G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:45

Ik vind dat je zelf moet gaan kijken voordat je er een oordeel over geeft, Fitzroy.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:50

Dat oordeel is puur voor mezelf, Ann, dus ik zie de noodzaak van kijken niet zo in.
Ik heb een aardig beeld gevormd na alle verhalen met deze van G&K erbij.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:52

Iedereen is welkom hoor om eens te komen kijken, dus ook Fitzroy. Je kan dan pas goed oordelen dat denk ik ook. En ook dan pas kan je denk ik vaststellen of het voor jouw paard niet waardevol is of juist wel. Ik geef ook mensen les die gewoon hun paard nog beter willen laten lopen. Die mankeren dus niets!

gomir

Berichten: 25552
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:54

Ik spreek ook puur vanuit mijn eigen situatie(even voor de duidelijkheid). Misschien kan het voor een ander best werken, maar voor mijn gevoel kan ik er weinig extra uit halen. Als andere mensen dat wel kunnen vind ik dat super voor ze en ben ik blij als het ze op deze manier wel lukt

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:56

Fitzroy, je hebt een beeld gevormd nav verhalen van andere mensen, als je niet de behoefte hebt om zelf te gaan kijken, prima, maar oordeel er dan ook niet over Scheve mond Komt er kortzichtig over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:57

Fasel"]
[quote="Fitzroy schreef:
Dat ben ik dan weer niet met jullie eens G&K en Promptertje.
Als je je paard nl. goed voor elkaar hebt, vindt zowel de jury het een mooi beeld en het voelt super voor jezelf ook.
En daar gaat een paard m.i. echt niet kreupel van lopen, integendeel juist. Hij krijgt schwung en afdruk omdat hij het gewicht naar de achterhand verplaatst en zo nog meer ruimte in het voorbeen krijgt.


En is er dan ook iemand die het het paard durft te vragen?

Ik denk dat we gewoon het dappere voorbeeld van GenK moeten volgen en een dagje naar A8H moeten gaan en daarna pas een mening gaan geven. Dan vind ik namelijk pas dat je ook een gegronde mening kan geven. Ik heb veel respect voor Kim dat ze dit heeft aangedurfd en dan vervolgens ook een eerlijke en sportieve verslaglegging ervan geeft.
[/quote]
Ja ik
En aqua komt een keer naar Kawa en matador toe, als ze tijd hebben.

Zelf rij ik dan ook dressuur, maar het plaatje gaat bij mij zeker niet voor gevoel.
Mocht er iemand zeggen dat het fijn voelt, wat ik zo niet ervaar, dan zal ik dat ook zo zeggen.
En wil ik het anders hebben.
Dat zowel plaatje als gevoel wel fijn samen gaan.

Dat Aqua een andere kijk heeft op de sport en de dressuur was ook al opgemerkt.
Ik heb dus ook al eens gevraagd of de verzameling die zij bedoeld dezelfde is, als die ik bedoel met dressuur.

Want ook ik Kan kawa "joggend"aan de longe krijgen, maar verzameld vind ik hem dan zeker niet, (val in herhaling)
En ik wil dan zeker ook een keer met eigen ogen aanschauwen wat ze bedoeld en of ik daarin ook trainingswaarde ontdek voor het dressuur rijden.

Dat van het zadel ben ik ook wel benieuwd naar.
Kim, heb je geen foto waar Sanne erop zit, waar ook duidelijk de liggeng van het zadel te zien is?

Verder leuk verslag en ik en Barbara (depennybitch, amazone van Matador) hopen dan ook nog steeds een keer aqua te mogen begroeten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:04

aqua hoe zit dat in jouw optiek met westernzadels? Ik rij zowel western als engels op Lanna en Lanna heeft een duidelijke voorkeur voor het toch veel zwaardere westernzadel. Wellicht omdat dit de druk veel beter verdeeld? Wellicht ook omdat die iets verder naar achteren liggen dan engelse zadels?

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:06

Ann schreef:
Fitzroy, je hebt een beeld gevormd nav verhalen van andere mensen, als je niet de behoefte hebt om zelf te gaan kijken, prima, maar oordeel er dan ook niet over Scheve mond Komt er kortzichtig over...


Nogmaals, Ann, lezen: dat oordeel is puur voor mezelf. Jij weegt voor je zelf nooit bepaalde dingen in het leven af : kan ik hier wat mee, ja of nee?

Ik ben blij voor iedereen die wat aan de training van A8H heeft maar ik denk dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Dat mag ik toch wel aangeven?

Stel: een DA in Limburg heeft een volgens zijn zeggen revolutionair geneesmiddel ontwikkeld tegen een ziekte die jouw paard niet heeft.
Dan ga je toch ook niet kijken?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 23:06

runningkawa schreef:
Ik heb dus ook al eens gevraagd of de verzameling die zij bedoeld dezelfde is, als die ik bedoel met dressuur.

Want ook ik Kan kawa "joggend"aan de longe krijgen, maar verzameld vind ik hem dan zeker niet, (val in herhaling)


Is niet dezelfde verzameling....... maar wel een rustig beeld van een paard dat recht en in balans loopt van achteren naar voren........ het is ook niet echt dressuurtechnisch als meer tja euh lijftechnisch........ en tussen die twee zit best wel een verschil........ heb ik gemerkt Scheve mond

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:06

Natuurlijk kom ik Kawa, dat heb ik gezegd. Dan kan je zien of dat wat ik doe gelijk is aan wat jij doet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:07

Wat bedoel je nu precies Kim?
Want het is juist heel dressuurtechnisch. Wat ik je ook vertelde het is een verzameling en dat is wel dressuurtechnisch. De paarden moeten elke spier in hun lichaam gebruiken en werken hard van achteren naar voren. Dus ik begrijp niet precies wat jij bedoeld nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:10

Dat joggen doe ik zeker niet, dat kan ik zo zeggen. Lachen

Maar een paard op vrijwel geen druk nageeflijk krijgen zeker wel.
Erover nadenken waarom een paard doet, zoals hij doet ook.
Mezelf de schuld geven van fouten ook ipv het paard.
Proberen dingen op een paarden manier op te lossen ook.
Proberen ten alle tijden rust te krijgen ook.
Want vanuit rust, ongedwongenheid kan een paard pas verder leren.
En ik ga ook niet verder, totdat ik de rust in een paard heb gekregen.
Anders gaat hij door spanning zich toch maar vast zetten in het lijf, met alle gevolgen van dien.

Dus dat zijn denk ik kleine (grote ) dingen die wel overeen komen.
Misschien op een andere manier erin gereden/verkregen, maar zeker wel dat doel.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:11

Leuk verslag Kim!
En er zitten best stukjes in waar ik me in kan vinden, en waarbij ik denk dat het zeker positief kan werken. Lijkt me geen kwaad kunnen als paarden op deze manier (voor zover ik het hieruit kan halen) de basis leren. Een goede basis voor het echte dressuurmatige werk ontbreekt namelijk vaak.

Beging ook wel nieuwsgierig te worden, naar hoe het er nu in de praktijk uitziet Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 23:12

Hmmmm hoe uitleggen...... ik zei op een gegeven moment dat ik meer pas had willen zien.............. met meer pas zou je voor de dressuursport een mooiere verzameling krijgen...... betekend niet dat de verzameling beter zou zijn........ maar wel voor de dressuursport mooier, het is een stuk gewenning om naar te kijken,

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 23:15

Ik denk RK dat jij als je gaat kijken in Creil of Carola naar jou toe komt dat je tot dezelfde conclusies komt als ik............. klassieke rijkunst preveleert...... rust, ruimte en regelmaat.........!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:15

Anya schreef:
aqua hoe zit dat in jouw optiek met westernzadels? Ik rij zowel western als engels op Lanna en Lanna heeft een duidelijke voorkeur voor het toch veel zwaardere westernzadel. Wellicht omdat dit de druk veel beter verdeeld? Wellicht ook omdat die iets verder naar achteren liggen dan engelse zadels?


Iemand?
En tegelijk nog een vraag...

Kan het zijn dat de vorm van verzameling meer lijkt op de gewenste westernverzameling...Los door het lijf, nageeflijk, recht, van achter naar voren maar wel met een lagere oprichting van de hals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:16

gijsenkim schreef:
Hmmmm hoe uitleggen...... ik zei op een gegeven moment dat ik meer pas had willen zien.............. met meer pas zou je voor de dressuursport een mooiere verzameling krijgen...... betekend niet dat de verzameling beter zou zijn........ maar wel voor de dressuursport mooier, het is een stuk gewenning om naar te kijken,

Verzameling heeft ook een functie hoor Kim, dressuur is niet alleen een plaatje. Er vanuit gaan dat dressuur zoals dat door de FEI/KNHS verwacht wordt alleen maar vanwege een plaatje is, vind ik echt aperte onzin.

Het valt mij op dat het succes van de methode van Aqua vooral tot zijn recht moet komen door een vergelijking met worst case reality. Iets beter doen is niet hetzelfde als ietsjes beter dan het slechtste.

Verder geloof ik best dat Carole goed met haar paarden bezig is hoor Lachen.

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:17

Wat ik erg leuk vind in dit topic, is dat mensen met een duidelijke eigen mening zoals Kim en Kawa, toch openstaan voor "anders dan anders", en niet al bij voorbaat afwijzen, maar zélf willen onderzoeken en daarna pas oordelen.

Petje af dames, jullie hadden mijn onderschrift kunnen hebben Haha!

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:18

promptertje schreef:
Wat ik erg leuk vind in dit topic, is dat mensen met een duidelijke eigen mening zoals Kim en Kawa, toch openstaan voor "anders dan anders", en niet al bij voorbaat afwijzen, maar zélf willen onderzoeken en daarna pas oordelen.

Petje af dames, jullie hadden mijn onderschrift kunnen hebben Haha!

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding


OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:20

Nee, dan denk ik toch dat je dat anders ziet en begrepen hebt. Paarden die zo getraind worden hebben een optimale balans daardoor kunnen ze dus meer pas maken als dat gevraagd wordt. Je hebt die verzameling gezien bij de paarden waar ik op heb gezeten. Neem Winner(die grote) die had een super mooi achterbeen tijdens de verzameling zonder druk op de teugels toen ik hem reed. Ook zag je heel duidelijk dat de achterhand zakte en de voohand dus zich aanpaste aan de balans die op zo'n moment van verzameling ontstaat. Dat doe je dus niet als ruiter, dat stimuleer je als ruiter met enkel je zit en je been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:24

A8a, als het goed is verzamelt een paard zich slechts onder wat sturende invloed van de ruiter. Het is imo niet mogelijk om een paard te verzamelen, dat moet ie echt zelf doen Lachen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:27

Anya, het is toch echt de klassieke verzameling met een oprichting die hoort bij de balans waarop het paard zich op dat moment bevindt.

Zadels moeten denk ik altijd passen. Het is erg moeilijk om daar zo even een antwoord op te geven. Er zijn veel mogelijke oorzaken denkbaar. Ik denk dus dat je dat zo niet kan stellen. Wel als beide zadels perfect zijn aangemeten door een deskundige zadelmaker.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:28

gijsenkim"]
[quote="chip schreef:
Leuk verslag G&K maar wat ik me afvraag, als het zadel iets naar achter ligt of het dan toch weer terug schuift op de plek waar wij hem nornmaal leggen, ik weet niet, maar het lijkt me zo.



nee want de bespiering van de schouder houdt dat tegen..............

(toch Jan Verward )
[/quote]

Ben nog niet bijgelezen, maar wil hier vast op reageren:

Dat ligt aan de verdere rompvorm van je paard.

Dat je het zadel zo moet leggen dat de schouder vrijuit kan bewegen is voor mij oud nieuws.
Ik leg mijn zadel al jaren zo op Fab, op advies van zowel mijn zadelmaker als hoefsmid.
Omdat Fab zo rondgeribd is (en gauw wat buikig), wordt het zadel altijd teruggeduwd naar voren toe, ondanks voldoende schouderbespiering. Zodra zij aardig op sportconditie is (lees: geen buik heeft) blijft het wel beter liggen!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 08-02-04 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:29

Fitzroy schreef:
Stel: een DA in Limburg heeft een volgens zijn zeggen revolutionair geneesmiddel ontwikkeld tegen een ziekte die jouw paard niet heeft.
Dan ga je toch ook niet kijken?



ik ben van mening dat ieder paard er iets aan heeft, en net als Ann zegt, pas als je het met eigen ogen gezien hebt kun je zeggen of het voor jouw paard meerwaarde heeft of niet. Lachen
Dus het niet alleen voor paarden die iets mankeren!

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:29

Om nog even terug te komen op de plaats van het zadel....
Ik heb altijd geleerd dat het zadel een handbreedte achter de schouder moet liggen.
En het schoof niet naar voren (bij de meeste paarden dan).