Ervaring met b pony met karakter en ponyclub

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh1987

Ervaring met b pony met karakter en ponyclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 14:26

Goedendag allemaal,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een b pony met karakter en een ponyclub.

7 maanden geleden kochten wij onze b pony van 10 jaar oud(zou beleerd onder het zadel zijn een echte kinderpony)
Nadat er een veel te groot zadel opgegooid werd en een Hoofdstel maat full heeft mijn dochter met gereden.
Prima beestje liep echt super.
Dus hij ging met ons mee.

Na heel snel erachter gekomen te zijn dat hij waarschijnlijk zo uit de wei was getrokken en een ruiter erop is gesprongen en de verkoop is in gegaan hebben wij een instructrisse laten komen.
Zij vertelde ons dat hij een rare blik had en moesten verkopen.

Volgende instructeur dus die het als een uitdaging zag.
Na 7 maanden intensief privé les luisterde de pony er zit een rem en stuur op en 3 gangen zelfs een b proefje gaan ze goed af.

De pony wil alleen laten zien dat hij nog steeds de baas is dus zijn hoofd tussen zijn benen en lekker de andere kant uitgaan,nu ze hem beter de baas is en er nog nooit afgevallen ondanks het vroegere bokken en steigeren snapt hij eindelijk enigszins dat zij de baas is.

Of als er een ander paard bij is even laten zien dat hij wel t mannetje is en aan de kant moeten voor hem.
Gelukkig is dit nu wel over met alle paarden op stal.

Uiteindelijk hebben ze samen een paar keer mee gedaan aan bixie wedstrijden en liep hij de benen onder zijn kont uit en kregen ze mooie complimenten.
Na een paar x oefen dressuur kwam het hoge woord er bij mijn dochter uit.

Ze wil met leeftijdsgenoten lekker rijden.

Dus opzoek gegaan naar een ponyclub maandag mag ze mee proef rijden met leeftijdsgenoten.

Alleen spookt nu steeds door mijn hoofd wat als hij weer de kolder in zijn kop krijgt en zijn eigen pad gaat.

(Ik weet ook wel dat ik niet doem moet denken maar ja ergens zit de schrik er wel in na alle streken van hem)

Ik heb 0 ervaring met pony clubs hoe gaat dit in zijn werk en is er dan begeleiding mocht hij zich misdragen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ervaring met b pony met karakter en ponyclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:38

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:06

Bij mijn dochters waren er altijd instructrices bij de lessen bij de ponyclub, maak je daar maar geen zorgen over. Ik zou hem even longeren voor je er heen gaat, of als dit mogelijk is, met de fiets en de pony er naast naar toe fietsen zodat hij al wat energie kwijt is. Of zelf even rijden voor je dochter er op gaat.

De B pony van mijn jongste dochter was ook zo’n draak in het begin (is al weer 15 jaar geleden). Toen heb ik er een tijdje op gereden en daarna ging het een stuk beter met mijn dochter. Ik was wel te groot, maar voor het corrigeren was het gewoon even nodig. Is er misschien een ervaren jonge ruiter op stal die er even op kan rijden, als je zelf niet kan rijden?

Het is wel heel goed dat je haar op hebt gegeven voor een ponyclub. Het is voor kinderen heel leuk om met andere kinderen samen te rijden. Daarbij durven ze meer als ze het samen met andere kinderen doen. Succes en voor je dochter veel plezier bij haar eerste les bij de ponyclub. Mijn kinderen hebben er altijd erg veel plezier gehad.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:22

Super dat je naar een ponyclub gaat met je dochter en de pony. Gaan ze beide veel van leren!! ;)
Hier is (tenminste de ponyclubs die ik ken) juist heel veel begeleiding voor die smurfen en te blije pony's.
In de meeste gevallen weet de instructie daar mee om te gaan en hier goede tips voor te geven.

Voor jou als moeder ook fijn om met andere (pony) ouders te praten en juist tips en ervaringen te horen.
En wie weet is er op de ponyclub wel een wat ouder/meer ervaren kind die jullie met de pony kan helpen.

En het voordeel, je kunt er nagenoeg alles vragen wat betreft pony en wedstrijden... de meeste verenigingen zijn blij met nieuwe leden en juist behulpzaam om je snel thuis te laten voelen.

(voor zover mijn ervaringen als ponyclub lid (ooit), instructie en bestuurslid) :o

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:24

In mijn pony tijd vond ik de pony club het allerleukst, ondanks mijn lastige pony’s. Ondanks dat ik er soms 3 keer in het uur naast lag tijdens de springles motiveerde het enorm om er voor te gaan. Ook gingen de pony’s mee op pony kamp en was er altijd begeleiding bij.
Voor veel kinderen zorgde de club juist voor extra zelfstandigheid en een hoop lol. Ook merkte je al sneller dat iedereen weleens een lastige pony had, waardoor je juist zag dat t bij iedereen weleens wat minder ging.
Ik vond het heeel waardevolle en gezellige jaren.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:26

Bij ons werkt het zo dat je je kan opgeven als lessend of niet lessend lid. In het geval van lessend lid is er dus inderdaad een instructeur/ instructrice aanwezig. Bij ons mogen er max 6 in een les zitten. Ik deed dit vroeger meer voor de gezelligheid, uiteraard leerde je er ook van maar het is toch anders of je priveles hebt of clubles.

Ik heb het voordeel vd ponyclub altijd gevonden dat als er wat was er andere bereid waren je te helpen met de pony. Daarnaast vond ik het als kind altijd super gezellig om samen met de andere kinderen te rijden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:31

Dat ligt misschien ook een beetje aan de instructeur, bij ons op de club is er eentje met enorm veel enthousiasme voor met name kleinere kinderen, die loopt bij wijze van spreken gerust 3 kwartier naast een pony die ff niet wil. Er wordt ook goed gekeken naar niveau bij ons, zodat de kinderen er leuk aansluiting vinden.

Verder is het misschien ook wel zo dat ie in zo'n clubje zich juist wel gaat gedragen, en anders krijgt je dochter daar misschien wel de juiste instructie voor om er mee om te gaan op dat moment.

Ik zie zelf alleen maar voordelen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:34

Als hij op wedstrijd tussen de andere pony's loopt zal het in de les vast ook goed gaan. En anders is er instructie bij :j

Daantjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:13

Benita schreef:
Bij mijn dochters waren er altijd instructrices bij de lessen bij de ponyclub, maak je daar maar geen zorgen over. Ik zou hem even longeren voor je er heen gaat, of als dit mogelijk is, met de fiets en de pony er naast naar toe fietsen zodat hij al wat energie kwijt is. Of zelf even rijden voor je dochter er op gaat.

De B pony van mijn jongste dochter was ook zo’n draak in het begin (is al weer 15 jaar geleden). Toen heb ik er een tijdje op gereden en daarna ging het een stuk beter met mijn dochter. Ik was wel te groot, maar voor het corrigeren was het gewoon even nodig. Is er misschien een ervaren jonge ruiter op stal die er even op kan rijden, als je zelf niet kan rijden?

Het is wel heel goed dat je haar op hebt gegeven voor een ponyclub. Het is voor kinderen heel leuk om met andere kinderen samen te rijden. Daarbij durven ze meer als ze het samen met andere kinderen doen. Succes en voor je dochter veel plezier bij haar eerste les bij de ponyclub. Mijn kinderen hebben er altijd erg veel plezier gehad.

Hij wordt nu 1x in de week ook gereden door een meisje van 14, luistert bij haar super. Af en toe wel streken maar weet dat hij bij haar niet ver komt.

Bedankt voor je ervaring hopelijk komt het met hem ook helemaal goed!

Daantjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:16

Felien_Kyra schreef:
Bij ons werkt het zo dat je je kan opgeven als lessend of niet lessend lid. In het geval van lessend lid is er dus inderdaad een instructeur/ instructrice aanwezig. Bij ons mogen er max 6 in een les zitten. Ik deed dit vroeger meer voor de gezelligheid, uiteraard leerde je er ook van maar het is toch anders of je priveles hebt of clubles.

Ik heb het voordeel vd ponyclub altijd gevonden dat als er wat was er andere bereid waren je te helpen met de pony. Daarnaast vond ik het als kind altijd super gezellig om samen met de andere kinderen te rijden.

Rijtechnisch vind ik het fijn dat ze gewoon 1x per week blijft privé lessen.
Mijn dochter heeft zo'n goede klik met haar instructeur en om eerlijk te zijn als ik een lesje moet geven botst het steeds vaker en dat is voor beide niet fijn.
Terwijl ze met haar instructeur zo ver haar grenzen verlegt dat ze steeds meer groeit in zelfvertrouwen.

Daantjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:18

SusanH schreef:
Als hij op wedstrijd tussen de andere pony's loopt zal het in de les vast ook goed gaan. En anders is er instructie bij :j

We houden hem expres een beetje weg bij " vreemde" paarden en pony's hij denkt soms dat hij een jonge hengst is. Begint te roepen en steigeren en het leukste is natuurlijk als er iemand reageert zodat hij kan laten horen dat hij de chef is.

Daantjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:49

Zoiezo blijft ze 1x in de week privé lessen krijgen.

De ponyclub gaan we proberen omdat op stal de leeftijd vanaf 15 gaat, dan is er niemand die met je wil "spelen" het was zelfs zo erg dat ze zei ik ga niet meer naar stal , kunnen we niet naar de manege.
Toen ben ik dus gaan zoeken naar een ponyclub en konden we eens een proeflesje nemen.

Ik hoop zo dat ze weer wat meer gemotiveerd wordt zoals ik begreep is het gewoon les zoals op een manege.
Ze wordt ook ingedeeld bij meiden van haar eigen leeftijd.

Ze heeft een goede klik met haar instructeur, dat is het probleem niet.
Ze mist denk ik het gewoon kunnen spelen onderling.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:56

Juist goed dat ze bij een ponyclub gaat lessen!
Misschien kunnen jullie eerst gewoon een keer gaan kijken hoe het er aan toe gaat.
Bij ons op de club rijdt iedereen wel voor zich zeg maar, dus niet in een treintje achter elkaar aan.
Dus ze maken geen contact.
Ze leren heel veel op een club, zowel ruiter als pony en het is ook gezellig.
Respect dat de pony de kans heeft gekregen om zich te ontwikkelen

Daantjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:10

Rivjenn schreef:
Juist goed dat ze bij een ponyclub gaat lessen!
Misschien kunnen jullie eerst gewoon een keer gaan kijken hoe het er aan toe gaat.
Bij ons op de club rijdt iedereen wel voor zich zeg maar, dus niet in een treintje achter elkaar aan.
Dus ze maken geen contact.
Ze leren heel veel op een club, zowel ruiter als pony en het is ook gezellig.
Respect dat de pony de kans heeft gekregen om zich te ontwikkelen

Nou ik ben het 1x zo zat met hem geweest hij kwam met 4 benen van de grond en draaide zo snel om, toen hing ze ernaast, gelukkig kon de instructeur direct ingrijpen. Toen heb ik hem aangeboden aan een handelaar.
Uiteindelijk hebben we een super schema met hem 3 dagen in de week zet ik hem vanaf de grond hard aan het werk, 3 dagen is hij helemaal van mijn dochter, dan mag ze met hem doen wat zij leuk vind. 1 dag rijdt een meisje van 14.

Ik moet er wel bijzeggen hij is bomproef je kan met hem langs een 80 km weg lopen en hij kijkt niet op of om., dat is wat ik zocht een bomproef pony.
Helaas geen leermeester maar uiteindelijk kan ze straks op elke pony stappen en heeft ze met hem zoveel geleerd dat niemand haar meer verrast.

We hebben hem inmiddels van de brok afgehaald hij krijgt nu een beetje om zijn magnesium in te mengen en iedere 8 weken komt de masseuze (ja voor een b pony )

Inmiddels als hij mij aan ziet komen en hij wil wat flikken bij mijn dochter bedenkt hij zich wel.

Dus nu weet ik wel dat ik alles heb gedaan wat in mijn macht ligt en het betaald nu uit.

Als ik dit allemaal van te voren had geweten was hij denk ik niet mee naar huis gegaan.