[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3560
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:01

Nooit geweten dat pijnboompitten in dennenappels zitten.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 18:16

De productie van het boerderijtje waar ik in woon is pijnboompitten en kurk.
Dit is de dennensoort waar ze de dennenappels uit halen. Je ziet de "ladders" die ze gebruiken hangen. De dennenappels worden handmatig geoogst. Ze worden met lange staven met een soort scheermes aan het eind van de takken gestoten. De mannen gaan zonder veiligheidsharnas de bomen in en anderen rapen de dennenappels op en doen ze in zakken. Soms gaan dezelfde groepen elk jaar dezelfde productie adressen af, maar ik heb hier al een aantal verschillende ploegen gehad.
Afbeelding
Links zie je toevallig ook nog een stukje van de boom aan de overkant waar ze vanmorgen in bezig waren. De weg loopt onder die tak door. Mijn land grenst daar dus aan, het steekt raar uit achter de schuur, het weggetje maakt een omgekeerde u er omheen.

De zaden zitten tussen de schubben, op deze foto kun je goed zien waar ze gezeten hebben (donkere holtes)
Afbeelding

Als de dennenappels verwarmd worden gaan ze open en dan schudden ze de zaden eruit. Ze oogsten ze dus in het koude seizoen, voordat ze open gaan, maar wel laat genoeg dat ze rijp zijn.
De pijnboompitten zitten in een schilletje in een harde bast tussen de schubben.
Ik weet niet hoe ze massaal de pitten eruit halen, maar ik doe het met een hamer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt ze zo eten, ze hoeven niet bewerkt of geroosterd.


Hier de paardjes dan op dat stuk achter de schuur aan de weg toen ze al weer aan het grazen waren:

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt op die foto´s het schriklint zien dat ik bovenlangs de omheining heb gedaan tussen het zijland en het land naast het huis/achter de schuur. Daarachter kunnen de paarden dus ook nog komen en daarachter loopt de tweede poot van de omgekeerde u die de weg maakt en daarachter is ook nog een stuk land dat bij dit huis hoort, daar heeft Olímpio nog samen met een jonge hengst gelopen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 21:20

Nou het is gelukt, hele weekschema afgewerkt, vanavond op Olímpio gereden.
Ongeveer hetzelfde vierkant, maar wel een stukje afgesneden waar ik gisteren een lege zak had zien liggen. Ik weet hoe hij is. :+
Ik weet zeker dat hij een idee heeft waar ik met Vincent ben geweest en wilde hetzelfde.
Vincent hinnikte nog naar hem, maar hij gaf geen antwoord. Het klonk best dichtbij, het geluid draagt ver als het verder zo stil is.
Na het rijden afgezadeld en een worteltje gegeven en hij kon weer naar stal. Moest bij hem trouwens weer zachte borstels gebruiken, hij is zo goed als uit zijn wintervacht en zijn zomervacht is dun en vlassig.
Verschil met vincent: Olímpio was zelfs van dit stuk stappen licht bezweet. Hij maakt zich gewoon druk en Vincent maakt zich nergens druk om. Het wordt ook wel beter met Ollie naar mate je meer op hem rijdt, maar het is toch van nature een heel ander paard.

Ik ben daarna met de honden gaan wandelen en heb meteen de zak opgeraapt. Dat was ik gisteren vergeten. Hij is aan komen waaien. Ik weet niet wat er in heeft gezeten, schapenvoer van de man die het achterste stuk land huurt, of iets van cement ofzo van de buren die aan het verbouwen zijn. De letters erop zijn te vervaagd om er iets uit op te kunnen maken.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:59

Goed bezig hoor ;)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:25

Nou, weer wat te vertellen hoor!
Ik had vanmorgen net de paarden buiten gelaten, de honden uitgelaten en uitgemest toen er een man met een pick up truck aan de poort kwa. Of ik de paarden even wilde verzetten, want ze gingen de nieuwe omheining zetten. Nou hoi, eindelijk, maar ze hebben een paar jaar geleden het hek tussen het zijland en hier kapot gemaakt en nooit vervangen (dat ze wel zouden doen), dus waar moet ik ze dan laten?Ik vroeg hoe lang het ging duren Wel een week. Nou een dag kunnen ze wel op stal, maar een week niet. Dus ik vroeg of er geen hek gemaakt kon bij de doorgang. Nou, daar deed hij heel lelijk over, daar ging hij zijn tijd niet aan vekwisten, blabla. Ik moest zelf maar wat lint spannen ofzo.Hij ging materiaal halen en over tee uur zouden ze beginnen.
Enfin ik de paarden halen. Zag commotie bij de buurpaarden, veel mensen en een vrachtwagen, ze gingen ze ophalen.Wel handiger zo met de vrachtwagen twee keer rijden dan met trailers tig keer.
Enfin, paarden halen, zegt diezelfde man tegen zijn werkers, naar de doorgang wijzend "als jullie no even wat gaas van hier daartussen maken?" even de aardige meneer spelend. En erachteraan "of beter haal de poort die al klaar is maar op". (Ik denk van de hoek aan de weg)

Enfin, paarden binnen gezet, Chico bleef eerst nog achter, kijken bij de buurpaarden, maar uiteindelijk kwam hij hinnikend als laatste toch nog. Ik had al hooi in de stal voor ´savonds, dus ze hadden wat te doen.

Toen bedacht ik dat ik het beste kon voorkomen dat ze bij het hek zouden komen, want dat is een beetje de hoek om, uit het zicht en als ze daar op af denderen kunnen niet zo stoppen en bovendien ook niet keren als de rest erachter staat.
Dus een prikpaaltje en lint meegenomen en daar gaan spannen en een grote vlag opgehangen die ze van ver al zien zodat ze waakzaam zijn.
Toen ik dat aan het doen was, waren de twee mannen die door de voorman gestuurd waren bezig met een poort maken in de doorgang ik heb ze ook gevraagd even het lange lint dat aan de wegkant was te halen, en dat heb ik aan de nieuwe poort gemaakt voor zichtbaarheid.

Enfin, ik was om zeven uur op en ik zit nu pas aan mijn ontbijt.

Van ver:
Afbeelding

Dichtbij:
Afbeelding

De nieuwe poort.Je kunt goed zien dat het zonder lint onzichtbaar is.
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:56

Nou ja wel fijn dat ze het eindelijk een keer gaan maken zucht......

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:42

Ik heb nu nog een klein stuk omheining aan de andere kant dat rotte palen heeft en maar zo-zo is. Maar dat is van de buren en wil de eigenaar van mijn huisje niks aan doen De buren ook niet, want die hebben daar verder niks mee, het is langs een toegangsweggetje.
Dus ik zal er vnamiddag maar wat palen bijslaan en het lit at hier en daar los is weer vasttimmeren enzo. Want ze brengen nu meer tijd door om het huis en de neiging om daar heen te gaan is wat groter, hoewel er nauwelijks gras staat.

De vrachtagen vor de paarden is net voor de derde keer voorbij gekomen, dus er kunnen er zeker maar zes in. Er moesten 17 paarden gehaald.

Als de omheinig van het zijland klaar is, moeten ze hier nog een stuk en dan moet ik de paarden steeds naar het zijland brengen en halen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 16:18

Toen ik op weg was naar de Hollandse buren om een moker te lenen sprak ik de opzichter nog van het buurland.
Zo kwam ik te weten dat ze volgende week maandag beginnen aan de constructie van het hotel en dat zou eind van het jaar klaar moeten zijn volgens de vergunning die er hangt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:38

Mijn witte kip is vanavond niet thuis gekomen |(

La_Lune

Berichten: 429
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:33

Wat vervelend! Hopen dat ze je morgenochtend op haar standaard plekje onschuldig aan zit te kijken.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 10:58

Nope. En de andere kip durft de stal nu niet meer uit.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:37

Och jeetje wat naar zeg...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 11:36

Ik heb haar dood gevonden.Ik had daar nog gezocht, maar meer in de bosjes gekeken.Ze lag in het hoge gras, Dingo ging erheen.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:40

|( -O- sterkte. Ik heb zelf ook kipjes en ze hebben allemaal hun eigen karaktertje en je bent toch gek op je beestjes of het nu een kip is of niet. Sterkte....

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 14:35

Ja, echt hè. Dank je wel.

Ik snap nu trouwens ook waarom ze een week nodig hebben om die omheining te vernieuwen. Ze hebben met drie man in twee dagen gedaan wat ik in twee uur in mijn eentje kan doen. Tot nu toe is er maar een stuk van 100 meter weggehaald en van de rest het prikkeldraad dat bovenlangs ging losgemaakt en er zijn twee palen gezet.
en vandaag heb ik ze nog niet gezien.

Mijn Italiaanse buurman kwam nog langs op de fiets en had vragen over de constructie in het buurland, dat aan de andere kant aan zijn land grenst, of het echt wel een hotel werd en polo veld. Ik zei dat ik ook maar afging op wat mij verteld is, maar dat ze maandag aan de gang gaan en dan kan hij het de werkers wel vragen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:18

Olímpios oude eigenaar kwam onverwacht toch het portugese zadel en toebehoren brengen. Het ligt bij hem in de weg en het wordt er zonder lederverzorging ook niet beter op.
Hij was met twee pakistani die bij hem wonen en die vonden het fijn om met iemand engels te kunnen spreken.
Het zadel is uitegdroogd, zal morgen even voor en na foto´s nemen als ik het ga behandelen.

Geheugen opfrisser, dit zadel:
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:28

Oh wat fijn dat je het zadel nu eindelijk toch hebt 'gekregen' ;) ben erg benieuwd.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 17:40

Vanmorgen was de hele kudde na een regenbui aan het racen, duurde best lang voordat ze gekalmeerd waren. Geen idee waarom. Wellicht gewoon voorjaar in de kop. In elk geval een serie foto´s kunnen nemen. Die zet ik wel op Facebook en misschien een paar hier, maar eerst het zadel (en bijbehoren):

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles er af gehaald:

Afbeelding

Zadel na behandeling:

Afbeelding

Met de rest, behandeld, er weer aan:

Afbeelding

Detail voorkant:

Afbeelding

Achterkant, aangevreten:

Afbeelding

Hoofdstel, voor:

Afbeelding

Hoofdstel, na:

Afbeelding

De hele set (en nee, dat is geen stal erachter ;) ):

Afbeelding

Nu ik het allemaal in handen heb gehad, kan ik zeggen dat dit geen duur zadel geeest kan zijn en ik betwijfel of het van Portugese maak is. Slechte lederkwaliteit.
Ik ben trouwens wel een half uur met één stijgbeugel bezig geweest om hem weer op te hangen, omdat het anders zit, met de gesp beneden. Was even puzzelen.Kwam de gesp aan de verkeerde kant (tegen je been bij het aannemen), dus weer eraf en erop. Was het toch wel een gaatje te lang, gedoe om het uiteinde dat weer terug naar binnen in de gesp gaat, weer los te krijgen.
De tweede ging natuurlijk makkelijker, toen wist ik hoe het moest. Enfin, ze hangen, en ik hoop op maat.
Mensen die langer of korter zijn hebben pech. Die gaan maar zelf aan het worstelen, kan geen stijgbeugel meer zien.
Al met al twee (!) uur bezig geweest. Morgen even mijn eigen leerwerk weer eens doen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-04-21 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 17:52

Hier de paardjes aan de race en daarna:

Pocotó
Afbeelding

Pocotó
Afbeelding


Gandhi en op de achtergrond Olímpio in volle draf, het is nu eenmaal een draver en kan ze makkelijk in draf bijhouden.
Afbeelding

Hier ook de hele boel in galop, maar Ollie in draf.
Afbeelding

Sinaasappeltje dat van de boom is gevallen, eten.
Afbeelding

Vincent voorop.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18160
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:15

Zo voor het oog heb je in elk geval eer van je werk. Twee uur is geen kattepis.
Jammer dat de kwaliteit tegenvalt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 21:42

Er heeft veel tijd gezeten in het afhalen van de beugels, alles zat muurvast bij de gesp, zelfs met de hoevenkrabber in de weer geweest om het los te peuteren.
Afbeelding
Afbeelding
En verder moest er natuurlijk veel onderdelen losgegespt en alles moest eerst schoongemaakt, je kunt niet over het stof en vuil heen vetten.En dan het gepuzzel met de beugels weer bevestigen erbij.
Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 22:40

Ik was vanavond met Chico aan de wandel langs waar de nieuwe omheining moet komen en het blijkt dat de palen (die er nu allemaal staan) 1.50m hoog zijn, een stuk hoger dan wat er stond. Daar ben ik wel blij mee. De huiseigenaar houdt er dus wel rekening mee dat er paarden in komen.
Ze doen niet het stukje naar de schuur, dus ik hoef niet de paarden strks naar de andere kant te brengen, maar ik weet niet of de huiseigenaar daar tevreden mee is, het steekt enorm af als de rest straks nieuw is. Maar goed, ik zie wel.
Daarna nog met Gandhi op het land gewandeld.

De buurman die het oude hooi had gebracht kwam vanmorgen weer een nieuwe lading brengen. Ik had net de vorige lading onder dak.

En Vincent had weer een drol op zijn bed, ik kijk eens goed, daar lag een stukje tak van een braamstruik. Dat moest natuurijk even weggehaald. :+

Maandag komt de smid ze alle vijf bekappen.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:23

wauw wat heb jij een werk gehad zeg jeetje maar het resultaat mag er zeker zijn!

Verder leuke actie foto's <3

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 21:34

Ja, echt een verschil.
Nog vergeten te vertellen dat er ook een kaptoom in dezelfde stijl van dezelfde kwaliteit bij zit en een naturel verstevigd halster (met extra halsriem en frontriem) van betere kwaliteit die beide helaas ook nooit olie of vet hebben gezien sinds ze de zadelmaker/winkel verlaten hebben en op een prop hebben gelegen.
Die heb ik vandaag even ingevet. Zal kijken of ik morgen een model kan vinden om ze op de foto te zetten.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 18:37

Gandhi was een paar keer uitgebroken en was dan ´smorgens uit zijn stal.Ik heb dit opgelost door een gordijn voor zijn deur te hangen, maar vanmorgen stonden Pocotó en Olímpio gezelig saampjes op de poetsplaats naar buiten te kijken...
Ik heb voor de deur van Poctó een ketting expres aan een toutje dat kan breken in een noodgeval, dus niks kapot en Ollie kan gewoon zijn stokken uit de gaten halen waar de uiteinden ingaan, dus ook geen schade. Normaal hebben ze geen behoefte om uit hun stal te gaan, maar het gras is lekker en ze willen ´smorgens vroeger begnnen. Ze wandelden ook naar buiten, willen geen voer meer ´smorgens Nou , ook goed.

Heb vanmiddag even foto´s gemaakt van het halster en de kaptoom die bij het zadel waren gekomen (trouwens ook nog een pruimrood , zwartonderlegd nylon halster). vincent wilde wel poseren, mar Gandhi kam ons steeds lastig vallen uiteraard. Ik heb geen gaatjes verzet, dus het is niet helemaal op maat maar voor een idee:

Kaptoom:
Afbeelding


Halster:
Afbeelding

Afbeelding