Enfin! Vanaf mijn eerste topic is dit ongeveer onze progressie. Geniet !

1. 13 december 2019 - Ons eerste échte bakritje samen! Hiervoor had ik twee keer op zijn barebackpadje door de bak gestapt en gedraafd maar ik merkte dat we allebei nogal onzeker waren, ik heb nog niet het volle vertrouwen op zijn rug en hij ook nog niet met mij op zijn rug. We mogen tot de zadelmaker komt (24 februari) een ghost zadeltje lenen, dus ik dacht, we gaan gewoon kijken hoe hij erop reageert. En hij deed het onwijs braaf! Hij zwabbert over de hoefslag en zoekt heel erg veel steun bij de bakrand maar ik heb geen eisen gesteld. We hebben maximaal een halfuurtje gereden en daarna ben ik afgestapt.

2. 18 december 2019 - In de tussentijd hebben we niet meer gereden tot deze foto. We hebben lekker op de grond gewerkt maar ik merk dat ik dan niet met mijn hoofd bij foto's maken zit. Dus bij deze, de traditionele kerstmutsfoto, of wacht..

3. 22 december 2019 - Mijn vriendin kwam foto's van ons samen maken. Eigenlijk zouden dit kerstfoto's worden maar de bak was bezet. Ik wilde kijken hoe hij het buiten zou doen, en nu de bak bezet was, dachten we, we gaan het gewoon proberen! Dit was zijn eerste keer dat ik op zijn rug buiten ben geweest, hiervoor hebben we alleen aan de hand gestapt. En hij vond het zo leuk, we hebben allebei onwijs genoten.

4. 23 december 2019 Lis van Bitloos hoofdstelfitting kwam! Bizar hoe erg anders hij op verschillende optomingen reageerde. Uiteindelijk is deze mooie sidepull eruit gekomen.

5. 27 december 2019 Sinds kerst ging het enorm slecht met mijn opa. Mijn opa is 27 december overleden. De progressie met Mar stond die week ook even helemaal stil. Hij heeft veel vrij gehad en ik heb met hem gewandeld. Hij was het lichtpuntje die dagen. Hoe hij met die oortjes mij overal volgde en mijn tranen met zijn snoet wegveegde.

6. 31 december / 1 januari 2019-2020 Het was tijd voor het nieuwe jaar en dus ook het vuurwerk. Marnix deed het overdag onwijs goed met de knallen. Ze stonden tot ongeveer 18:00 buiten en daarna gingen de pony's op stal. De helft van de kudde was al ergens anders ondergebracht, en hij en drie maatjes konden op stal blijven. We hebben de hele kerstvakantie al geoefend met 's nachts op stal staan en naast wat angstzweet zijn we de nacht goed doorgekomen.

7. 5 januari 2020 Na het grondwerk ook weer opgepakt te hebben, hebben we nog een bakritje gemaakt. Dit keer hadden we wat miscommunicatie in het begin en hij wilde ab-so-luut niet door de rechterhoek van de bak heen. Gelukkig hebben we het goed afgesloten samen.

8. 9 januari 2020 En nu zijn we hier! We kunnen jullie nu door middel van dit topic op de hoogte houden van ons proces samen! Aanstaande zaterdag hebben wij onze eerste grondwerkles samen, waar ik heel erg benieuwd naar ben! Ook hebben wij vandaag heerlijk gewerkt aan vrijheidsdressuur. Het is zo mooi om hem dan onwijs te zien nadenken wat ik van hem vraag en hoe trots hij is op zichzelf als dat balletje dan uiteindelijk valt. Daarnaast hebben wij ook nog in vrijheid met elkaar gespeeld en het doet mij zo goed om te zien én te voelen dat we steeds meer op elkaar ingespeeld raken. We zijn er nog láng niet, maar ik kan niet wachten wat 2020 voor ons te bieden heeft.