Ik ben niet zeker of dit de goede plaats is, maar ik zou graag even om advies vragen in verband met het verkopen/herplaatsen van mijn (dressuur)paard.
Ik denk er al langere tijd over om mijn merrie te verkopen, omdat ik niet dezelfde klik voel als met mijn andere (gepensioneerde) paard en omdat ze me in de twee jaar dat ik haar heb om allerlei redenen al veel stress heeft bezorgd. Maar wegens veel twijfels, dubbele gevoelens, halfslachtige ambities en uiteraard het feit dat ik haar graag zie, ben ik het steeds blijven uitstellen. Uiteindelijk had ik in juni dit jaar besloten om haar nog één zomer mooi door te rijden en haar in het najaar te verkopen. Helaas is er van dat plan mooi niets in huis gekomen doordat ze begin juli begon te manken. Ze is uitgebreid onderzocht en er werd beginnende spat vastgesteld in een van haar achterbenen. Ze heeft een infiltratie gekregen en is vervolgens twee maanden niet bereden geweest, gevolgd door twee maanden zeer rustig weer opbouwen van de trainingen.
Ik was niet van plan haar te verkopen voor ze weer volledig in conditie was en ik er zeker van was (in de mate van het mogelijke) dat ze nog geschikt was als dressuur-/wedstrijdpaard. Volgens de DA zou ze in elk geval met die ene infiltratie een paar jaar goed zijn zonder herhalingen.
Helaas heb ik afgelopen weekend van de staleigenaar de vraag gekregen om een nieuwe stalling voor haar te zoeken. Op deze stalling staat ze nu drie maanden, maar de eigenaar heeft besloten dat hij haar niet in de groep vindt passen. Hij heeft het in het algemeen niet met merries, en mijn paard is nu toevallig een echte vosse merrie met veel bloed. Ze heeft voernijd en haalt uit naar andere paarden wanneer ze zich bedreigt voelt, zonder rekening te houden met eventuele mensen die ertussenin staan. Daarnaast heeft ze momenteel een overschot aan energie, doordat we het nog steeds rustig aan doen met trainen. Vorige week heeft ze op de een of andere manier (en om een onbekende reden) de staleigenaar omvergelopen toen hij haar naar de wei bracht, wat voor hem de druppel was.
Het midden van de winter is natuurlijk niet de gemakkelijkste periode om een nieuwe stal te vinden, en als ik mijn paard dan toch weer door de stress van een verhuis moet laten gaan, zou ik haar liever meteen een permanente nieuwe thuis zoeken. Ik beschouw dit dus als een teken dat het tijd is om de stap te zetten.
Maar, alle feiten op een rijtje, vrees ik dat het niet simpel zal zijn haar te verkopen.
- Gezien haar bloedtype heeft ze een ervaren en zelfzekere ruiter/eigenaar nodig die echt met plezier dressuur rijdt en er geen behoefte aan heeft om ook te kunnen springen of ontspannen buiten te rijden.
- Maar gezien haar blessure en leeftijd (12) zal ze vermoedelijk ook niet meer superhoog in de dressuursport kunnen komen.
Daarnaast zie ik er ook enorm tegenop om de ene potentiële koper na de andere te woord te moeten staan, en dan misschien ook weer telkens teleurgesteld te moeten worden. Sommigen zullen misschien ook afknappen op mijn rijstijl tijdens het voorrijden. Ik heb zelf het laatste jaar enorm geoefend op het rijden met zachte/stille hand, om vanuit mijn zit te rijden ipv vanuit mijn handen, en mijn paard de kans te geven zelf haar balans te vinden. Maar in de praktijk wil dat zeggen dat mijn paard nog vaak stukjes even met haar neus in de lucht loopt. En bovendien zijn we nog niet terug aan het galopperen toegekomen, deels doordat ze te veel energie heeft en ik bang ben dat ze gek gaat doen.
Nu heb ik dus een paar vraagjes:
- Denken jullie dat het überhaupt nog realistisch/verantwoord is om een paard met haar medische geschiedenis op dit moment als 'dressuurpaard' te verkopen? Of zou ze beter gewoon als 'fokmerrie' geklasseerd worden? (Haar afstamming is Jazz x Belisar.)
- Kennen jullie mensen die helpen bij de bemiddeling in de verkoop (en eventueel training voor de verkoop) die in dit soort paard nog potentieel zouden zien? Dit mag in BE of (zuid-)NL zijn. Ik woon in België, maar mijn paard komt oorspronkelijk uit Nederland, en ik geloof dat dit soort bloedpaarden in Nederland ook wat populairder zijn dan in België.

De prijs die ik nog voor haar zou kunnen krijgen, boeit me overigens helemaal niet. Het enige dat telt is dat ze bij de juiste persoon terecht zou komen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!