[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 12:38

Ik heb vorige week Vincent meegenomen toen ik met Chico ging wandelen. Hij vond het leuk om het hek eens uit te gaan en liep heel braaf mee.
Vrijdag heb ik de stoute schoenen aangedaan en ben ik óp hem de wek op gegaan. Ik heb bij elkaar nog geen vijf keer op hem gereden denk ik, maar ik verwachtte geen problemen. Om het hem gemakkelijk te maken heb ik de stang in gedaan, dat is hij gewend en dan denk ik zelf ook meer aan tegen de hals sturen.
Ik had het halster eronder gelaten, touw als extra paar teugels. Ik kon hem zo tenminste vastzetten bij de buren (ruim begrip hier, ze wonen 2 km verderop), het eind doel.

Ik had het geluk dat, net toen ik het hek uit kwam lopen met hem, een andere buurvrouw (die woont tussen mij en die andere buren in) die helemaal paardengek is, aan kwam fietsen.
Ze vroeg of ze kon helpen en ik zei dat ze hem wel vast kon houden bij het opstijgen. :j
Ik heb buiten het hek een enorm handig laag breed muurtje dat ik als opstap gebruik.
Hij was een beetje onwillig met parkeren, maar dank zij de hulp van (Siberische) buurvrouw bleef hij wel staan. Vervolgens stapte ze zelf op de fiets en reed weg en ik zie tegen Vincent "Follow that bike!" :+ en zette hem in draf.
Nou, lichtrijden, nooit van gehoord }:0 dus na een paar passen viel hij weer in stap.
Het was ook wel wat bruut om in draf te beginnen, dus hij mocht verder stappen. Dat deed hij heeeeel vlot want de fietser verdween uit het oog. Twee maal de bocht om een we kregen buurmerrie in het oog. :P
En wat de eigenaar me ook probeert wijs te maken, ze is echt het enige paard dat daar nog staat. ;( Haar enige gezelschap is een kudde schapen, waar ze zich ´savonds voor de nacht wel bij aansluit in het meer beboste gedeelte van het land.
Ze kwam helemaal <3 naar het hek (het is trouwens duidelijk een Arbische Volbloed) en Vincent had wel wat belangstelling maar is ook een paard van"nu even niet, ik ben aan het werk" en liep dus plichtsgetrouw door. :evaw:
Hij is ook best slim, want hij glipte 1 x op het asfalt en verder bleef hij in de berm waar dat kon. (Dat is bijna de hele weg, behalve waar palen en bomen staan.)
De zon ging onder en ik moest wel een beetje doorrijden wilde ik het nog terug halen voor donker, dus toch nog wat stukjes proberen te draven, uiteindelijk stukje doorzittend, dat ging iets beter, maar het bleef hakkelen. Dergelijke paarden zijn gewend om van stap in galop te gaan, draf wordt weinig gebruikt bij koeiendrijven.

Deze foto heb ik op de heenweg genomen toen we bij een resort in aanbouw reden. Net als Olímpio vindt hij het spannend, maar anders dan Olímpio merk je er niet zoveel van behalve dat hij er intens naar kijkt.
Afbeelding
De Siberische buurvrouw woont trouwens op het land rechts van me op deze foto.

Bij de buren aangekomen kon ik niet lang genoeg bij de paal halthouden waar je de code in moet drukken om het hek te openen, dus drukte ik maar op de bel van de intercom. Geen antwoord, ook niet na nog een keer bellen en eigenlijk vond ik het niet zo erg, want ik had toch niet veel tijd.
Dus omgekeerd op de oprijlaaan en weer op huis aan.
Meteen op de weg maar weer een foto genomen voordat het te donker zou worden.
Afbeelding
Op de weg 1 van vele hondjes die om me heen kwamen blaffen, maar daar trok hij zich niks van aan.

Op de terugweg konden we een bocht afsnijden door het gras, maar dat vond hij maar zo-zo, het was zacht en ongelijk en het liep duidelijk ongemakkelijk (plus het fet dat er ook nog wel eens slangen verstopt konden liggen, het heet daar niet voor niks Vale de Cobra- slangenvallei) maar ik vind dat ook wel weer een goede oefening voor de spieren en geest.
Verderop zag ik aan de linkerkant een mooi breed stuk zand dat om hoog ging waar we makkelijke een galopje hadden kunnen maken en Vincent keek ook, maar ja, verkeerde kant van de weg, hield me toch tegen. Plus dat het omgeploegd was dus ook best zwaar voor een paard dat nou niet echt in super conditie is.
Wel wat langere stukjes gedraafd, we vonden zowaar een ritme in een gelijkmatige gang, die ik nog wel in een te hoog tempo vond gaan (ik ben Olímpio gewend die heerlijk kan "joggen").
Ik heb geprobeerd een langzamer tempo te krijgen, maar dat houdt hij maar een paar passen vol, hij valt dan in stap en als ik een beetje bij drijf is het meteen weer harder draven, dus dat liet ik maar even voor nu want ik wilde vooral ook wel voor het donker thuis zijn en tempo lessen, sowieso beter draven leren, kan wel een andere keer.
Het was al met al een fijne rit, mét ondergaande zon.
Laatste kilometer gestapt aan de lange teugel. Hij snapte niet waarom we niet gewoon rechtdoor het zijland door gingen (daar heb ik trouwens wel een hek), maar in een soort U daar omheen moesten rijden om thuis te komen.
En bij het huis wilde hij het hek voorbij, want de stal ligt natuurlijk verder (daar was vroeger wel een verbinding met de weg) en dan is het niet logisch om eerder een hek door te moeten, maar goed, hij liet zoch er wel heensturen en hij bleef keurg staan voor het afstijgen. Meteen het hoofdstel ook afgedaan, het haster zat er immers onder. Hij drukte zijn hoofd tegen me aan :+: , blijkbaar toch een opluchting dat het bit uitging, al heb ik het amper gebruikt
Aan het halster door het hek genomen, voor het huis geparkeerd (los) om een worteltje uit de koelkast te halen. Worteltje gegeven, naar de poestplaats, los ven de hoeven uitgekrabd, maar toen ik om hem heen liep voor de hoeven aan de rechterkant wilde hij weglopen (blijkbaar vind hij half werk wel voldoende :+ ) en moest ik hem toch nog even vast zetten. Zadel moest er ook nog af!

Hij had een klein beetje zweet onder het zadel, maar ja, het was gewoon nog zeker dertig graden, dus dat is niet zo gek, maar voor de rest was hij wel warm maar niet echt bezweet ofzo.
Het was ook maar 4 kilometer, maar de weg gaat wel omhoog en omlaag, het is niet plat, dus toch extra inspanning.
Maar spannend heeft hij het niet gevonden, dat was duidelijk, en daar ben ik erg blij mee.
Het is een paard waar je gewoon relaxed op kan rijden.
Een echte Lusitano, wat dat betreft. Hij kan wel van alles vinden van wat hij ziet, maar werk is werk, en het baasje een plezier doen is belangrijker.
Blij hoofd van baasje onderweg ;)
Afbeelding

Hij heeft trouwens het zjiland helemaal ontdekt en is steeds met de kudde daar te vinden.
Ze komen wel naar huis om te drinken, maar verder hangt hij niet meer zo om het huis.
Een enkele keer komt hij samen met Olímpio naar huis, worteltjes vragen en bij huis grazen.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:12

Lekker verslag hoor en wat fijn dat je zo relaxed met hem kan rijden <3 heb je er echt een heel leuk paard aan zo ;)

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:42

Wat een leuk verslag

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:21

Wat heerlijk dat het om te rijden ook zo’n fijn paard is...heerlijk om te lezen!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 19:32

Dank jullie wel.

Siers83

Berichten: 7351
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:42

Leuk verhaal. Vincent is een goedzak volhens mij, jullie liggen elkaar

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:21

Ja, echt wel heb wel eens een merrie gehad die veel op hem leek innerlijk en uiterlijk.

Ik zie trouwens dat ik "glipte" schreef waar ik "slipte" bedoelde. Nu is het net alsof hij stiekem de weg op ging 8-) , maar hij gleed dus weg.

En ik zie dat de buurmerrie een Arbisch Volbloed is geworden omdat de tweede a niet pakte. _O-

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:08

Leuk! Fijn dat jullie zo genieten!

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:58

Ach we snapten wel wat je bedoelde hoor ;) wel sneu dat de merrie niet meer met soortgenoten staat. Dat was de kreupele merrie toch?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 10:27

Ja. Overdag heeft ze tenminste nog de mijne in de buurt, maar ´snachts is ze alleen. Nu ja, met een kudde schapen nog, gelukkig.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:27

De merrie van de buren is achteraf een ruin... :+

Even weer een vergelijkingsfoto.
Ik merk dat ik in de zomer weinig foto´s neem, maar dat komt omdat het rond de 35 graden is en ik dan liever binnen zit. ´sMorgens om 7 uur gaan ze eruit een mest ik uit voordat het warm wordt en zo tussen 8 en 10 ´svonds komen ze naar huis, dan willen ze naar binnen. Als ze vroeg zijn, doe ik nog wat met 1 of meer, als ze laat zijn, niet. Soms kan ik nog net met Chico wandelen of longeren, die probeer ik wel elke dag iets te laten doen, hij is te vet.
Vincent komt soms een uur eerder dan de rest thuis. Gisteren ook, toen heb ik hem eens een goede poetsbeurt gegeven (niet dat je daar veel van ziet op de foto´s :+ ).
Eerder deze week heb ik me bezig gehouden met staarten uitpluizen. Dat was heel wat werk. Bij Oliie en Gandhi moest ik ze zelfs wassen om ze uit de knoop te krijgen. Lukte zelfs met anti klit spray niet.
Chico had vroeger een rattestaartje, maar nu komt hij tot de grond, heb al een paar keer een stuk er af moeten knippen. Ook Ollies staart is een stuk langer dan vroeger. Dus ik heb goede hoop voor Vincent die nog niet veel heeft, al zit er volgens mij wel al verandering in. Zijn manen zijn in elk geval wel al een stuk langer.

Bij aankomst
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Afbeelding

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:03

Je zou bijna denken dat het een ander paard is! *\o/*

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:42

Haha nee hij zal niet spierwit worden na een uurtje borstelen :D och die vlekjes horen er bij toch, het laat zien dat hij gewoon lekker paard mag zijn en dat hij zich ook veilig genoeg voelt om te kunnen liggen.

Knap paard is het om te zien, zo'n mooi hoofd zit er op

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:44

Dank jullie wel! Die vlekken op zijn kruis zijn trouwens gewoon schaduwen van de kale amandel boom die buiten beeld staat. Maar de gele zijn van andere aard :D
Wassen gaat niet wegens water gebrek, maar zou wel fijn zijn om meer zout eraf te krijgen en hem minder aantrekkelijk te maken voor de vliegen die op geur afkomen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 10:46

Gisteravond bij het binnelaten was Vincent niet, zoals gewoonlijk, als eerste in zijn stal gegaan en Gandhi was voorop gegaan en al in zijn stal. Nu had hij een probleem, want hij moest er langs en daar Gandhi ´s deur nog niet dicht was, was dat niet zonder gevaar.
Dus hij ging maar Olímpio´s stal in. Ondertussen gingen Chico en Pocotó naar hun eigen stallen, maar Ollie bleef een beetje onzeker staan. Uiteindelijk stapte hij zijn stal maar in en gebood hij Vincent te vertrekken. Die wilde wel, maar durfde niet goed.
Nu had ik gelukkig al het voer in emmers en een bakje in de hand dus snel de bak van Gandhi gevuld zodat zijn hoofd achter de muur verdween en hij niet op zou letten wie er voorbij kwam.
Vincent liep er toen snel langs naar zijn eigen stal. Toen kon ik de rest van het voer ook uitdelen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:38

Ik heb eindelijk iets betere foto´s van zijn hoofdstel dat Dabo hier op Bokt gemaakt heeft, de gevlochten teugels heeft Tara96 hier op bokt gemaakt. Ze waren voor een ander hoofdstel bedoeld, ik moet voor dit hoofdstel nog een paar paarse laten maken.

Ik heb ze´savonds gemaakt omdat ze toen pas naar huis kwamen, dus niet optimaal licht en Vincent was "not amused" dat ik hem bij zijn hooi weghaalde en dat is geloof ik ook wel een beetje te zien aan zijn blik. :+

Ik zie dat de neuriem hoger moet, maar volgens mij kon dat niet omdat het bit stuk niet langer kon en het bit ook niet hoger ofzoiets, moet ik nog eens bekijken. Ik heb er nog niet zo mee gereden (combinatie) alleen bitloos en het heeft op twee andere paarden gezeten. Ik heb het gisteren bij Vincent het alleen even snel om gedaan voor foto´s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:46

Staat hem leuk, beide kleuren! Lief van die bokkers <3

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 13:06

Tara96 heb ik gewoon betaald hoor, daar kun je zulke teugels bij bestellen. Maar het hoofdstel van Dabo is wel een kadootje.
Voor de duidelijkheid.

Ik ben niet van setjes, maar moet toegeven dat ik stiekem wel den dat een paars dekje erbij wel leuk zou zijn. Zou in elk geval er over nadenken als ik er tweedehands een tegen zou komen.

Ik had ook al een paarse rijhelm van iemand overgenomen, dat wil zeggen betaald, maar het pakje is nooit aangekomen. -:(-

Over tweedehands, een kennis van me, waar ik Olímpio van gekocht heb (nadat die al twee jaar -gratis- bij mij in de groep graasde) heeft zijn zadel en hoofdstel en kaptoom te koop. Alles Portugees.
Zadel is een mista, zoals deze, maar dan bleker, naar wat ik herinner. Ik heb er op gezeten op Oliímpio toen die nog bij hem was. Afbeelding

Het voordeel daarvan is dat het geen hoge achterkant heeft zoals een traditioneel Portugees zadel,
Afbeelding
waardoor erin en uit komen aanmerkelijk makkelijker is.
Het zit voor mij niet optimaal, ik kan niet zo breed, maar het past wel op Ollie en Vincent dus als ik samen met iemand zou rijden, zou die het gebruiken. En misschien rek ik nog wat :+

Kan bij hem altijd later betalen of in delen. Ik ga vandaag of morgen even kijken hoe het er bij ligt, en prijs bepalen. Hij is er niet al te netjes mee omgegaan, nooit ingevet, muizen hebben er van gevreten etc...

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:22

Ziet er allemaal mooi uit...alleen heeft Vincent idd een blik van pfff...

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 14:00

Ja hè, hij steekt zijn emoties niet onder stoelen of banken. :D

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 21:46

Nou, vandaag weer wat leuks te melden.
Ik ging de paarden binnenzetten, maar hoewel die vijf minuten eerder nog bij de deur hingen, waren ze in geen velden of wegen meer te bekennen.
Gewoon weer naar het zijland gegaan om van de avondkoelte te genieten.
Maar Vincent stond er wel. En liep de stal eens in en weer uit, en weer in. Eigenlijk zo van kom maar op met je voer. :+
Nou, dacht ik, als je er dan toch bent, kan ik wel eens op je gaan zitten zonder zadel, zo op je blote rug, die nu gespierd genoeg is, en eens kijken wat je daar van vindt. Immers niet alle paarden zijn daar van gediend.

Dus halster omgedaan en eerst even gepoetst. Ik heb het idee dat hij er nog niet echt van geniet maar meer accepteert dat het er bij hoort. Ik weet wel dat hij het absoluut niet gewend is. Of niet zo. Misschien rosten ze er even een bortsel over voordat ze er een zadel opkwakten, maar dat was het denk ik wel.

Enfin, daarna maar even een rijhelm opgedaan, veiligheid voorop, :D opstapje uit het strohok gehaald en bij hem neer gezet.
Hij deed meteen een pas naar achteren toen ik daar op ging staan.
Ik moest er on lachen en hing hem gewoon om de nek om te laten zien dat ik niks ernstigs van plan was en zo´n stapje hem wel vergeven was.
Blijkbaar voelde hij de goede bedoelingen wel aan, want hij deed ook wel weer een stap naar voren.
Maar toen kwam het volgende probleem.

Ik heb redelijk korte benen en ik ben stijf (dat komt door strakke aanhechtingen, niet de leeftijd, hoewel dat niet helpt :+ ) en ik kon toch verdorie nét niet mijn voet over zijn rug krijgen. :')
Pluk manen gepakt en in mijn jonge jaren kon ik zo van de grond af er nog op zwaaen, maar ik dorste het toch niet aan, in de angst dat ik erover zou zwaaien en een noodsmak zou maken.
Vincent keek me eens aan. Die had duidelijk iets van, nou hup dan! <<)
Dus maar ouderwets buik over zijn rug, uitkijken dat er niet tegveel gewicht aan de andere kant zou komen om te voorkomen dat ik met het hoofd eerst naar de grond zou glijden, en omdat ik mijn benen niet zo kan spreiden, mijn rechterknie maar opgetrokken en een soort van letterlijk erop geklauterd :+ met hulp van Vincent die op de goede momenten zijn gewicht even de goede kant op bracht. :))
Meteen maar weer om zijn nek gehangen. Wat een brave jongen. <3

Maar toen nog eraf!
Voet laten zakken naar het opstapje ging nog, maar als gezegd, ik kan niet genoeg spreiden dus ik kreeg mijn andere voet niet over zijn rug zonder dat ik zou vallen. Godzijdank bleef Vincent stokstijf staan. 1 stap en ik had op de grond gelegen.
Weer terug erop gehezen.
Zou ik over zijn kont eraf gaan? Of mijn been maar over zin hals zwaaien? Ik gokte dat het laatste wel vaker bij hem gedaan was, vind dat wel een stoere mannen beweging die ik de koeienjongens zie doen, dus daarvoor gekozen.
Hij bleef zo braaf staan dat ik zelfs op de opstap kon landen!
Uiteraard heeft hij daarna een beetje voer gehad in zijn stal en toen hij later naar de deur kwam ook nog een worteltje.
Wat is het toch een geweldig paard!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 23:19

Super paard...wat een vertrouwen heeft hij in je...

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:44

OMG dat had iemand moeten filmen :D ik ga stuk :D

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:22

Ik ben het eens met Mer1980! Met dit paard kun je een oorlog winnen, wat een gouden karakter.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 15:37

Ja super paard. Laat zich door niks van zijn stuk brengen. Ik ga eerst een boek schrijven over eigenlijk wat er in dit topic staat maar dan wat uitgebreider en met foto´s en tekeningen, maar ik zit ook al stiekem te denken aan een tweede boek, een soort levensverhaal, dat dan wel fictie is, ik kan niet alles achterhalen. Mocht het eerste boek en succes zijn, tenminste.

Mer1980 schreef:
OMG dat had iemand moeten filmen :D ik ga stuk :D

Ja echt he, ik moest om mezelf lachen en was blij dat er niemand bij was :+