Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:13

Percy schreef:
Zit dit topic gezellig mee te volgen. Zulke leuke dieren maar ik ga er niet aan beginnen dus wilde ik alleen maar meelezen. Dat was tot ik vanavond "de slimste mens" van gisteren zat te kijken.

Daar kwam de vraag voorbij: "Hoe heet een Alpaca mannetje? ".

Ik profileerde mijn net verworven kennis van bokt en zei: "hengst " :)

Blijken ze hier in België "Macho" te heten :')


De officiële namen zijn macho (hengst), hembra (merrie) en cria (veulen), maar over het algemeen gebruikt men gewoon hengst, merrie en ruin en er wordt afwisseld tussen veulen en cria. (Dit geldt voor zover ik weet in de Benelux, Duitsland, Engeland, Nieuw-Zeeland en Noord-Amerika)
Macho, hembra en cria zijn Spaans en deze benaming is gekozen omdat de Spanjaarden een grote rol speelden in de "ontdekking" van de alpaca (en de lama). Dus wat je zegt klopt, maar hengst, merrie en veulen is ook goed. :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:30

Apart dat er in die naamgeving voor de paard analogie is gekozen, had de schaaprichting wat logischer gevonden. Hoewel, ooi en lam voelt goed, maar "ram" voor een mannelijke klinkt eigenlijk vreemd....
De officiële termen toch het best denk ik.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:42

Kuggur schreef:
Apart dat er in die naamgeving voor de paard analogie is gekozen, had de schaaprichting wat logischer gevonden. Hoewel, ooi en lam voelt goed, maar "ram" voor een mannelijke klinkt eigenlijk vreemd....
De officiële termen toch het best denk ik.


Ik vind ooi ook raar klinken, lam gaat nog wel. Bij de kameel worden koe, kalf en stier gebruikt, dus dat had ook gekund. Ik denk dat hengst, merrie en veulen gewoon het makkelijkst was. Maar ik vind de Spaanse namen eigenlijk ook mooier. :D

Edit: Sorry, ik zeg het verkeerd. In het Engels worden koe, stier en kalf gebruikt voor kamelen, in het Nederlands worden zowel koe, stier en kalf als merrie, hengst en veulen gebruikt.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:13

Oké, Nu volg ik het weer, bedankt voor je uitleg :)

Ik vind de Spaanse namen ook veel mooier eigenlijk.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 18:52

Afbeelding

Afbeelding

De alpaca’s zijn er *\o/*

Het zijn twee merries geworden. Van een is bekend dat ze dragend is, de ander moet nog gescand worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:44

Leuk gefeliciteerd :D

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:02

Super leuk! Veel plezier met ze!

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:41

JoyceLa schreef:
[ [url=m/TgCexT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/d8XKid.jpg]Afbeelding[/url] ]

De alpaca’s zijn er *\o/*

Het zijn twee merries geworden. Van een is bekend dat ze dragend is, de ander moet nog gescand worden.


Wat een schatjes, gefeliciteerd! (Ik dacht dat het er drie werden? Of was dat inclusief het ongeboren veulen? :D )
Waar heb je ze nu gehaald? :)

Edit: heb je foto's van de paddock? Ik ben stiekem een beetje benieuwd wat jullie er tot nu toe van gemaakt hebben? :D
Het is trouwens echt een leuk kerstcadeautje hihi.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 13:40

Hij wilde inderdaad voor drie jonge hengsten gaan, maar is uiterlijk bij iemand anders uitgekomen die moet inkrimpen. En de zakenman die hij is heeft twee merries voor een redelijke prijs kunnen overnemen.

Hoe de paddock eruit komt te zien ben ik zelf ook er benieuwd naar :j ze staan nu nog een paar weken binnen.

Hij is nu de paddock aan het opruimen stuurde hij {:)-:(

Afbeelding

Ik woon er zelf nog niet en ga wanneer het in mijn schema past heen en weer. Dat is nu op het moment niet zo veel helaas :+

Vanaf de zomer verhuizen mijn zoontje en ik pas zelf die kant op. Hij is op het moment ook nog erg druk om ons eigen stulpje te verbouwen :D

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 19:44

Nou, ze staan. Paddock is eerder een uitloop geworden. Voor nu is dat wel even prima. Pony komt nog. Voor nu staan er twee alpaca’s en twee schapen bij :') in verband met oud en nieuw hebben ze een dag en nacht binnen gestaan. Gelukkig is het groot genoeg en nu staat staldeur open kunnen ze binnen en buiten staan.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:07

Wat leuk dat ze nu naar buiten kunnen! Een uitloop is ook mooi toch? :D
(Zijn dat texelaars? :) )

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:29

Sizzle schreef:
Tadaaa: [ [url=m/5msXzd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel met beleid want alpaca‘s zijn geheid kapot als een paard vind dat het niet in z‘n wei hoort. Een alpaca vlucht niet (die gaat eerder liggen) dus als een paard gericht trapt is hij waarschijnlijk dood.
Als paarden eenmaal doorhebben dat je bespuugt wordt als je lelijk doet dan gaat het goed.
Je zou nog een soort kleine doorgang kunnen genereren zoals je soms voor shetten doet.


Ben ik nou de enige die wel een clipje zou willen zien van een paard dat net door de fluim van een alpaca op zijn nummer gezet is? _O-

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 15:31

Ik ben zelf van het hoe meer ruimte hoe beter en mijn vriend andersom hahaha. Dus mooi compromis gesloten zo. Wanneer er straks een pony bijkomt moet het wel groter hoor.

Het zijn inderdaad Texelaars. Mijn vriend heeft een schapenfokkerij.

Het spugen valt gelukkig hartstikke mee! Alleen bij de eerste kennismaking is ze bespuugt omdat de grotere Alpaca het niet fijn vond dat ze zo dichtbij kwam om te ruiken haha. Maar drie roggels verder stond ze nog te ruiken dus maakte weinig indruk.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:52

Wat staan ze er lekker bij!
Het ziet er gezellig uit zo! <3

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:47

Kom per toeval in dit topic, wat een leuk gezelschap zeg. Had nooit zoveel met alpaca’s, maar wat een lieve kopjes hebben ze zeg.

Veel plezier met je bonte kudde :)

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:54

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik had het nooit verwacht maar ze zijn echt een geheel. Ik had mijn paard vanochtend aan de andere kant van het draad gezet zodat ze verder op kon grazen maar ze bleef bij haar “kudde”. Zelfs nadat ik haar twee keer op het gras had gezet liep ze terug naar de rest om daar te wachten tot ze terug mocht haha. En de rest bleef aan de andere kant van het draad naar haar kijken.

Met wandelen levert het verder geen problemen op gelukkig. Ze gaat gewoon mee.

Wel Grappig hoe snel ze aan elkaar wennen.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:06

Lief dat ze elkaar gewoon als kuddegenoten zien.. Eén grote familie! :D
De geiten horen hier ook bij de kudde, ze hebben hun eigen plekje met hok maar slapen toch 's nachts bij de paarden.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 10:09

Wat bijzonder hè! En ook wel aandoenlijk haha.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:47

Ja het is echt lief hoe ze zo met elkaar om gaan, maakt eigenlijk niet uit of het een andere soort is.
Hier vooral ook één geitje die bij de arab tegen hem aan gaat liggen slapen, dat is echt zoo schattig!

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:58

Bij ons gaat het met de geitjes ook heel goed.Samen in de stal.En ze lopen gewoon onder het paard door naar buiten.Ze hebben wel een apart hok.Maar als de paarden in de geitenwei staan staan ze altijd in andere stal samen.Vooral bij noodweer een kluitje paard en geit.Alleen samen voeren gaat niet omdat de geiten de paarden bij de bak weg jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:04

Fijn dat het samen allemaal goed gaat +:)+

Zo treffen wij ze vaak aan

Afbeelding

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 13:40

Dat ziet er ook gezellig uit Gloa!

Ik hoop alleen dat de nieuwe pony hier een steentje aan zal bijdrage. en het zooitje ongeregeld ook gaat accepteren. Helaas is de zoektocht even tijdelijk gestaakt. Al houd ik ondertussen mijn ogen nog goed open.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 13:41

Britta31 schreef:
Bij ons gaat het met de geitjes ook heel goed.Samen in de stal.En ze lopen gewoon onder het paard door naar buiten.Ze hebben wel een apart hok.Maar als de paarden in de geitenwei staan staan ze altijd in andere stal samen.Vooral bij noodweer een kluitje paard en geit.Alleen samen voeren gaat niet omdat de geiten de paarden bij de bak weg jagen.



Gelukkig gaat dat hier ook goed. Paard krijgt een voeremmer en daarna zijn de schapen en alpaca’s aan de beurt. En alles blijft dan gewoon op juiste plekje staan.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:03

Lieff Gloa! <3

Hier zijn de paarden de baas.
Dus de geiten kunnen het voer niet afpakken..
De jongste en kleinste pony laat zich wel af en toe wegsturen door de geit maar niet als hij zijn brokjes krijgt, die verdedigd hij met zijn leven. :D
Ze hebben allemaal hun eigen plekje met voeren en ze staan altijd al netjes op hun plek als ik met de emmertjes kom. Ik blijf er even bij zodat ze geen voer van elkaar gaan pikken.
Hooi hebben ze altijd en dat gaat goed.

Ja Joyce, een nieuwe is altijd afwachten maar meestal volgen ze de regels die er al zijn.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Gaan Alpaca’s en paarden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:27

Mocht iemand een adresje weten in België (of Noord-Frankrijk, zitten dicht tegen de grens aan), dan hoor ik het graag, ben ook voorzichtig op zoek voor een vriend van mij, die ze hier zal stallen.