Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 01:22

Persoonlijk zou ik er max 2250 voor geven gezien de leeftijd.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 06:41

Ik denk dat rond de 1200 netjes is, het is een oudere pony grote kans dat ze binnen nu en enkele jaren niet meer geschikt is om te rijden

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:00

Poekkie schreef:
Het aantal mensen dat een 20+pony willen kopen is erg klein.
In mijn omgeving gaan die weg aan iets rond de 1000-1500 euro. Voor deze zou ik ergens rond 1500-1750 zitten, maar meer zou ik er niet voor over hebben. Het talent is goed, als ze 10 was dan zou ik tot 4.5k gaan, maar 20 wordt al snel gezien als 'bijna pensioen pony'. Wie deze pony koopt, heeft daar wss. Max een 5tal jaar geniet van qua rijden (ok, gokje, alles kan natuurlijk) en heeft een bijna onverkoopbare pony.


Goed verwoord!
Alleen zit ik om die rede lager in de prijs, tussen de 1000 en 1400 euro.

Maar als je zegt, het gaat niet om het geld, waarom dan niet dat meisje wat er al op rijd, op laten rijden en vragen aan de ouders of zij de onkosten overnemen?

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:03

megansylvana schreef:
Blussem schreef:
Als je goed plekje belangrijk vindt, kun je dat haar niet zelf geven ? Ik vindt dat wel zo fair voor oud beestje wat altijd hard voor je gewerkt heeft.

Qua prijs zal ik echt niet meer verwachten dan 1000,-.
Maar vind eigenlijk wel raar, komt bij mij erg over dat je graag nog geld wilt verdienen over de rug van en bejaarden.


Het gaat mij niet om het geld maar ik ga dr absoluut niet op een weiland wegstoppen en voor de rest niks meer met dr doen. Daar is ze nog veel te goed voor en ik merk als ik lang niet rijd dat ze dr echt niet gelukkiger van word. Ze word juist super blij van het rijden. Ik gun haar een lief meisje die veel van haar kan leren.

En ja, daar vraag ik wat voor. Het is een goede pony die ik niet ga weggeven.


Ik zou de reactie van Blussem met een korreltje zout nemen. Die zie ik alleen maar harde reacties in alle topics geven.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:31

Mag je doen maar vergeet niet dat ik het echt opneem voor het dier. 21 jaar is naar mensen jaren omgerekend 63 jaar.
Wanneer zo paard naar een nieuwe eigenaar verhuist dan moet opnieuw een goede band opbouwen en leuke dingen op doen.
Wanneer paard binnen 1 a 2 jaar wat krijgt bij die nieuwe persoon dan is meestal de band nog niet sterk genoeg dat persoon zeg ik gooi bak geld er tegen aan om dier weer goed te krijgen. Ook is het heel onrealistisch om van die nieuwe eigenaar te verwachten dat die na 1 a 2 jaar rij plezier de pony nog jaren gaat aanhouden op pensioen.

Eigenlijk komt op neer als iemand die jaren gewerkt heeft en dan vlak voor zijn pensioen (62 jaar) ontslagen wordt en als klap op de vuur pijl ook zijn pensioen kwijt is.

Mijn advies is om een bijrijder te zoeken of iemand die in bruikleen wilt nemen. Op die manier hoef je geen afscheid te nemen. En kan vervolgens wanneer aan toe is van zijn verdiende pensioen genieten.

Ook kun je op stal overleggen wat er mogelijk is. In mijn geval heb ik wat extra korting kunnen krijgen doordat door zijn leeftijd niet meer zoveel eet als een jong dier. Ook zou je hem in kunnen zetten als poets/stap pony tijdens ponykampen.
Elk jaar tik ik extra 200 af voor de medische kosten die nodig heeft. En hij staat samen in de wei met mijn jongere paard zodat dagelijks mee krijgen hoe het met hem gaat en de nodige aandacht kunnen geven.

Maar is natuurlijk aan je zelf welke keuze je neemt. Het enige wat wel wil zeggen is dat een paard geen auto of fiets is.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:35

Laten we paarden vooral niet metsende gaan vergelijken.

Beter een 20 jarige die nooit wat heeft gemankeerd dan een jonkie met een net zo onzekere toekomst. Zekerheid heb je nooit met paarden maar bij een 29 jarige die al het nodige kent zal ik eerder een onervaren kind op zetten dan op een jonkie

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:00

Rosebud schreef:
megansylvana schreef:
Als je goed plekje belangrijk vindt, kun je dat haar niet zelf geven ? Ik vindt dat wel zo fair voor oud beestje wat altijd hard voor je gewerkt heeft.

Qua prijs zal ik echt niet meer verwachten dan 1000,-.
Maar vind eigenlijk wel raar, komt bij mij erg over dat je graag nog geld wilt verdienen over de rug van en bejaarden.


Het gaat mij niet om het geld maar ik ga dr absoluut niet op een weiland wegstoppen en voor de rest niks meer met dr doen. Daar is ze nog veel te goed voor en ik merk als ik lang niet rijd dat ze dr echt niet gelukkiger van word. Ze word juist super blij van het rijden. Ik gun haar een lief meisje die veel van haar kan leren.

En ja, daar vraag ik wat voor. Het is een goede pony die ik niet ga weggeven.


Ik zou de reactie van Blussem met een korreltje zout nemen. Die zie ik alleen maar harde reacties in alle topics geven.



Goh, het is een moeilijke natuurlijk, maar ik kan de reactie van blussum wel begrijpen. Zelf doet het mij ook altijd pijn wanneer ik 20+paarden nog verhandeld/verkocht zie worden. Net om de reden die blussum aanhaalt... ik geef mijn paard een goed pensioen na al zijn jaren werk. Maar als ik 1 of 2 jaar met een paard gereden heb en hem dan op pensioen moet sturen voor misschien 5/6 jaar incl. alle kosten is dat een vrij zure appel.

(Wel ben ik niet bekend met korting omdat een oudje minder eet, hier zijn het juist de oudjes die de stalhouder het meeste werk en kosten geven met slobber, onbeperkt en onbelemmerd hooi, grasmix, ...)

Maargoed, dit was natuurlijk niet de vraag van TS.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:45

Van de korting is ook heel stukje goodwill van de stal. Al is mijn ervaring wanneer je vraagt dat er vaak wel wat mogelijk is. Al kunnen ze natuurlijk ook nee zeggen en dan ook even goede vrienden.


Ieder geval ts veel succes met de verkoop en sorry dat ik vaak de dingen zeg die men niet wilt horen.

Ik ben idd een persoon die vaak goed bedoeld tegen gas geef.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:46

Ik wil juist uitsluitend 20plussers. Momenteel ben ik al voorzien. Mocht ik wel op zoek zijn geweest dan zou ik voor deze, mits geen verborgen peesblessures of zoiets!!!!!! wel 2500 willen betalen.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:08

Wij hebben nu een bijna 21 jarige Welsh Cob merrie van 1.44m te koop. In het verleden 10 veulens gehad, manege lessen gelopen, kan voor de kar, braaf buiten etc
Verder geen wedstrijden gelopen, kan ook niet nagefelijk lopen
Gewoon een brave fitte pony voor kleine kinderen om heerlijk onbezorgd op te rijden
Wij vragen €1750 voor haar inclusief zadel en hoofdstel en er is heel veel vraag voor haar :j

Uiteindelijk is het natuurlijk maar net wat een gek ervoor wil geven, maar brave betrouwbare pony’s die fit zijn kunnen nog jaren mee gaan en kindjes heel veel plezier geven, betrouwbare pony’s met een gouden karakter zijn in mijn ogen goud waard :j

Ik zou dus zeker niet minder dan €2000 voor jouwn pony vragen
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 15-01-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:09

anjali schreef:
Ik wil juist uitsluitend 20plussers. Momenteel ben ik al voorzien. Mocht ik wel op zoek zijn geweest dan zou ik voor deze, mits geen verborgen peesblessures of zoiets!!!!!! wel 2500 willen betalen.

8)7 8)7 |o |o
Niet onaardig bedoeld hoor, maar vanaf welke leeftijd denk je dat dit soort dingen het vaakst voorkomen ?
Vanaf een jaar of 18 loop je gewoon meer kans op slijtage en blessures.
En deze is al 21 dus denk even na, vandaag kan ze nog 100% lopen maar misschien is het overmorgen voorbij en moet ze met vervroegd pensioen.
Mijn advies : betaal niet meer dan 1000 en bewaar die andere 1500 voor de tandarts en dierenarts want die ga je met 20+ paarden veel vaker nodig hebben.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:16

Harry72 schreef:
anjali schreef:
Ik wil juist uitsluitend 20plussers. Momenteel ben ik al voorzien. Mocht ik wel op zoek zijn geweest dan zou ik voor deze, mits geen verborgen peesblessures of zoiets!!!!!! wel 2500 willen betalen.

8)7 8)7 |o |o
Niet onaardig bedoeld hoor, maar vanaf welke leeftijd denk je dat dit soort dingen het vaakst voorkomen ?
Vanaf een jaar of 18 loop je gewoon meer kans op slijtage en blessures.
En deze is al 21 dus denk even na, vandaag kan ze nog 100% lopen maar misschien is het overmorgen voorbij en moet ze met vervroegd pensioen.
Mijn advies : betaal niet meer dan 1000 en bewaar die andere 1500 voor de tandarts en dierenarts want die ga je met 20+ paarden veel vaker nodig hebben.

Dat hoeft natuurlijk echt niet zo te zijn, ik ken genoeg jonge(re) pony’s en paarden die vanalles mankeren, röntgen niet goed zijn, blessures hebben. Heb zelf al 2 jonge paarden moeten inslapen omdat ze geen kans meer hadden op herstellen

Tuurlijk kán een ouder dier sneller iets krijgen, maar leeftijd zegt natuurlijk niks. Met mensen is dat precies zo, de 1 is met 70 op en de andere van 70 is nog topfit en heeft nog nooit wat gemankeerd.

Sjaco
Berichten: 376
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:54

Ik vind 2000 een reële prijs als de pony geschikt is voor een beginner. Daarvan uitgaand zou ik dan zeggen vraagprijs 2500.

Duidelijke adverteren dat pony braaf is en geschikt als eerste pony.

En voor iedereen die roept dat de prijzen momenteel zo hoog liggen: ja de vraagprijzen liggen idd vaak zo hoog, maar die pony's staan maanden lang te koop, waarbij je of de prijs alsmaar ziet zakken of waarvan je geen weet hebt waar ze uiteindelijk voor verkocht zijn. Ik zie een boel "fantasie"-vraagprijzen die nooit vlot verkocht zijn.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:14

@Maris: Als een paard de gezegende leeftijd van 20 bereikt heeft,dan is dat wel een bewijs van gezondheid. En ook van een braaf karakter want onbetrouwbare dieren worden niet zo lang aangehouden.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:21

anjali schreef:
@Maris: Als een paard de gezegende leeftijd van 20 bereikt heeft,dan is dat wel een bewijs van gezondheid. En ook van een braaf karakter want onbetrouwbare dieren worden niet zo lang aangehouden.

Zeker, volledig mee eens :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:24

anjali schreef:
@Maris: Als een paard de gezegende leeftijd van 20 bereikt heeft,dan is dat wel een bewijs van gezondheid. En ook van een braaf karakter want onbetrouwbare dieren worden niet zo lang aangehouden.

Ik heb een bijna 25 jarige die vanaf haar 7e al van alles mankeert (longprobleem, peesblessure, hoefbevangenheid, inmiddels PPID).
Ze leeft nu alleen nog omdat ze zelf niet opgeeft en ik mijn best doe om haar goed te houden en te verzorgen. Ik denk dat menig eigenaar haar al 10 keer in had laten slapen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik mezelf zo geweldig vind of andere mensen juist niet zo geweldig, iedereen maakt daar z’n eigen keuzes in die op dat moment bij de situatie passen. Maar 20 worden staat dus niet bijna gelijk aan gezond zijn.

Braaf was ze trouwens ook niet, ze heeft menig manegeruitertje uitstekende lessen in zandhappen gegeven.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:28

Hilary schreef:
anjali schreef:
@Maris: Als een paard de gezegende leeftijd van 20 bereikt heeft,dan is dat wel een bewijs van gezondheid. En ook van een braaf karakter want onbetrouwbare dieren worden niet zo lang aangehouden.

Ik heb een bijna 25 jarige die vanaf haar 7e al van alles mankeert (longprobleem, peesblessure, hoefbevangenheid, inmiddels PPID).
Ze leeft nu alleen nog omdat ze zelf niet opgeeft en ik mijn best doe om haar goed te houden en te verzorgen. Ik denk dat menig eigenaar haar al 10 keer in had laten slapen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik mezelf zo geweldig vind of andere mensen juist niet zo geweldig, iedereen maakt daar z’n eigen keuzes in die op dat moment bij de situatie passen. Maar 20 worden staat dus niet bijna gelijk aan gezond zijn.

Braaf was ze trouwens ook niet, ze heeft menig manegeruitertje uitstekende lessen in zandhappen gegeven.

Dit paard heeft dan het bijzondere geluk dat ze een zeer liefhebbend baasje heeft.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:31

Sjaco schreef:
Ik vind 2000 een reële prijs als de pony geschikt is voor een beginner. Daarvan uitgaand zou ik dan zeggen vraagprijs 2500.

Duidelijke adverteren dat pony braaf is en geschikt als eerste pony.

En voor iedereen die roept dat de prijzen momenteel zo hoog liggen: ja de vraagprijzen liggen idd vaak zo hoog, maar die pony's staan maanden lang te koop, waarbij je of de prijs alsmaar ziet zakken of waarvan je geen weet hebt waar ze uiteindelijk voor verkocht zijn. Ik zie een boel "fantasie"-vraagprijzen die nooit vlot verkocht zijn.


Onderste van je bericht niks van waar. Zit er zelf volledig in en ja er worden ook shetten voor 1450 verkocht en ja die worden daarvoor verkocht en ook vlug.
Ik zet zelf volledig in de pony handel dus weet waar ik het over heb

Sjaco
Berichten: 376
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:38

StalNollie schreef:
Onderste van je bericht niks van waar. Zit er zelf volledig in en ja er worden ook shetten voor 1450 verkocht en ja die worden daarvoor verkocht en ook vlug.
Ik zet zelf volledig in de pony handel dus weet waar ik het over heb


Vandaar dat ze het hier (Noord/Oost Nederland) nogal eens over "Brabantse prijzen" praten en je de tip krijgt om vooral niet in het Zuiden te gaan kopen ;)

Het beeld wat ik schetste zie ik hier echt regelmatig.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:52

Ik zou zeker niet te laag beginnen qua prijs. Je wilt ook niet dat er iemand op af komt die haar met winst doorverkoopt toch?

Beter wat hoger beginnen, komt er niemand op af dan kan je altijd nog zakken.

Een brave pony is heus wel wat waard.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:55

Even iets heel anders, ik lees wat opmerkingen over de foto's. Vind het zelf juist prettig als er verschillende foto's van verschillende situaties en seizoenen bij een advertentie staan. Daaraan zie je wel dat het serieus een pony van iemand geweest is die er lekker mee bezig is geweest en het dier goed kent.
Van zo'n riedel standfoto-ongemakkelijke dressuurfoto- springfoto- even hobbelen langs de weg foto, allemaal duidelijk op dezelfde dag genomen, krijg ik altijd het idee dat het snelle handel is..

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:57

Blussem schreef:
Mag je doen maar vergeet niet dat ik het echt opneem voor het dier. 21 jaar is naar mensen jaren omgerekend 63 jaar.
Wanneer zo paard naar een nieuwe eigenaar verhuist dan moet opnieuw een goede band opbouwen en leuke dingen op doen.
Wanneer paard binnen 1 a 2 jaar wat krijgt bij die nieuwe persoon dan is meestal de band nog niet sterk genoeg dat persoon zeg ik gooi bak geld er tegen aan om dier weer goed te krijgen. Ook is het heel onrealistisch om van die nieuwe eigenaar te verwachten dat die na 1 a 2 jaar rij plezier de pony nog jaren gaat aanhouden op pensioen.

Eigenlijk komt op neer als iemand die jaren gewerkt heeft en dan vlak voor zijn pensioen (62 jaar) ontslagen wordt en als klap op de vuur pijl ook zijn pensioen kwijt is.

Mijn advies is om een bijrijder te zoeken of iemand die in bruikleen wilt nemen. Op die manier hoef je geen afscheid te nemen. En kan vervolgens wanneer aan toe is van zijn verdiende pensioen genieten.

Ook kun je op stal overleggen wat er mogelijk is. In mijn geval heb ik wat extra korting kunnen krijgen doordat door zijn leeftijd niet meer zoveel eet als een jong dier. Ook zou je hem in kunnen zetten als poets/stap pony tijdens ponykampen.
Elk jaar tik ik extra 200 af voor de medische kosten die nodig heeft. En hij staat samen in de wei met mijn jongere paard zodat dagelijks mee krijgen hoe het met hem gaat en de nodige aandacht kunnen geven.

Maar is natuurlijk aan je zelf welke keuze je neemt. Het enige wat wel wil zeggen is dat een paard geen auto of fiets is.


In het begin zeg je dat pony bij een nieuwe eigenaar een band moet opbouwen en wennen etc, een no-go lees ik daarin.
Vervolgens zeg je, bied haar aan als bijrijdpony of in bruikleen gaan dat band opbouwen en wennen dan niet op? :7
Het maakt voor die pony niet uit of TS nu de rekening betaald of een nieuwe eigenaar.
Fijn dat jij op je stal korting kreeg omdat je pony minder zou eten maar dat gaat niet overal op.

Overigens ken ik deze pony en weet dat Ts geen woord gelogen heeft in haar omschrijving! Pony is echt bomproef, spijkerhard en loopt momenteel nog steeds in de sport!
Een prijs zou ik niet weten maar wat gun ik Syl een gouden huisje!! <3

Chetubetcha
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-01-20

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:59

Ik denk dat je rond de €1500,00 voor haar kan vragen.

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Wat kan ik vragen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:15

Als ik een dergelijke pony te koop zou zien staan, zou ik vooral geïnteresseerd zijn in de geschiktheid voor kinderen, en daar ook voor willen betalen. Er gaat niets boven een fijne en betrouwbare leerpony. Ondanks de leeftijd zou ik daar wel rond de € 2000,- voor over hebben.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:32

J_emma schreef:
Even iets heel anders, ik lees wat opmerkingen over de foto's. Vind het zelf juist prettig als er verschillende foto's van verschillende situaties en seizoenen bij een advertentie staan. Daaraan zie je wel dat het serieus een pony van iemand geweest is die er lekker mee bezig is geweest en het dier goed kent.
Van zo'n riedel standfoto-ongemakkelijke dressuurfoto- springfoto- even hobbelen langs de weg foto, allemaal duidelijk op dezelfde dag genomen, krijg ik altijd het idee dat het snelle handel is..


Precies, daar kijk ik ook altijd naar.