[VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 18:43

Oeps ik had je hele reactie niet gezien Zebraatje!
Het leven hier in de stad is qua natuur inderdaad heel anders dan NL en echt iets wat ik super fijn vind. We hebben tot nu toe een hele ‘nederlandse’ winter gehad met ontzettend veel regen en wind. Het is deze week zo’n beetje rond de 5-7 graden dus ook echt veels te warm voor het jaargetijde.

Vandaag heb ik een presentatie gegeven over een test-studie die ik heb gedaan in december, als een voorproefje op mijn master project. In het project ga ik een groep endurance paarden volgen en kijken hoe de fitness en gezondheid verandert bij verschillende trainingsschema’s. De test liep ontzettend goed en nu met de presentatie ook weer veel positieve reacties gehad van klasgenoten, zo leuk en krijg daar zo veel motivatie van! :D

Morgen vroeg uit bed voor een lange rit met Abbe. ZIN IN :):)

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:44

Ontzettend interessant onderwerp!

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:38

Wat fijn zeg dat je nu op zo een mooi plekhe terecht bent gekomen!

En zeker een interessant onderwerp, het verschil tussen bepaalde trainings vormen.
Kun je daar al iets over zeggen? Welke training het beste resultaat geeft, en is dat ook nog per paard of ras verschillend?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 23:14

Ik schreef het vorige bericht op m'n telefoon, dus niet zo uitgebreid geschreven als ik had gewild :D

Het project is gefoccused op het winter seizoen. Het idee erachter is, is dat veel ruiters hun eigen ideeën hebben over het winterseizoen. Sommigen geven hun paarden een paar weken tot maanden rust, anderen blijven doortrainen, en anderen doen andere dingen bijv wat meer focus op dressuur, etc etc. Wat we vnl met het project willen is kijken wat voor effect een rustperiode heeft in tegenstelling tot geen rustperiode, en het zou heel gaaf zijn als we een lange en een korte rustperiode zouden kunnen vergelijken!

Zelf denk ik dat een kortere rustperiode (2-4 weken met wel korte stapritjes tussendoor) best wel een positief effect kan hebben. Het lijf krijgt dan goed de tijd om alles te verwerken vh wedstrijdseizoen, zonder te veel conditie te verliezen. Als ik het goed heb, zou je een paard twee maanden op rust kunnen zetten zonder echt veel conditie te verliezen (ik kan het ook fout onthouden hebben! Zou dat even moeten nachecken) Al zal het ook wel aan het paard liggen, ik zie hier op stal al dat sommige paarden gewoon zo veel energie hebben dat ze echt een bommetje kunnen worden en het ook best wel een tegenstrijdig kan werken, bijv té enthousiast worden en zichzelf dan kunnen blesseren.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 01:24

Zoals ik gister al zei was het vandaag tijd voor een lange rit met Abbe en oh oh oh, ik zit echt op een roze wolk :D Het was mijn eerste echte lange rit op hem sinds zijn blessure, en Abbe was hartstikke enthousiast en vol met energie, en zo ontzettend fijn te rijden. We hebben zo'n 25 km gereden, wat echt top ging. Hele rit genieten :D De eigenaar was ook erg te spreken over hoe ik 'm reed en hoe hij liep, dus dat smaakt naar heel veel meer!

Afbeelding
Afbeelding
Voldaan koppie <3

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:58

Leuke foto update weer en fijn dat de rit zo fijn was, wat een prachtige omgeving <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:21

Je hebt het echt geweldig naar je zin zo te lezen. Heel begrijpelijk als je zo lekker hebt gereden.

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:49

Heerlijk dat je zo genoten hebt!
En weer dat vrolijke hoofdstel aan, leuk!
Op wat voor zadels rijden jullie?
En hoe zijn de paden daar, ziet er vrij hard uit, of is er ook zand zoals op de Veluwe?

Ja dat stukje over winter training lopen de meningen inderdaad vaak uiteen, denk zelf dat een paar weken of maanden wel fijn is voor het paard.
Vaak als je met een jong paard begint, of een paard zonder conditie zijn ze ook vrij snel gewend om een flinke buitenrit te maken.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:27

Wat een blij ei.
Interessant onderwerp. Ben benieuwd naar je bevindingen.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:21

Wat leuk on te zien en te volgen. Ik lees dus graag meer

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 18:44

Elk paard op stal heeft (grotendeels) zijn eigen tuig, en de meesten hebben 'normale' dressuurzadels. Op Abbe ligt momenteel een boomloos Ghost zadel waar ik eigenlijk heel positief verrast over ben, heel comfortabel! Voor de rest qua tuig is het echt op het paard afgepast, zo worden er twee bitloos gereden en een met een micklem.

Op het moment zijn de paden erg zacht (=fijn!) want het heeft zo ontzettend veel geregend! We rijden vnl op veel brede bospaden en die zijn over het algemeen een stuk harder dan in NL. Zandpaden zie je in dit deel van het land eigenlijk niet!

En ja Maflinger ik heb het echt heel goed naar m'n zin momenteel! De eerste twee jaar in Zweden waren best lastig, ik had een oliebol-baan omdat ik de taal niet goed sprak en moeite om het financieel allemaal een beetje rond te krijgen. Het lijkt nu allemaal echt op z'n plek te zijn gevallen, alles loopt fijn en geniet van het leven! :D

Gister met m'n eigen twee benen op pad geweest en heerlijk een uurtje hardgelopen in het bos. Eindelijk liet de zon zich weer zien! De grootste les als je naar het noorden verhuist: je leert heeeeel snel hoe fijn de zon kan zijn, want hij is er amper!
Afbeelding

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:48

lekker stukje weer! Wij hebben zondag ook intens genoten van de eerste zon in maanden <3 Ben zelfs nog even zee in geweest zo warm is het :') (Göteborg)

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:00

Oh ik zie je nu topic nu pas, leuk om zo te volgen! Geweldig dat je hier endurance rijdt <3

Hier ook nu 2 dagen gehad met zon, wat een bewolkte natte ellende was dat afgelopen maanden.
Maar ook te warm hier in Östergötland, hazelaars in de bossen denken dat het al lente is -O-

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 19:02

Ik hoorde gister ook de vogeltjes al fluiten ja! :wow:

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:07

Lente is welkom, maar zou leuk zijn als er nog een flink pak sneeuw komt voor paar weken :#

De endurance paarden bij jou staan ook 24/7 buiten met onbeperkt hooi toch? Vroeg me paar dagen terug nog af wanneer jullie ze scheren? En doen jullie dat dan 1x of vaker?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 19:34

Neh, nu mag de winter ook wel gewoon wegblijven :')

De paarden bij Josefin staan inderdaad 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Ze worden deels geschoren omdat het simpelweg sportpaarden zijn die in hoog werk staan, het is haast geen doen om bijv 3 uur te draven of een uur te galloperen met een paard volledig in z'n wintervacht. De beste wedstrijdpaarden zijn wat meer en worden vaker geschoren dan 'de rest' :) Abbe is bijv maar een keer geschoren deze winter :j

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:30

Helemaal begrijpbaar voor zulke lange intensieve ritten! :j ja dat lijkt me idioot zwaar voor ze, als ze hun hele wintervacht nog zouden hebben.
Hoe vaak loopt Abbe en wat voor afstanden doen jullie dan?

Ik merk dat mijn mega pluizebol hier het nu zwaar heeft met warmte kwijtraken tijdens rijden, vandaag bijvoorbeeld 8 kilometer waarvan 1,5 km draf/galop en daar stond ze flink van te puffen. Rustig aan dus :=

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 22:27

Haha ja moet je nagaan als je dat x 10 doet :))
Hoe vaak Abbe op dit moment loopt weet ik niet helemaal exact, ik ben natuurlijk maar ong 2x per week op stal. Ik zou graag vaker willen, maar het is een uur enkele reis de stad uit, en ik moet natuurlijk ook nog studeren en werken :+ Maargoed die 2x dat ik er dus ben ga ik met hem aan de slag, op het moment is dat 1x een lange rit (20-25 km) en de andere dag een kort ritje / dressuur/grondwerk in de bak, ligt een beetje aan de planning van Josefin. Ik gok dat er dan nog 2 dagen bijkomen met een kortere rit en/of dressuurwerk :)

Abbe is nu ook wel opbouwende na een blessure, de 3 internationale wedstrijdpaarden gaan er natuurlijk een stuk vaker opuit incl galoptrainingen :j Vind het zelf altijd erg intressant om te zien wat voor trainingen ze doet met de verschillende paarden, leer ontzettend veel van haar :)

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:00

Zo, ik moest mezelf even van m'n roze wolk af schoppen hoor, want wat was het weer een geweldige week!

In het midden vd week een heerlijk ritje zonder zadel net voor zonsondergang door het bos, voelde echt als een sprookje <3
Afbeelding
Afbeelding

Van het weekend ook weer een lange rit op Abbe gereden wat echt fantastisch ging! Hij voelt elke keer weer zo sterk en fit, echt een goed gevoel voor de toekomst :j

Ook is vorige week mijn nieuwe uni vak begonnen, mijn laatste vak van mijn master programma. Dit vak heeft bijna alle focus op paarden, vnl over beweging, training, functies van het lichaam, echt kei intressant dus! We hebben bijv vrijdag een paard op de loopband gezet om te zien hoe dat nou gaat in een onderzoek en kijken naar wat de hartslag doet etc. Dit is echt wat ik hét leukste vind aan het werken met paarden en ik kan er ook erg veel uit halen voor mijn afstudeerproject!

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:33

Ziet er heerlijk uit! Ik zou mezelf niet van de roze wolk afschoppen hoor, blijf er maar lekker wat in rollen!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:39

Lekker gereden en een leuk univak.

Gewoon maar blijven genieten op die roze wolk, zoals Katharinaa ook al schrijft.

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:35

Leuk zeg, en inderdaad heerlijk blijven genieten hoor! {:}

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 16:26

Blijven genieten is niet moeilijk dus dat zal ik zeker blijven doen :D

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:58

Oooh jullie hebben ook zon gehad, mooi <3 <3
Tof zeg van je opleiding! Ik ben nog op zoek wat ik wil gaan doen, want ik wil wel weer studeren. Eerst SFI afronden en dan maar verder :D

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 23:22

Ik zag dat je was begonnen met SFI, spannend! Heb je iets op het oog wat je wilt gaan doen? Uni of gymnasium level?

Begint het al saai te worden als ik zeg dat ik weer een heerlijk paardenweekend heb gehad? :D Gisteren voor het eerst sinds een paar maanden weer op Gamgee gereden, mijn grote liefde die vorig jaar volledig mijn hart gestolen heeft <3 Helaas raakte hij vorig jaar tijdens een wedstrijd geblesseerd, en is daarna in een grote draak verandert. Hij was deze week lief dus mocht ik 'm weer eens proberen. Het was een wat spannende rit maar we zijn nog net niet in de sloot beland en ik ben er niet afgevallen :)) Een goede ervaring rijker en hopelijk volgende keer stap ik er een stuk zelfverzekerder op!

Daarna gister en vandaag uiteraard ook nog een rit op mijn andere liefde Abbe gemaakt :+: Hij was gister erg druk en wou voorop lopen dus hij was niet zo fijn te rijden, maar vandaag was hij echt zo fantastisch! Sterk en fit in z'n bewegingen, maar tegelijkertijd relaxed en natuurlijk blij als altijd. Heb hem voor het eerst hele stukken op een lekker los teugeltje kunnen rijden, zo fijn! Ook wat korte stukjes gegalopeerd wat super ging. Word echt met de dag gekker op 'm <3
Afbeelding