Klein paspoortje voor wie Festival nog niet kennen.
Festival is een 9-jarige KWPN ruin van 1.70 met de afstamming Vivaldi x Gribaldi.
Het is voor ons geen makkelijke weg geweest (en dat is het nog steeds niet), maar we beginnen elkaar steeds beter te begrijpen. Wij hebben inmiddels 2 winstpunten in het Z1, maar aangezien hij de trailer (nog) niet op gaat, kunnen we momenteel alleen wedstrijden rijden bij de locatie op loopafstand door het weiland. Hier hebben ze in het indoorseizoen echter alleen wedstrijden t/m M2 ivm de 20x40 binnenbaan.
Vorig jaar eindigde ons topic in november 2018, vandaar dat we dit jaar beginnen met terugblikken naar december 2018!
December 2018
December 2018 begon met een wedstrijd in het M2. Om de een of andere reden is hij bij de wedstrijdlocatie altijd erg wakker en stout en was het losrijden in de buitenbaan weer niet zonder gekke acties. Gelukkig was hij in de binnenbaan weer met zijn aandacht bij mij en hebben we 2 heel fijne proeven kunnen rijden. Dit resulteerde uiteindelijk in twee keer een eerste prijs met 193,5 en 190,5.

Verder kreeg Fes in december weer een cranio sacraal behandeling, wat altijd heel veel verschil laat zien. Dit pakken we nog steeds regelmatig mee, en wat een resultaat geeft dat toch! (klik)
De rest van de maand zijn we lekker aan het trainen geweest.
Januari 2019
Januari was een rustige maand. Geen wedstrijden, dus lekker trainen samen. We boeken enorm veel vooruitgang met onze fijne instructie en hij voelt zich duidelijk op zijn gemak op zijn plekkie. Op mooie dagen reden we overdag heerlijk in de buitenbaan. Ook hadden we deze maand sneeuw! En tsja.. Hij blijft een beetje gek

31 januari kwam een vriendin foto's maken van mijn zwarte teddy. Voor de eerste keer "professionele" foto's, en eindelijk mijn langgewilde blackfoto's! (Topic: [ITP] Zwartbruine parel Festival weer eens ITP)

Februari 2019
Februari begon weer met een wedstrijd. Voor de eerste keer dat hij op deze locatie geen stap verkeerd heeft gezet. Helaas kwamen de punten deze dag niet overeen met mijn gevoel; 177 en 181. Maar wel weer een winstpuntje erbij! M2+14 is de stand nu. En heel blij met mijn lieve vriend die altijd mee gaat om ons te helpen en supporten

Verder ging ik zelf in februari nog een weekje op vakantie naar de zon. Vlak nadat ik terug kwam had ik een afspraak met een nieuwe zadelmaker. Ons zadel past namelijk niet meer en ik had de knoop doorgehakt, na een lange zoektocht, om dan maar een compleet nieuw zadel aan te laten meten. Dit is in februari gedaan door Kiki van Oosterzee; zij heeft voor ons een heel fijn en mooi Schutte zadel aangemeten! Vanaf nu begon het aftellen; 8 tot 10 weken zou het duren voor ons nieuwe zadel er zou zijn

Maart 2019
In maart besloten we op een mooie dag weer eens een sprongetje neer te zetten. Dat was alweer even geleden, maar Fes vindt het zo leuk om te doen. Hij werd dan ook behoorlijk enthousiast van dat ene sprongetje en ging er flink hard op af elke keer

Verder trainden en lesten we lekker door en hadden we deze maand helaas geen wedstrijd. We zijn deze maand ook weer begonnen met grondwerklessen. Hij is namelijk met wandelen erg stout en dominant, wat ik even zelf niet meer opgelost kreeg. De grondwerklessen werpen gelukkig duidelijk hun vruchten af! Ook kwam mijn schoonzusje een middagje mee naar stal en heeft zij wat gave foto's van ons gemaakt in de buitenbak! (Link topic: [RIJ-ITP] Festival in het lentezonnetje)

April 2019
April begon weer met een wedstrijdje. Een wedstrijd waarvan we toen dachten dat het onze laatste keer in het M2 zou zijn. Tijdens het losrijden was hij wat jumpy, en daardoor in de eerste proef er nog niet helemaal aan en dus wat rommeltjes. Tweede proef was hij er iets beter aan, maar daar werd hij wat moe en hangerig. Uiteindelijk 172 in de eerste proef en in de tweede proef 182 en een tweede prijs. Dat zet de teller op M2+15.

Zelf kocht ik mijn eerste eigen auto, werd Fes weer behandeld door de cranio sacraal therapeute en deden we eind april weer een keer een sprongetje. We zijn lekker aan het trainen geweest voor onze rentree in het Z1, en er zit wel degelijk een flinke vooruitgang in: klik
Mei 2019
De laatste weken heel erg aan het aftellen geweest voor ons nieuwe zadel. 5 mei zouden we onze rentree in het Z1 hebben, die week ervoor zaten we op 9 weken wachten. En wat een mazzel! De donderdag voor onze wedstrijd, werd ons nieuwe zadel dan toch nog geleverd! (klik)
En op zondag 5 mei reden we dan eindelijk onze rentree in het Z1. Een jaar geleden voor het laatst Z1 gestart en nooit winst gereden. Nu voor de eerste keer weer Z1 mét ons nieuwe zadel!
Met losrijden in de binnenbaan begon hij heel fijn, maar buiten was ik hem, ondanks baanverkennen, volledig kwijt. De eerste proef was dan ook echt geen fijne proef; 193 punten. Toen binnen even alles losgelaten en besloten te gaan voor een ontspannen proef en hem maar wat ronder rijden. Dit ging veel beter en het meest onverwachte gebeurde; een tweede prijs met 212 punten!

Ook stonden de paardjes weer heerlijk op de wei en hebben we eindelijk een vriendin voor Fes gevonden! De jaren hiervoor stond hij altijd in zijn eentje op de wei; de juiste match hadden we voor hem helaas nog niet gevonden. Hij blijft namelijk een beetje jagen en het andere paard irriteren. Nu hebben we een pittige dame gevonden die Fes eindelijk de baas is

Mei was tevens de maand waarin Fes 9 jaar werd, we heerlijk over het land konden stappen en lekker aan het trainen waren. Ook waren we deze maand druk met wat anders... Namelijk het maken van een kür op muziek om in juni te rijden! Super leuk, maar wat is dat lastig zeg, haha.
En omdat hij bij de wedstrijdlocatie steeds zo stout is, besloten we een les daar op de locatie te gaan rijden. En ja, stout was hij wel weer

Verder hebben we nog steeds regelmatig grondwerk en zijn we ook begonnen met het gebruik van de boog met slierten. Dit doet hij echt heel stoer! KLIK
Juni 2019
In juni was het weer tijd voor een wedstrijdje in het Z1 en ook onze kür op muziek! Eerst nog even wat beeldmateriaal uit de les, waarin we zijn begonnen met het aanleren van de vliegende wissels en stukjes appuyeren in galop: KLIK
Zondag 9 juni was het zover: weer wedstrijd in het Z1! Geen stap verkeerd en heel fijne proeven kunnen rijden! In de eerste proef helaas net geen winst; 202. Maar in de tweede proef een eerste prijs met 206 punten! Z1+2

De dag erna was ook weer erg spannend. Onze eerste kür op muziek! Het was allemaal erg spannend, de hoek waar de geluidsinstallatie op de grond stond was erg spannend, en we hadden een paar lijntjes in de kür zitten die precies recht op die hoek af gingen

We zijn nog steeds lekker aan het grondwerken en het is echt een blij, gelukkig paard! Daarbij ziet hij er ook eindelijk goed uit en had hij in juni eventjes 1,5 week vakantie

Juli 2019
Op 7 juli hebben we nog een wedstrijd gestart in het Z1. Dit was geen goede dag haha. Binnen begon hij heel fijn, buiten weer erg afgeleid, en tijdens mijn proef ging hij aan de kletter omdat hij een paard hoorde lopen. Hierdoor in de eerste proef 190,5. In de tweede proef iets meer focus, maar nog wel wat storingen, hierdoor 201,5.
Maar de dag daarna begon eigenlijk de ellende. Hij heeft linksvoor tussen de hoef en kogel sinds eind mei een verdikking. Met rust wordt het niet minder, met bewegen ook niet en het is niet warm of gevoelig en hij loopt er niet kreupel op. Advies was om gewoon lekker door te pakken zolang hij er geen last van had. De dag na de wedstrijd kwam de zadelmaakster om ons nieuwe zadel voor het eerst te vullen (wel een cm gegroeid in bespiering bij zijn schouders!). Bij het rijden merkten we echter dat hij niet helemaal lekker liep. Besloten om hem gelijk op rust te zetten en een afspraak te maken met een dierenarts om naar de verdikking te laten kijken. Deze kwam op vrijdag. De verdikking zat linksvoor, echter met het klinisch onderzoek liep hij ineens stokkreupel op rechtsvoor

Augustus 2019
We zijn weer begonnen met opbouwen. Hij is niet meer kreupel, maar lijkt in de bochten rechtsom nog ergens last van te hebben. Dit is echter alleen wanneer we buiging vragen naar rechts, dus het lijkt vanuit zijn lijf te komen. De masseur is geweest, en het was niet zo gek; zijn hele linkerkant zat vast en borstbeen stond scheef. Daarna weer rustig opgepakt en langzaamaan verdween de moeite in de bochten!

Na een paar weken opbouwen in augustus weer een keer les gereden en dat ging weer fijn! Besloten om 1 september de laatste wedstrijd van het outdoorseizoen nog mee te pakken. Ook kwam op 24 augustus de paardenweegschaal om Fes te wegen en op te meten! Hij is gemeten op 170,1 en hij weegt 642 kg

September 2019
Op 1 september gingen we weer op wedstrijd in het Z1! Weer lekker jumpy met losrijden, maar buiten lekker naar de ontspanning kunnen rijden. Heel fijn begonnen aan de eerste proef, maar toen we moesten aanspringen in galop, gingen er op het weiland erachter een aantal paarden aan de kletter waar hij natuurlijk op reageerde. Daardoor het eerste galopstuk heel veel spanning. In deze proef dus 196 punten. De tweede proef veel fijner kunnen rijden, maar helaas een foutje in de slangenvolte. Daardoor net geen winst; 203.
Op mijn verjaardag kreeg ik een heel leuk cadeautje van mijn instructie; we zijn begonnen met de trailer weer oppakken! Ik was wel op het terrein aanwezig, maar heb het verder uit handen gegeven en ben niet gaan kijken. Nog binnen een halfuur kreeg ik foto's doorgestuurd dat hij erop stond! Uiteindelijk heeft hij deze dag 4 keer op de trailer gestaan, maar dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Een paar dagen later hebben ze hem nog een keer geladen, maar toen hebben ze het bij 1 keer gehouden.

En op 21 september was het dan eindelijk zover... Onze fotoshoot! Deze had ik in 2018 van mijn vriendinnen voor mijn verjaardag gekregen, en zou in mei al plaatsvinden. Echter door omstandigheden van mijn kant en van de fotografe haar kant, werd het dus 21 september. Het was een prachtige dag, en er zijn onwijs gave foto's uit gekomen! Voor het topic: [ITP] Festival weer eens ITP

Oktober 2019
In de eerste week van oktober was ik samen met mijn vriend een paar dagen weg en zorgde mijn vriendin en stalgenootje voor Fes. En aangezien er het weekend daarna wedstrijd was, had ik voorgesteld dat zij wel een wedstrijd mocht meerijden met Fes. Dus 6 oktober heeft zij gestart in het M1. Net geen winst, maar niet minder trots! Ohja, en ook bij haar was hij nog stout in de buitenbaan met losrijden, haha.
Helaas ging ik op 24 oktober door mijn rug tijdens het rijden met barebackpad

November 2019
November was een lekker rustige maand. We zijn fijn aan het trainen en hij zit goed in zijn vel. Hij wordt nog regelmatig behandeld door fysio, cranio en masseur. Ook zijn we half november even gaan trianen bij de wedstrijdlocatie. En ook toen was hij natuurlijk weer stout (KLIK), maar hij bokte zowaar niet.

December 2019
En dan zijn we weer beland in december. We zijn deze maand begonnen met nog een wedstrijdje in het M2. Ondanks dat we dachten dat april onze laatste wedstrijd in het M2 zou zijn. Aangezien de trailer nog niet bevestigd is, kunnen we nog niet op pad. Voor de kilometers dus toch afgelopen zondag nog een wedstrijdje meegepakt. De jury was vrij streng, maar ook Fes was weer goed wakker en we hebben in ieder geval een foutloos onzichtbare hindernissen parcours gesprongen

Dat zet de teller voor dit jaar op M2+16 en Z1+2. We gaan weer lekker doortrainen en hopen dat 2020 weer ons wedstrijdjaar gaat worden waarin we weer met de trailer op pad kunnen om veel vaker te gaan starten en eindelijk weer eens naar het bos en strand kunnen!

Deze maand trainen we nog heerlijk rustig door, ga ik nog lekker een week op vakantie, vieren we kerst en oud & nieuw en luiden we weer een nieuw, sportief jaar in!
Bedankt voor het kijken en lezen!