G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:14

Super dat je daar langs bent gegaan en een mooi duidelijk verslag Lachen Ik heb ook nog een bezoek daar in de planning staan, maar moet nog kijken hoe ik uitkom met stage en school Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:16

Dat ben ik dan weer niet met jullie eens G&K en Promptertje.
Als je je paard nl. goed voor elkaar hebt, vindt zowel de jury het een mooi beeld en het voelt super voor jezelf ook.
En daar gaat een paard m.i. echt niet kreupel van lopen, integendeel juist. Hij krijgt schwung en afdruk omdat hij het gewicht naar de achterhand verplaatst en zo nog meer ruimte in het voorbeen krijgt.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:18

Toen ik mijn zadel kocht ( bij van Rijs) liet Jan van Rijs mij ook zien dat het zadel een stuk verder naar achteren moest liggen!! I.v.m. schoudervrijheid, moest er wel aan wennen!!

gomir

Berichten: 25553
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:18

(gebruik ik die smile ook eens een keer Knipoog )

Ik heb nog maar zelden paarden kreupel zien lopen na het Z hoor Verward Als je ze van achter naar voren en door het lijf rijdt dan worden ze daar echt niet slechter van

En als het goed is komen gevoel en juryoordeel overeen, dat had ik iig wel toen ik nog dressuurde

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:19

Ik leg mijn dressuurzadel ook altijd twee/drie vingers achter de schouders, ben niet anders gewend Lachen

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:21

Fitzroy en Gomir, misschien hebben jullie een ander "goed gevoel" bij het plaatje dan b.v. A8H, Promptertje en ikzelf.

Waarom gaan jullie niet zelf een keer kijken, dan weet je waar je over oordeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:22

mijn paard krijgt dan juist last van zn rug, als ik het zadel zo leg als hier beschreven. met de zadelliging ben ik het dus NOG niet eens!

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:23

Misschien omdat je paard niet anders gewend is en de spieren moeten herstellen Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:23

Fitzroy schreef:
Dat ben ik dan weer niet met jullie eens G&K en Promptertje.
Als je je paard nl. goed voor elkaar hebt, vindt zowel de jury het een mooi beeld en het voelt super voor jezelf ook.
En daar gaat een paard m.i. echt niet kreupel van lopen, integendeel juist. Hij krijgt schwung en afdruk omdat hij het gewicht naar de achterhand verplaatst en zo nog meer ruimte in het voorbeen krijgt.


Dat ontkend niemand Fitz, maar misschien lopen ze nog lekkerder met het zadel iets naar achteren??? Verward

Ik heb vroeger veel gedanst en kon ook best redelijk sierlijk dansen in een behoorlijk strakke spijkerbroek, maar het bewoog wel lekkerder in een stretch-broek... die hinderde gewoon niet en die spijkerbroek wel. Dat verschil meer?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:23

Ik kan me niet echt helemaal een beel;d vormen bij de zadelligging... Ik heb altijd geleerd dat je het zadel op de hals (bij wijze van spreken) neerlegt en dan net zo ver naar achter schuift tot ie niet verder wil en dan is dan de juiste plaats??? Nooit op schouders enzo gelet daarbij...

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:24

Anique_Vaandrig schreef:
mijn paard krijgt dan juist last van zn rug, als ik het zadel zo leg als hier beschreven. met de zadelliging ben ik het dus NOG niet eens!


Als ik 5 jaar op hoge hakken heb gelopen en ik ga ineens op platte schoenen lopen Anique, dan doet dat óók zeer Lachen. Dat wil dan nog niet zeggen dat hoge hakken beter zijn Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:24

Ann schreef:
Ik leg mijn dressuurzadel ook altijd twee/drie vingers achter de schouders, ben niet anders gewend Lachen

Dat doe ik ook, maar voorheen zakte mijn zadel nog wel eens naar voren, tegenwoordig gelukkig niet meer.
Je ziet trouwens wel vaak dat paarden te krappe zadels hebben, zadels die om de schoft en achter de schouder knellen en een te smalle kamer hebben. Een goed passend zadel geeft je paard ook ruimte om te bewegen, dat is de bedoeling tenminst Lachen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 22:25

Wat ben je niet met me eens Fitzroy?.........

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:29

gijsenkim schreef:
Wat ben je niet met me eens Fitzroy?.........



Dat het plaatje voor het gevoel gaat. Dat ben ik niet met je eens.

Overigens, over de ligging van het zadel heb ik me niet uitgelaten. Ook ik leg mijn zadel verder naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:29

promptertje"]
[quote="[naam]_Vaandrig schreef:
mijn paard krijgt dan juist last van zn rug, als ik het zadel zo leg als hier beschreven. met de zadelliging ben ik het dus NOG niet eens!


Als ik 5 jaar op hoge hakken heb gelopen en ik ga ineens op platte schoenen lopen [naam], dan doet dat óók zeer Lachen. Dat wil dan nog niet zeggen dat hoge hakken beter zijn Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding
[/quote]

ik ben er gewoon huiverig voor. toen het paard een aantal jaar geleden werd gekocht, is het zadel altijd iets naar achteren gelegd. Paard liep kreupel, kwam zelfs na weken steeds omhoog en was niet te rijden. kreeg echt last van zn rug. er is naar het zadel naar laten kijken en door nog wat mensen.
we zijn toen naar de ligging gaan kijken en we hebben het zadel wat naar voren gedaan. Na pakweg twee drie weken ging het prima! OK dan!

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:31

Kan hoor Anique, ik had een collega die zulke korte achillespezen had dat hoge hakken echt lekkerder zaten voor haar. Maar ik heb al deze wetenschap niet van mezelf hoor, maar van een dierenarts-paardenfysiotherapeut, en er zit veel waars in Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 22:32

Fitzroy"]
[quote="gijsenkim schreef:
Wat ben je niet met me eens Fitzroy?.........



Dat het plaatje voor het gevoel gaat. Dat ben ik niet met je eens.

[/quote]

Voor een jury gaat het plaatje voor het gevoel.......... het gevoel ervaart het jurylid immers niet.......... Haha! De dresuursport gaat om het plaatje.....

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:36

Fitzroy schreef:
Dat ben ik dan weer niet met jullie eens G&K en Promptertje.
Als je je paard nl. goed voor elkaar hebt, vindt zowel de jury het een mooi beeld en het voelt super voor jezelf ook.
En daar gaat een paard m.i. echt niet kreupel van lopen, integendeel juist. Hij krijgt schwung en afdruk omdat hij het gewicht naar de achterhand verplaatst en zo nog meer ruimte in het voorbeen krijgt.


Dat is ook het geval Fitzroy. Paarden die in balans lopen met iemand op hun rug plaatsen vanzelf het gewicht naar achteren omdat ze geleerd worden om te dragen.
Dat is dus een goede basis om verder uit te werken en ik denk dat jury's dat duidelijk kunnen zien maar dat ze het nog niet durven te zien.

Je hoeft namelijk niet of nauwelijks te werken aan de nageeflijkheid en dat is reuze handig als je wilt paard rijden en/of presteren.

G&K bedankt voor het gezellige weekend en het mooie duidelijke verslag dat je hebt geschreven. En een kusje voor Sanne omdat ze goed op Bernard heeft gepast Knipoog

Als aanvulling denk ik dat de paarden niet joggen maar juist super beweging hebben doordat ze aan het werk worden gezet(= gewicht naar achteren, van de voorkant blijven en het paard zelf zijn eigen balans laten zoeken zodat de bewegingen van het paard zijn) Als dat namelijk niet het geval is, zouden ze ook niet nageeflijk zijn bijna uitzichzelf(doordat het paard heeft leren dragen) en onmogelijk met schwung en tact kunnen lopen. Ik denk dat dit het de verwarring schept omdat het heden daagse beeld helaas anders laat zien met heel veel meer problemen.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:36

Het plaatje van een kreupelend paard kan ik niet bepaald mooi vinden, G&K, dus dat wordt zeker niet beloond, die mensen eindigen steevast onderaan bij mij.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 08-02-04 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:36

Leuk je verslag,ik vind het vooral voor je spreken dat je het eens met eigen ogen bent gaan bekijken............

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:38

Fitzroy schreef:
Dat ben ik dan weer niet met jullie eens G&K en Promptertje.
Als je je paard nl. goed voor elkaar hebt, vindt zowel de jury het een mooi beeld en het voelt super voor jezelf ook.
En daar gaat een paard m.i. echt niet kreupel van lopen, integendeel juist. Hij krijgt schwung en afdruk omdat hij het gewicht naar de achterhand verplaatst en zo nog meer ruimte in het voorbeen krijgt.


En is er dan ook iemand die het het paard durft te vragen?

Ik denk dat we gewoon het dappere voorbeeld van GenK moeten volgen en een dagje naar A8H moeten gaan en daarna pas een mening gaan geven. Dan vind ik namelijk pas dat je ook een gegronde mening kan geven. Ik heb veel respect voor Kim dat ze dit heeft aangedurfd en dan vervolgens ook een eerlijke en sportieve verslaglegging ervan geeft.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:39

Mooi en duidelijk verwoord G&K. Ik heb gezien hoe Carole werkt en voor mij was het hocus pocus... maar dat joggen is het juist woord. Lachen (het compacte, beheerste bewegen)

Volgens mij mag ik blij zijn dat Gam en ik morgen onze eerste les van haar krijgen.
Laatst bijgewerkt door Pellie op 08-02-04 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:42

die schoudervrijheid is dus één van de redenen dat ik overgestapt ben op een boomloos zadel.

Bij een boomloos zadel ligt het zwaartepunt iets verder naar achteren en Morrie is er erg relaxed van gaan lopen, met schwung en tact, op zijn eigen manier dan......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 22:43

Fitzroy schreef:
Het plaatje van een kreupelend paard kan ik niet bepaald mooi vinden, G&K, dus dat wordt zeker niet beloond, die mensen eindigen steevast onderaan bij mij.


Fitz.......... ga kijken!! Haha! Haha! , ik kan het ook niet uileggen, echt niet!

ga kijken...... Knipoog Ik begrijp jouw redenering, helemaal...... maar een paard hoeft niet kreupel te lopen om slecht te lopen..... en dat weet jij ook wel !

Misschien wil Aqua wel een soort van open dag houden...

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:43

Wat zou ik het paard moeten vragen, Fasel? Waarom hij de achterhand gebruikt en waarom hij meer veer, schwung en afdruk krijgt?
Als het nl. een vervelend gevoel zou zijn voor het paard zou dit niet het gevolg zijn. Dan krijg je dus die onregelmatige paarden waar ik het hierboven over had.

Nogmaals, de verhalen die ik lees over A8H overtuigen mij (ook nu weer) niet en hoewel ik denk dat ze prima werk verricht voor getraumatiseerde paarden, heb ik er PERSOONLIJK niets aan.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 08-02-04 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt