G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:45

runningkawa schreef:
Kan er beter een boktmeetining, clinic van maken dan.
Dat moet ik dan nog ff overleggen met de staleigenaar Lachen
Het is geen manege waar iedereen maar wat rond loopt, maar een prive stal. Dus dat ga ik wel ff in de groep gooien eerst Lachen



In dat geval, houd ik me ook aanbevolen om te komen kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:00

hoho, eerst ff navragen of de eigenaar dat wil hè
En of aqua dat wil.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:00

runningkawa schreef:
hoho, eerst ff navragen of de eigenaar dat wil hè
En of aqua dat wil.

Mochten beiden het willen, hou mij dan op de hoogte! Ik zou graag met paddy langs willen komen.

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:11

Citaat:
Carole is niet de eerste die het zadel ietwat naar achteren legt, ik meende dat ook Klaus Hempfling (en ik geloof wel meer "paardenfluisteraars") ervan overtuigd zijn dat een mens meer naar het midden moet gaan zitten.

Jammer dat de hedendaagse dressuur (nog) niet open staat voor dergelijke dingen. Als de dieren er toch beter van worden.....

Kijk eens naar de Iberische zadels: zwaartepunt ligt hierbij meer naar achter èn de ruiter zit ook meer naar achteren.

Wat ben ik blij met mijn zadelmaker (van Rijs)...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:20

runningkawa schreef:
hoho, eerst ff navragen of de eigenaar dat wil hè
En of aqua dat wil.


Dat snap ik Ik bedoelde het ook onder voorbehoud Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:20

Het lijkt me trouwens niet verstandig als men nu ineens z'n zadel anders gaat leggen. Wie nav dit topic vragen krijgt over de ligging van het zadel, kan nog het beste een zadelmaker/instructeur/of iemand met inzicht vragen om een bruikbaar advies. Het is namelijk ook niet voor ieder paard verstandig om zomaar meer achterop zijn rug te gaan zitten, voor sommige paarden kan dit zomaar te zwaar zijn en dan is het effect averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:21

Dat denk ik ook wel lovely
Zeker omdat de meeste zadels daar ook niet op aangepast zijn.
En dan misschien nog wel slechter gaan liggen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:33

abby schreef:
Citaat:
Carole is niet de eerste die het zadel ietwat naar achteren legt, ik meende dat ook Klaus Hempfling (en ik geloof wel meer "paardenfluisteraars") ervan overtuigd zijn dat een mens meer naar het midden moet gaan zitten.

Jammer dat de hedendaagse dressuur (nog) niet open staat voor dergelijke dingen. Als de dieren er toch beter van worden.....

Kijk eens naar de Iberische zadels: zwaartepunt ligt hierbij meer naar achter èn de ruiter zit ook meer naar achteren.


Dat is waar, Okki liep ook beter onder zo'n zadel, al hoewel ik er moeilijk op kan rijden. Toch moet je oppassen dat het zadel ook niet te ver naar achteren komt te liggen ivm de lendenen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:18

Lovely schreef:
Het lijkt me trouwens niet verstandig als men nu ineens z'n zadel anders gaat leggen. Wie nav dit topic vragen krijgt over de ligging van het zadel, kan nog het beste een zadelmaker/instructeur/of iemand met inzicht vragen om een bruikbaar advies. Het is namelijk ook niet voor ieder paard verstandig om zomaar meer achterop zijn rug te gaan zitten, voor sommige paarden kan dit zomaar te zwaar zijn en dan is het effect averechts.


Ik vraag mij ook idd af of je dat wel kan doen met je huidige (engelse) zadel.

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:30

Dat probeer ik dus al het halve topic te vragen Verward

als ik mijn springzadel daar leg wordt het iig helemaal niets

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:11

Lovely schreef:
Waar je de hals laat is slechts een kwestie van begeleiden, als je paard aan je been is, kun je de hals plaatsen waar je maar wilt. Dat is in mijn rijden ook altijd weer een vraag: 'volgt ie mijn hand nog?".


Ik denk naar beneden toe wel, maar hoe hoog je de hals krijgt, dat heeft in mijn ogen toch ook echt te maken met africhtingsniveau en spierontwikkeling. Het kost een paard veel kracht om zich zo te gaan verzamelen dat het de hals op een mooi opgerichte manier kan dragen zonder dat de ruiter het forceert door omhoog te trekken...
Dat kost gewoon tijd, ook bij een goede training met hoog niveau ruiters

(Coby van Balen geeft aan anderhalf jaar om een goede basis neer te leggen, kwa tact, swung en aanleuning en losgelassenheit als ik het goed gelezen heb in hun boek)

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:14

Leuk om het verslag te lezen Kim.
Ik heb zelf al 3 keer eerder aangegeven dat ik met Lodewijk wel eens bij haar zou willen komen.Helaas krijg ik maar weinig reactie dus Carole mocht je dit lezen:misschien dat mijn pb's niet maar aankomen maar ik wacht nog steeds op de informatie die je zou pb-en zodat ik ook eens kon komen kijken met paard

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:32

Fitzroy"]
[quote="Pellie schreef:

ik ben van mening dat ieder paard er iets aan heeft, en net als Ann zegt, pas als je het met eigen ogen gezien hebt kun je zeggen of het voor jouw paard meerwaarde heeft of niet. Lachen
Dus het niet alleen voor paarden die iets mankeren!


Kijk, Pellie, dit is precies hetzelfde: JIJ bent van mening dat ieder paard er iets aan heeft. Dat is dus jouw mening, die ik respecteer, maar dat hoeft dus niet mijn mening te zijn Knipoog
[/quote]

om aan te vullen; het is wel mijn mening ná dat ik er geweest ben en het met eigen ogen gezien heb... daarvoor had ik zoiets van mwoaah.. niks bijzonders toch? Lachen

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:17

Ik snap wel dat het de bedoeling is dat je komt "kijken en ervaren" wat de A8H-methode nu precies inhoudt en hoe de training volgens deze methode eruit ziet , maar ik vind het nog steeds zo jammer dat er geen 1 foto is ter illustratie....

Als iemand iets promoot , dan geef je vooral veel uitleg en je visie op de dingen en op eventuele problemen. Dat is mooi. Daarmee win je ook de interesse van mensen Lachen

Maar vervolgens willen mensen eerst graag meer weten en zien voordat ze daadwerkelijk kilometers gaan maken om datgene in het echt te bekijken. Je wilt toch eerst een zo goed mogelijke indruk....

Zo jammer dat er niet eens een leuke foto-reportage komt van hoe de dingen er aan toe gaan bij de hele Aqua-levens-stijl / trainig - filosofie Lachen

Ik persoonlijk wordt daar een beetje kriebelig van , alsof het iets heel geheimzinnigs en stiekums is Verward Scheve mond

Jammer wel. Maarja dat heb ik wel vaker gezegd Lachen

Zadel verder naar achteren is niet echt vernieuwend , maar wel een puntje van aandacht idd. Met het zadel (ruitergewicht) een stukje verder naar achteren krijgt een paard veel meer bewegings-vrijheid en kan het gewicht beter dragen. Zwaartepunt en evenwicht van ruiter en paard samen komen veel mooier uit.

Een zadel moet er natuurlijk wel juist op gebouwd zijn , een zadel dat netjes passend is gemaakt op een bepaalde plek van de rug , kun je niet met die pasvorm ineens 5 cm naar achteren leggen , dan klopt het niet meer....

Ik merk zelf met de boomloze zadels heel erg dat ik het voor m'n gevoel te ver naar achteren moet leggen , en dan ligt hij heerlijk OK dan! .

Leg ik hem netjes volgens de Engelse boekjes-manier dan zit ik voor m'n gevoel bijna op de hals en ligt het zadel ook niet lekker.... terwijl hij voor het oog toch echt niet te ver naar voren ligt.

Het scheelt maar een klein stukje maar is precies het verschil tussen een heerlijke ontspannen-actieve liefdevolle rit en een irritant ritje..typisch wel.

Overigens klinkt het me nu niet echt prettig in de oren wat ik een stuk terug las : het zadel blijft verder naar achteren liggen doordat het achter de schouder-spieren blijft klemmen , ofzo.

Het klonk iig niet echt prettig naar die schouder-spieren toe Lachen

Ook vraag ik me wel af hoe het nu zit met de verzameling.....

Ik begrijp uit dit topic dat Kim het dus echt geen sport-gewenste-houding vindt , en A8H is het daar niet mee eens en vindt het WEL een "wedstrijd-houding" . Foto's van de paarden aan het werk zijn er niet dus we kunnen er zelf niet over oordelen zo.

Dat is toch wel onduidelijk , of lees ik niet goed ? Lachen

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:18

Fasel, is prima hoor! Ik ben er bijna ieder weekend namelijk Haha! Zal je wel een PB sturen als er hier een rustig weekend is en als het ook wat Carole betreft uitkomt (al verwacht ik dat dat geen probleem zal vormen, carole kennende Knipoog

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:22

pmarena schreef:
Zo jammer dat er niet eens een leuke foto-reportage komt van hoe de dingen er aan toe gaan bij de hele Aqua-levens-stijl / trainig - filosofie Lachen

Ik persoonlijk wordt daar een beetje kriebelig van , alsof het iets heel geheimzinnigs en stiekums is Verward Scheve mond



Waarom er geen foto's zijn is om het volgende, vanf een foto kun je niet zien hoe het uiteindelijke doel bereikt wordt. Een foto vertelt dus eigenlijk helemaal niets. Ja je ziet een ontspannen, soepel nageeflijk paard rondlopen maar dit vertelt niets over de methode. 'Het is maar een foto immers...

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:32

Ja , dat snap ik allemaal wel.... maar het is zo flauw... Haha!

Om nu eens een beetje een beeld erbij te krijgen behalve al dat gebla-bla zou het toch erg leuk zijn om eens een foto-shoot te maken van een training zodat dmv foto's aangegeven kan worden wat de doelstellingen en methodes zijn van A8H ?

En het zou meteen het grote mysterie van dit topic ophelderen :

Lopen de paarden / zit de ruiter nu in een gewenste sport-houding zoals A8H lijkt aan te geven , of is het idd zoals de indruk van G&K , dat de paarden fijn lopen maar echt anders dan men in de ring wil zien ?

Je standpunten uitleggen aan de hand van foto's schept gewoonweg veel duidelijkheid en een beter inzicht in wat men voor ogen heeft.

Maarja ik geef ook alleen maar aan dat ik dat zo jammer vind hoor.
Niemand is mij wat verplicht ofzo Lachen

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:51

Ik zou ook graag een keer een clinic bijwonen van A8H, om te leren longeren zonder hulpmiddelen. Op dit moment ben ik er nog steeds van overtuigd dat dat absoluut zinloos is. Het leukste zou natuurlijk zijn als ze het op Bruun zou demonstreren.
Dus als A8H een keertje in de buurt is..

Leuk verslag iig. Een keertje iets positiefs over A8H lezen is ook wel eens leuk Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:19

Maaike"]
Waarom er geen foto's zijn is om het volgende, vanf een foto kun je niet zien hoe het uiteindelijke doel bereikt wordt. Een foto vertelt dus eigenlijk helemaal niets
[/quote]
Euhmmm Verward
Waarom dan wel dit soort reacties?
[quote="Aqua8horse schreef:
Ik vind het wel jammer dat je zo diep rijdt omdat op de foto's duidelijk zichtbaar is dat het ten koste gaat van de beweging. Ik denk dat je veel meer uit je paard kan halen!



Verder fijn dat je nu duidelijkheid hebt G&K.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 02:10

Ik begrijp dat de paarden niet in de houding lopen die in de dressuur gewenst is. Is dat omdat ze dat (nog) niet kunnen? Is dat omdat Aqua dat geen goede houding vindt? Zouden de paarden het wel kunnen? Zou een gezond paard de basis kunnen aanleren à la Aqua en dan daarna het vervolg (de dressuurhouding) nog kunnen oppakken?

Ben bijvoorbeeld benieuwd wat er gebeurt als je met een niet getraumatiseerd, niet geblesseerd paard zo gaat trainen. Kun je er dan wedstrijden mee rijden?

BTW ook ik heb van Rijs als zadelmaker en ook mijn zadel ligt achter de schouder.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:46

Ik denk dat de paarden die getraind worden juist WEL in de houding lopen die in de dressuur gewenst is! Daarom denk ik dat een aantal van jullie dat niet goed interpreteren. Er is namelijk maar een manier van nageeflijkheid. Er is ook maar een manier waarop je samen met je paard kan verzamelen. Het is een absolute noodzaak en voorwaarde in de dressuur dat er ontspanning is. Bij de manier waarop ik mijn train voldoe ik aan die 2 voorwaarden. De paarden lopen perfect in balans, vrijwel uitzichzelf nageelijk, brengen hierdoor dus automatisch het gewicht naar achteren en kunnen met ontspannen teugel druk verzamelen. Voor veel mensen lijkt dit te mooi, maar het kan dus echt. Gelukkig heeft G&K het nu zelf ervaren. De paarden waarop zij heeft gereden bewegen onder mij dus duidelijk anders. Ook hoef ik mijn paarden niet langer te trainen dan 25 minuten. Deze paarden zijn dan niet bezweet van buiten maar de stoom komt eraf. Dat is dus een teken dat deze paarden wel degelijk (zwaar) werk hebben verricht. (ik ben ook minstens net zo warm hoor)
Deze basis is dus uitermate geschikt voor de alle paarden waar men op gaat zitten, gezond en paarden met problemen! Elke jury wil graag een paard nageeflijk zien zonder aan de voorkant te komen en een paard wat met nauwelijks teugeldruk kan verzamelen. Dat is toch het mooiste wat je kan bereiken met je paard? Op deze manier willen alle paarden graag werken, paarden die moeite hebben met aan de teugel lopen reagren binnen 10 minuten als ik ze rijd. En dat is nu al zeker met meer dan 30 paarden en pony's gebeurd. Het kan dus echt mensen en de paarden zijn super aan het been omdat ze standaard ontspannen zijn en met schwung en tact lopen. Ik begrijp best dat het moeilijk is om te geloven. Nogmaals ik heb veel respect voor G&K dat zij de moed heeft gehad om het zelf te willen zien en ervaren. Gelukkig ziet ook zij nu dat je dat niet kan uitleggen en gewoon moet zien en ervaren! Het was een geweldig weekend voor ons allemaal..ik hoop dat er nog vele van dit soort weekenden zullen volgen!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:55

joyce B"]
[quote="Lovely schreef:
Waar je de hals laat is slechts een kwestie van begeleiden, als je paard aan je been is, kun je de hals plaatsen waar je maar wilt. Dat is in mijn rijden ook altijd weer een vraag: 'volgt ie mijn hand nog?".


Ik denk naar beneden toe wel, maar hoe hoog je de hals krijgt, dat heeft in mijn ogen toch ook echt te maken met africhtingsniveau en spierontwikkeling. Het kost een paard veel kracht om zich zo te gaan verzamelen dat het de hals op een mooi opgerichte manier kan dragen zonder dat de ruiter het forceert door omhoog te trekken...
Dat kost gewoon tijd, ook bij een goede training met hoog niveau ruiters

(Coby van Balen geeft aan anderhalf jaar om een goede basis neer te leggen, kwa tact, swung en aanleuning en losgelassenheit als ik het goed gelezen heb in hun boek)
[/quote]

Een paard zoekt zelf de halshouding die bij het moment waarop hij loopt.
Hoe meer verzameling, hoe meer gewicht naar achteren wordt gebracht en dat corriggerd een paard zelf. Wij kunnen niet aanvoelen op een milimeter hoe de balans goed is. Je moet dus niet een paard willen oprichten. Als dat nodig is, train je dus je paard niet correct Knipoog en is het dier dus niet in balans.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:58

gomir schreef:
Dat probeer ik dus al het halve topic te vragen Verward

als ik mijn springzadel daar leg wordt het iig helemaal niets
.

Dan moet je concluderen dat je zadel dus niet past Knipoog
Het geldt voor elk zadel. De schouder moet vrij zijn om te kunnen bewegen. Met een corset om je heupen, kan je toch ook niet goed bewegen....en dan heb je nog niet eens iemand op je rug die je moet dragen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:14

essie79 schreef:
Over dat zadel naar achteren leggen.
Stond daar ook niet een artikel laatst in de Hoefslag. Alleen als ik het goed begrepen heb, was een engels dressuurzadel daar niet geschikt voor?
En hoe zie je dat hij precies goed zit?


Dan moet je kijken naar de draaglijn, de schoftlijn, de ruglijn, de schouder en naar de 18e wervel.(ik heb dit net ook even gevraagd hoor aan Jan Lachen ) Dat is dus ingewikkeld en echt wat voor een deskundige. Voor ons leken komt het erop neer, als je zadel aangepast is aan je paard natuurlijk, dat de voorkant van het zadel 3cm achter de punt van het schouderblad moet liggen en dat de singel over het borstbeen moet lopen. Een paard moet ten alle tijde een zadel hebben met een boom waaronder het schouderblad kan bewegen. Ook kan je kijken naar het middelpunt van het zadel, die deskundigen kunnen aan de druk van de zitbeenknobbels zien of het zadel goed ligt maar dus ook of jij goed zit.

Een goed passend zadel is dus zowel voor het paard als voor de mens belangrijk en daar heb je echt een deskundige voor nodig!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:17

Nimber schreef:
Leuk om het verslag te lezen Kim.
Ik heb zelf al 3 keer eerder aangegeven dat ik met Lodewijk wel eens bij haar zou willen komen.Helaas krijg ik maar weinig reactie dus Carole mocht je dit lezen:misschien dat mijn pb's niet maar aankomen maar ik wacht nog steeds op de informatie die je zou pb-en zodat ik ook eens kon komen kijken met paard


Die heb ik gemist, sorry. Maar ook jij bent natuurlijk, net als vele anderen van harte welkom met je paard!