Vanaf wanneer en waar paardrijden? (Bijna 5 jaar)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chansch

Vanaf wanneer en waar paardrijden? (Bijna 5 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 17:50

Hoi allemaal! Mijn dochter van bijna 5 jaar is ontzettend geïnteresseerd in paarden en wil heel graag paardrijden. Ik koop de pennie voor haar, ze kijkt veel paardenfilmpjes en galoppeert hier dagelijks op haar neppaardje door de woonkamer haha! Wat is nu raadzaam? Ze is eigenlijk te jong voor les, alhoewel sommige maneges in de buurt wel een soort ponyles/introductie aanbieden, maar ik lees op internet verschillende dingen over bekken/rug etc. waardoor ik twijfel. Ik had zelf in gedachten om gewoon eens met haar de sfeer op de manege te gaan proeven zodat ze eens rond kan lopen, paarden écht van heel dichtbij kan zien en misschien wel een keer mag helpen met het borstelen ed. zodat ze alvast 'spelenderwijs' kennismaakt met de paardensport. Maar ik weet niet of een manege daar op zit te wachten haha! ;) Ik rijd zelf helaas al jaren geen paard meer, anders kon ik haar denk ik ook wat makkelijker meenemen in het wereldje. Wat is een 'normale' leeftijd om met paardrijden te beginnen? Alvast bedankt!

Wij wonen trouwens in dus mocht iemand het zelf leuk vinden om ons een keertje op bezoek te krijgen dan heel graag! Of andere tips in de buurt uiteraard.
Laatst bijgewerkt door chansch op 17-03-25 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vanaf wanneer en waar paardrijden? (Bijna 5 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:53

Ik help op een soort privestal met lesjes, ze zijn vrij jong al welkom en rijden dan max 30 min. De rest is poetsen en knuffelen. Er word daar ook heel erg gekeken naar wat het kind wil en aan kan (als het bijv 10 min aankan word er 10 min op de pony gezeten)

Helaas neemt zij geen nieuwe les kindjes aan, en is het behoorlijk uit de regio. Maar als ik jou was zou ik naar zoiets kijken :) is vast wel wat te vinden in jou buurt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:55

Onze dochter heeft vanaf dat ze een jaar of 6 was eens per maand in de guppyles mee gereden. Dat was stappen aan de hand, en spelletjes met de pony's, max een halfuur. Misschien wordt zoiets ook bij jullie in de buurt aangeboden? Echt les zijn ze nog te jong voor op die leeftijd.

chansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:02

Marije_1997 schreef:
Ik help op een soort privestal met lesjes, ze zijn vrij jong al welkom en rijden dan max 30 min. De rest is poetsen en knuffelen. Er word daar ook heel erg gekeken naar wat het kind wil en aan kan (als het bijv 10 min aankan word er 10 min op de pony gezeten)

Helaas neemt zij geen nieuwe les kindjes aan, en is het behoorlijk uit de regio. Maar als ik jou was zou ik naar zoiets kijken :) is vast wel wat te vinden in jou buurt.

Ah jammer, maar bedankt voor het meedenken! Ik heb nog wat gegoogled en zie inderdaad wel wat privéstallen waar ze al aan jongere kinderen ook 'les' geven dus dat ga ik even verder onderzoeken. Ik wilde eigenlijk weten of het überhaupt wel al te doen is op haar leeftijd, maar ik denk als ik jouw reactie zo lees wel. Dankjewel!

chansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:04

SusanH schreef:
Onze dochter heeft vanaf dat ze een jaar of 6 was eens per maand in de guppyles mee gereden. Dat was stappen aan de hand, en spelletjes met de pony's, max een halfuur. Misschien wordt zoiets ook bij jullie in de buurt aangeboden? Echt les zijn ze nog te jong voor op die leeftijd.

Ja precies, het is een pienter meisje maar ineens echt op een pony zitten is natuurlijk al heel wat, laat staan dan nog goed de instructies kunnen volgen en dergelijke.. eerst maar eens spelenderwijs wat meer op haar gemak zijn in de buurt van paarden en lekker verzorgen en knuffelen en dan komt later het echte werk wel! Ik ga inderdaad hier eens in de buurt naar zo'n lesje kijken. Dankjewel!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:04

Mijn dochtertje "rijdt" sinds haar 3,5 regelmatig (ongeveer 1x in de 14 dagen).
T gaat vooral over gewenning, maar sinds een jaar doet ze ook kampen en echte lessen (nu is ze 5).
Dat gaat prima. Ik rij ook sinds mijn 3 jaar en regelmatiger sinds mijn 5. Nooit last van rug of bekken gehad.
Je moet daarin je gezond verstand gebruiken. Een lichaam in de groei mag je niet overbelasten, maar paardrijden op een verantwoorde manier gaat zeker haar lichaam niet kapot maken :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:06

chansch schreef:
Marije_1997 schreef:

Ah jammer, maar bedankt voor het meedenken! Ik heb nog wat gegoogled en zie inderdaad wel wat privéstallen waar ze al aan jongere kinderen ook 'les' geven dus dat ga ik even verder onderzoeken. Ik wilde eigenlijk weten of het überhaupt wel al te doen is op haar leeftijd, maar ik denk als ik jouw reactie zo lees wel. Dankjewel!

Is zeker te doen hoor! Als er maar rekening word gehouden met de duur. En niet teveel draven (is echt wel funest voor de heupjes). Waar ik help hun dochtert zat met 3 al op de pony, met 4 wat meer rijden en nu op 10 jarige leeftijd is ze een pony aan het doorrijden, heeft echt geen heupproblemen ofzo :)

Gewoon de max 30 min aanhouden en 2 rondjes draven ofzo. Dat is vaak ook al genoeg voor die kleintjes.

chansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:10

SofieHavan schreef:
Mijn dochtertje "rijdt" sinds haar 3,5 regelmatig (ongeveer 1x in de 14 dagen).
T gaat vooral over gewenning, maar sinds een jaar doet ze ook kampen en echte lessen (nu is ze 5).
Dat gaat prima. Ik rij ook sinds mijn 3 jaar en regelmatiger sinds mijn 5. Nooit last van rug of bekken gehad.
Je moet daarin je gezond verstand gebruiken. Een lichaam in de groei mag je niet overbelasten, maar paardrijden op een verantwoorde manier gaat zeker haar lichaam niet kapot maken :)

[ [url=m/EPPIIE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/c6n7BP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Rc2kMc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/P5nh1I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahhhhh wat een schatje! Zo lief zo! <3 Heel leuk om te zien. Ik denk dat als je echt er in opgroeit je inderdaad ook veel sneller op en rond een paard te vinden bent haha, wat fijn dat jullie haar die ervaring kunnen geven. En ik ben het met je eens, zolang je je gezonde verstand gebruikt en niet gaat overbelasten denk ik dat het geen kwaad kan. Ik ga op onderzoek uit, dank!

abbie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:19

Ik ben begonnen met erop zitten toen ik ongeveer 3 jaar was en reed toen ik 6 jaar was bixie wedstrijdjes met mijn shetlander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:23

Chansch: dat is de doelgroep van guppenclub-achtige lessen die op sommige maneges worden georganiseerd: je doet dan als ouder mee en loopt ook mee met de pony. Volgens mij een superoplossing, gezellig en laagdrempelig. Fysiek is dat ook prima te doen. Zo snel krijg je als kind uberhaupt geen last van dingen - maar eens per week en dan een half uur ofzo, dat maakt sowieso vrijwel niks uit. Kinderen krijgen wel meer te verstouwen dan dat :)

Persoonlijk hoop ik dat maneges bij hun guppenlessen ook steeds meer dekjes en dekensingels nemen: dat is nog veel leuker voor de kleinsten (en mij krijg je er ook niet zomaar af.) Je voelt meer, het is vrijer, je kunt makkelijker voltigeoefeningetjes doen, neem een singel met een handgreep en het zit heel stevig.
Maar ook met zadel kan het.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:38

Zie dat hippisch centrum Eelde bij Groningen in de buurt is. Anders daar eens informeren?

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:42

Jullie zijn bij ons van harte welkom om eens te komen knuffelen, zeker de shetten vinden dat geweldig <3

Er zijn ook echt leuke kinderdingen in de buurt, ik ga even voor je kijken waar dat ook alweer was.

chansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:58

Speirs schreef:
Jullie zijn bij ons van harte welkom om eens te komen knuffelen, zeker de shetten vinden dat geweldig <3

Er zijn ook echt leuke kinderdingen in de buurt, ik ga even voor je kijken waar dat ook alweer was.

Heel graag! En wat leuk, zit je in de buurt? :) Ik word gelijk helemaal enthousiast!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:15

Ik zit denk net te ver voor je met een geweldige shet voor kinderen. (Alteveer)
Mijn dame is met actief pensioen maar ideaal voor een kind om mee te beginnen qua omgang, knuffelen en de eerste beginselen van het rijden.

Hoop dat je wat vindt en kleine waarschuwing, weet waar je aan begint. Voor je het weet is je volgende topic: beginnerspony gezocht

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:57

Volgensmij mag het vanaf 4 al, ligt eraan hoe lang ze is

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:05

Maar k zou t niet weten hoor

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:06

ik moest wachten tot ik 8 jaar was bij de manege toentertijd :(:)

chansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:17

Inmiddels hebben wij al met Speirs in het echt afgesproken en het was zo leuk! De meiden mochten lekker borstelen en knuffelen en hebben zelfs al op de shetjes gezeten. Zeker voor herhaling vatbaar! <3 En echt super lief van Speirs.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:19

SusanH schreef:
Zie dat hippisch centrum Eelde bij Groningen in de buurt is. Anders daar eens informeren?

Hippisch Centrum Eelde geeft les vanaf 6 jaar, niet jonger. Iets van guppenles geven ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:24

Je zou ook nog kunnen denken aan voltige, dat is vaak al vanaf wat jonger mogelijk dan rijles :)