Wat doen jullie met het paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze333

Wat doen jullie met het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 11:29

Hey,
Ik vraag mij af wat andere doen als ze bij hun paard zijn, en hoe vaak die rijden, longeren of bijvoorbeeld buitenrijden. Ik rijd vaak 3 tot 4x in een week, en longeer vaak 2x in de week.
En de laatste dag kan elke kant op, en natuurlijk krijgt hij ook een dag rust.

Mijn vraag is dus:
Hoe vaak rijden jullie?
En hoe vaak geven jullie jouw paard rust?

Groetjes Blaze333

Anoniem

Re: Wat doen jullie met het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:35

Ik rijd nu ongeveer 2 a 3 keer per week. Longeer/grondwerk 1 a 2 keer per week en de rest is vrij. Ga dan soms es heen om te poetsen en knuffelen en dan mag ie even kunstjes doen. Soms ga ik ook gewoon niet. Heb het ook vrij druk, dus kan ook niet elke dag er zomaar even heen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:10

Met mijn eigen paard rijd ik veel buiten. Hij moet nog aansterken en conditie opbouwen, dus we rijden veel buiten met veel galoptraining! Als de bak weer droog is ga ik ook springen met hem.
Tussendoor longeer ik hem veel lang en laag of pakken we balkjes mee, dat vindt hij nog een beetje moeilijk, goede voorbereider op het springen!

Mijn bijrijdpaard rijdt ik 3-4 keer per week. Die ontdekt springen net en met hem spring ik dan ook redelijk vaak(Vindt ie geweldig!). Met buitenritten beginnen we nu en doen we ongeveer 1-2 keer per week.
De komende 2 jaar heb ik veel vrije tijd dus dagelijks rijdt ik er wel één of beide. **\O/**

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:15

Ik train 2x per week, daarna heeft hij altijd een dag rust, en de overige 3 dagen doe ik vaak grondwerk (en dat kan ook betekenen oefenen met in alle rust opstijgen).
In de komende maanden wil ik dat uitbreiden naar 3x per week trainen, 2x per week rust, 2x per week grondwerk (zonder opstijgen).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:25

Ik train bitter weinig :+.

Ik heb 2 trekpaarden (24 en op pensioen, 10 jarige als rijpaard) en een pre (5 jaar, net zadelmak maar nog niet echt gereden.) in eigen beheer.

In de winter heb ik dus dagelijks minstens een uur werk om te voeren en uit te mesten, op zaterdag groot onderhoud van alles (weides mesten, hooi halen en vullen in de ruif, hooinetten vullen, hoeven bijraspen, paarden eens borstelen en de manen doen, voederhokken proper maken en doen.
Als ik dan nog zin heb ga ik eens gaan rijden in de piste of een buitenritje gaan doen.
Op zondag is het gewoon eten geven en uitmesten, en afhankelijk van de plannen met vriend en hond ga ik soms gaan rijden.

Tijdens de week probeer ik nu en dan om wat te grondwerken, maar in de winter is dat eigenlijk bitter weinig (ondergrond, het weer dat niet meewerkt, etc)

In de zomer heb ik ook het uitmestwerk en hooi vullen (ivm te weinig weide); maar is het langer klaar en dan probeer ik wel iedere dag eentje te werken (grondwerk, rijden of buitenrijden) zodat de 2 jonge paarden toch wel elk 2-3 keer per week gewerkt hebben, het oudje is op pensioen dus die mag nu en dan mee op een stapritje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:50

Ik zit fysiek nog al in de kreukels dus heb mijn paarden niet meer perse voor het rijden. De keren dat ik er op zit is voor mij een soort bonus. Soms lukt het 3 keer in de week en soms maanden niet.

Ze staan aan huis, dus ik heb wel de dagelijkse verzorging en klusjes aan stallen, paddocks en weilandjes. Daarnaast verzorg ik zelf de hoefjes en train ik met ze vanaf de grond, 3x per week minimaal. Ze hebben zelf genoeg ruimte en zijn bijzonder speels, dus voor beweging zijn ze niet van mij afhankelijk.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:00

Ik heb een kwpn-merrie van 27 jaar, die hoeft helemaal niks meer te doen, alleen aanwezig zijn. Met mijn haflinger van 13 maak ik 2 x per week een buitenrit, en 1 x per week longeer ik haar of ga ik bij iemand in de bak rijden. Maar op dit moment staat alles op een laag pitje ivm weer en de feestdagen. 1 x per jaar doe ik mee aan een enjoy-the-ride rit. Verder geen wedstrijden of zo. De paarden staan aan huis dus ik ben dagelijks met de verzorging bezig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:07

Vanwege de leeftijd van TS verplaats ik het topic naar YRT.