G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:29

Leuk kim dat je hebt durfen kijken en een eigen mening te vormen, Er zoeden meer mensen dat moeten durfen. Ik ben er zelf een tijdje geweest en ik train mijn eigen tinkertje nu zo goed mogelijk op hun manier en dat gaat tot op heden erg goed en als ik er niet meer uitkom dan zal ik ook vast om advies gaan vragen omdat ik de paarden echt goed vind lopen mooi recht in balans en vrijwel uitzich zelf nageeflijk.
Ik kan het een ieder met twijvels en of vragen aanraden om eens te gaan kijken en een eigen oordeel te vormen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:29

Lov, volgens mij bedoelen we hetzelfde hoor!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:30

Aqua beide zadels zijn gepast door een zadelmaker...

Ik bedoel niet: geen oprichting... Ik bedoel wel oprichting en dragen van de achterhand. Maar westernpaarden lopen (ook op hoog niveau) wel op de achterhand, maar niet met de hele hals er op...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:31

Leuk verslag Kim!
Zelf leg ik mijn zadels ook altijd iets meer naar achteren dan gebruikelijk is, Sox heeft dan ook amper schoft en soms denk ik tijdens het rijden dat het teveel naar achteren ligt maar het ontlast haar schouder enorm. En het blijft prima op zijn plek liggen. Het is natuurlijk niet alleen de ligging van het zadel maar ook de breedte. Veel zadels zijn te smal en drukken en gaan doordat ze niet goed passen schuiven. Gelukkig zijn de meeste bokkers (dankzij bokt?) zich erg bewust van het belang van een goed passend zadel. Ik ben niet erg dressuurmatig aangelegd dus kan niet zinnig meepraten over verzameling en inbuigen etc. Mijn tinker kan niet goed aan de teugel lopen en is een krakkemik in vooral de rechtergalop maar we genieten van de buitenritten en stellen niet te veel eisen aan elkaar. De draf is wel super. Een paar lessen zouden toch geen overbodige luxe zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door flicka op 08-02-04 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:31

Pellie schreef:

ik ben van mening dat ieder paard er iets aan heeft, en net als Ann zegt, pas als je het met eigen ogen gezien hebt kun je zeggen of het voor jouw paard meerwaarde heeft of niet. Lachen
Dus het niet alleen voor paarden die iets mankeren!


Kijk, Pellie, dit is precies hetzelfde: JIJ bent van mening dat ieder paard er iets aan heeft. Dat is dus jouw mening, die ik respecteer, maar dat hoeft dus niet mijn mening te zijn Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:32

Nee, dan is het anders. Bij ons zit die hals er wel op, alleen komt dat vanuit het paard zelf en niet vanuit de ruiterhand.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:34

Aqua8horse schreef:
Nee, dan is het anders. Bij ons zit die hals er wel op, alleen komt dat vanuit het paard zelf en niet vanuit de ruiterhand.


Oke

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:40

Ervaring heeft dat inmiddels geleerd Fitz. De paarden laten het zelf zien dus duidelijker kan het niet, denk ik. Jij veronderstelt wat, dat is je goed recht hoor, maar de praktijk wijst anders uit. Nogmaals ik denk dat je je een juist beeld kan vormen als je het gezien en ervaren hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:00

Waar je de hals laat is slechts een kwestie van begeleiden, als je paard aan je been is, kun je de hals plaatsen waar je maar wilt. Dat is in mijn rijden ook altijd weer een vraag: 'volgt ie mijn hand nog?".

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:10

respect hoor, gijsenkim OK dan!
goed dat je na al die discussies het gewoon met eigen ogen bent gaan bekijken

Ik denk trouwens inderdaad dat de dressuur meer voor het plaatje gaat, dan voor het gevoel. Show geven is gewoon " in", gaat een beetje ten koste van techniek.
Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat wat je gezien hebt, gijsenkim, niet samen kan gaan met dressuur (naar jouw mening). Wat jij beschrijft zijn toch basisvoorwaarden, daarna zou je toch meer kunnen verzamelen? waarom zou dat dan binnen die methode niet kunnen?
Ik zou wel eens willen weten wat aqua precies onder verzameling verstaat, misschien met een foto. Hoeft niet perse van haar eigen paarden te zijn, maar gewoon een foto van wat zij als goede verzameling ziet. Misschien dat ik dan enigzins een idee krijg wat zij daaronder verstaat Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 02:19

Lovely schreef:
Waar je de hals laat is slechts een kwestie van begeleiden, als je paard aan je been is, kun je de hals plaatsen waar je maar wilt. Dat is in mijn rijden ook altijd weer een vraag: 'volgt ie mijn hand nog?".


Ja das ook wel weer waar Lachen
Anders zou ik met Lanna geen dressuur meer kunnen rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 02:28

Het is eigenlijk heel simpel, als je geen verbinding hebt (of geen goeie) en je geeft been, dan komt de hals omhoog en gaat het neusje naar voren, dat is eigenlijk een soort wetmatigheid. Je ziet dat ook als paarden los zijn enzo. Wat wij in het zadel eigenlijk doen is zoiets modelleren, maar dat kan niet van vandaag op morgen, dan kom je bij het evenwichtsverhaal uit. De hals is een balansstok voor het paard en zodra er iets verandert in het lichaam, dan werkt dat door in de hals, dat is nou eenmaal zo. Maar goed, dat wisten de meeste mensen al.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 03:07

Heb het hele topic niet meer doorgelezen..Het is al laat...Maar ik wil kim even becomplimenteren...Ik zag regelmatig topics voorbij komen van aqua.Openen hoefde niet meer.Het verloop kende ik al.
Elk topic opnieuw weer hetzelfde..
Daarom ook, super kim dat jij de ballen hebt gehad om daadwerkelijk eens met eigen ogen te gaan zien wat aqua nu bedoelde..
En Aqua verdient hier ook zeker complimenten dat ze bereidt is om te laten zien waar ze mee bezig is.. Ik vind dit super !
En jullie zijn dan ook beide gestegen in mijn waardering...Er zijn er maar weinigen die ook werkelijk daad bij woord voegen..(zoiets was het toch Haha! )
Bij deze OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 07:11

runningkawa"]
[quote="Fasel"][quote="Fitzroy schreef:
Dat ben ik dan weer niet met jullie eens G&K en Promptertje.
Als je je paard nl. goed voor elkaar hebt, vindt zowel de jury het een mooi beeld en het voelt super voor jezelf ook.
En daar gaat een paard m.i. echt niet kreupel van lopen, integendeel juist. Hij krijgt schwung en afdruk omdat hij het gewicht naar de achterhand verplaatst en zo nog meer ruimte in het voorbeen krijgt.


En is er dan ook iemand die het het paard durft te vragen?

Ik denk dat we gewoon het dappere voorbeeld van GenK moeten volgen en een dagje naar A8H moeten gaan en daarna pas een mening gaan geven. Dan vind ik namelijk pas dat je ook een gegronde mening kan geven. Ik heb veel respect voor Kim dat ze dit heeft aangedurfd en dan vervolgens ook een eerlijke en sportieve verslaglegging ervan geeft.
[/quote]
Ja ik
En aqua komt een keer naar Kawa en matador toe, als ze tijd hebben.

Zelf rij ik dan ook dressuur, maar het plaatje gaat bij mij zeker niet voor gevoel.
Mocht er iemand zeggen dat het fijn voelt, wat ik zo niet ervaar, dan zal ik dat ook zo zeggen.
En wil ik het anders hebben.
Dat zowel plaatje als gevoel wel fijn samen gaan.

Dat Aqua een andere kijk heeft op de sport en de dressuur was ook al opgemerkt.
Ik heb dus ook al eens gevraagd of de verzameling die zij bedoeld dezelfde is, als die ik bedoel met dressuur.

Want ook ik Kan kawa "joggend"aan de longe krijgen, maar verzameld vind ik hem dan zeker niet, (val in herhaling)
En ik wil dan zeker ook een keer met eigen ogen aanschauwen wat ze bedoeld en of ik daarin ook trainingswaarde ontdek voor het dressuur rijden.

Dat van het zadel ben ik ook wel benieuwd naar.
Kim, heb je geen foto waar Sanne erop zit, waar ook duidelijk de liggeng van het zadel te zien is?

Verder leuk verslag en ik en Barbara (depennybitch, amazone van Matador) hopen dan ook nog steeds een keer aqua te mogen begroeten.
[/quote]

Super Kawa. Ik hoop dat we van jou dan ook zo'n verslag mogen lezen. Ik heb respect voor je. Vind het veel knapper dat iemand de moed heeft om iets ook aan den lijve te ondervinden en dan te oordelen dan iemand die maar wat roept. Dat komt mij meer over als 'ik wil het niet ik wil het niet ik wil het niet'. Ieder zijn meug maar echt een bezoekje gaan brengen en dan eens zien wa thet inhoudt, dat is nou eens ruimdenkend. Die eigenschap bezit niet iedereen.

Ook ik zal A8H een keer een bezoekje brengen als dat mag. En dat mocht een tijd geleden al. Creil is niet zover hier vandaan dus ik maak graag eenk eer gebruik van de uitnodiging. Ik ben geen dressuurprikker maar vind een aantal methoden prettig werken voor mijn knol. Maar ik zie ook graag de andere kant.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 07:44

Fitzroy"]
[quote="Ann schreef:
Fitzroy, je hebt een beeld gevormd nav verhalen van andere mensen, als je niet de behoefte hebt om zelf te gaan kijken, prima, maar oordeel er dan ook niet over Scheve mond Komt er kortzichtig over...


Nogmaals, Ann, lezen: dat oordeel is puur voor mezelf. Jij weegt voor je zelf nooit bepaalde dingen in het leven af : kan ik hier wat mee, ja of nee?

Ik ben blij voor iedereen die wat aan de training van A8H heeft maar ik denk dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Dat mag ik toch wel aangeven?

Stel: een DA in Limburg heeft een volgens zijn zeggen revolutionair geneesmiddel ontwikkeld tegen een ziekte die jouw paard niet heeft.
Dan ga je toch ook niet kijken?

[/quote]

Nee, maar blijf je die DA en de hele wachtkamer dat dan wèl bij herhaling
vertellen?? Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:27

He, BV: jij snapt toch wel dat deze vorm van training voor alles wat paard is gezond en goed is? Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:33

Carole is niet de eerste die het zadel ietwat naar achteren legt, ik meende dat ook Klaus Hempfling (en ik geloof wel meer "paardenfluisteraars") ervan overtuigd zijn dat een mens meer naar het midden moet gaan zitten.

Jammer dat de hedendaagse dressuur (nog) niet open staat voor dergelijke dingen. Als de dieren er toch beter van worden.....

Trouwens, Kawa, als Carole jouw kant op komt, dan kom ik ook hoor! Met paard en al!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:41

promptertje schreef:
Wat ik erg leuk vind in dit topic, is dat mensen met een duidelijke eigen mening zoals Kim en Kawa, toch openstaan voor "anders dan anders", en niet al bij voorbaat afwijzen, maar zélf willen onderzoeken en daarna pas oordelen.

Petje af dames, jullie hadden mijn onderschrift kunnen hebben Haha!

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding



Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:46

haha dan wordt het druk bij Kawa op stal Knipoog
Fasel PB A8H gewoon eens als je een datum in gedachten hebt (liefst in n weekend dat ik er ook ben, meet ik weer wat meer mensen Haha! ) en dan komt t vast goed.

Kim ik vind het een ontzettend leuk verslag wat je getikt hebt, petje af hoor. Net als de rest van hier heb ik een erg leuk weekend gehad en heel gezellig. Ben wel benieuwd van de foto van Kim op Elt Lovers Het zag er zo schattig uit en wat was ie braaf he.

Dit weekend is mij ook weer duidelijk geworden hoe moeilijk het is om goed in het A8H systeem te rijden. Carole kan alle paarden op die manier rijden, maar het is alsnog moeilijk om het even na te rijden. Zeker op paarden die nog niet lang in het systeem getraind zijn. Naar mijn mening heeft Kim het erg knap gedaan, aangezien ik ook op de paarden heb gereden waar Kim op heeft gereden en dat zijn niet de makkelijksten om eventjes te rijden.

Toppie hoor Kim wanneer kom je de laatste twee paarden nog even voelen?? Knipoog Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:24

Maaike, geef jij aan wanneer je er bent en dan proberen MrMagic en ik ons er gewoon op aan te passen. Wij wonen er een half uurtje vandaan en meeten vind ik ook heel leuk.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:32

Botervlieg schreef:
Stel: een DA in Limburg heeft een volgens zijn zeggen revolutionair geneesmiddel ontwikkeld tegen een ziekte die jouw paard niet heeft.
Dan ga je toch ook niet kijken?



Nee, maar blijf je die DA en de hele wachtkamer dat dan wèl bij herhaling
vertellen?? Haha!
[/quote]

Blijkbaar moet dat hier wel, om hier uit te leggen waarom ik niet ga kijken.
Zoals ik per PB ook al aan GenK schreef, als ik alle tijd van de wereld had gehad en mijn weekenden niet vol hadden gezeten met wedstrijden, jureren, groomen bij mijn eigen paard en sociale verplichtingen, zou ik best een keer een kijkje willen nemen in Creil.
En mocht A8H een keer in de buurt een clinic geven en het zou uitkomen, ben ik ook helemaal niet te beroerd om te kijken.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:35

Aqua8horse schreef:
Anya, het is toch echt de klassieke verzameling met een oprichting die hoort bij de balans waarop het paard zich op dat moment bevindt.


Ik denk dat Aqua hier het hele verhaal samenvat. Hun paarden zijn een stukje minder ver, omdat zij te kampen hebben (gehad) met lichamelijke problemen/ belemmeringen. De gemiddelde andere ruiter die in dit topic reageert hebben hebben gezonde paarden, die goed op de benen ed zijn en dus wat dat betreft een stukje voorsprong hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:10

Kan er beter een boktmeetining, clinic van maken dan.
Dat moet ik dan nog ff overleggen met de staleigenaar Lachen
Het is geen manege waar iedereen maar wat rond loopt, maar een prive stal. Dus dat ga ik wel ff in de groep gooien eerst Lachen

Verder vind ik het van Kim ook goed dat ze is gaan kijken Lachen
En van Aqua erg aardig dat ze naar hier wil komen, want zo aardig ben ik niet altijd geweest Bloos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 15:37

Misschien kom ik ook wel......... even buurten Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:41

Over dat zadel naar achteren leggen.
Stond daar ook niet een artikel laatst in de Hoefslag. Alleen als ik het goed begrepen heb, was een engels dressuurzadel daar niet geschikt voor?
En hoe zie je dat hij precies goed zit?