Wanneer ging jouw kind te paard? :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer ging jouw kind te paard? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:57

Hoi bokkers,

Er zijn zoveel meningen over paardrijden en jonge kinderen!
Sommigen zeggen dat het niet gezond is om een jong kind te laten rijden ivm heupontwikkeling etc...

Maar los van 'wat gezegd wordt' vroeg ik me volgende dingen af:

* Op welke leeftijd begonnen jullie kind(eren) met rijden?
En dan echt stap,draf en eventueel galop, dus niet een rondje stappen aan de hand :o

* Gingen jullie kinderen op manegeles, of liever privéles met een eigen pony, of de combinatie? Wat was de reden voor jullie keuze?

* Vanaf welke leeftijd kregen ze een eigen pony, of kregen ze bewust géén eigen pony/paard?

Ben benieuwd! :)

(PS eigen ervaringen over de kindertijd ook altijd welkom natuurlijk, en wat je hiervan vond :) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

thirteenn

Re: Wanneer ging jouw kind te paard? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:01

Ik ben begonnen met rijden op mijn 6e bij een manege. Ik ging al snel door naar een betere les omdat ik alles sneller onder de knie had dan de rest van mijn les. Geen eigen paard/pony gehad en ook geen wens.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:03

Mijn dochter mocht beginnen met lessen na het behalen van haar zwemdiploma, ze was toen net 7. Ze is begonnen in de manege omdat daar niet zoveel druk op het leren zit en ze met leeftijdsgenootjes samen kan rijden. Ook leren ze op verschillende pony´s rijden. Ze heeft haar eerste eigen rijpony gekregen toen ze 3 was, maar daarop reed ze meer aan de hand of aan de longe, niet echt waar jij om vraagt. Inmiddels heeft ze op haar 9de een gepensioneerde manegepony gekregen waar ze wel alles zelf mee kan doen. Daarmee krijgt ze ook af en toe privéles. Een sportpony is het echter niet (meer).

Ik wil voor mijn dochter dat ze lekker de tijd neemt voor de basis, en het plezier erin heeft. Wil ze ooit wedstrijden rijden, dan kan dat, maar het moet niet en paardrijden hoeft niet om prestatie te gaan.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:12

Mijn dochtertje is net na haar 6e verjaardag begonnen met rijden.
Ze krijgt 1x per week privé les van een half uurtje.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:13

Ik had een pony thuis staan voor mijn dochter dus zij was 4 jaar toen ze kon lichtrijden. Echt los rijden deed ze op 5 jarige leeftijd, maar omdat de pony vrij groot is en galop wat moeilijk uit te zitten is doet ze dat vanaf een jaar of zes. Meestal reed ze 2 a 3 x per week 20 minuutjes ofzo. Ze is nu 10 en rijdt wat langer per keer nu.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:15

Ik was 10 en mijn kleindochter 6!
Ze is nu 12 en rijdt heel fanatiek en zooo netjes, ben trots!
Ze doet nu leasen en dat doet ze goed, ze is verantwoordelijk genoeg.
Ze wil met de tijd een eigen paardje en gelukkig heeft een kenner aangeboden mee te gaan.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 31-10-19 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:22

Mijn dochters mochten met 7 jaar zelf op ponyles, ze kwamen wel al veel op een stal want mijn man en ik reden zelf.
Toen ze 11jr en 9 jr waren kwam de eerste eigen sportpony. Een grote maat waar ik zelf ( ik ben niet zo groot en zwaar) ook op kon.
Ongeveer 4 jaar later kwamen ze niet verder met deze pony dan de M 1 en is ze verkocht en heb ik een 3 jarig paard gekocht, alleen zadelmak.
Deze hebben ze zelf naar de Z1 gereden, waren toen dus tegen die tijd zo ongeveer 18 en 16 jaar.
In hun studie tijd een veulen gefokt met dit paard, en een tijd rustig aan gedaan, ivm studie, werk en wonen in buitenland.
Fokproduct ook weer zelf ingereden, maar bleek niet zo geschikt te zijn, en half jaar geen paard gehad
Nu hebben ze zelf weer een jong ding gekocht, zadelmak gemaakt en aan het inrijden.
Inmiddels zijn ze 37 jaar en 35 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:24

Ik was zelf 9, toen mocht ik zelf op de fiets over de dijk naar de manege.

Mijn dochter (5) weet niet beter dan dat we een paard hebben maar behalve in stap verder nooit gereden en ook weinig interesse. Op het moment kan het ook niet (nog niet zadelmak). Wel zit ze op voltige, telt dat ook?

Als mijn paard dadelijk ingereden is denk ik dat hij braaf genoeg is voor wat beginnende ritjes. De vorige vond ik niet betrouwbaar genoeg daarvoor.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:27

Zoonje was 4 (nu 4,5)toen hij echt begon maar van baby af aan al mee gegaan en zodra hij kon zitten zat die erop.

Oudste is nu 8 je begint sinds 3 mnd pas interesse te tonen.

Ze hebben 3ponys
(in totaal hebben we er nu 9, maar 3 voor hun, waarvan 1 een 1.5 jarige is die alvast voor ze klaarstaat als ze uit de andere 2 zijn gegroeid)

Ikzelf was een jaar of 7/8

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:19

Dochter was 4 toen ze meeging het bos in.
Veel stappen, kleine stukjes draven, lichtrijden kreeg ze toen snel onder de knie. Pony galoppeert ook weleens aan als de draf iets te vlot werd
Pony zat wel aan touw naast mijn fjord.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:33

Ik kom zelf uit een paardenfamilie dus heb altijd eigen pony's en paarden gehad. Paardrijden is bijna gelijk aan leren lopen voor mij. :D Volgens mij kon ik op de kleuterschool al zelf aan de gang met mijn shetlander. Mijn ouders hielden van een afstandje een oogje in het zeil.

Ik heb zelf geen kinderen, maar dus nog steeds paarden en pony's. Als ik kinderen zou hebben dan zou ik het hetzelfde doen. Ik zou ze ook zelf begeleiden op hun eigen pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:36

Ik was zelf 7 toen ik begon met pony rijden. Tegenwoordig help ik wel met lessen bij iemand, hun dochter zat al op het paard (ja paard van 1.70) toen ze nog niet eens kon fietsen. Dus met een jaar of 4. En de les kindjes kunnen vanaf ongeveer 6 jaar beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:38

Wat leuk met 4 jaar op 1m70 :wow:

Ik denk dat ik nog niet meteen een eigen pony zal aanschaffen, maar eerst een tijdje naar de manege.

Groot nadeel van een manege vind ik wel het vaak lage niveau van instructie :o maar voor kinderen is het zoo leuk om met vriendjes te rijden en samen leuk spelen op stal!
Of is dat niet meer zo tegenwoordig :o?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:40

Spelen op stap mag vaak nergens meer 20 minutne ervoor aanwezig en liefst daarna weer van stal af

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:55

Ik zat voor 't eerst op een paard toen ik 5 was.
Bij de overburen :D
Heb eerst een tijdje aan de longe op het land gereden. Daarna gewoon los.

We gingen ook wel eens op jaarlingen zitten die lekker lagen te rusten op het land.
Dat was niet zo'n goed idee volgens de eigenaar :x :D

Toen ik 11 was, kreeg ik mijn eigen pony.

Beetje omgekeerde wereld wel, eerst op grote paarden leren rijden en dan over naar een ponietje :')

Ik rij nog steeds, dus dat is 44 jaar op een paard :=
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 01-11-19 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:09

Ik mocht op paardrijles toen ik 12 was. Op een manege. Mijn eerste paard kreeg (kocht) ik toen ik 41 was. Ik heb sinds 3 maanden mijn 2de paard.
Mijn oudste dochter had al wel eens op een paard gezeten, maar zij kreeg voor haar 12de verjaardag paardrijles kado. Toen is ze een aantal weken later op paardrijles gegaan, op een manege. Zij kreeg haar eerste eigen paard toen ze 20 was.
dochter nr 2 mocht op rijles toen ze 10 was. Die was zo enthousiast en ging altijd mee. Ook zij had al eerder op paard gezeten en rondjes uitgestapt enzo. Zij heeft geen eigen paard, omdat ze dat niet kan betalen. Zij rijdt ook niet meer. Ze had er niet meer zoveel plezier aan.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:11

Mijn dochter zat met 3 erop en is nu 4,5. Ze rijdt de pony 1x in de 2 weken een keertje, dus super veel nog niet. Stap en draf, galop nog niet. Ze mag als ze 't leuk blijft vinden straks van ons naar de manege om daar de beginselen te leren. En dan zien we 't wel, we dwingen haar niet bijv. Tot nu toe is 't dus nog steeds leuk en vrijblijvend voor haar.

Zelf zat ik er met m'n 9e pas op en rij 27 jaar later nog steeds. :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:15

StalNollie schreef:
Spelen op stap mag vaak nergens meer 20 minutne ervoor aanwezig en liefst daarna weer van stal af

Bij de maneges echt gericht op kinderen nog wel. Tenminste, degene die ik hier ken in de buurt met alleen pony's die hebben gewoon een hoek waar ze wel mogen spelen. Dan is het veilig tussen de pony's EN gezellig voor de kinderen.

Hier ook geen kinderen, als dat wel zo was zou ik ze thuis begeleiden. Mijn pony's zijn formaatje handzaam voor kinderen en juist omgangswaarden, lichaamstaal en het mentale stukje vind ik heel waardevol en komt op maneges vaak niet of anders aan bod. Zal me geen worst wezen of ze wel of niet een deuk in een pakje boter rijden, het leren omgaan met levende wezens vind ik prioriteit hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:15

Djali schreef:

Ik denk dat ik nog niet meteen een eigen pony zal aanschaffen, maar eerst een tijdje naar de manege.

Groot nadeel van een manege vind ik wel het vaak lage niveau van instructie :o maar voor kinderen is het zoo leuk om met vriendjes te rijden en samen leuk spelen op stal!

Je hebt hier in de omgeving ook nog wel een tussenoplossing. Een wat kleinere stal waar ponylessen worden gegeven. Dan is er wat meer aandacht voor het welzijn van de paarden en er wordt wat beter les gegeven, al is dat natuurlijk per stal verschillend. Het is voor kinderen wel leuk om op de manege of op een stal rond te hangen als ze wat ouder zijn.

Ik ben zelf nooit zo'n groepsmens geweest, dus kon me juist prima vermaken met mijn eigen pony thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:24

Djali schreef:

Dat meisje vond het geweldig als ze dan op het grote paard mocht. En ze moest en zou altijd op de Shetlander. Nu heeft ze der eigen 6 jarige welshje, 6 jaar later zo leuk om te zien