Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pistasche schreef:Rijd je op een stal waar meerdere paarden staan? Misschien kan je een briefje ophangen of op een andere manier meer mensen van je stal bereiken? Of misschien zou je met de paarden die je zelf rijd een keer kunnen ‘ruilen’ met iemand anders (mits dat je eigen paarden zijn of
paarden waar dat emmer mag)?
Meerdere paarden rijden is zeker fijn voor je ontwikkeling, denk wel dat het dan nuttig is als je die paarden een aantal keer kan rijden. Niet voor een enkele keer. Dan kan je echt ervaren hoe je bepaalde problemen oplost of welke verschillende manieren er zijn om een probleem te benaderen.
Pistasche schreef:Meerdere paarden rijden is zeker fijn voor je ontwikkeling, denk wel dat het dan nuttig is als je die paarden een aantal keer kan rijden. Niet voor een enkele keer. Dan kan je echt ervaren hoe je bepaalde problemen oplost of welke verschillende manieren er zijn om een probleem te benaderen.
Marije_1997 schreef:Het is wel goed om minder angst voor onbekende paarden te krijgen. Maar weet niet of het goed is voor je ontwikkeling.
Ik heb zelf ook wel verschillende paarden en pony's gereden, maar werd er beter van als ik gewoon 1 vast paard had. Verschilt denk ik ook per persoon en per paard en situatie.
Lante schreef:Ik volg bij alle paarden hetzelfde systeem, namelijk het skala. Waar de één heel sterk is in het ene, is dat een zwak punt van de andere. Maar het Skala geeft een duidelijke richtlijn welke stap in het proces ik aan zou moeten werken bij elk paard. Bij het ene paard is dat takt en ontspanning, bij de andere het losgelaten zijn en het rechtrichten. Wat betreft het rechtrichten heb ik het boek ‘van ruiter naar trainer’ van Osteopaat Leandra Theunissen erbij (naast regelmatig les).
Het rijden van verschillende paarden maakt je vooral een handigere ruiter, niet per se een mooiere ruiter. Beide ruiters kunnen goede ruiters zijn, maar elk op een ander vlak.
Het corrigeren en beleren van paarden vraagt een andere zit; je zit vaker met kortere beugels en iets verlicht. Als je dat veel doet, gaat dat vaak toch wel wat ten koste van een mooie dressuurzit.
Lante schreef:Het corrigeren en beleren van paarden vraagt een andere zit; je zit vaker met kortere beugels en iets verlicht. Als je dat veel doet, gaat dat vaak toch wel wat ten koste van een mooie dressuurzit.
Shadow0 schreef:Op zich kun je veel leren van verschillende paarden, vind ik ook. Maar als het verschil echt groot is kan het wel lastig zijn. Door omstandigheden kreeg ik een tijdje om en om een D-pony te rijden die ook nog ontzettend licht en wendbaar was, en een flink paard waar je ook behoorlijk aan moest rijden. Allebei heel leuk, ik kon ze allebei fijn rijden, maar toen ik het een tijdje om en om moest doen toen wist ik op een moment zelfs niet meer mee te gaan in het lichtrijden. Heel raar.
Toen heb ik maar gevraagd of ik het bij 1 van beide mocht houden voor een tijdje (en dat mocht.)