Verschillende paarden rijden om jezelf beter te ontwikkelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

Verschillende paarden rijden om jezelf beter te ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 11:57

Hallo bokkers!

ik heb een vraagje aan jullie.
Ik ben op moment actief met twee verschillende paarden aan het rijden (Fjord en KWPN) en merk ontzettend veel verschillen in deze twee paarden, wat uiteraard heel logisch is. Maar ook merk ik dat ik het omschakelen van het ene naar het andere paard wel wat lastig vind.

Toen attendeerde iemand mij erop dat voor je ontwikkeling als ruiter het heel goed is om verschillende paarden te rijden om het gevoel van het rijden beter te kunnen ontwikkelen.
Wat zijn jullie ervaringen hier mee? en hoe zou je zoiets kunnen aanpakken om iemand te vinden die bereid is jou te laten voelen hoe bepaalde oefeningen op een 'vreemd' paard gereden kunnen worden?

Ik hoor graag jullie mening en adviezen!

Groetjes,

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Verschillende paarden rijden om jezelf beter te ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:00

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:03

Rijd je op een stal waar meerdere paarden staan? Misschien kan je een briefje ophangen of op een andere manier meer mensen van je stal bereiken? Of misschien zou je met de paarden die je zelf rijd een keer kunnen ‘ruilen’ met iemand anders (mits dat je eigen paarden zijn of
paarden waar dat emmer mag)?

Meerdere paarden rijden is zeker fijn voor je ontwikkeling, denk wel dat het dan nuttig is als je die paarden een aantal keer kan rijden. Niet voor een enkele keer. Dan kan je echt ervaren hoe je bepaalde problemen oplost of welke verschillende manieren er zijn om een probleem te benaderen.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 12:05

Pistasche schreef:
Rijd je op een stal waar meerdere paarden staan? Misschien kan je een briefje ophangen of op een andere manier meer mensen van je stal bereiken? Of misschien zou je met de paarden die je zelf rijd een keer kunnen ‘ruilen’ met iemand anders (mits dat je eigen paarden zijn of
paarden waar dat emmer mag)?

Meerdere paarden rijden is zeker fijn voor je ontwikkeling, denk wel dat het dan nuttig is als je die paarden een aantal keer kan rijden. Niet voor een enkele keer. Dan kan je echt ervaren hoe je bepaalde problemen oplost of welke verschillende manieren er zijn om een probleem te benaderen.

Wel 2 paarden ter beschikking om eventueel te ruilen, maar sta niet op een pensionstal met ze, dus dat zijn op moment de enige twee rijpaarden die daar staan.

Ja meerdere keren zou inderdaad goed zijn. Dankjewel voor je antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:09

Het is wel goed om minder angst voor onbekende paarden te krijgen. Maar weet niet of het goed is voor je ontwikkeling.

Ik heb zelf ook wel verschillende paarden en pony's gereden, maar werd er beter van als ik gewoon 1 vast paard had. Verschilt denk ik ook per persoon en per paard en situatie.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:22

Ik ben het er zeker mee eens. In mijn ervaring kan je van ieder paard wel iets leren en daarnaast heeft ieder paard weer andere gangen, waardoor het ritme bij elk paard ook weer anders is en je dus goed moet leren voelen om goed mee te kunnen komen met het ritme.
Ik heb de afgelopen jaren voornamelijk western gereden op Quarter horses/ Quarter kruisingen. Vrij korte en vlakke gangen en met western is het belangrijk om ze veel ruimte te geven. En heel functioneel rijden omdat het echt ranchwerk was. Met functioneel bedoel ik trouwens zeker niet linkerteugel trekken= naar links. Maar juist het paard zo goed africhten dat hij op de kleinste hulpen reageert (bv neckreining) en zelf veel nadenkt, maar dan kijk je juist weer niet zo zeer of het paard correct dressuurmatig loopt. Gewoon heel anders dan dressuur in de bak.
Nu ben ik bezig met het doorrijden van mijn bijrijdpaard: een gelders x tuiger en engels bereden, dressuur. Ontzettend anders dus en ondanks dat ik veel paarden heb ingereden, voel ik me weer bijna een beginner :+ De gangen, de omgang (karakter), het tuig, de manier van rijden... Alles is anders dan ik gewend ben. Juist doordat alles dan weer zo anders is, merk ik wel dat ik er ontzettend veel van leer.
Veel ruiters die alleen engels rijden hebben bijvoorbeeld echt heel veel moeite met controle loslaten, is mijn ervaring. Durven het paard na te laten denken, durven die teugels los te laten en paard op eigen benen te laten lopen, durven het paard vrijheid te geven. Daarentegen hebben westernruiters (nu praat ik wel voornamelijk over ruiters op een ranch) echt een beroerde zit en weten niks van een paard correct laten lopen.
Ik denk dat het voor elke ruiter goed is om verschillende takken van de sport uit te proberen, verschillende rijstijlen een kans te geven en op veel verschillende paarden te rijden (en grondwerk met verschillende paarden).

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:30

Ik merk wel degelijk verschil in mijn zit nu ik verschillende paarden rijd. Dan zit er ook wel veel verschil tussen de paarden, een tuiger en ijslanders.
Verder inderdaad angst, wat al genoemd werd. Ik merk dat ik steeds zelfverzekerder word. Onzekerheid maakt plaats voor 'ik weet wat ik doe'.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:08

Pistasche schreef:

Eensch.

Als je één paard rijdt wordt je heel goed in het rijden van dat ene paard. Als je meerdere paarden rijdt wordt je goed in het rijden van paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:13

Marije_1997 schreef:
Het is wel goed om minder angst voor onbekende paarden te krijgen. Maar weet niet of het goed is voor je ontwikkeling.

Ik heb zelf ook wel verschillende paarden en pony's gereden, maar werd er beter van als ik gewoon 1 vast paard had. Verschilt denk ik ook per persoon en per paard en situatie.

Het is wel degelijk goed voor je ontwikkeling. Elke dag op hetzelfde paard laat de combinatie misschien groeien, maar niet per se de ruiter an sich imo. Het is leuk als je op een dag alle knopjes van dat ene paard weet te vinden, en weet hoe je dingen op dat paard op moet lossen, maar als je vervolgens op iets anders stapt, en niet gewend bent om aanpassingen te doen in je rijden, moet je weer een behoorlijk aantal stappen terug zetten. Je mist dan immers een soort repertoire van dingen die je kunt aanpassen aan je eigen rijstijl die zouden kunnen passen bij dat paard, en ook mis je het gevoel om te kunnen bepalen welk van die aspecten uit dat repertoire het paard nodig heeft. Eileen_ geeft daar mooie voorbeelden van (ik ben het overigens ook helemaal met haar eens dat niet alleen verschillende paarden rijden goed is, maar inderdaad ook verschillende takken en rijstijlen.)

Daarnaast ben ik het ook eens met Pistasche dat één keer een rondje erop inderdaad weinig nut heeft. Voor andere takken zijn in elk geval de basisbeginselen belangrijk, en voor een individueel paard zou je er inderdaad ook een aantal keer erop moeten klimmen om er echt profijt van te hebben.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:46

Ik reed een reus van een Fries met grote ruime gangen die ik zelf beleerd heb . En een Arabier die stuk gereden was en die ik weer opnieuw alles moest leren omdat hij het vertrouwen totaal kwijt was .

Totaal andere paarden . Totaal verschillende gangen . allebij een ander ‘handboek’ . En ik mocht ook nog eens geen les nemen . Dus de progressie en de leercurve van ons alle drie was heel langzaam . Het omschakelen de manier van aanpak . Toch heb ik er ontzettend veel van geleerd . Allemaal dingen die ik mee kan nemen als mijn eigen gup straks oud genoeg is .

Ik heb nu niks ohz te rijden . Ik ben nu even aangespannen bezig . Maar ook met totaal verschillende rassen. En ik kom steeds dingen tegen waarbij ik anders moet denken bij deze paarden .
Met het aangespannen rijden zit er wel iemand bij trouwens die bergen ervaring heeft .

Ja verschillende paarden trainen is goed voor je ontwikkeling . Maar mijn advies is wel doe het onder begeleiding . Laat een instructeur je helpen zodat je sneller de juiste feeling krijgt .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:04

Ik heb honderden paarden gereden, reed altijd manege paarden en paarden van andere mensen naast mijn eigen paarden en had meestal twee paarden tegelijk, dus ik herken het wel.
Omschakelen vond/vind ik zelf niet , ik begin gewoon vanuit een heel lichte standaard eigenlijk en probeer de paarden daar aan te wennen/op in te stellen ipv dat ik me aanpas aan hen.
Zelfs de stugste manegepaarden gingen op mijn lichte hulpen, het is mogelijk, zelfs binnen een uur om het paard naar je hand te zetten.
Je wordt vanzelf wel handig in de weg daarheen, naar het aan je hulpen stellen. En daar zit ook het leerproces omdat niet alle paarden hetzelfde op dezelfde dingen reageren.
Ik kan me herinneren dat ik op een van mijn paarden eens een weerstandbiedende hand probeerde. Nou, daar was hij niet van gediend, de kont ging omhoog. Niet erg, maar gewoon genoeg om me duidelijk te maken "dat niet". Bij een pony van me was het een wondermiddel waardoor ze van steegs en schrikachtig en hoofdgooiend naar gehoorzaam, kalm en aan de teugel ging...
Ik vind het heerlijk om diverse paarden te rijden en kan het iederen aanraden en hoe meer verschillende je rijdt, hoe makkelijker het wordt, eigenlijk, omdat je pakket van wat je al kunt/foefjes/tweaks toeneemt en je aan gaat voelen wanneer wat en waarom zal werken.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:23

Bedankt iedereen voor de duidelijkheid en ervaringen! Ik denk dat ik inderdaad dan moet gaan rondvragen/ kijken hier bij bekenden in de buurt of ik een paard meerdere keren onder begeleiding zou mogen rijden. Waardoor ik dus meer kan groeien in mijn rijden.

Ik woon in de omgeving Steenwijk/Vledder/Havelte/Diever dus als iemand nog wat weet sta ik daar ook zeker voor open! ik wil gewoon graag mijzelf beter ontwikkelen om zo dus inderdaad bij bepaalde dingen een frisse kijk erop te kunnen krijgen :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:11

Ik volg bij alle paarden hetzelfde systeem, namelijk het skala. Waar de één heel sterk is in het ene, is dat een zwak punt van de andere. Maar het Skala geeft een duidelijke richtlijn welke stap in het proces ik aan zou moeten werken bij elk paard. Bij het ene paard is dat takt en ontspanning, bij de andere het losgelaten zijn en het rechtrichten. Wat betreft het rechtrichten heb ik het boek ‘van ruiter naar trainer’ van Osteopaat Leandra Theunissen erbij (naast regelmatig les).
Het rijden van verschillende paarden maakt je vooral een handigere ruiter, niet per se een mooiere ruiter. Beide ruiters kunnen goede ruiters zijn, maar elk op een ander vlak.
Het corrigeren en beleren van paarden vraagt een andere zit; je zit vaker met kortere beugels en iets verlicht. Als je dat veel doet, gaat dat vaak toch wel wat ten koste van een mooie dressuurzit.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:47

Je leert absoluut van het rijden van verschillende type paarden. Een goede ruiter kan zich aanpassen aan het paard (zie nog vaak de fout dat de ruiter verwacht dat het paard zich aan hem aanpast... zo werkt dat niet natuurlijk..) dat leer je alleen door verschillende paarden te rijden.

Ik heb zelf altijd 2 of 3 eigen paarden die allemaal totaal verschillend zijn (van sensibel tot lui) en heb ook een tijd paarden van anderen gereden. Je leert er zoveel van, ik durf te zeggen dat ik mezelf heb ontwikkelt tot iemand die verschillende type paarden kan rijden, omdat ik me kan aanpassen en kan voelen wat een paard nodig heeft. En niemand is uitgeleerd en iedereen kan zich kan blijven verbeteren uiteraard. :j

En hoe pak je zoiets aan? Ik werd altijd gevraagd, maar je zou natuurlijk een briefje kunnen ophangen, misschien komt er iemand op af?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:57

Het leuke TS is dat je een fjord en KWPN-er rijdt en dat is gewoon heel verschillend. Ik denk dat je daar zeker een betere ruiter van wordt.

Ik heb bijna altijd merens gereden en om die dressuurmatig goed voor elkaar te krijgen, is een grote verbouwing voor nodig. Want waar een KWP-er gemakkelijker zaken leert als gewicht op de achterhand nemen, is bij een merens daarvoor een hele tijd correcte en geduldige training voor nodig. Is bijna een verbouwing.

Dus ooit een grand prix paard mogen rijden en ik was zo zenuwachtig en overtuigd dat ik dat niet zou kunnen. Ik kreeg les, en ik heb me zo gaaf gereden en reed zo zaken eruit die ik nog nooit zelf gereden had zoals zelfs de piaff (wel met aanwijzingen). Mijn instructrice vertelde dat ze overtuigd was dat ik dat kon, want om bepaalde oefeningen voor elkaar te krijgen bij een merens, moet je als het ware op "hun kont zetten met hun gewicht".
Daarna vaker KWPN gaan rijden, want dat is natuurlijk toch wel gaaf gebouwd als het om dressuur vermogen gaat. Veel van geleerd!

Succes met het vinden van verschillende paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:09

Op zich kun je veel leren van verschillende paarden, vind ik ook. Maar als het verschil echt groot is kan het wel lastig zijn. Door omstandigheden kreeg ik een tijdje om en om een D-pony te rijden die ook nog ontzettend licht en wendbaar was, en een flink paard waar je ook behoorlijk aan moest rijden. Allebei heel leuk, ik kon ze allebei fijn rijden, maar toen ik het een tijdje om en om moest doen toen wist ik op een moment zelfs niet meer mee te gaan in het lichtrijden. Heel raar.

Toen heb ik maar gevraagd of ik het bij 1 van beide mocht houden voor een tijdje (en dat mocht.)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:18

Lante schreef:
Ik volg bij alle paarden hetzelfde systeem, namelijk het skala. Waar de één heel sterk is in het ene, is dat een zwak punt van de andere. Maar het Skala geeft een duidelijke richtlijn welke stap in het proces ik aan zou moeten werken bij elk paard. Bij het ene paard is dat takt en ontspanning, bij de andere het losgelaten zijn en het rechtrichten. Wat betreft het rechtrichten heb ik het boek ‘van ruiter naar trainer’ van Osteopaat Leandra Theunissen erbij (naast regelmatig les).
Het rijden van verschillende paarden maakt je vooral een handigere ruiter, niet per se een mooiere ruiter. Beide ruiters kunnen goede ruiters zijn, maar elk op een ander vlak.
Het corrigeren en beleren van paarden vraagt een andere zit; je zit vaker met kortere beugels en iets verlicht. Als je dat veel doet, gaat dat vaak toch wel wat ten koste van een mooie dressuurzit.

Het skala is geen systeem en heeft geen richtlijnen of volgorde, het is een streefdoel, geen methode.

Ts, ik denk dat het antwoord op deze vraag afhangt van je doel:
Wil je met je eigen paarden verder komen, steek dan vooral tijd in die paarden. Wil je een africhter worden die in staat is veel verschillende paarden tot een specifiek niveau te brengen, rij dan verschillende paarden naar dat niveau. Mijn ervaring is dat je best op slechts enkele dieren tegelijkertijd kan focussen en deze intensief probeert te verbeteren, niet overal een keer voelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:26

Lante schreef:

Grappig, doordat ik door cavaleristen geschoold ben, heb ik altijd die zit met kortere beugels gehad, nl de campagne zit, zeg maar veelzijdigheid zit, en nooit een "lang been" aangeleerd. (Mijn beginselen zijn van de jaren 70). Dat lange been kwam ook gewoon nooit van pas op de paarden die ik reed.
Ik heb nog steeds grote moeite met een "lang been", mede omdat mijn pezen gewoon te kort zijn en ik van nature mijn heupen niet uit kan draaien. Maar ik vind het ook gewoon niet echt nodig. Ik kan er zelf geen voordelen in vinden. Ik gebruik het liefst een veelzijdigheids of springzadel.
Ik heb nooit verband gelegd met het rijden van jonge paarden en het corrigeren van paarden (ik heb eigenlijk weinig anders gedaan), maar je hebt wel gewoon gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:38

Shadow0 schreef:
Op zich kun je veel leren van verschillende paarden, vind ik ook. Maar als het verschil echt groot is kan het wel lastig zijn. Door omstandigheden kreeg ik een tijdje om en om een D-pony te rijden die ook nog ontzettend licht en wendbaar was, en een flink paard waar je ook behoorlijk aan moest rijden. Allebei heel leuk, ik kon ze allebei fijn rijden, maar toen ik het een tijdje om en om moest doen toen wist ik op een moment zelfs niet meer mee te gaan in het lichtrijden. Heel raar.

Toen heb ik maar gevraagd of ik het bij 1 van beide mocht houden voor een tijdje (en dat mocht.)

Denk je dan niet teveel na bij het rijden, in plaats van te voelen wat er gebeurt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:46

Is zeker nuttig, ik reed 10x zo goed toen ik vroeger 3 of 4 paarden per dag reed ipv enkel mijn eigen paard. Nu ben ik meer afgestemd op mijn eigen paard, waardoor ik vaak ook genoegen neem met 'een beetje goed' en 'een beetje aan het been'... Dat is niet voldoende als ik op andere paarden rijd, dan is dat voor mij iets waar aan gewerkt moet worden. Bij mijn eigen paard sluipen die fouten er nu dus veel makkelijker in.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:39

Absoluut! Ik heb het meest geleerd van alle paarden. Uiteindelijk heb ik op een stal hun jonge paarden mogen rijden. Daar veel van geleerd over het opleiden van jonge paarden. Daarna zelfstandig een paardenbedrijf gehad waar ik een mengeling had van paarden die Z en hoger liepen, zadelmak maakte en probleempaarden had. Elke keer als ik dacht dat ik kon rijden, kwam het gevoel dat ik t nooit zou leren.
Na de beëindiging van het bedrijf ben ik voor een handelaar gaan rijden. Grotendeels lastige paarden, je leert van zoveel paarden heel handig te worden, snel te schakelen en enorm veel gevoel te ontwikkelen maar je bent nooit uitgeleerd. Ondanks meer dan 30 jaar ervaring heb ik de afgelopen 2 jaar weinig vreemde paarden gereden.
Sinds november rijd ik ook weer voor mijn werk paarden en ik merkte dat ik echt even moest schakelen en vreemde paarden best even spannend vond. Gelukkig pak je dat snel weer op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:05

Mkango schreef:
Denk je dan niet teveel na bij het rijden, in plaats van te voelen wat er gebeurt?

Nee, daar heeft het niets mee te maken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:21