Wat zouden jullie doen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frrenkie

Wat zouden jullie doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 02:41

Hoi bokkers. :)

Sinds begon oktober heb ik een leuke 3 jarige merrie gekocht.
Ik had vroeger altijd jonge paarden om mij heen dus dat leek mij geen probleem.

Bij het proef kijken was ze erg rustig en kalm. Dit was een van mijn eisen wat ik in een paard zocht.

Echter eenmaal na de aankoop leerden we elkaar beter kennen. Ze blijkt echter erg nerveus en heeft een behoorlijk karakter, je moet echt stevig in je schoenen staan.

Aan de andere kant ik heb haar nu pas 3 maand.. zou het kunnen overwaaien of zou het haar karakter gewoon blijven..

Het botst nu soms enorm en ik ga vaak niet met plezier naar haar toe.

Vrienden om mij heen zeggen dat ik gewoon door moet zetten dat het wel zal veranderen, maar ik heb er zelf gemengde gevoelens bij..
Het blijft natuurlijk een jong paard dat snap ik.

Hebben jullie raad of ervaringen?
Ik moest het ook even een beetje van me afschrijven..
zal de klik nog kunnen komen of is het soms beter om de knoop door te hakken en haar een baasje gunnen die wel goed met haar karakter kan omgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 03:01

Wegbrengen en laten doorrijden.

Jouw stemming zal zeker bijdragen aan haar gedrag richting jou.

Als je een braaf en kalm paard zoekt, waarom dan een niet iets ouder en bevestigd paard ipv een puber?

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 03:07

Mindim schreef:

Als je een braaf en kalm paard zoekt, waarom dan een niet iets ouder en bevestigd paard ipv een puber?

Rijden staat hier buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 03:18

xMarjolein schreef:
Mindim schreef:

Rijden staat hier buiten

Prima, wegbrengen dan om hem de dingen aan te lerem, welke jou niet lukken. Uiteindelijk neem je toch je emotie mee in het omgaan met je paard en als dat niet een positieve is, dan wordt het niets en kun je beter hulp inschakelen.

Froemel

Re: Wat zouden jullie doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 07:12

Neem lessen in grondwerk, zorg dat je begrijpt wat je paard doet en hoe je dat kunt oplossen. Succes!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 07:20

Ik heb 2 jaar geleden ook met mijn handen in het haar gezeten met mijn veulen, toentertijd bijna 2 jaar. Ze moest door verschillende mensen buiten en binnen gezet worden, maar wat een drama maakte ze daarvan. En als ze iets ‘moest’ als in, mee lopen een extra rondje, dan ging ze liggen.

2 jaar geleden met kwartiertjes tot halfuurtjes grondwerkles (omdat ze nog zo’n baby was) en nu heb ik er een gouden beestje aan.

Het was dat ik haar echt niet weg wilde doen. Ik heb er zeer veel van geleerd en ben nu echt top blij met haar

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:53

Ik zou investeren in goede lessen om wel goed met haar te kunnen leren omgaan. Als na een tijd goede ondersteuning blijkt dat dit paard niet bij jou past, kun je dan alsnog beslissen haar naar een ander baasje te doen.
3 maanden op een nieuwe plek is ook niets he. Mijn paard van 15 is bij een verhuizing van stal toch sowieso een half jaar anders dan normaal.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:56

Is de merrie bij aankoop ook verhuisd en hoe lang stond ze al op haar eerdere plek?

Het is een jonge merrie, waarschijnlijk wat onzeker, wat soms kan uitten in nerveus en ogenschijnlijk dominant gedrag.
Het is aan jou om rustig en consequent te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:30

Dat rijden er buiten staat ben ik het niet mee eens. Het hangt allemaal met elkaar samen. Als je op de grond al geen maatjes kunt zijn gaat het met rijden ook niks worden. Ik zou er iig iemand bij halen om je te helpen.

En idd andere plek kan zoveel doen. Ons paard was in het begin toen wij hem net hadden ook heel gespannen. Nu een jaar later totaal ander paard. Nog steeds geen grote held, maar wel veel meer rust en als hij nu eens schrikt blijft het binnen normale proporties. Daar hebben we wel goede begeleiding bij gehad, moet ik er bij zeggen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:40

Geef het de tijd!
En geef niet op.
Mijn huidige haflinger vervloekte ik in het begin. We begrepen elkaar gewoon totaal niet!
Dus dat botste en hij was heel erg nerveus. En bang.
Na een maand of wat ben ik zo hard van hem afgedonderd dat ik er helemaal klaar mee was.
Totdat ik besloot vanaf 0 te beginnen. Opnieuw. Opnieuw kennis maken en elkaar leren kennen. Vanaf de grond!
Heeft dik een jaar geduurd voordat we een team begonnen te worden.
Nu 3,5 jaar later krijg ik vaak de opmerking “wow een gouden paardje!”
Heeft doorzetten, bloed, zweet en tranen gekost.
Maar we zijn uiteindelijk een sterk team geworden! We doen van alles!
Ondanks zijn nerveuze karakter! Ik moet hem steunen. Dat deed ik in het begin dus niet.
Mijn vorige paard was namelijk het tegenover gestelde. Die nam mij juist mee op sleeptouw.
Bij deze moet ik hem overal in begeleiden.
Dus geef het de tijd en geef niet te snel op.
Je moet elkaar leren kennen. Van beide kanten.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 11:27

Bedankt voor jullie reacties. Het motiveerd me een beetje om nog door te zetten :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:31

De winterperiode haalt ook niet het beste in paarden naar boven.
Als het van het voorjaar/zomer beter weer wordt en je kunt lekkere buitenritten met dr gaan maken kun je kijken of het gedrag betert.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:32

De info in de OP is best summier. Wat doe je allemaal met haar, hoeveel vraag je van haar? Hoe is ze nu gehuisvest, hoeveel mag ze paard zijn naast dat je van haar vraagt, wat is haar dieet, en zo zijn er nog veel meer vragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:38

Het komt wel vaker voor dat een paard anders is in een andere omgeving. Alles is natuurlijk ook nieuw.. Jij bent dat ook voor haar, ze moet nog vertrouwen in je krijgen. Ben je al begonnen met het beleren? Wat ben je aan het doen? Gebruik je grondwerk?

Grondwerk kan je wel helpen om vertrouwen in elkaar te krijgen en daardoor ook plezier. Je kunt daar ook een paar lessen in nemen. Dat kan je echt helpen.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 20:57

Jessix schreef:
Het komt wel vaker voor dat een paard anders is in een andere omgeving. Alles is natuurlijk ook nieuw.. Jij bent dat ook voor haar, ze moet nog vertrouwen in je krijgen. Ben je al begonnen met het beleren? Wat ben je aan het doen? Gebruik je grondwerk?

Grondwerk kan je wel helpen om vertrouwen in elkaar te krijgen en daardoor ook plezier. Je kunt daar ook een paar lessen in nemen. Dat kan je echt helpen.

We zijn bezig met bezig met beleren, dat gaat verder hardstikke goed. Ik heb er wel hulp bij natuurlijk. Eerst gaat iemand anders erop en als afsluiting ga ik er dan altijd nog even op stappen. Verder doen we longeren en grondwerk.
Ook wel eens een dagje niks zoals poetsen.

Vandaag ging het wel weer super goed, ik moet me gewoon vast houden aan de goede momenten :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:02

Ik pas mij al zolang ik paarden heb...nu z'on 40 jaar...aan aan het paard.Maar ik heb ook geen ambities,nooit gehad

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:53

xMarjolein schreef:
Jessix schreef:

We zijn bezig met bezig met beleren, dat gaat verder hardstikke goed. Ik heb er wel hulp bij natuurlijk. Eerst gaat iemand anders erop en als afsluiting ga ik er dan altijd nog even op stappen. Verder doen we longeren en grondwerk.
Ook wel eens een dagje niks zoals poetsen.

Vandaag ging het wel weer super goed, ik moet me gewoon vast houden aan de goede momenten :)

Hoe vaak per week doe je dit? En hoe lang ben je bezig met de training? Het is bij jonge paarden heel belangrijk om te stoppen, zodra het dier doet wat je vraagt. En als het jou niet begrijpt, dan een stap terug te doen en datgene te doen wat wel goed ging. Ook niet te lang bezig zijn, hooguit 15 tot 20 minuten en dat per maand uitbouwen. Jonge paarden worden helaas vaak overvraagd. Tevens is één of twee dagen rust/vrije beweging na een training belangrijk voor het herstel van de spieren en de mindset.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:27

Ik denk dat een belangrijke vraag ook huisvesting is. Als ze eerst meer of veel buiten kwam en nu niet, kan dat ook een duidelijke stressor zijn.

Hetzelfde met voer, tijd met andere paarden en aanpak. En daarnaast kost het paarden soms wel tot 6 maanden de tijd om te wennen aan een verhuuzing voorrdat ze weer helemaal zichzelf zijn