Een jaar met mixed feelings; van Flint naar Merrie Poppins

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Een jaar met mixed feelings; van Flint naar Merrie Poppins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 01:58

Nou voor het ooit eerst dat ik een Jaar lang in the Picture ga maken.

Ik vond 2019 een passend jaar, omdat er zoveel gebeurd is dit jaar dat ik het graag wil proberen onder woorden te brengen. Misschien helpt het ook een beetje met alles iets meer een plaatsje te geven ondanks dat ik er aardig vrede met heb. Maar dat komt later!

Januari
Van Januari heb ik helaas geen foto's maar toen was Flint op training omdat we samen nog wat issues hadden die ik door mijn overspannenheid niet weg gewerkt kreeg. Maar eind Januari heb ik hem op kunnen halen en was ik heel erg blij met hoe hij vooruit gegaan was :)

Februari
Nou Februari meteen goed begonnen door bij de rijvereniging bij ons in de buurt lekker te gaan rijden en meteen het boogschieten weer mee te pakken. Hij was ontzettend braaf en ik was blij dat het goed ging!

Maart
In maart ben ik begonnen met springles, het was jaaaaaren geleden dat ik echt gesprongen had en mijn lieve witte monster is modelletje springen dus dat wilde ik echt weer op pakken. Het is de eerste les en was prima tevreden met hem, al had ik issues die ik vroeger niet had. (gevalletje ik ben ouder geworden en te weinig geoefend, maar springen blijft ontzettend cool!)

April
In april was het alweer lekker weer aan het worden en knabbelde hij lekker over het draad heen aan het hooi wat er lag terwijl een van onze andere paardjes lekker gekriebeld werd door manlief.
Afbeelding

Mei
In mei heb ik meerdere dingen gedaan, onder andere thuis op onze eigen track boogschieten met behulp van een van onze leerlingen. Ook thuis ging het langzaam beter!
Afbeelding

En ik ben toen naar een 3-daagse training geweest van Liesbeth Jorna in schijf, daar heb ik echt een opkikker van gekregen qua rijden. Sinds mijn overspannenheid had ik moeite om het plezier te vinden. Flint is niet altijd het meest makkelijke paard ondanks dat hij heel lief is.
Afbeelding

Juni
In juni werd alles meer spannend, we hadden een wedstrijd in het boogschieten te paard bij een groep vrienden in Duitsland. Ondanks dat ik niet zo veel geoefend had als dat ik had gewild heb ik Flint toch meegenomen om mee te doen aan de wedstrijd daar. Ik had niet trotser kunnen wezen, hij was heel braaf, al had hij er wel de vaart in. (de baan voor linshandige schutters loopt iets af, dus dat hielp ook niet :+ ) Ik schiet ook maar 1 pijl omdat ik alles goed in de gaten wilde kunnen houden :o

En een mooie foto die genomen is door een van de andere deelneemsters
Mooi paardje tijdens het boogschieten

Ook een week later thuis maar mee gedaan aan een wedstrijdje en dat ging best aardig! Je ziet dat ik nu meerdere pijlen schiet vanaf hem.
Wedstrijd boogschieten te paard thuis

Augustus
In augustus zijn we onder andere weer naar Duitsland geweest voor wedstrijd, het ging veel beter, maar omdat het weer minder mooi was zijn daar geen foto's van.

Wel zijn we thuis nog lekker naar de Loonse en Drunense duinen geweest (nou ja het bos gedeelte) en zijn we aan de hand door het water heen gegaan. Ik dacht toen dat het een mooie voorbereiding op eventueel ooit het strand zou zijn. Ik had wel erg natte voeten en mijn schoenen hebben 4 dagen moeten drogen, maar het was het waard! :j

September
In September ben ik alleen naar een 5-daagse training bij Liesbeth Jorna in Friesland geweest. Dit was voor mij een goede oefening om alleen met het paard op pad te gaan (normaliter ging manlief mee) en dat was zeer geslaagd, heb alleen heel erg lange filmpjes, dus die zet ik er niet op, maar heb een heerlijke 5 dagen gehad!
De laatste paar dagen had ik alleen het idee dat hij wat krampte met zijn achterbeen. Ik weet het aan de spierpijn omdat we natuurlijk veel meer getraind hadden dan normaal. En dacht ach wanneer we thuis zijn heeft hij een paar weekjes wat minder werk omdat we het dan wat drukker hadden, dus dan kan hij lekker bijkomen. (Ze staan bij ons 24/7 buiten op een paddock paradise, dus beweging genoeg)

Ohja ik had in September een reminder op facebook dat ik Flint alweer 6 jaar heb en gezien hij een schimmel is, is hij een beetje van kleur veranderd;
Mijn toverbal;
Afbeelding

Oktober
Oktober gaat een lang verhaal worden, be prepared! ;)
We zijn op wedstrijd geweest voor het NL team in Tartas, Frankrijk. We nemen op zulke afstanden onze eigen paarden niet mee en het is normaal dat je op zulke wedstrijden paarden kunt huren. Nu mocht ik meedoen op Tracey een super schattige Mérens pony. Door haar heb ik een persoonlijk record op de koreaanse track kunnen rijden van ruim 102 punten! (De winnaar zat op zo'n 119 punten dus ik was dik tevreden)

Door Tracey had ik echt mijn happy place in het rijden weer gevonden, het was echt lol met je knol en blij afstappen.

Met Flint was het in de 6 jaar dat ik hem heb constant wel leuk, niet leuk. Kreupel, niet kreupel. Pijntje hier, verwonding daar. (we hebben echt niet zo'n gevaarlijke weide, maar hij heeft een sensor voor dingen die hem kunnen verwonden denken wij >;) Heeft iemand nog een metaaldetectorpaard nodig? O:) )
Maar toen we terug waren, werd het krampen met het been niet minder erg, eigenlijk leek het steeds erger te worden. En ik twijfelde of ik mij nu dingen aan het inbeelden was of niet.
Onze vaste fysio heb ik toen een appje gestuurd en die adviseerde mij toen sluit pijn in zijn knie eerst uit.
Dat gedaan, een van onze paarden moest toch nog naar de tandarts dus meteen om pijnstilling gevraagd. Na een ruime week pijnstilling was er geen verbetering en misschien wel zelfs een slechtere beweging te zien. Het leek erg op hanetred of kramperigheid.

Toen maar de afspraak met de fysio gemaakt en daar aangekomen konden we ze meteen van de trailer halen. (we nemen altijd een vriendje mee voor hem zodat er minder stress is)
Nu ben ik geen expert natuurlijk, maar op het moment dat de DA/fysio "Oh jeetje!" zegt als ze hem van de trailer ziet komen en dat een paar keer herhaald lijkt dat niet een al te beste voorbode te zijn.

Ze heeft ook nog een andere dierenarts even mee laten kijken tijdens het voor stappen/draven maar beide waren niet heel optimistisch. (Hij laat het zowel in stap als in draf zien)
Na de behandeling hebben we thuis nog even aan de hand gedraafd om het op film te hebben (thuis is het de milde vorm omdat hij geen stress heeft)

De conclusie was niet meer geschikt als rijpaard omdat hij amper/geen coördinatie in zijn rechterachterbeen meer heeft. We hebben nog 9 dagen prednisolon gegeven in de hoop dat dat iets zou doen, maar helaas geen verschil. Hij mag nu de rest van zijn dagen bij ons hooi eten en rond wandelen tot het niet meer gaat (met mijn geluk wordt hij 45 en hij is nu 9 := )

November & December
Had ik ergens al gezegd dat flint en ik een hele historie hebben? Nou omdat manlief mij zo blij gezien had in Frankrijk op een leuke pony vroeg hij zich af of het niet een idee was om een leuke simpele 'lol'-pony aan te schaffen zodat ik ook simpel kon rijden ipv dat ik alles goed geregeld moest hebben én moest kijken of alle omstandigheden precies juist waren voor Flintje.

In Oktober had ik toen al een merrie gezien op facebook bij een manege waar ik jarenlang les had gegeven, maar ik vond het te snel, Flint was nog een onzekere factor dus toch maar niet gaan kijken.

Manlief Arno stuurde mij 10 dagen laten een boktadvertentie door met de boodschap; "Is dit niet een leuke pony?" En natuurlijk, dat was dezelfde pony. Dus toen toch maar een afspraak gemaakt om te gaan kijken.

Het was echt een ontzettend lieve pony, die heel stabiel voelde en na het proefrijden in de buitenbak op een doordeweekse avond dacht ik, oké echt een leuke pony, maar ik wil ook een stukje naar buiten met haar.
Dat was geen probleem en op zondag 3 november ben ik dat gaan doen. Ik had ondertussen wel al de prijs bedongen mocht ik haar leuk genoeg vinden en had ook besloten dat ik haar niet ging laten keuren. Ik ken de manege al jaaren en de mensen die haar te koop zetten ook ontzettend goed, lichamelijk ziet ze er super uit dus ik durfde het risico aan! Dus met auto en trailer op pad gegaan naar de manege!

Met buitenrijden was ze net zoals in de bak een super lieve en brave pony! Hoe langer de rit duurde hoe losser mijn teugels gingen, aan het einde heb ik zelfs mijn ouders nog geappt die in de buurt wonen of ze nog even kwamen kijken. Met andere woorden, zij ging mee naar huis!

Ze heette op de manege; Mary Potter (voornamelijk Mary dus) Maar omdat ik nogal een muts ben had ik natuurlijk weer moeite met het 'ary' gedeelte van haar naam. Toen kwam manlief met het geniale idee om naar 'Merrie' te noemen. Dit heb ik nog een extra draai gegeven;

Dit is:
Merrie Poppins <3 (zoals in de film gezegd word; "Practically perfect in every way")
Afbeelding

Heb in de afgelopen 1,5e maand voornameljk mijn best gedaan kennis met haar te maken en haar te laten wennen aan alles bij ons. Ze is al mee geweest naar een training op een vreemde locatie en dat deed ze geweldig! We zijn op buitenrit geweest en al een paar keer naar de rijvereniging in de buurt.
Ook staat ze nu bij alle andere paarden, dit heeft wel wat voeten in aarde gehad met een heus kennismakingshek, maar gelukkig vind mijn Flint haar leuk genoeg *\o/*

Flint deed niet lelijk naar Merrie met het hek er tussen
Afbeelding

En gelukkig ook niet zonder het hek :)
Afbeelding

Eerste buitenritje en in galop kunnen filmen
(sorry voor de 'mega' kwaliteit")

De training op een andere locatie stond ze er ook lief bij
Afbeelding

En wat ik een van de meest fijne dingen vond, ik heb haar vandaag zien ligggen in de club!
Afbeelding

Dus ondanks dat Flint niet meer geschikt is als rijpaard kan ik het jaar toch wel fijn afsluiten. Niet met een vervanger, maar met een uitbreiding van de collectie O:) (zoals een kennis dat zo mooi zei)

Dank voor het lezen van het lange verhaal, het is warriger dan ik zou willen. Er is ook zoveel gebeurd dat het amper goed samen te vatten is. (iig in mijn hoofd dan ;) )

Iedereen een ontzettend fijn, gezond en geweldig 2020 gewenst!!

Art_Ificious

Re: Een jaar met mixed feelings; van Flint naar Merrie Poppins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:07

Wat Balen van flint. Is er bekend hoe die aan de hanentred komt?

Merrie Poppins is wel een knap dier hoor. Ik wens je veel plezier en geluk toe in 2020

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 08:50

Art_Ificious schreef:
Wat Balen van flint. Is er bekend hoe die aan de hanentred komt?

Merrie Poppins is wel een knap dier hoor. Ik wens je veel plezier en geluk toe in 2020

Nee dat is het mysterie van het jaar, waarschijnlijk omdat het Flint is :') O:)

Dank je wel! :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:35

Jaa Merrie <3 mooi overzicht. Vind t nog steeds jammer van Flint, je grote vriend

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:38

Mooie compilatie José, duidelijk geschreven hoor ;)

Wel echt balen van Flint zeg! Maar veel geluk met je Merrie :)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 10:02

Siersma schreef:
Jaa Merrie <3 mooi overzicht. Vind t nog steeds jammer van Flint, je grote vriend

Ik ook! Hij zit echt ontzettend comfortabel, dat mis ik echt wel, al zit Merrie natuurlijk ook erg fijn. (Maar gewoon anders)

AnnetteFlame schreef:
Mooie compilatie José, duidelijk geschreven hoor ;)

Wel echt balen van Flint zeg! Maar veel geluk met je Merrie :)

Dank je! Alles goed met jou en jouw pony’tje? :) zag dat je aan de wedstrijden bent begonnen ;)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:00

Wat een bewogen jaar José! Of eigenlijk zes bewogen jaren met Flint :oo Geniale term trouwens, metaaldetectorpaard _/-\o_ :') Volgens mij gaat Flint een goed pensioen tegemoet en is Merrie helemaal op haar plek bij en met jou <3

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 19:12

_Sofie schreef:
Wat een bewogen jaar José! Of eigenlijk zes bewogen jaren met Flint :oo Geniale term trouwens, metaaldetectorpaard _/-\o_ :') Volgens mij gaat Flint een goed pensioen tegemoet en is Merrie helemaal op haar plek bij en met jou <3

Ja overal te huur en niet te koop :=

Ben ook blij met Merrie, en Flint kan het ook goed met haar vinden, ze mag vaak zélfs uit hetzelfde hooinet eten *\o/*

Arno zei gekscherend ook dat ik nu een Light-fury en een Night-fury heb (van how to tame you dragon :') )