Met Spoortjes Beginnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kikikiwi

Met Spoortjes Beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 14:09

Hoi!

Ik mag binnenkort beginnen met spoortjes in de gevorderde lessen. Ik weet alleen niet wat voor spoortjes ik zou moeten nemen. We rijden met allemaal soorten paarden dus het zou iets algemeens moeten zijn. Ik had al een paar topics gelezen maar ik wou nog wat informatie. Hieronder staan een paar vraagjes:

- Hoe weet je welke maat zou passen bij je schoen?
- Wat voor soort spoortjes zou ik het beste mee kunnen starten?
- Hoe moet je ze aan doen?
- Ik ben redelijk lang (1.86m) moet ik een andere soort hebben?

Alvast bedankt!

Ineke2

Re: Met Spoortjes Beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:12

Vraag 1 is waaróm wil je met sporen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:13

Ik neem aan dat je bij een manege rijd ivm verschillende paarden en gevorderde les. Waarom met spoortje dan? Pak dan een zweepje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:17

1) In de oude, Duitse rijtraditie gesproken: gefeliciteerd!
Sporen moet je verdienen, kennelijk vindt jouw instructrice dat je een onafhankelijke zit hebt met stille benen en handen.

2) Doorgaans heb je de zachtste inwerking met wielspoortjes met stompe hoeken: 1x aanraken en het ding zelf rolt weg.
Vanwege punt 1 gaat het om een korte, zachte aanraking, het wieltje verkort het nog eens verder.

3) Ik neem aan dat je instructrice gesproken heeft over correct gebruik ('verfijning van de hulpen', plus de discussie waar dit precies uit bestaat).

4) Ga met je laarzen/ schoenen naar een goede ruitersportzaak en probeer de verschillende merken uit.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-01-20 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kikikiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 14:18

@Ineke2 ik rij nu in de meest gevorderde les van onze stal en de meeste paarden bij ons reageren niet goed op beenhulpen, dus wordt er vaak een zweep gebruikt. Nu proberen we bij onze les meer dressuurmatig te gaan rijden en lukt dat niet als je constant geen reactie krijgt van je been

@Marije_1997 Dat wordt nu ook gedaan maar onze instructrice vindt het niet goed dat we zo vaak een zweep moeten gebruiken. Omdat je of verkeerde hulpen geeft als je een tikje geeft of teugels in een hand moet nemen, en dan alles van de voorhand losgooit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:26

Oeps.

Ik ben bang dat deze instructrice alleen de trucjes kent. Zo zijn er helaas honderden, maar triest is het en blijft het.

Dressuur met dieren die niet aan het been zijn kan idd niet.
Oplossing: correcte hulpen leren geven....!!!!!
(Maar dat schijnt niet cool te zijn, dus leert zo'n typje haar leerlingen slaan of prikken.)
En dat hoort niet in de gevorderde lessen te gebeuren, maar bij alle lessen waar de ruiter niet aan de longe zit....

Verder, ietsje ingewikkelder: paarden zijn dieren van beweging.
Als ze niet "voorwaarts" zijn, zijn ze doorgaans stijf, want het is des paards om lekker te willen lopen.
Dus leer je leerlingen om de ietwat sijve, niet zo voorwaartse paarden correct te buigen.
Bijvoorbeeld vierkantjes stappen met correcte stelling en buiging, zonder kapseizen of over de linker of rechterschouder te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:29

Kikikiwi schreef:
@Ineke2 ik rij nu in de meest gevorderde les van onze stal en de meeste paarden bij ons reageren niet goed op beenhulpen, dus wordt er vaak een zweep gebruikt. Nu proberen we bij onze les meer dressuurmatig te gaan rijden en lukt dat niet als je constant geen reactie krijgt van je been

@Marije_1997 Dat wordt nu ook gedaan maar onze instructrice vindt het niet goed dat we zo vaak een zweep moeten gebruiken. Omdat je of verkeerde hulpen geeft als je een tikje geeft of teugels in een hand moet nemen, en dan alles van de voorhand losgooit

Alle paarden zijn goed aan het been te krijgen. Daar heb je geen sporen voor nodig hoor. Ik denk dat je instructrice paar stappen over slaat. Voorwaarts neerwaarts is heel goed om een paard alert en aan het been te krijgen. En actie reactie creëren. Geef je been, geen reactie, tikj bij en ook been tegelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:31

Hele verkeerde reden om met sporen te gaan rijden, jammer |(

Jullie als “ gevorderden” gaan met sporen rijden waardoor de paarden nóg ongevoeliger worden voor de beenhulpen van de minder goede ruiters.

Beter kunnen jullie leren om heel consequent te zijn in de hulpen. Dat is het allermoeilijkste om te leren dus als je dat kunt ben je echt een mega goede ruiter.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:36

Niet met sporen rijden lijkt me de beste keuze.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:37

Kikikiwi schreef:
(....)onze instructrice vindt het niet goed dat we zo vaak een zweep moeten gebruiken. Omdat je of verkeerde hulpen geeft als je een tikje geeft of teugels in een hand moet nemen, en dan alles van de voorhand losgooit

Afdeling trucjes en onkunde van de instructrice: het kan gebeuren dat je tegelijkertijd een tikje geeft en een ruk in de mond.
Dan is er geen sprake van een onafhankelijke zit en zijn sporen uit den boze.
Met een langere dressuurzweep (also known as 'hengel') die je tussen duim en wijsvinger vasthoudt en laat rusten op je dijbeen is veel leed te voorkomen.

Verder zijn er tussenvormen zoals op je laars slaan etc ipv het grove werk 'twee teugels in een hand').
Dit in combinatie met het correct aanleren van de drijvende hulpen en de 'opvoedingsregels'.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:21

Sporen zijn er om de hulpen.te verfijnen en niet om een.paard voorwaarts te krijgen. Veel overgangen rijden. Been geven, geen reactie been en een tikje erbij. Veel overgangen van stap naar draf en weer terug. Paar passen draven is terug.naar stap. Paar passen stappen is weer naar draf
Motiveer je paaed. Sporen.helpen hierbij niet behalve dat het aard helemaal niet meer gaat reageren op je hulp

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:37

Ik vind zelf een zweepje fijner om mijn paard voorwaartser te krijgen. Sporen gebruik ik als ik net wat meer buiging wil (bv een volte). Je moet wel consequent zijn. Been geven en reactie verwachten.

Bij manegepaarden zal dit wel wat meer tijd/moeite kosten ben ik bang.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:44

Janneke2 schreef:
Oeps.

Ik ben bang dat deze instructrice alleen de trucjes kent. Zo zijn er helaas honderden, maar triest is het en blijft het.

Dressuur met dieren die niet aan het been zijn kan idd niet.
Oplossing: correcte hulpen leren geven....!!!!!
(Maar dat schijnt niet cool te zijn, dus leert zo'n typje haar leerlingen slaan of prikken.)
En dat hoort niet in de gevorderde lessen te gebeuren, maar bij alle lessen waar de ruiter niet aan de longe zit....

Verder, ietsje ingewikkelder: paarden zijn dieren van beweging.
Als ze niet "voorwaarts" zijn, zijn ze doorgaans stijf, want het is des paards om lekker te willen lopen.
Dus leer je leerlingen om de ietwat sijve, niet zo voorwaartse paarden correct te buigen.
Bijvoorbeeld vierkantjes stappen met correcte stelling en buiging, zonder kapseizen of over de linker of rechterschouder te vallen.

Eens met jou!

nynke401

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:51

Kikikiwi schreef:

Dan ga je met sporen rijden en dan reageert hij daar ook niet meer op, want het ligt niet aan het paard maar aan de hulpen. De paarden gaan ook wennen aan de sporen en reageren ze ook niet meer. Wat ga je dan doen? Nog scherpere sporen? Dit is geen oplossing. Maar goed. Als je het al doet gebruik dat hele lichte, ronde sporen die niet scherp zijn. Pas ze in de winkel.

Als dat de reden is dat je stopt met zweep vind ik het wel een beetje raar, want dan gebruik je je zweep niet goed. Je moet nooit je teugels opgooien, probeer dan hier beter in te worden. Ik snap wel dat dit niet jouw keuze is, maar vind het wel raar dat jou instructrice hiervoor kiest.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:54

Heel eerlijk.. ik vind dat er pas met een spoor gereden mag worden als je boven een bepaald niveau rijdt.. Mijn ervaring is dat dit niveau op de manege niet haalbaar is.

Een spoor gebruik je niet om je paard voorwaarts te schoppen.. Het gevolg is dan dat je je paard ‘dood aan je been’ schopt. Een spoor gebruik je om je hulp te verfijnen. De hulpen van het wijken en een andere oefeningen kunnen zo dicht bij elkaar liggen dat een spoor deze oefening kan verfijnen, zodat de hulp voor je paard niet verwarrend wordt. Als je deze oefeningen correct rijdt, dan rijd je je paard pas los. Daarnaast wordt het paard aan je been als je oefeningen correct kan rijden. Dit doe je niet door hem een extra poor te geven met een spoor..

Ik heb zelf sprenger sporen met een horizontaal glad wieltje. Een dure investering, maar het absoluut waard.

yakarydc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:20

Kikikiwi schreef:
Hoi!

Ik mag binnenkort beginnen met spoortjes in de gevorderde lessen. Ik weet alleen niet wat voor spoortjes ik zou moeten nemen. We rijden met allemaal soorten paarden dus het zou iets algemeens moeten zijn. Ik had al een paar topics gelezen maar ik wou nog wat informatie. Hieronder staan een paar vraagjes:

- Hoe weet je welke maat zou passen bij je schoen?
- Wat voor soort spoortjes zou ik het beste mee kunnen starten?
- Hoe moet je ze aan doen?
- Ik ben redelijk lang (1.86m) moet ik een andere soort hebben?

Alvast bedankt!

en waarom zou je zelf met sporen willen rijden? Omdat het er gevorderd uit ziet? Niet aan beginnen alsjeblieft.. Je doet je paard er echt geen plezier mee