Rodeo.. Zo ZIELIG!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:51

maar dan krijgen we weer het verhaal van mijn paard vind het rijden wel leuk. En dat is ook zo, veel paarden hebben er werkelijk lol aan. Helaas ook een hoop paarden niet. Maar dat is nog geen martelen. Zodra het martelen wordt, vind ik het net zo erg als de rodeo. Toch blijft het idee erachter anders. Bij het rijden zelf is het idee niet martelen voor vermaakt van de mens, wat bij rodeo wel het geval is. Daar kom je geen harmonie tussen paard er ruiter tegen, en er wordt al helemaal niet naar gestreefd, en dat is nou het grote verschil.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:20

Manege paarden worden dag in dag uit, jaar in jaar uit "mishandeld"
Ik denk dat rodeoruiters hun paard in die paar seconden lang niet zoveel zeer doen als een manegeruiter die een uur rondbutst en het dier onbewust schopt en trekt.
Die rodeo is ter vermaak van duizenden mensen te gelijk, die manegeles maar voor één.
Dat springpaard die een balk eraf gooit en zich zeer doet? dat mag wel?
Dat dressuur paard die de hele proef door de spoor naar voren geprikt wordt dat mag wel?
De één wil graag harmonie met zijn paard en laat hem op die manier voor zich werken en de ander wil een krachtmeting en laat het paard op die manier voor zich werken.
Een goed rodeopaard is veel geld waard en die zullen ze niet expres verwonden.

En als antwoord op je vraag sherwood, nee, je mag een paard nooit martelen, voor geen enkele reden.
Maar wie zegt dat die rodeo martelen is? En andere paardensporten dat niet zijn? Ik denk dat die paarden geen pijn hebben van die achtersingel. Het gevoel bevalt ze niet en daarom willen ze het kwijt.
Heb je wel eens een paard een deken afgetrokken terwijl de singels per ongeluk nog vastzaten? Dan komt de deken ook vast te zitten op die gevoelige plek, moet je zie wat er gebeurd! Rodeo.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:40

paardeloverr"]
[quote="jolinda schreef:
Ik vind het gewoon niet normaal die mensen proberen op een paard te blijven zitten voor de lol
en die moet daar dan maar voor pijnlijden Boos!


Ben ik het mee eens!
Dat paard gaat niet bokken als het niet irriteerd..
Het is echt super vervelend volgensmij!
En is er maar 1x per jaar iemand op zit is ie al super wild..
Volgensmij wil hij dan ook wel wat meer aandacht!
Kuzzies Laura
[/quote]

Onzin!!! Mijn paard bokt zich in de wei helemaal een slag in de rondte alleen omdat ze vrolijk is! en denk je dat het jouw paard niet af en toe een beetje irriteerd als jij er op zit? (aan te sporen of aan de teugels te trekken bijvoorbeeld) en bokt ze nooit? Knipoog

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:34

De foto's die je hier kan zien zijn de excessen. Echt niet dat ik dat goed vind, hoor! Maar overal zie je excessen, in iedere tak van de paardensport. Dat neemt overigens niet weg dat ik die excessen vreselijk vind.
Als het op een normale manier gebeurd heb ik niks tegen rodeo. En met een normale manier bedoel ik dus zonder dat het paard pijn heeft. En bij normale rodeo's heeft het paard (zoals je heb kunnen lezen!!) GEEN pijn, alleen lichte irritatie. Daarnaast bokt het paard omdat het maar een paar maal per jaar bereden wordt. Dat heeft dus weinig met pijn te maken, maar alles met irritatie en het niet gewend zijn. Logisch dat het paard bokt.
En wat gebeurd er op wedstrijden? Dan gaat het hoofdzakelijk om het vermaak van de ruiter die zijn/haar paard berijdt, maar wat doen al die mensen daar dan op de tribune? Dat is toch ook vermaak van de mens door naar een paard te kijken?
Nogmaals: ik vind dit niet echt iets om je druk over te maken. Maak je dan druk om de vleespaarden voor de slacht of die arme paarden in India Huilen . Als je je echt om paarden wilt bekommeren en er ook nog eens echt iets mee wilt bereiken doe dan iets voor Brooke-hospitals ofzo. Dat is pas echt zielig!
Peppy San: OK dan! Mee eens!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:42

Ik vind gewoon dat je een paard altijd zo goed als mogelijk hoort te verzorgen.
Door het paard aandacht en beweging te geven, en door voor afwisseling te zorgen.

Natuurlijk kan een paard daarbij door een ongeluk pijn krijgen, of wat dan ook, maar dat doe je toch niet expres?

En waar leer je om goed voor een paard te zorgen? Juist: op een manege brengen ze je de beginselen bij. Natuurlijk hebben die paarden het zwaar, met een stel hobbelende en in-het-zadel-bonkende klojo's erop. Maar die klojo's kunnen later zo goed mogelijk voor een paard zorgen en het aandacht en liefde geven.

Ik heb geen verstand van rodeo, ik zal me er dus niet over uitlaten of het paard pijn heeft of slechts 'licht geirriteerd wordt' (al zal een paard zich imo niet in een hek gooien als het slechts 'licht gerirriteerd 'wordt). Maar zo ga je imo gewoon niet met een dier om! Ook niet omdat 'het dan de rest van het jaar lekker op de wei kan staan'.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:21

Myra1 schreef:
Ik vind gewoon dat je een paard altijd zo goed als mogelijk hoort te verzorgen.
Door het paard aandacht en beweging te geven, en door voor afwisseling te zorgen.

Natuurlijk kan een paard daarbij door een ongeluk pijn krijgen, of wat dan ook, maar dat doe je toch niet expres?

En waar leer je om goed voor een paard te zorgen? Juist: op een manege brengen ze je de beginselen bij. Natuurlijk hebben die paarden het zwaar, met een stel hobbelende en in-het-zadel-bonkende klojo's erop. Maar die klojo's kunnen later zo goed mogelijk voor een paard zorgen en het aandacht en liefde geven.

Ik heb geen verstand van rodeo, ik zal me er dus niet over uitlaten of het paard pijn heeft of slechts 'licht geirriteerd wordt' (al zal een paard zich imo niet in een hek gooien als het slechts 'licht gerirriteerd 'wordt). Maar zo ga je imo gewoon niet met een dier om! Ook niet omdat 'het dan de rest van het jaar lekker op de wei kan staan'.

OK dan!

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:08

Goh, ik moet zeggen dat ik dit wel een heel leuk topic vindt. Heb dan wel niet alles gelezen maar als het echt zo gaat als ellis zegt dan ben ik blij dat ik dat gelezen heb. Ik heb ook altijd van die horror verhalen gehoord dat de ballen werden afgekneld enzo en ben nu toch behoorlijk gerust gesteld.
Wat leuk om te horen dat die paarden het eigelijk heel goed hebben!

paardeloverr

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:38

sflj schreef:
Onzin!!! Mijn paard bokt zich in de wei helemaal een slag in de rondte alleen omdat ze vrolijk is! en denk je dat het jouw paard niet af en toe een beetje irriteerd als jij er op zit? (aan te sporen of aan de teugels te trekken bijvoorbeeld) en bokt ze nooit? Knipoog


Een rodeo-paard bokt door die singel..
Mijn ponytje rijd ik niet met sporen.. en ik ben gestopt met rijde omdat ik denk dat ik te groot voor hem word!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:21

Rodeo op de manier zoals ik deze ken (met singel strak aangesnoerd achter zn ballies of jonge onbeleerde paarden) vind ik puure mishandeling, ik kan er ook echt niet naar kijken ,
Nog misselijker vind ik dat er honderden mensen joelend op de tribunes zitten te genieten van een "geweldige" show. Verward

Paardenshows/wedstr moeten leuk zijn voor iedereen die eraan deel neemt, dat geldt dus ook voor de paarden!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:48

Ik vind het echt walgelijk dat mensen zoiets doen Boos! ! Wat denk je waarom die paarden zo hard bokken.
Ik vind het echt zoooo gemeen! Die paarden vertrouwen je en dan bind je een singel langs de ballen... Scheve mond
Hetzelfde doen ze trouwens ook met stieren voor stiervechten. Zoo ziek Stoom uit je oren !

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:02

tja, ik weet eigenlijk niet wat ik moet denken.
die laatste foto's vind ik echt zielig, net als het verhaal wat erbij staat,
maar dat verslag van iemand wat ik net heb gelezen + die eerste foto's lijken me helemaal niet zo zielig, als het ze werkelijk alleen maar irriteert, is dat dan zo erg? (moet je zien hoevaak ik me irriteer aan iets)

misschien heb je goede en slechte rodeo's?
paard vriendelijke rodeo's lijken me in elk geval wel erg gaaf om te zien.

X shannon

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:02

dit is wel een oud topic Haha! dacht al toen ik het las dat het me bekent voor kwam ...

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:06

toch nog even een vraagje aan de mensen die weleens zo'n rodeo gezien hebben.

steer busting, is dat niet zielig? het ziet er nogal pijnlijk uit.
maar goed, soms geven zulk soort site een verkeerd beeld van de sport (net zoals je verschillende rodeo meningen hebt) dus gaat dat er in het echt nou ook zo pijnlijk aan toe?
X shannon

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:03

ik ben er heel erg TEGEN!!!!
mensen zijn schoften die daar aan mee doen..
denken alleen aan hun eigen plezier...
zo denk ik erover...

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:57

BeNGeL schreef:
dit is wel een oud topic Haha! dacht al toen ik het las dat het me bekent voor kwam ...


ja, moet je dan TEM-en?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:28

Fasel schreef:
Tja, maar dit is toch wel te walgelijk voor woorden. Wetende dat dit het resultaat kan zijn doe je dit je dier toch niet aan lijkt me Boos!.

Vraagt niemand zich dan af waarom er nog een band om die buik achter net voor de achterbenen geklemd zit? Die zit er natuurlijk omdat het mooi is Verward

sorry dat ik me nu nog moei. maar hierop wou ik toch nog even wat zeggen:
welke wondes kán een gewone singel aanrichten denkje?!

dus stop dan ook maar met rijden Knipoog want een slechtpassend zadel dat nog goed blijft liggen kan de hele schoft open schuren, en een verkeert bitje maakt de hele paarden mond kapot Knipoog
en wetende dat dit kán gebeuren rijden wij nog steeds

SCHANDALIG!!!! Clown Clown Clown

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:53

clementia schreef:
Ik vind het echt triest als je dieren moet gebruiken voor entertainment en leedvermaak, wanneer rodeo zo absurd gedaan wordt, doet het me denken aan stierenvechten waar die stieren eerst dagenlang in het donker zitten en dan opeens in het felle licht naar buiten worden gekickt; joh, wat een verassende reactie om dan lelijk te gaan doen tegen het eerste wat je dan ziet (DUH)
Hoe dan ook, je bent er met elkaar voor elkaar, ook voor de paardjes Lachen Ik bedoel eigenlijk VOORAL voor de paardjes - Respect & love-

en ook hier wil ik even wat over zeggen:
dan mot je niet meer rijden, want wij springen, dressuren, crossen ook buiten de wil van een paard puur voor entertainment.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:59


Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:45

inderdaad cassidy! dan vind ik stierenvechten veel erger, veel meer paarden die daarbij gewond raken dan bij rodeo! dit vind ik walgelijk, en mag zo afgeschaft worden voor mij.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:24

promiss schreef:
ik ben er heel erg TEGEN!!!!
mensen zijn schoften die daar aan mee doen..
denken alleen aan hun eigen plezier...
zo denk ik erover...


En voor wiens plezier rij jij op je paard? Knipoog

Bovendien is, volgens mij, die achtersingel aan het zadel tijdens de rodeo alleen maar bedoelt om het zadel op zijn plaats te houden! En merrie's? Die bokken op zo'n rodeo net zo hard hoor! Waar zou die singel dan om moeten zitten?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:28

Misschien sflj, zou je een keertje kunnen kijken naar het bronco rijden. Daar zie ik namelijk geen zadel op de rug, wel een soort singel waar de cowboy zich aan vast kan houden, en een band bij zijn "edele delen".

Afbeelding

Afbeelding

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:40

Maar wat denk je dan dat sommige jonge paarden doen als ze voor het eerst een zadel met singel opkrijgen? Er zijn dan ook genoeg die even flink gaan bokken om dat gekke ding van hun rug te krijgen. En dat doen ze toch ook niet omdat het pijn doet? Dat doen ze omdat dat ding op hun rug ze irriteerd en omdat het een raar gevoel is.

Is dat dan ook zielig??

paardeloverr

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 14:15

Leo_American schreef:
Maar wat denk je dan dat sommige jonge paarden doen als ze voor het eerst een zadel met singel opkrijgen? Er zijn dan ook genoeg die even flink gaan bokken om dat gekke ding van hun rug te krijgen. En dat doen ze toch ook niet omdat het pijn doet? Dat doen ze omdat dat ding op hun rug ze irriteerd en omdat het een raar gevoel is.

Is dat dan ook zielig??


Maar dan zit er geen singel bij hun "edele Delen" !!
Zo'n paard weet toch ook niet wat zich overkomt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:26

Doorgaans wordt er bij een jong paard wel naar het moment van het gewicht op hun rug toegewerkt. Het ligt dus voor een gedeelte aan het character, en voor een gedeelte aan de kunde van degene die hem beleerd of je een reactie d.m.v. bokken krijgt of niet.

Heel veel Bronco's die voor het bokwerk worden gebruikt, worden nergens anders voor gebruikt dan die 8 seconden die ze een ruiter op hun rug moeten verdragen, en komen de rest van de tijd lekker op het land te staan. Hoe beter de Bronco bokt, hoe beroemder hij wordt.

De singel zit trouwens niet over hun ballen maar in de buurt van de koker. Hij zit er ook niet om het paard te laten bokken, maar voor een klein beetje meer irritatie zodat de bokken wat feller uitvallen.
Vergelijk het maar met de neusriem die jij gebruikt om te voorkomen dat hij zijn tong over het bit gooit.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:31

Ik heb niks tegen rodeo rijden mits het op een "goede" manier gebeurd. Want zoals in elke tak van (paarden-)sport kom je dingen tegen die eigenlijk niet door de beugel kunnen.

off-topic: die laatste foto Kwijl