Ik heb mijn paardje bijna een jaar (gekocht eind Januari 2019), dus zeker een mooi moment om eventjes terug te blikken op ons eerste jaartje samen!
Paspoortje:
Jenara JL
Pura raza espagnola
geboren in April 2015 (nu dus 4,5)
Vorig jaar stokmaat 1m57 (moet haar komend jaar nog eens meten)
Nu dus een jaar in mijn bezit

Januari
Hier begon het allemaal, ik was van eind november 2018 op zoek naar een paardje en begin januari, de week na nieuwjaar kwam Jenara op mijn pad. Ik had haar advertentie gezien, vond de foto's wel fijn en de omschrijving sprak me ergens wel aan. Ik had die dag in dezelfde omgeving nog een ander, veelbelovend paard op het programma staan, dus dacht deze wel eventjes te gaan bekijken, er niet te veel van verwachtend. Ze was echt nog maar letterlijk net zadelmak, dus naar wat ik zocht eigenlijk nog iets te groen.
Ik wou ook eigenlijk een warmbloed ruin (of evt. merrie), maar kijken kan nooit kwaad

Februari
Het eerste weekend van februari kwam Jenara dan eindelijk naar haar nieuwe thuis

Keuring goed gegaan, goede afspraken gemaakt, gezorgd dat ik alle nodige materiaal en benodigdheden had.
Ik was er klaar voor. Nara, zoals ze nu vaak genoemd wordt, was uiteraard erg gespannen en nerveus, maar verder wel erg braaf. We begonnen met grondwerk, wat longeren, rustig aan vertrouwen opbouwen en haar de kans geven nog wat uit te groeien.

Maart
Ik liet de zadelpasser komen, het zadeltje dat ik had leek vrij goed te liggen, beetje opvulling nodig hier en daar, maar verder prima. We begonnen rustig met de eerste keertjes erop aan de longe. 5-10min. maximum telkens, gewoon een beetje rondstappen. Later op de maand ook hele kleine stukjes draf. Verder nog veel grondwerk, aan de hand gaan wandelen, wat vrijspringen, ... Gevarieerd programma voor ons

April
Bij een second opinion bleek mijn zadel helaas te klein voor mij. De zadelpasser liet ons dan een mooi bruin occasie dressuurzadel testen dat wat groter was. Helaas moest dat dan ook weer aangepast worden en door omstandigheden hebben we een hele tijd zadelloos geweest. Nu geen probleem, Jenara is toch nog piepjong, dus dat rijden heeft helemaal geen haast. Jenara was jarig deze maand, 4 jaartjes jong nu en ik nam met het eerste mooie weer mijn camera eens mee naar stal

Jenara begon deze maand ook wat meer noten op haar zang te krijgen en onze communicatie liep niet altijd gesmeerd, met wat mindere momentjes in het grondwerk tot gevolg. We hebben een grondwerkles genomen samen, daar veel karakteranalyse gedaan ook en zo mijn werkmethode met haar wat bijgesteld.

Mei
Verder grondwerk, elkaar leren kennen en met elkaar leren omgaan. Wel heb ik deze maand terug wat "doorbraken" gehad met haar en beter leren begrijpen hoe ze reageert op mijn signalen. Ik had voor Jenara alleen nog maar met warmbloeden gewerkt en laat me zeggen, die zijn toch anders

Jenara leidde verder een heerlijk paardenleventje, op weides met lekker veel groen gras met haar vriendjes

Juni
Eindelijk ons zadel terug, dus stilletjes terug af en toe eens erop. Ons grondwerk ging ook terug echt super, we communiceerden veel beter, het vertrouwen begon enorm te groeien van beide kanten. Onze tweede les gehad, 3 kwartier grondwerk en dan nog een kwartiertje erop. We gingen van "niet willen aandraven" naar begin van stelling en begin van voorwaarts neerwaarts. EN grote verandering, Jenara kreeg een korte coupe

Juli
Het rijden stilaan beginnen opbouwen naar 20min / 30min voor 1-2x per week, nog veel wandelingetjes aan de hand gemaakt met het mooie weer. Ook voldoende rust gehad door de hitte. We groeiden steeds dichter naar elkaar toe en ik begon echt met volle teugen van onze tijd samen te genieten.
Mijn beugels op komende foto zaten wat te kort, vandaar is mijn zit niet ideaal in deze momentopname!

Augustus
Alles lekker rustig verder opbouwen deze maand. Verder wel een primeur, Jenara en ik deden onze eerst fotoshoot! Om 5u 's ochtends opgestaan, in kleedje met Jenara op wandel gegaan, verder dan we al ooit waren geweest, om dan in de prachtige, mistige zonsopgang te shooten!
Verder ben ik ook rustig begonnen met af en toe eens de vrachtwagen op te stappen, doet ze ook helemaal prima, wat een vertrouwen krijgt ze in mij!

September
In september was ik zelf jarig en kon ik eindelijk gaan toegeven aan mijn setjesverlangen!
Nog nooit een eigen paard gehad, dus ik droomde al maanden van een leuk setje voor Jenara en mij en voor mijn verjaardag heb ik dat dan eindelijk in werkelijkheid omgezet!
Qua werk en rijden zetten we gewoon onze fijne stijgende lijn verder. Ook nog eens les gehad, ging super en we kregen veel complimenten dat we goed bezig zijn

Oktober
Het rijden gaat steeds beter, langzaam beginnen we ook de galop op te pakken, dat vindt Jenara nog vreselijk moeilijk en doet ze dus niet graag :p Vanwege het moeilijk doen met galop, toch maar eens de osteo laten komen, maar Nara is kerngezond, helemaal soepel en eigenlijk gewoonweg een toppaardje! (Met een flink eigen willetje als ze het niet helemaal met je eens is) Gelukkig kennen we elkaar al heel veel beter en komen we daar samen wel weer door

November
Persoonlijk eventjes een hele moeilijke maand gehad. Wel ongelooflijk gelukkig met Jenara, die sleurde me er toch wel echt mee door! Door omstandigheden ben ik wel wat minder gegaan deze maand, maar toch hebben we mooie vooruitgang gemaakt, Jenara doet steeds zo ongelooflijk haar best voor mij. We sloten november wel af met een ongelooflijke primeur voor ons, ik was al veel aan de hand gaan wandelen met haar, maar erop nog niet. In oktober gingen we al eens voor een eerste keer wandelen, ik erop, mijn vriend die haar nog aan de longe vasthield. Ook in November begonnen we zo'n wandelingetje, maar ze voelde zo fijn aan en de daredevil in mij kwam even naar boven en eindigde in dit geweldige moment:
En wat December en 2020 voor ons zal brengen, we shall see!
Ik hoop alvast in deze geweldige lijn te kunnen blijven verder gaan. Na Jenara haar 5e verjaardag en als ze nog wat verder uitzwaart, hoop ik ook een beetje meer te kunnen gaan rijden. Wandelen staat zeker op ons programma voor 2020, zoveel mogelijk! Onze dressuur verder verbeteren, misschien als eens cavaletti's beginnen introduceren, ons grondwerk verder uitbouwen, nog wat meer aan vrijheidsdressuur gaan doen, .. kortom, terug een heel gevarieerd programma voor ons beiden!