Waar opletten tijdens eerste bezichtiging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TDS

Waar opletten tijdens eerste bezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 19:23

Hoi allemaal,

Morgen ga ik een paardje bezichtigen en ik ben mij een beetje aan het voorbereiden qua vragen en waar ik op moet letten. Ik heb al een lijstje, maar ik hoor graag of andere nog tips hebben of eventuele aanvulling!

Ik heb al meerdere naar hem laten kijken op film en hij lijkt tot nu toe zuiver. Als wij tevreden zijn, zal de volgende keer onze staleigenaar meegaan om mee te kijken en wordt hij natuurlijk uiteindelijk gekeurd. Hoeveel afspraken zijn normaal om te maken?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-11-19 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit de titel gehaald.

Anoniem

Re: WAAR OPLETTEN TIJDENS EERSTE BEZICHTIGING?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:26

Kijk vooral of er een klik is! Verder goed afspraken maken over de prijs, wat er mee komt (zadel hoofdstel deken etc). Kijken daar hoe het paard er uitziet. En laat ook even voorrijden door de gene die er regelmatig op rijd (als dit mogelijk is, en als het een rijpaard is)

Cioccolato

Re: WAAR OPLETTEN TIJDENS EERSTE BEZICHTIGING?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:38

Er zijn veel van dit soort topics. Dus gebruik de zoek functie eens.
Ik bezichtig altijd maar 1malig en keer er na is het keuren. Bij de bezichtig maak ik wel filmpjes, of nja. Ik laat ze maken zodat ik die kan laten zien en zelf kan bekijken.
Verder zijn afsprsken belangrijk en het paard zelf. Stukje geschiedenis, reden verkoop.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:42

Laat hem/haar voorgereden worden, maar ga er ook zelf op zitten. Kijk naar de hulpmiddelen die de voorrijd(st)er gebruikt en rij zelf met wat jij wilt gebruiken.

Als je wil springen of buitenrijden met je paard doe dit dan ook tijdens het proefrijden.

Poets en zadel het paard zelf of wees erbij. Dan zie je eventuele problemen daarin.

Ben je tevreden ga dan ook een keer zonder afspraak langs.

Mocht je vragen hebben kun je een pb sturen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:49

Domino_2006 schreef:
Laat hem/haar voorgereden worden, maar ga er ook zelf op zitten. Kijk naar de hulpmiddelen die de voorrijd(st)er gebruikt en rij zelf met wat jij wilt gebruiken.

Als je wil springen of buitenrijden met je paard doe dit dan ook tijdens het proefrijden.

Poets en zadel het paard zelf of wees erbij. Dan zie je eventuele problemen daarin.

Ik mag aannemen dat je toch niet zomaar zonder afspraak bij iemand het prive erf op loopt?
Dan kon je bij mij zo weer vertrekken hoor.

Gewoon netjes een afspraak maken en je gezonde verstand gebruiken dan ben je al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:51

ajesca123 schreef:
Domino_2006 schreef:

Ik mag aannemen dat je toch niet zomaar zonder afspraak bij iemand het prive erf op loopt?
Dan kon je bij mij zo weer vertrekken hoor.

Gewoon netjes een afspraak maken en je gezonde verstand gebruiken dan ben je al een heel eind.

Je mag volgens de wet ook niet zonder afspraak een prive erf betreden. Zomaar langs gaan kan dus niet altijd.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:07

Heel belangrijk vind ik de verkopers, wat voor een gevoel heb ik daarbij. Klopt hun verhaal over de reden van verkoop en tot slot, niet meteen beslissen, het bekende - nachtje over slapen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:24

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

TDS

Re: Waar opletten tijdens eerste bezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:30

Het lastige is dat hij uit Ierland is gehaald door een handelaar en pas 4 weken op stal staat daar. Ze weten niet veel over hem. Mij is ook gezegd dat mensen altijd wat zullen verzinnen. Ook al staat dat paard daar al een paar jaar, hij is zogenaamd altijd lief en makkelijk in alles. Ik hoop dat ik tijdens de bezichtiging een goede indruk van hem ga krijgen.. Is een proefperiode tegenwoordig nog reëel?

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:43

Toevallig een handelaar in Starnmeer?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:12

Goed om voorzichtig te zijn, maar té skeptisch is (hopelijk) niet nodig. Of tenminste: dan zie je dat meteen wel en persoonlijk ben ik er dan meteen wel klaar mee.
Als het echt niet lekker zit merk je dat wel tijdens het bezichtigen is mijn ervaring (ik ben ook op zoek naar een paard en heb er al weet ik hoeveel gezien die het niet waren voor me ;) )

Denk goed na wat jij wil en of het paard daaraan voldoet, en als het ergens niet aan je ideaalplaatje voldoet of je zin hebt om daaraan te werken. Dat is namelijk heel persoonlijk.
Kijk of het dier geen gekke littekens heeft, bulten op rug of benen of tekenen die aanwijzingen kunnen zijn voor ZE.

Ik laat altijd voorrijden voor ik er zelf opstap. Ook als het paard lief lijkt.

Nooit iets direct toezeggen, altijd even de tijd nemen om over na te denken en te laten bezinken.

Twee keer bezichtigen is volgens mij niet gek, en met een handelaar zijn soms afspraken over inruil of proefperiode te maken. Je kunt het altijd ter sprake brengen en vragen of het tot de mogelijkheden behoort en kijken hoe erop gereageerd wordt.

Veel succes!

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 01:38

Tinkies7 schreef:
Toevallig een handelaar in Starnmeer?

Nee, in Borger! Is volgens mij geen handelsstal. Is daar toevallig gestald..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:38

Toch vind ik het fijn om het paard te zien zonder dat ie al helemaal geprepareerd kan zijn voor de bezichtiging. Je meld je toch netjes als je er bent? En dan kun je nog zien of ze tijd voor je willen maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:49

TDS schreef:
Het lastige is dat hij uit Ierland is gehaald door een handelaar en pas 4 weken op stal staat daar. Ze weten niet veel over hem. Mij is ook gezegd dat mensen altijd wat zullen verzinnen. Ook al staat dat paard daar al een paar jaar, hij is zogenaamd altijd lief en makkelijk in alles. Ik hoop dat ik tijdens de bezichtiging een goede indruk van hem ga krijgen.. Is een proefperiode tegenwoordig nog reëel?

Proefperiode's zijn niet gebruikelijk, maar je kunt het natuurlijk altijd vragen.

Wbt paarden uit Ierland, goed keuren is een must! de meesten zit nog wel wat rijtechnisch werk aan.

Nyaleti

Re: Waar opletten tijdens eerste bezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:35

Mensen zullen heus niet altijd dingen verzinnen, zeker niet als het een particulier is. Handelaren zijn er wel wat makkelijker in om een mooi verkoop praatje op te hangen.
Ik zorgde er altijd voor dat het paard nog niet gezadeld was. Gewoon zelf even in de stal bekijken, poetsen en zadelen. Dat gedrag is net zo belangrijk dan hoe hij onder het zadel is. Laat hem voorrijden door iemand die het paard kent en dan jij zelf er op.
Wil je er mee gaan springen of veel buitenritjes maken? Neem een sprongetje of loop er even mee over straat.
Ik ben zeker wel 2 of 3x gaan rijden, voordat we zijn gaan keuren en kopen.