Ruim 9jr geleden kocht ik een springgefokte jaarling, toen al een knap dier, fijn lopen.
Karakter leek prima, wat afwachtend en zeker niet brutaal.
Bewust voor zo'n jong dier gekozen omdat ik ook een jong kindje had, mijn andere paard (mijn once in a lifetime paard) geblesseerd was en ik even geen motivatie had om direct te gaan rijden.
Jaarling werd ouder, tot ruim 4,5jr hengst gelaten en heel licht beleerd.
Pas met ruim 5jr wat meer gaan doen, karakter nog steeds top!
Ondanks dat ik geen held ben, alles zelf gedaan qua beleren wat dus echt wel wat zegt over zijn karakter.
Met vele tussenpozen, ivm alleenstaande moeder met jong kind, was mijn paard redelijk bevestigd in de M-Z dressuuroefeningen thuis.
Inmiddels wordt hij dit jaar 11, zijn we nog steeds niet op wedstrijd geweest en begint heel langzaam bij mij de vraag te komen of dit nog wel gaat gebeuren...
En dat komt o.a omdat ik geen held ben, maar ook omdat mijn paard ALLES ziet en hoort, en daar ook razendsnel op kan reageren.
Hij is absoluut eerlijk, maar hij eist wel goede rijderij.
Ik ben er nog nooit af gevallen, ik heb hem wel iemand af zien gooien.
Zoals gezegd is hij springgefokt, en ik ben absoluut een dressuurmuts.
Omdat ik weer in een drukke periode zit, heb ik de knoop doorgehakt om een bijrijder te zoeken.
Moeilijk, want het is echt mijn paard, mijn maatje en mijn oogappel.
Ik ben geslaagd en prijs me gelukkig met 2 bijrijders die elk 1x per week komen rijden:
- een springamazone die hem zéér goed aanvoelt, en ook goed begrijpt wat ik eng vind.
Met springen schijnt hij wel een ander gevoel te geven, hij doet t echt heel goed en zij is ook echt enthousiast over zijn kwaliteiten.
- een meisje die ontzettend netjes en vriendelijk rijd, maar nog wel een en ander moet leren en dit ook heel graag wil, ook dit gaat goed.
En nu? Paard wordt (Is voor knhs) 11jr, kerngezond, prachtig om te zien.
Maar ik begin het geloof dat wij samen gaan stralen in de dressuurring langzaam te verliezen.
Ook omdat ik het paard van mijn moeder afentoe rijd, en dat is zo'n wereld van verschil.
Mijn paard eist kundigheid, eist dat je hem in zijn waarde laat. Je kunt hem niets opdragen, alles moet gevraagd worden.
Ondanks alle ervaring, moet ik toegeven dat dit paard misschien wel een maatje teveel is voor mij.
En hij springt heel erg goed...
Is het niet eerlijker om hem te laten doen waar hij voor gefokt is?
Maar dan?
Hij heeft wel zijn dingetjes, en als je hem dwingt kan hij wel echt gevaarlijk worden.
Aan de andere kant heb ik hem al 9jr en heb ik maar 2x een situatie met hem gehad/gezien dat hij gevaarlijk werd...
Ik vind het eng om hem uit handen te geven, bang dat hij bij iemand komt die hem wel even zal laten voelen wat de bedoeling is.
Ik heb altijd gezegd dat ik hem niet verkoop, hij is mijn maatje en ik ben echt zijn baasje.
Maar ik begin nu te twijfelen.
Hij is nu nog wat waard, dat mag ik ook niet uit het oog verliezen.
Hem professioneel door iemand laten trainen/uitbrengen is geen optie financieel.
Hem thuis laten rijden en uit laten brengen is wel een optie voor mij, helaas gaat de springamazone in het buitenland werken...
Maar dan heb ik zelf nog geen paard waar ik lekker mee aan de slag kan.
Ik had gehoopt door het springen dat hij misschien wat rustiger zou worden doordat hij veel ziet, maar hoe lang moet ik daar nog op wachten?
Het is de aard van het beestje, voor de sport wil ik een sensibel paard dat vlug reageert, alleen is deze de overtreffende trap van vlug.
Bokken/steigeren/rennen doet hij niet, maar hij kan wel strak worden en dan heb je dus helemaal niks: geen contact in de mond, geen reactie op je zit of been, geen controle dus en dat nekt me.
Ik kan me vermaken met het paard van mijn moeder, maar zij zal zelf ook weer wat willen doen als ze hersteld is van haar heupoperatie.
Daarnaast hebben we nog een super fijne verzorgster voor de merrie, die we absoluut niet aan de kant willen zetten.
Dat paard is 16, pas een jaar onder het zadel en ik wil geen misbruik van dat paard maken door er met 3 of 4 man per week op te gaan zitten (mijn dochter leert op haar rijden)
Advies geven is moeilijk, dat begrijp ik, ik wil vooral mn hart luchten denk ik...
Voor de beeldvorming, 1.10m/1.15m: