Met pensioen of verkopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

colette40

Met pensioen of verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 10:34

Ik zit met een dilemma.
Ik heb drie en een half jaar een e pony gekocht.
Bedoeling was een gezinspony waar zowel ik als mijn dochter op kan rijden.

Het is een 12 jarige merrie
Staat in de zomer 24/7 buiten en anders van acht tot vier buiten.
Onbeperkt kuil
kwart gastro per dag.
Krijgt magnesium,vitamines en mineralen bijgevoerd.

Ze gaan bij ons altijd in dezelfde volgorde naar buiten al naar binnen.

Ze is erg opgeknapt,prachtige en lieve pony
Ze loopt de oefeningen van het Z met twee hoeven in haar neus.
Is een werkwillige pony.
Niks aan de hand zou je zeggen.

Maar ze is zo rillerig,elke dag is weer een uitdaging.
Staan de stoelen anders ,nou zet ze maar goed.
Er had een paard een nieuwe deken op ,mevrouw ziet het.
Maar is dan ook zowat niet meer te rijden.

Als ik les heb,wat ik heel vaak heb gaat het goed,krijg meteen aanwijzingen en kan haar uiteindelijk in ontspanning rijden.
Ik moet altijd lang laag en haar uitleggen,anders kropt zij zich erg op.
Ik kan nooit eens lekker met lange teugel rijden,altijd alert.
Maar vier keer in de week les vind ik wat veel worden.

Ik moet eerst voelen hoe zij is voor mijn dochter erop kan.
Kind zit er nauwelijks op.
Ik ben zelf ook wel een hittepetit, en mischien zijn we het niet voor elkaar.
Echter hebben we wel een band met elkaar.

Ze volgt mij als ik ergens heen ga

Als ik haar verkoop hoe pak je dat aan .
Ik wil niet dat ze in de handel komt

Alle knoppen zitten erop,absoluut nog veel te verbeteren.

Heb al verschillende suplementen geprobeerd
Het plezier is wel een beetje weg zo

Heeft iemand advies

Seltje

Re: Met pensioen of verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:42

Al eens geprobeerd met een compleet andere ruiter? Een ruiter die niet snel onder de indruk is en gewend is om met rillerige types om te gaan?

Naar gelang hoe de pony daarbij loopt kan je veel afleiden en daaruit een beslissing nemen. En soms is een paard gewoon niet de juiste voor jou, geen schaamte, maar dan is verkopen de beste beslissing.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:46

Lijkt me idd een mismatch, ik zou haar verkopen. Er zijn veel mensen die juist blij worden van een pittig talentvol en temperamentvol dier. Ook fijner voor de pony als ze mensen treft die dat juist heerlijk vinden toch!

Handel voorkom je nooit 100% maar door haar niet als koopje neer te zetten en geduldig te zijn tot jij echt een goed gevoel hebt bij een koper maak je de kans wel flink klein.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 10:47

Met een andere ruiter is zij dagen van slag,zij moet je echt leren kennen
Ik ben niet bang voor haar, ze zit als ze goed loopt als een zonnetje,maar ik word geiriteeerd.
Dan verlies je het bij voorbaat al,vandaar de vele lessen.
Maar ik kom de bak niet eens helemaal door,later als zij los gaat laten en mij laat zitten kan ik haar door de bak sturen.
Dus met eventuele kopers,die moeten niet verwachten dat ze het zo even rijden,en dat heeft niks te maken met rijkunst maar met vertrouwen.

Er kan geen onervaren ruiter op.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:06

Misschien nog het proberen waard om te kijken of je door haar dieet te veranderen iets aan haar anxiety/nervositeit te doen is. In de wetenschap is het inmiddels wel duidelijk dat er een gut-brain axis bestaat waar o.a. een relatie met nervositeit te leggen valt. Zetmeel en suiker kunnen triggers zijn, maar ook luzerne.
Mijn paard reageert bijvoorbeeld direct als hij luzerne zou krijgen met extreem schrikkerig gedrag.
Als je dit echt wilt uitzoeken zou je dit kunnen proberen:https://www.facebook.com/EquiBiomeUK/photos/a.116828969690765/148202043220124/?type=3&theater
Laatst bijgewerkt door elbony op 26-12-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:14

troi schreef:
Handel voorkom je nooit 100% maar door haar niet als koopje neer te zetten en geduldig te zijn tot jij echt een goed gevoel hebt bij een koper maak je de kans wel flink klein.

Sluit me hierbij aan. Voor een goed beleerde pony vind je altijd wel een match.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:16

colette40 schreef:
Ik ben niet bang voor haar, ze zit als ze goed loopt als een zonnetje,maar ik word geiriteeerd.
Maar ik kom de bak niet eens helemaal door,later als zij los gaat laten en mij laat zitten kan ik haar door de bak sturen.
Dus met eventuele kopers,die moeten niet verwachten dat ze het zo even rijden,en dat heeft niks te maken met rijkunst maar met vertrouwen.

Aan de andere kant kan het ook best zijn dat er een ruiter(tje) langs komt die er zo op weg rijdt.

ikke

colette40 schreef:
Het is een 12 jarige merrie
Staat in de zomer 24/7 buiten en anders van acht tot vier buiten.
Onbeperkt kuil
kwart gastro per dag.
Krijgt magnesium,vitamines en mineralen bijgevoerd.

Heeft iemand advies

Ja, begin eens met hooi in plaats van kuil.
Niveau "zet de stalhouder een pistool op z'n hoofd en dwing hem".

Niet letterlijk nemen natuurlijk maar er wordt nog steeds categorisch ontkend dat paarden heel heftig kunnen reageren op kuil/voordroog.

Ik kan je uit eigen ervaring melden dat fijne werkwillige paarden op hooi volledig onhandelbaar en neurotisch worden op kuil/voordroog. We hebben er eentje gehad en hebben er nu twee die er duidelijk moeite mee hebben.De ene blijft behoorlijk rijdbaar, de andere wordt er best lastig van.

Daarnaast zeg je niks over brok/krachtvoer. Zit dat in het rantsoen?

BigOne

Dit lijkt duidelijk geen pony voor je dochter en ook niet voor jezelf. Laat alle toevoeging maar eens weg en alleen goed ruwvoer. Hoe is de verhouding tussen jullie op de grond en de pony is blijkbaar Z, wat is jouw niveau?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:17

Wat vervelend dat ze zo ril is.
Is ze dat ook aan de hand? Sommige zijn helaas zo en dan is het lastig te verbeteren.

Ik heb wel eens goede resultaten geboekt met een osteopaat of cranio sacraal therapeut. Die paarden waren ril maar hadden ook veel spanning rondom hun hoofd/ nek.

Pavo nerv control hielp bij 1 paard fijn maar bij de andere totaal niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:22

Heb je de tijd en zin om je te verdiepen in grondwerk? Daar leer ik veel van waarom een paard reageert zoals die doet en hoe ik daarop kan inspelen.
Weet wel dat je verbetering kan aanbrengen in het gedrag, maar dat het initiële karakter van het paard niet zal veranderen. Een schrikkerig typetje zal altijd een schrikkerig typetje blijven, alleen leer je door middel van grondwerken enkele technieken aan waardoor zowel paard als ruiter dat schrikgedrag kunnen handelen en minimaliseren.

Wil je dit niet en wil je een rustige pony waar je een kanon achter kan afvuren, dan het kopen van een ander, meer passend dier, aan te bevelen. Wel met de voetnoot dat ieder dier nadelen kan hebben en dat je met een nieuwe pony bv. de looplust dan weer mist. Maak voor jezelf dus goed duidelijk wat je wilt.

Je kan nu dus wel gaan morrelen met grondwerk en voer en een andere ruiter, en dit kan zeker werken en de scherpe kanten eraf halen, maar puntje bij paaltje heeft het paard dit karakter en zal dat niet ineens veranderen. Zo zal het paard misschien nog wel schrikken, maar zal die dan wel nog te rijden zijn. Het is aan jou om te bepalen of je dit wilt of dat je je dochter toch liever op een pony met een ander karakter zet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:55

Verkopen, zo‘n pony kan wellicht bij een wedstrijdruitertje helemaal tot zijn recht komen.
Het is gewoon een mismatch en dat kan gebeuren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:00

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:05

Paardrijden is en blijft (voor de meesten) een hobby.
Je zou plezier uit je hobby moeten halen, met misschien soms eens een mindere dag omdat het niet lukt zoals het wil.
Als je structureel je plezier verliest (en met tegenzin naar stal gaat als je weet dat je gaat rijden) dan lijkt mij de oplossing redelijk simpel.

Rustig op zoek naar een goede match voor de pony en voor een andere pony voor jullie die beter aansluiten bij jullie ambities en wensen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:11

Ik zou ook beginnen met het kuil door hooi te vervangen, soms kan dat al een hele hoop schelen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:20

Eén van mijn 4 paarden is/was ook erg ril maar dat komt ook omdat ze letterlijke alles ziet omdat ze super alert is. Ik geef haar nu al zo'n 2 jaar een schepje gemalen Hennepzaad bij en het is een totaal ander paard geworden. Een enorme knuffelkont, nog steeds erg alert maar ze is er niet ril meer van. Ze is nu super relaxed. Ik koop de Hennep als zaadjes en maal ze elke ochtend net voor het voeren. Er zit geen THC in dus je hoeft niet bang te worden dat ze stoned o.i.d. wordt :) Hennepzaad schijnt iets te kunnen doen met het serotine gehalte in de hersenen. Ook wel gelukshormoon genoemd. In elk geval is deze merrie nu heel happy ;)

Als je het zaad 2 á 3 weken door het voer mengt zou je verschil moeten merken.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:35

Ik ben ook bekend met een ril paard. Tot paniekaanvallen van het paard aan toe. Heb heel veel geprobeerd qua voer. Inmiddels hou ik haar op 2x daags 2 handjes mineralenbikkels van subli en een handje luzerne, in combinatie met voldoende hooi. Sindsdien is ze eigenlijk een droom. Ja ze blijft wat schrikkerig, maar is al veel minder kijkerig.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:36

Misschien klinkt het raar, maar stop eens met de magnesium. Ik heb het heel lang gegeven aan mijn enorm snel gespannen paard, het hielp goed, maar op een bepaald moment was het gewoon weer helemaal stress met alles om hem heen. Ik kreeg een tip: stop de magnesium eens. Ik dacht: die is niet goed.. maar het valt te proberen. Eigenlijk merkte ik binnen een paar dagen al verschil. Hij was minder gestresst, lette weer beter op mij, ontplofte niet meer...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:59

Als het financieel mogelijk is zou je voor je dochter een leer\kinderpony kunnen bijkopen.Als je deze merrie toch te graag ziet om haar weg te kunnen doen.Overigens ben ik niet bepaald tegen verkopen van een nog jong en gezond paard als het een mismatch is.Omdat het best kan zijn dat zo'n paard bij een ander beter op z'n plek is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:27

colette40 schreef:

Hier ben ik een beetje allergisch voor... Want dit zou betekenen dat je dochter ook een andere ruiter is op basis van jou verhaal... En dan begin ik dus een beetje te denken dat het niet per se aan de pony ligt. En het zal niet de eerste keer zijn dat een verhaal mentaal wordt opgeblazen... Daar gaan mensen zich naar gedragen en dieren op basis van de gedragingen van die mensen ook.

En inderdaad, grondwerk... Neem er les in... Kan ook zo veel oplossen... Denk eens aan het programma van Tristan Tucker.

Je schrijft dat je geïrriteerd raakt... Dat is natuurlijk een hele slechte raadgever, zowel voor jezelf als vor het dier... Wees een kritisch op jezelf. Of hoe je rijdt, hoe je denkt tijdens het rijden, hoe je naast het dier denkt. Sta je open voor de reactie van het paard? Of sta je denkbeeldig met je armen over elkaar?

Qua voer denk ik dat de opmerking van ikke wel een goeie is, ik begrijp het voeren van kuil sowieso niet echt bij paarden :o Die beesten hebben geen vier magen ofzo.
En tevens de opmerking over het minderen van magnesium... Magnesium kan een dier ook twee kanten van op gaan.

Heb je daarbij al eens bloedonderzoek gedaan?

Ik heb ooit één paard meegemaakt dat écht niet te rijden was. En als ik terugdenk, dan had de eigenaar hier waarschijnlijk ook steken laten vallen. Want diezelfde eigenaar vocht (vrij letterlijk dus) haar andere paard naar het Z2, verkocht het en kwam toen bij de röntgen tot de ontdekking dat het KS had.
Betreffende paard was verschrikkelijk loperig onder het zadel, en gespannen maar niet kijkerig. Eigenlijk gewoon niet rijdbaar. Had daar wel eens een bloedonderzoek van willen zien.

Mijn 'eigen' paard was vorig jaar ook een regelrechte ramp(maar dan wel een beetje het tegenovergesteld van jullie pony), maandenlang... Met de eigenaar overlegd en we hebben een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Hij bleek bloedarmoede te hebben. Dat behandeld en het werd een compleet ander paard. Daarnaast ook kritisch op mezelf geweest en ik geloof dat we als combinatie het turning point voorbij zijn in zeer positieve zin. Soms maken kleine dingetjes een wereld van verschil...

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:50

Is ze alleen met rijden zo rillerig? Of ook aan de hand en hoe is ze in wei? Schrikt ze dan bv. ook van dingen terwijl de rest van de paarden rustig blijven?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:09

Je zegt alle knoppen zitten er op, maar je krijgt geen ontspanning.
Voor mij is ontspanning juist het begin, wat kan helpen is beginnen met stappen en steeds voorwaarts neerwaarts vragen waarbij je écht goed doorstapt, elke pas van achter naar voor. Leer hem op jou vertrouwen, neem de leiding. Evt op een volte. Zo ook in draf en galop.

Een paard kan rillerig zijn vanwege te weinig leiding. Sommige paarden nemen dan zelf de leiding, dat is ook niet gewenst, maar andere worden erg onzeker en soms zenuwachtig. (Boos of geirriteerd worden maakt het dan alleen maar erger)

Veel succes, ik hoop dat het snel beter gaat.

En als het echt niet klikt is verkopen ee hele logische stap. Het is hobby ;)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:16

Ik zou ook eens stoppen met de magnesium. Paard van een collega reageerde daar ook zeer slecht op. Ook bijna niet meer te rijden. Ze is ermee gestopt en veel minder ril geworden.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:18

Zij is aan de hand rillerig
Ik haar op 0 niveau gekregen en met behulp van mijn instructrice zijn wij hier beland.
Nogmaals,het is een snelle leerling, en als ik les heb gaat het stukken beter.

Grondwerk heb ik geen ervaring mee,daar zal iemand mij mee moeten helpen.

Heb zat filmpjes bekeken,ziet er zo eenvoudig uit maar ik weet dat als ik een tel te laat of te vroeg ben het effect weg is.

Zal de magnesium eens weglaten,het is trouwens de vloeibare variant.

Mijn dochter heeft niet mijn niveau nee,kan niet echt nog een paard rond rijden.
Hennepzaad ook geprobeerd,ook e cbd dier olie

Vaak is het resultaat kort.

dagen per week verhuizen doe ik niet,ik heb 7 dagen per week services,ik werk ploegen en kan dus niet zelf alles of in deeltijd doen.

bloed kan ik eens gaat trekken ,zal met da overleggen.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:21

Nibbit schreef:
Je zegt alle knoppen zitten er op, maar je krijgt geen ontspanning.
Voor mij is ontspanning juist het begin, wat kan helpen is beginnen met stappen en steeds voorwaarts neerwaarts vragen waarbij je écht goed doorstapt, elke pas van achter naar voor. Leer hem op jou vertrouwen, neem de leiding. Evt op een volte. Zo ook in draf en galop.

Een paard kan rillerig zijn vanwege te weinig leiding. Sommige paarden nemen dan zelf de leiding, dat is ook niet gewenst, maar andere worden erg onzeker en soms zenuwachtig. (Boos of geirriteerd worden maakt het dan alleen maar erger)

Veel succes, ik hoop dat het snel beter gaat.

En als het echt niet klikt is verkopen ee hele logische stap. Het is hobby ;)

Ik moet wel laag en rond beginnen,zoals ik al eerder zei,als zij opgekropt loopt kom ik niet eens van een volte af
Zij heeft inderdaad steun nodig,want lange teugel gaat niet een beetje of nauwelijks.
Ik weet dat boos worden niet helpt,heet is je eigen frustratie .

Ik heb al zoveel geprobeerd
Fysio
Osteo
Allemaal wel verbeteringen maar ik zou haar hoofd zo graag wat relaxter willen krijgen.