Een jaar lang met jaike en zayira

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

Een jaar lang met jaike en zayira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 13:27

Hallo allemaal,

We zijn natuurlijk in het laatste weekend van 2019 beland, velen hebben al "een jaar lang" gemaakt en vond ik het tijd worden om dat ook maar eens te doen.

Het jaar begon niet heel bijzonder, mijn fries jaike en ik stonden met veel plezier op onze pensionstal maar miste vooral in deze maanden een binnenbak. De buitenbak was vaak vanwege de vele regen niet fijn om te rijden dus januari en februari heb ik dan ook maar weinig gedaan eigenlijk.
In februari hoorde ik ineens dat er tegen een vergoeding een binnenbak beschikbaar was op nog geen 5 minuten stappen van stal, vanaf die tijd gingen we dan ook 1 x in de week naar de binnenbak om echt te kunnen rijden en voor de rest probeerde we ons thuis te redden met longe, wat spetteren in de bak en de stapmolen.

Jaike deed het heel erg goed in de binnenbak wat erg fijn was om de training weer wat op te pakken, dit was dus in februari
Afbeelding

In maart hebben we (mijn inmiddels ex-vriend en ik) besloten dat hij verder zou gaan met jaike omdat die gewoon super braaf is en hij nog heel erg veel moest leren, geen uitstekender paard daarvoor te vinden dan mijn lieve jaike, voor mij zouden we dan gaan kijken of we een ander leuk paard konden vinden waar ik mee verder zou gaan.
We zijn bij een paard wezen kijken welke ons wel heel erg beviel, afspraak gemaakt voor de keuring en afwachten maar.
Hoe dichterbij de keuring kwam, hoe meer mij het gevoel bekroop dat het niet goed was wat we deden.
Nagedacht en uiteindelijk besloten in overleg met de verkoper de koop te ontbinden.
Ondertussen reden we nog lekker verder met jaike en heb ik ook nog les gehad van patrick molenaar die een dag op rondrit was in het noorden, heb onwijs veel geleerd van die ene les en er gingen ineens een heleboel lampjes branden :)*
Afbeelding

In april aangekomen heb ik samen met jaike en mijn stalgenootje met ivar de WKPV2019 gereden, dat was ontzettend leuk en hebben we echt van genoten
Afbeelding

Eind april kreeg ik een ingeving, nog steeds zoekende naar een leuk paard voor mij, bedacht ik mij dat mijn droompaard allang bekend was, het was ook bekend dat mijn droompaard voor een zeer goed tehuis misschien mocht vertrekken...
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen seconde spijt gehad dat ik gevraagd heb of zayira bij mij mocht komen wonen... And guess what *\%/* zayira heb ik vanaf 30 april in mijn bezit en op die dag hebben we meteen jaike verhuisd naar een andere stalling met binnenbak en hebben we smiddags na de keuring van zayira haar ook meteen naar dezelfde stak gebracht. Ik was dus ineens trotse eigenaresse van 2 hele knappe paarden
Afbeelding

In mei hebben we meteen een fotoshoot gedaan van jaike en zayira, ze zagen er allebij super mooi uit, strak in hun velletje met overal appeltjes over het lijf, zayira was welliswaar 180 kilo te zwaar maar hey, dat maakte haar echt niet minder mooi, leuk of lief <3
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb helaas nog niet alle foto's binnen.
In mei mochten de paarden ook weer lekker de wei op, zayira en jaike samen omdat ze allebij behoorlijk "buikig" waren en dus op een wat schraler stukje stonden dan de rest
Afbeelding

Ook in mei gingen jaike en ik nog eens naar de spartelvijver in appelscha met mijn inmiddels ex stalgenootje met ivar, het was zo leuk om te zien hoe ivar en jaike op elkaar reageerden
Afbeelding

In juni aangekomen, heeft zayira de hele maand mei de tijd gehad om te wennen aan haar nieuwe situatie, nieuwe eigenaar, nieuwe plek, nieuwe paarden...een hele verandering voor een paard van 15 en 13,5 jaar op hetzelfde adres gewoond heeft.
In juni ging dus bootcamp van start voor madam
Afbeelding
Ze was 180 kilo te zwaar dus werd tijd daar iets verandering in te brengen (heeft bij de keuring in april op de weegschaal gestaan)
In juli trainden we rustig verder met zayira aan de longe, een zadel wilde ik er toch nog niet op gaan leggen want die zou gegarandeert iedere maand een zadelmaker moeten zien... Omdat ik dus geen zadel wilde aanmeten nog (had wel al een zadel gekocht, wintec pro cair dus die kan mooi aangepast worden als ze wat minder volume had) ben ik maar gewoon begonnen met een BBP.
Zayira had al 7 jaar geen zadel meer opgehad en ook al 7 jaar niet meer gewerkt, maar ik ken dit paard, dit paard is vanaf 2012 mijn droompaard geweest, ik vertrouwde op zayira dus ik hoopte zij ook op mij :)) zodoende dus af en toe met BBP erop gestapt wat ze super braaf deed, nooit een pas echt fout gezet, ze was wel eens explosief, maar zeker niet gemeen. Ook toen tijdelijk overgestapt op bitloos omdat ik merkte dat ze erg explosief werd van het bit... Dus dan maar zonder bit wat direct 180 graden verschil gaf... Dus tijdelijk zo doorgereden tot ze weer rustig vertrouwen had in de ruiterhand en later terug in het bit.
In juli zag zayira er inmiddels zo uit
Afbeelding

Helaas liep mijn relatie stuk in juli en heb ik besloten om beide paarden eerst aan te houden om te kijken of het ook lukte qua energie, tijd etc in combinatie met mijn werk. Jaike en ik hebben nog wel een buitenrit gemaakt 2 x zelfs in appelscha en in bakkeveen samen met annette en haar knappe stippel Fabian
Afbeelding

In augustus hebben we naast wat basiswerk in de bak, af en toe een blokje om met jaike niet zoveel gedaan met de paarden gewoonweg vanwege tijdgebrek voor 2 paarden.
Zayira viel wel steeds meer af en begon er steeds wat minder dik eruit te zien
Afbeelding

In september de knoop doorgehakt, 1 van de paarden ging weg, 2 was voor mij echt te veel op dat moment qua energie, tijd, werk dus is het beter om voor 1 van beide een mooi huisje te zoeken.
Omdat jaike zo super braaf is, helemaal niet sensibel is, en gek op kinderen is, heb ik besloten dat jaike wat makkelijker een fijn nieuw huisje ging vinden dan zayira, ik wilde geen van beide in de handel terugzien en bij zayira is die kans aanzienlijk groter dat dat wel gebeurd dan bij jaike + dat zayira al vanaf 2012 echt mijn droompaard is en ondanks dat ik gek op jaike ben, had ik met zayira een veel fijnere en betere klik. Keuze dus gemaakt, ik ging zoeken naar een 5 sterren huisje voor jaike.
Ondertussen in september hebben we nog 2 georganiseerde buitenritten gereden. EPS2019 hebben we gedaan waar maar weer eens heel duidelijk werd hoe gek jaike is met kinderen (in de leeftijdscategorie 10-15 jaar) en als afsluitende rit hebben wij nog meegedaan aan de ADT2019 met een groepje (ex) stalgenoten
Dit was een fantastische rit, heb super genoten van de rit en van mijn fantastische jaike.

Afbeelding

Afbeelding

goh, ging ik geen spijt krijgen als ik jaike verkoop?
Met jaike kan ik alles, elke gek kan erop, binnen, buiten of ergens anders rijden geen probleem, altijd nuchter, super braaf en nergens van onder de indruk... Zayira daar in tegen, super sensibel, kan eigenlijk niemand anders op, wordt gestressed van rijden, kan niet op buitenrit... Tja en nu? Jaike kan ik alles mee, maar zayira maakt mij ondanks dat we zo weinig kunnen veel gelukkiger... Ik weet het niet hoor... Ik had op zaterdag de ADT2019 en zondags kijkers voor jaike, ik wacht het wel even af zondags en ga dan nog eens goed nadenken wat nou het verstandigste is en wat daarnaast mijn hart zegt.
Zondags kijkers voor jaike, een man en vrouw met een dochter van 13 jaar die een leuk, lief, braaf en nuchter paard zochten voor mevrouw en dochterlief, zou hun eerste eigen paard worden dus moest echt poepiebraaf zijn.
Ze gingen rijden, eerst mevrouw erop, jaike... Een echte fries, nuchter, braaf maar stronteigenwijs :roll:
Ik dacht dit wordt niks... Mevrouw kreeg jaike niet in galop etc dus ik zag de bui alweer hangen.
Dochterlief van 13 jaar erop, jaike... Een echte fries, nuchter, poepiebraaf en ze deed alles! Werkelijk perfecte match met dochterlief.
Meisje had zo de wedstrijden in gekunt, stap draf galop, wijken, achterwaarts, schouderbinnen... Wauw ik stond erbij te kwijlen... Maarja, moeders kan er (nog) niet zoveel mee... Wat gaan ze beslissen? Wat mij betreft mag jaike wel naar deze mensen verhuizen... Ze hadden een heel mooi plaatsje voor jaike op een pensionstal direct aan het bos met maatjes, weide en paddocks, verse schone stal en heel veel aandacht... Mooier kan niet dacht ik.
Meneer en mevrouw in overleg, ik samen met dochterlief jaike klaar gemaakt voor de stal en toen ze terugkwamen het verlossende zinnetje: koppel de trailer maar aan, we willen jaike heel graag kopen *\%/*
Ik heb de trailer aangekoppeld, jaike ingeladen en 2 uur de weg op gegaan om haar naar haar nieuwe gouden plekje te brengen. Tranen met tuiten gejankt in de auto, maar tot op vandaag nog geen spijt gehad dat ik jaike naar deze lieve nieuwe eigenaren gebracht heb!

Een heel verhaal, maar ondertussen zijn we in oktober beland.
Ik had nu gewoon voldoende de tijd voor zayira, ze was redelijk afgevallen en het was tijd voor de zadelmaker, zadel op maat laten maken en wij zijn flink aan de skag gegaan met het rijden.

In november eigenlijk een beetje hetzelfde als oktober, lekker rijden met zayira en verder werken aan haar afvalproses.
Het rijden ging al een stuk fijner en beter, zayira durft zelfs zo nu en dan de ontspanning op te zoeken
Afbeelding

En dan zijn we in december beland, deze maand heb ik niet zo veel gedaan net zayira ivm de drukte op het werk, verjaardagen, feestdagen etc.
Ik wil dus afsluiten met een laatst gemaakte afvalfoto van zayira
http://boktimg.nl/img/m/dPd1vo.jpg[/img]

Bedankt voor het lezen voor iedereen die onderaan gekomen is! Ik ben erg slecht in beknopte versies maken :')

Wij wensen iedereen alvast een heel goed uiteinde en een nog beter begin van 2020. +:)+
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-12-19 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

AnnetteFlame

Re: Een jaar lang met jaike en zayira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:05

Mooi overzicht Kim! Ook leuk dat wij er onderdeel van zijn :D. In 2020 gaan we gewoon Fabian zayira ritjes doen :D

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:14

AnnetteFlame schreef:
Mooi overzicht Kim! Ook leuk dat wij er onderdeel van zijn :D. In 2020 gaan we gewoon Fabian zayira ritjes doen :D

Dan mag je met fabian wel bij ons op stal komen rijden :Y) zayira zet namelijk nog geen voetje buiten het terrein :')

saskiaojan

Re: Een jaar lang met jaike en zayira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:39

Mooi overzicht, soms is je gevoel volgen het beste bij keuzes maken.
Bekende plekjes komen er voorbij, drentsfriesewold is mijn achtertuin.

Heel veel plezier in 2020!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:05

saskiaojan schreef:
Mooi overzicht, soms is je gevoel volgen het beste bij keuzes maken.
Bekende plekjes komen er voorbij, drentsfriesewold is mijn achtertuin.

Heel veel plezier in 2020!

Bedankt! Meestal doe ik de dingen met verstand... Maar bij deze keuze kon ik mijn hart echt niet negeren en heb er nog geen dag spijt van haha.
Drentsfriesewold is super! Hoop er dit jaar ooit een x heen te gaan met zayira voor een fotoshoot/fotomeeting *\o/*