Een tijd geleden heb ik een topic aangemaakt waarin ik vertelde dat ik weer wilde gaan paardrijden en eventueel mijn eigen paard wilde kopen. Ik ben nu sinds een paar maanden weer aan het rijden en het gaat echt super goed! Sinds die post ben ik eigenlijk eerst op zoek gegaan naar een leasepaard om zo te ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben. Braaf ben ik al die maanden elke dag 7 dagen per week naar mijn leasepaard gegaan. Ik weet nu via de stal waar mijn leasepaard staat hoe het is om een eigen paard te hebben, de kosten en risico's etc.
Omdat ik toch wel graag een eigen paard wil hebben i.p.v. te zorgen voor het paard van een ander ben ik opzoek gegaan naar een eigen paardje. Ik had niet veel eisen, alleen dat het geen schriel paardje mocht zijn en niet te oud en èigenlijk ook niet te jong.
Nu ben ik een leuk paardje tegengekomen. Je kan wel zeggen dat ik eigenlijk helemaal verliefd ben op dit paard. Het is een onbeleerd 3-jarig paard van nu +- 1,62. Ik was niet opzoek naar een onbeleerd paard, maar ik vind deze wel ècht heel leuk. Van wat ik heb gezien heeft ze wel potentie om mooi te kunnen gaan lopen en aan haar bouw te zien denk ik dat een sprongetje ook niet moeilijk wordt.
Over zadelmak maken en doorrijden maak ik me geen zorgen (meer). Ik heb professionele mensen benaderd die mij hier eventueel mee kunnen helpen. Financieel moet dit ook lukken. Ze heeft geen papieren en ik mag haar voor een redelijk prijs overkopen (Nouja, redelijk.. voor een papierloos bijna 3-jarig paard is dit waarschijnlijk nog best duur). Ik heb een afspraak om te gaan kijken, en laat in ieder geval ook - mocht de klik er zijn - een klinische keuring doen.
Omdat dit mijn eerste eigen paard word, heb ik er nog wel wat onzekerheden over of ik dit nou wel of niet moet doen. Ik ben niet bang dat het niet goed gaat komen mocht ik haar kopen, want ik zou alles op alles zetten om het allemaal goed te gaan doen. Ik voel vooral wat onrust, over het feit dat het een onbeleerd paard is voor best een klap met geld, wat ik misschien beter kan investeren in een ander paard. Nu vind ik dit paard wel echt héél leuk, maar ik moet ook realistisch blijven en kijken naar hoe en wat het slimste is. De markt voor paarden is ook echt niks nu en vind de meeste paarden ook veel te duur voor een levend dier waar van alles mis mee kan gaan.
Wat adviseren jullie? Zouden jullie er lak aan hebben en er gewoon volledig voor gaan? Of zouden jullie inderdaad wachten tot er wat beters voorbij komt voor hetzelfde (of wat meer) geld? Help een dame in nood.
Groetjes, Bolbi