vraag: hoe kom je aan deze kennis/ervaring? We hebben allebei niet de behoefte om (beter) te leren rijden, het gaat er puur om dat wij onze dochter tzt verantwoord kunnen begeleiden voor de veiligheid en dat en het welzijn van de pony gewaarborgd blijft.

EvelienKiss

Re: Pony aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:58

Voordat ik mijn paard kocht (ruim tien jaar geleden) heb ik een basiscursus Paardenhouderij gedaan. Daar kwamen de belangrijkste onderwerpen ter sprake: gezondheid, voeding, stalmanagement, etc. Het besloeg ongeveer zes tot tien avonden geloof ik. Het gaf mij voldoende zelfvertrouwen om een paard aan te schaffen. Zo'n cursus leert je met name de zaken waarop je moet letten en welke signalen belangrijk zijn.

Google maar eens op de het onderwerp, er bestaan diverse (online) cursussen hiervoor. Voorbeeld:

https://nhi-equi.nl/cursussen/basiscurs ... nhouderij/

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:01

Eens informeren naar een verzorgpony bij een particulier die je dan de kneepjes van het "vak" kan leren? Of eens een weekje kamperen op een boerderij waar ze ook verzorgpony's hebben en les geven in de omgang met pony's? Een soort van boot-camp voor volwassenen? Niet dat je de ervaring in een week krijgt maar je krijgt wel tips en trucs om mee verder te kunnen. En verder zorgen dat als je eenmaal een pony neemt je kan terug vallen op mensen met kennis en ervaring.

Philou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 23:04

EvelienKiss schreef:
Voordat ik mijn paard kocht (ruim tien jaar geleden) heb ik een basiscursus Paardenhouderij gedaan. Daar kwamen de belangrijkste onderwerpen ter sprake: gezondheid, voeding, stalmanagement, etc. Het besloeg ongeveer zes tot tien avonden geloof ik. Het gaf mij voldoende zelfvertrouwen om een paard aan te schaffen. Zo'n cursus leert je met name de zaken waarop je moet letten en welke signalen belangrijk zijn.

Google maar eens op de het onderwerp, er bestaan diverse (online) cursussen hiervoor. Voorbeeld:

https://nhi-equi.nl/cursussen/basiscurs ... nhouderij/

Dank! Ga ik naar kijken!

Philou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 23:05

Alfi2010 schreef:
Eens informeren naar een verzorgpony bij een particulier die je dan de kneepjes van het "vak" kan leren? Of eens een weekje kamperen op een boerderij waar ze ook verzorgpony's hebben en les geven in de omgang met pony's? Een soort van boot-camp voor volwassenen? Niet dat je de ervaring in een week krijgt maar je krijgt wel tips en trucs om mee verder te kunnen. En verder zorgen dat als je eenmaal een pony neemt je kan terug vallen op mensen met kennis en ervaring.

Ook een goed idee. Ik heb diverse familieleden/kennissen die al jaren paarden houden. Daar ook al veel van geleerd idd!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:14

Ik zou eens rondvragen op de manege waar jullie nu veel te vinden zijn. Vaak zijn daar genoeg kundige mensen waarbij je kunt informeren en die je eventuele kunnen begeleiden bij de aanschaf en de rest wat er bij komt kijken.

Kijk wel kritisch naar de manege waar je nu komt, helaas neemt niet iedere manege het even nauw met de welzijn.

roosmarijnv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:43

Goed dat jullie jezelf er ook in willen verdiepen.
Er worden regelmatig kleinschalige lezingen en cursussen gegeven via verenigingen of andere paard gerelateerde bedrijven. Vaak komt dat via via op het pad. Misschien kan je op de manage of kennissen vragen of ze jullie willen informeren wanneer zij iets te horen krijgen over een lezing/cursus.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:45

Ik weet niet in welke regio jullie wonen, maar ik geef les in juist alles behalve het rijden zelf en kan jullie zeker helpen. www.amable.nl

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:50

WEet niet waar jullie zittne, als het in de buurt is kan ik eventueel wel helpen. (dus neit het rijdne, maar het eromheen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:59

Neem naast alle andere tips mee dat lang niet elke stalling paardvriendelijk is.

De basisvoorwaarden voor elk paard zou imo moeten zijn:
Onbeperkt hooi ( geen kuilgras!) en niet 3x per dag een beetje. Een paard is een grazer en mag niet langer als 4 uur zijn eten staan daar krijgen ze maagzweren en andere klachten van.

Paarden horen buiten, ook in de winter dan toch op zijn minst zolang het licht is. Op het gras kan niet altijd, maar een flinke paddock met een verhard stuk waar ook hooi en water tot de beschikking is en samen met minstens 1 ander paard.

Een goede rijbak en verlichting in de bak en op het terrein is erg fijn in de donkere maanden als je niet altijd overdag kunnen gaan.

Philou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:32

Fijn deze reacties, daar kan ik wat mee. Ik ben vrij perfectionistisch en als we voor een pony gaan, wil ik het ook goed doen. Ik ga eens beginnen met mezelf inlezen.

We wonen trouwens in Gelderland (regio Arnhem/Nijmegen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:00

Ik zie dat er zinfouten / woorden niet helemaal kloppen in mijn bericht. Sorry daarvoor ik typ op mijn telefoon die er soms wat anders van maakt :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:13

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.