Wat nog doen met paardje op pensioen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Wat nog doen met paardje op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:14

Zoals vele van jullie misschien wel al weet staat mijn 16-jarige BWP ruin nu bijna 10 maanden op pensioen met een KS en spondylose in de rug. We hadden toestemming van de kliniek om nog wat stap wandelingetjes te maken maar hier zijn we redelijk snel mee gestopt omdat paardlief hier te enthousiast van werd, en zichzelf dan ook vaak voorbij liep.

Paardlief doet het heel goed, is actief, steigert en galoppeert enthousiast de weide door met zijn maatje. Hij krijgt geen pijnstilling of supplementen en staat op een weide bij mij in de straat. Op dit moment borstel ik hem gewoon een paar keren en dan mag hij zichzelf terug gaan vies maken. Ik woon in de stad, dus wandelingetjes aan de hand kan ik hier niet gaan maken. Maar ik wil dit jaar toch wel wat meer met hem aan de slag gaan, ik heb niet het gevoel dat hij zich verveelt of zo, maar hij is wel heel mens gericht en geniet dan ook van aandacht.

Maar wat? Hij is redelijk dominant met eten, dus ik wil liefst niks met snoepjes. Vrijheidsdressuur kent hij, maar buiten voetje geven vraag ik niks meer van hem ivm zijn rug. Ik ga hem ook niet in een cirkel laten lopen of regelmatig longeren, dit doe ik enkel als ik even moet afmeten hoe hij beweegt.

Weet iemand wat ik kan gaan doen, zonder te veel van hem te vragen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:20

Misschien vind je hier nog een paar leuke dingen tussen

https://www.google.com/amp/s/horsefulne ... ijven/amp/

Ik heb tevens ook een paard op pensioen maar dan door zijn leeftijd en door rugproblemen (volgens vorige eigenaar) wordt die niet meer intensief bereden, enkel idd stapritten zo nu en dan.

Verder staat die gewoon op de wei respect bij te brengen aan mijn jongere paard die nu aan het puberen is. Grasmaaier spelen, en hij is gewoon happy. Paarden moeten echt niet aan het werk zolang ze één of meerdere vrienden hebben om mee samen te staan en met hen wat te stoeien en groomen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:30

Art_Ificious schreef:
Misschien vind je hier nog een paar leuke dingen tussen

https://www.google.com/amp/s/horsefulne ... ijven/amp/

Ik heb tevens ook een paard op pensioen maar dan door zijn leeftijd en door rugproblemen (volgens vorige eigenaar) wordt die niet meer intensief bereden, enkel idd stapritten zo nu en dan.

Verder staat die gewoon op de wei respect bij te brengen aan mijn jongere paard die nu aan het puberen is. Grasmaaier spelen, en hij is gewoon happy. Paarden moeten echt niet aan het werk zolang ze één of meerdere vrienden hebben om mee samen te staan en met hen wat te stoeien en groomen.

Dankjewel!

Nee, opzicht is het niet nodig of is het alsof hij zich verveelt. Maar ik zie wel dat hij altijd erg van de aandacht geniet die hij krijgt. Echter ga ik hem niet 3x in de week gaan poetsen, vind ik zelf ook een beetje tijdsverspilling dus meestal blijft het bij 1-2x. Ik wil daarom nog wel iets doen met hem, zeker omdat ik het zelf ook erg mis om wat met de paarden bezig te zijn in de tussentijd dat ik nog geen nieuwe heb.

Art_Ificious

Re: Wat nog doen met paardje op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:56

Dat gemis om bezig te zijn met paarden ken ik idd.

Hopelijk vind je wat dingen in die link :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:25

Ik weet niet of hem longeren wel nog een optie is medisch gezien? Gok van niet.
Tja, heel eerlijk geloof ik niet dat er dan veel overblijft qua activiteiten als wandelen ook geen optie is.

Wellicht een goed moment voor jou om de stand van zaken te accepteren, als ik het zo lees tussen de regels door is dat wat je nu het zwaarste valt. En begrijpelijk hoor! Probeer te leren om te genieten van gewoon bij hem zijn. :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 22:27

BarbaLala schreef:
Ik weet niet of hem longeren wel nog een optie is medisch gezien? Gok van niet.
Tja, heel eerlijk geloof ik niet dat er dan veel overblijft qua activiteiten als wandelen ook geen optie is.

Wellicht een goed moment voor jou om de stand van zaken te accepteren, als ik het zo lees tussen de regels door is dat wat je nu het zwaarste valt. En begrijpelijk hoor! Probeer te leren om te genieten van gewoon bij hem zijn. :)

Het mag, maar ik doe dat enkel om even te kijken hoe hij loopt. Op een cirkel lopen is niet ideaal voor hem, dus als dagelijkse bezigheid ga ik het dan ook niet doen...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:31

Lange lijnen? Dus erachter lopen zeg maar. Pilonnen 3 bij 3 neer zetten kun je veel oefeningen doen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:32

misschien met lange lijnen werken? Kan je de hele bak door en meer doen dan alleen rondjes lopen.

edit; smileydees is me al voor :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 00:22

Heb je een filmpje van wat je juist bedoelt? Snap het zo niet echt :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:26

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:36

Onze merrie is nu 27, heeft al heel lang KS en artrose, maar loopt goed en zit vol energie. Ze loopt met de rest 24/7 buiten, maar moet toch echt haar ei kwijt soms. Ik laat haar rennen in de bak, vaak met de shet of een andere samen. Laat haar nog cavaletti lopen en laag springen. Maar ze gaat dus nog wel onder het zadel mee een rondje doen. Ze loopt zichzelf voorbij en op haar zoon van 21 kan ik haar amper bijhouden ( mijn man rijdt haar meestal )

Haar rug wordt slechter, zakt wat meer door, dus zadel erop wordt lastiger, maar ze is zo vol energie en actief. Neem haar trouwens ook aan de hand mee naast een andere.

Ze voelen het echt wel, vooral als je te snel stopt met wat doen, hun ritme verandert etc.

Onze shet was nog niet oud, maar onze zoon werd te groot, dus stopte met rijden. Ik nam hem nog wel mee ernaast, maar ik vond hem wat somber. Toen is hij voor de sulky beleerd en vanaf dag 1 met oortjes erop gelopen. Nu ook wat ouder en gestopt met de sulky, maar hij mist het duidelijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 01:06

Mijn paard heeft altijd heeeeeel erg graag gesprongen, maar ik heb het hem sinds de diagnose niet meer laten doen omdat ik er vanuit ging dat dit niet echt mocht?

Het was idd in het begin vooral heel moeilijk, van 4x per week intensief trainen naar 1x in de 2 weken een uurtje gaan wandelen was voor hem te veel. Daarom de beslissing gemaakt om hem aan huis te zetten en hem gewoon zijn gangetje te laten gaan. Nu merk ik er natuurlijk niet zoveel van. Hij staat vaak te ravotten (kaarsrecht en tegen volle snelheid) met zijn weidemaatje. Het is dus niet dat hij iets te kort schiet.