De hoofdrolspeler is Joep. Joep is mijn inmiddels 10 jarige ruin alles is wat ik ooit wilde, maar daar heb ik wel samen met hem hard aan moeten werken.

Toen ik hem kreeg in maart 2018 vond hij heel veel eng en spannend en had hij verschillende trauma's. Zeker zadels en mensen op zijn rug was nogal een ding. Toen ik het zand van dichtbij had onderzocht was ik wel even klaar met zijn grillen en zette ik hem nog een paar maanden weg. Maar in december/januari van dit jaar was het dan toch écht tijd om een stapje verder te gaan. Na heel veel oefenen en een andere manier van trainen (meer R+) begon hij mij toch te vertrouwen en moest hij toegeven dat het best leuk was. Ook de eerste stappen waren een feit. (
Hij is erg ontspannen.

1.

Natuurlijk trainden we ook op de grond verder want samen deden we een opleiding bij de 2Lazy7 ranch. Een van deze sessies is prachtig vast gelegd door fotograaf Geralda Holster.

2.

Tot mijn grote verbazing en enthousiasme werden we uitgekozen om mee te doen aan de NH-challenge op Equiday. Dat werd dus oefenen op spannende doorgangen. Thuis ging dat niet fantastisch.

3.

Maar - op Equiday zelf gedroeg hij zich als de held die hij is. Hij keek niet op of om van het publiek om de bak, het publiek waar we doorheen moesten lopen, alle vreemde mensen in de bak of de rare attributen waar hij iets mee moest doen. Hij vond het allemaal best gezellig. Ik vond het volgens mij spannender dan hij.

4.

Een week na Equiday vond ik het wel belangrijk dat hij nog een keer op de trailer ging, maar dan een heel stuk minder ver. Daarom gingen we naar een natuurgebied zo'n 15 minuten bij ons vandaan. Aan het begin van het jaar waren we daar ook een keer geweest, maar toen vond hij het super spannend en vond ik het al prima dat hij naast mij kon stappen.

5.

Natuurlijk bleven wij ook ontzettend hard oefenen op rijden. Inmiddels kon ik ook op mijn eigen zadel zitten en stapte we heel goed rond. Het stuur en de rem was er langzaam op aan het komen en Joep begon zich echt te ontpoppen tot een braaf rijpaard. Maar ik moest dan wel precies de volgorde doen die hij gewend was. Als ik iets vergat liet hij me niet opstappen.

6.

Mijn mooie zadel bleek helaas niet te passen. Dus kwam de zadelpasser langs. Ik was heel erg zenuwachtig. Hij was best braaf onder het zadel, maar zoals ik zei had hij wel zijn eigen manieren. Daarnaast was hij ook nog niet door iemand anders gezadeld en had hij nog nooit een ander zadel op zijn rug gehad. Maar je weet niet hoe het gaat als je het niet probeert. Hij gedroeg zich fantastisch. Hij liet zich op- en afzadelen door de passer en hij was ontzettend braaf. We hebben drie zadels gepast en hij liet het allemaal over zich heen komen. Hij vond het best gezellig en wat was het makkelijk dat hij achter iemand aan door de bak mocht stappen in plaats van in zijn eentje voorop.

7.

Binnen twee weken was hij er dan - ons eigen zadel. Een maatje kleiner dan op de vorige foto en hij past perfect. Wat konden we opeens een leuke dingen. Hij kon heerlijk slapen onder het zadel en we konden zelfs slalommen om pionnen. Waar je al niet blij mee kan zijn.

8.

Helaas begon hij een week erna opeens kreupel te lopen. Maar ja een jonge ruin in een grote kudde waar nog meer ruinen staan - ze crossen dagelijks over een pad van zo'n 300 meter lang dus op zich vind ik een paar dagen kreupel niet echt gek. Maar een paar dagen werd twee weken en toen heb ik toch maar foto's laten maken. Ik dacht dus echt dat de dierenarts zou zeggen "Niets aan de hand hoor". Dat deed hij alleen niet. Hij vroeg of ik even kwam kijken. Dat is nooit goed natuurlijk en toen zag ik voor het eerst de binnenkant van mijn paard zijn been - met een chip en een oude breuk. Hoe dan.

9.

Daarna was het wachten tot we naar de kliniek konden. En als je liever gisteren dan vandaag wil weten wat er aan de hand is duurt een maand lang. Erg lang. Op de allerwarmste dag van het jaar gingen we dan. Hij was een echte trooper. S'morgens erg vroeg brachten we hem al zodat hij niet op het heetst van de dag hoefde te reizen, want het onderzoek zou rond een uur of 1 zijn. Warmer kon niet.

10.

Hij ging naar huis met buut. Veel buut omdat hij door de kreupelheid zijn voeten helemaal gek neer was gaan zetten. Door de buut wilde de dierenarts hem weer opnieuw normaal leren lopen. Verder was het rust, rust, rust. De ochtend na het kliniek bezoek kwam ik op stal om hem zijn buut te geven en liep hij voor het eerst sinds anderhalve maand weer vrolijk naar mij toe. Zo van - "Dus, wat gaan we vandaag doen?"
11.

Niets. We gaan vandaag niets doen. Morgen ook niet. Overmorgen ook niet. En eigenlijk gaan we nooit meer iets doen. Hoe leg je dat uit aan een heel, heel blij paard dat dol is op spelletjes, werken en wandelingen? Het antwoord is - niet. Dat leg je niet uit. De eerste paar weken was hij hyper vrolijk. Gedeeltelijk door de buut (

12.

Heel blij.

13.

Inmiddels wandel ik twee keer per week een heel klein stukje. Zeg maar maximaal tien minuutjes. En dat is meer dan genoeg. Niet alleen voor zijn been maar ook voor zijn mentale gesteldheid want verkeersmak is hij niet meer.

14.

"Geef mij aandacht en speel met mij." Het is soms net een Furby.

Ik zou zo nog tien foto's erbij kunnen zoeken. Van onze ritjes, Equiday, wandelingen, hoe leuk hij met een hoepel kan spelen, hoe leuk hij kan kijken als hij snoepjes wil en hoe verdrietig hij kan kijken als het regent. Maar ik eindig met deze.
15.

Hopelijk is volgend jaar een beter jaar en kan ik meer foto's posten zoals deze. Want helemaal fit is hij toch op zijn leukst