Elastiek gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseminn

Elastiek gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:10

Kan ik een elastiek gebruiken als mijn paard nog niet helemaal voorwaarts is? :(:) ze ontspant moeilijk.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:14

Ik ben helemaal geen voorstander van een elastiek.
En een paard wordt zeker niet voorwaarts van een elastiek..... :? En daar ontspannen ze ook niet van. Ga het rijtechnisch oplossen zou mijn tip zijn.

Heb je al een goede instructie? Ga niet zelf met een elastiek of andere hulpteugels aan de gang als je niet goed weet wat de werking er van is.... werkt het alleen maar averechts :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:15

Heb je les?
Zo nee, dan zou ik les gaan volgen ;)

Een elastiek zorgt er alleen maar voor dat je paard gebogen moet lopen, en dat neemt de oorzaak (het moeilijk ontspannen) niet weg. Conclusie: je paard ontspant nog steeds niet en kropt zichzelf op waardoor hij de verkeerde spieren traint.

Op de juiste manier kun je elastiek wel goed gebruiken, maar dan moet iemand vanaf de zijlijn meekijken en dan moet jou situatie ook geschikt zijn.

Ninx

Re: Elastiek gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:19

Anoniem

Re: Elastiek gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:24

Ik zou dan ipv hulpteugels etc eerst gaan zoeken naar waarom hij/zij zich zo moeilijk ontspant. Want er speelt. En of je dat er eerst door middel van training uit kan krijgen.

Mijn eigen paardje had eerst veel spanning etc. Was niet heel fijn te rijden. Osteo er bij gehad, toch wat blokkades. En nu een heel fijn ontspannen paard. Ja als hij iets ziet moet hij kijken. Maar dan is hij vrij makkelijk weer naar de onstpanning te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:17

...vaak zijn paarden die niet echt voorwaarts zijn, stijf.

"Goed losrijden" heeft dan mijn voorkeur. Graag met veel en vaak hals strekken, dat is tegelijkertijd ontspannend en zwaar (maar traint wel de goede spieren).

Verder is er de grote volte om je paard te helpen correct te buigen.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld vierkantjes stappen met correcte stelling en buiging, zonder kapseizen of over de linker of rechterschouder te vallen.

(Ik ben niet principieel tegen een hulpteugel. Ooit reed ik een 'stijf harkje', met zowel de balansteugel als een ruime gogue. Ze kon alles: hals strekken, mijn veters losmaken - maar niet sterrekijken. Dus een lang, slap eleastiek dat het sterrekijken wat afremt, soit.)