Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ted87 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een nieuw bijrijpaard sinds twee weken, het is een Merrie van 13 jaar oud. Ze is enorm lief in de omgang soms wat opdringerig met snoepjes. Als ik op haar rij en de eigenaar is in de buurt dan gaat het helemaal geweldig. Is de eigenaar er niet dan gaat ze mij uitproberen bij het opstappen. Zoals wegstappen en er vandoor schieten. Ook aandraven reageert ze niet zo snel als normaal gesproken. Ze gaat naar links als ik naar rechts wil. Als er geen andere paarden in de bak zijn wordt ze onzeker en wordt ze kijkerig. Ik ga binnenkort les nemen met haar! Ook is de eigenaar er 1 keer per week bij in ieder geval de eerste weken. Daarna is het wel de bedoeling dat ik zelf ga rijden. Wat zou ik kunnen doen om onze band te kunnen vergroten? Dat ze mij als leider gaat zien. Heeft iemand tips voor mij wat ik de eerste paar weken met haar kan doen?
Ik hoor jullie reacties graag! Oja ik ben geen gevorderde ruiter;-) nogal een beginner!
Alvast bedankt!
Janine1990 schreef:Ik zou de titel aanpassen naar: Nieuw bijrijpaard, ruiter word onzeker dus paard neemt de leiding...
Want dat is gewoon wat er gebeurd... Een paard heeft leiding nodig, als het dat niet krijgt gaat het zelf de leiding nemen. En logisch als je een onbekende voor ze bent...
Ik zou gewoon wat meer ervaring opdoen onder begeleiding... En kijk dan over een week of 4 weer eens verder.
ikke schreef:Ted87 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een nieuw bijrijpaard sinds twee weken, het is een Merrie van 13 jaar oud. Ze is enorm lief in de omgang soms wat opdringerig met snoepjes. Als ik op haar rij en de eigenaar is in de buurt dan gaat het helemaal geweldig. Is de eigenaar er niet dan gaat ze mij uitproberen bij het opstappen. Zoals wegstappen en er vandoor schieten. Ook aandraven reageert ze niet zo snel als normaal gesproken. Ze gaat naar links als ik naar rechts wil. Als er geen andere paarden in de bak zijn wordt ze onzeker en wordt ze kijkerig. Ik ga binnenkort les nemen met haar! Ook is de eigenaar er 1 keer per week bij in ieder geval de eerste weken. Daarna is het wel de bedoeling dat ik zelf ga rijden. Wat zou ik kunnen doen om onze band te kunnen vergroten? Dat ze mij als leider gaat zien. Heeft iemand tips voor mij wat ik de eerste paar weken met haar kan doen?
Ik hoor jullie reacties graag! Oja ik ben geen gevorderde ruiter;-) nogal een beginner!
Alvast bedankt!
Welkom in de wereld die het uitonderhandelen van een merrie heet![]()
Ik zou, in overleg met de eigenaar, les nemen van een ander.
Als ik je verhaal lees, heeft de eigenaar het paard dusdanig goed uitonderhandeld dat ze ook op afstand nog naar hem/haar luistert. Daarom mijn advies om les te nemen van een derde, die ziet wat er dan gebeurt en je de juiste handvaten aan kan reiken om het ook voor elkaar te krijgen als de eigenaar niet toekijkt.
Een basis is dat jij meer opties moet hebben om te bereiken wat je wil dan het paard. Je zin doordrijven eindigt vaker in oorlog dan in oplossingen, zeker bij merries die weten wat ze waard zijn.
Ted87 schreef:Ja absoluut! Een merrie is zo anders dan een ruin. Wel een super leuke uitdaging. Ik neem vooral de tijd of het nou een maand duurt of een jaar dat maakt mij niet uit. Ik heb als doel om een goede band met haar te kunnen opbouwen. Gelukkig laat de eigenaar mij daar heel erg vrij in. Wel afgesproken dat ik in ieder geval les neem, i.v.m. dat ik nog veel moet leren rondom het rijden. Absoluut een heel goed leerpaard! Dankjewel voor je antwoord!
ikke schreef:Ted87 schreef:Ja absoluut! Een merrie is zo anders dan een ruin. Wel een super leuke uitdaging. Ik neem vooral de tijd of het nou een maand duurt of een jaar dat maakt mij niet uit. Ik heb als doel om een goede band met haar te kunnen opbouwen. Gelukkig laat de eigenaar mij daar heel erg vrij in. Wel afgesproken dat ik in ieder geval les neem, i.v.m. dat ik nog veel moet leren rondom het rijden. Absoluut een heel goed leerpaard! Dankjewel voor je antwoord!
Het klinkt wel herkenbaar. Ik heb twee bijrijdsters op mijn paarden en beide hebben best wat moeite gehad met de overstap van de manege naar een bijrijdpaard. Beide hebben doorgezet en na een poosje zag je het resultaat: ze hebben de omschakeling gemaakt.
Het heeft aan beide kanten wat zoeken naar de juiste balans gekost in waar je moet ondersteunen, hulp vragen en wanneer juist zelf aan het werk gaan en op je bek gaan.
Ze zijn eraf gestuiterd; weten ook wat ze verkeerd deden, hebben ervan geleerd en zijn verder gegaan.
Tot slot nog een kleine waarschuwing: heb je eenmaal door hoe het werkt kunnen merries erg verslavend zijn