Ervaringen gebroken rug L1 na val van paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Catwoman03

Ervaringen gebroken rug L1 na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 19:32

Hoi bokkers,
Ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik wilde even mijn verhaal doen en misschien zijn er leden die dit ook hebben meegemaakt?
Op 3 augustus kreeg ik eindelijk na vele jaren mijn eerste eigen paard!
Een friese merrie 6 jaar van alke.
Super blij mee natuurlijk en een droom die uitkwam! Ze was nog maar een jaar onder het zadel en moest nog wel wat doorgereden,wel superlief in de omgang,naar zowel mensen als andere paarden.
Helaas sloeg het noodlot toe op 31 augustus toen ik savonds nog even wilde gaan rijden. Normaal longeerde ik haar altijd voordat ik er opging om het frisse eruit te halen. Dit keer deed ik dat niet(waarom geen idee gewoon een stomme actie denk ik.na een kwartiertje stappen em draven blies ze zich op en vloog in volle gallop door de bak,totaal in paniek. Ik bleef lang zitten maar vloog er uiteindelijk toch af plat op mn rug. Ambulance kwam en ik had veel pijn in mn rug en dacht al bij mezelf dit is niet goed..
Naar het ziekenhuis,mri en scans later kwam de arts mij vertellen dat ik mn lage ruggewervel de L1 had gebroken en dat er een splinter rond zweefde die mogelijk naar mn ruggemerg zou kunnen gaan. Als dat zou gebeuren zou ik blijvend verlamd zijn. Daar lig je dan totaal in shock en moest ik 3 dagen blijven. Mocht me amper bewegen vanwege die splinter. Na 3 dagen een corset aangemeten en mocht ik naar huis. Vele morfine en andere pijnstillers verder ben ik nu alweer ruim 7 weken verder. Het gaat redelijk en ik kan weer op de bank zitten ipv die ellendige stoel. Toch draag ik nog altijd het corset.ik heb mensendieck therapie voor mn houding en bewegingen en moet thuis ook oefeningen doen. Voor mn gevoel schiet het echt niet op en staat mn leven stil. Ik zie mn paard om de 2 weken ongeveer omdat mn man ook een drukke baan heeft en ik zelf geen auto mag rijden. Ik was benieuwd hoe het herstel van iemand anders vergaat en hoelang het duurde voordat je echt weer een beetje normaal kon bewegen. Lang verhaal sorry! Ben wel blij dat ik dit even van mn af heb kunnen schrijven :)
Groetjes marga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:43

Eerst en vooral, veel sterkte!

Begrijp ik het goed dat de splinter er nog zit en je voor altijd een corset nodig hebt?

Catwoman03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:22

DeMolenhoek schreef:
Eerst en vooral, veel sterkte!

Begrijp ik het goed dat de splinter er nog zit en je voor altijd een corset nodig hebt?

De splinter is inmiddels niet meer gevaarlijk en zit tegen het gebroken gedeelte aan volgens de arts. Dus daar gaan we dan maar van uit. Ik heb ook geen uitval of iets gehad gelukkig.
Het corset moest ik 6 weken om en alleen met slapen mocht hij af. Inmiddels mag ik al afbouwen maar dat is nog zo makkelijk niet.. mn rug voelt slap en kwetsbaar.
Nou ja zal met de tijd wel beter gaan! De 31ste moet ik weer terug voor een rugfoto dus fingers crossed
Groetjes marga

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:24

Jaren terug mijn L3 wervel gebroken. Enige tip die ik kan mee geven, neem de tijd. En zorg voor de juiste begeleiding na de corset periode.

Je mag altijd een prive berichtje sturen :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:34

Lotgenoot :o .

Ongeveer 8 jaar terug heb ik ook mijn L1 gebroken, maar dat was een stabiele breuk, met andere woorden, het werveltje was gebroken maar niet verschoven en geen splinter.

Ik was eind september gevallen, paar dagen zh, toen een corset aangemeten en weer naar huis. Zover ik me herinnerde weinig pijn, met het corset kon ik redelijk snel van alles weer. Ik was na een maand al weer een paar uur aan het werk, kon zelf met de auto op pad, etc. Na 6 weken mocht het corset af en heb ik veel fysiotherapie gehad om de spieren weer op te bouwen. Zo tegen het eind van het jaar ben ik voorzichtig weer begonnen met rijden op advies van de fysio. Nu was ik eraf gevallen bij het nemen van een hindernis, paard was verder braaf dus kon er zonder veel angst er veilig weer op.

Ik weet niet welke pijnstillers je hebt, maar met bijv oxycodon mag je na twee weken gebruik weer autorijden. Verder wandelen en afwisseling was goed in mijn situatie. Nu is elke situatie verschillend, zeker als ik jouw verhaal zo lees. Met 7 weken had ik echt het grootste gedeelte van mijn leven wel weer terug.
Niet dat ik alleen weer voluit kon doen, maar wel van alles weer een beetje en ik had daar controle over.

Nu heb ik er nog amper last van, het is een zwakke plek en speelt dus op als ik teveel heb gedaan, maar in mijn dagelijks functioneren heb ik er geen last meer van.

Veel sterkte en ik hoop dat je snel weer opknapt!

Catwoman03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:47

_Mellanie schreef:
Jaren terug mijn L3 wervel gebroken. Enige tip die ik kan mee geven, neem de tijd. En zorg voor de juiste begeleiding na de corset periode.

Je mag altijd een prive berichtje sturen :)

Hoi mellanie,bedankt voor je berichtje!
Joh dat is ook heftig! Is een iets hogere wervel in je rug.gelukkig heb ik de begeleiding in de vorm van mensendieck therapie.
Hele lieve vrouw en probeerd me echt te helpen. Ik ben pas een week bezig natuurlijk dus kan er nog niet heel veel van verwachten. Ik luister wel goed naar mn lichaam en doe wat ik kan en waar ik achter sta.
Ik ben ook gewoon ongeduldig en zou zo graag weer iets met mn paard willen doen en haar vaker willen zien. Mn man heeft haar samen met wat vrienden die in de paarden zitten verplaatst naar een plek 40 min met de auto van mij vandaan. Ook beter voor mij vonden ze dat en ze word goed doorgereden en verder beleerd door een vriendin. Ben ik echt wel heel dankbaar voor! Had ook anders gekund..

Catwoman03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:57

ingvdh schreef:
Lotgenoot :o .

Ongeveer 8 jaar terug heb ik ook mijn L1 gebroken, maar dat was een stabiele breuk, met andere woorden, het werveltje was gebroken maar niet verschoven en geen splinter.

Ik was eind september gevallen, paar dagen zh, toen een corset aangemeten en weer naar huis. Zover ik me herinnerde weinig pijn, met het corset kon ik redelijk snel van alles weer. Ik was na een maand al weer een paar uur aan het werk, kon zelf met de auto op pad, etc. Na 6 weken mocht het corset af en heb ik veel fysiotherapie gehad om de spieren weer op te bouwen. Zo tegen het eind van het jaar ben ik voorzichtig weer begonnen met rijden op advies van de fysio. Nu was ik eraf gevallen bij het nemen van een hindernis, paard was verder braaf dus kon er zonder veel angst er veilig weer op.

Ik weet niet welke pijnstillers je hebt, maar met bijv oxycodon mag je na twee weken gebruik weer autorijden. Verder wandelen en afwisseling was goed in mijn situatie. Nu is elke situatie verschillend, zeker als ik jouw verhaal zo lees. Met 7 weken had ik echt het grootste gedeelte van mijn leven wel weer terug.
Niet dat ik alleen weer voluit kon doen, maar wel van alles weer een beetje en ik had daar controle over.

Nu heb ik er nog amper last van, het is een zwakke plek en speelt dus op als ik teveel heb gedaan, maar in mijn dagelijks functioneren heb ik er geen last meer van.

Veel sterkte en ik hoop dat je snel weer opknapt!

Hoi bedankt voor je reactie!
Jeetje heavy ook!
Komt toch nog meer voor dan dat ik dacht..
Je bent wel snel hersteld he! En zo snel weer je leven terug knap hoor!
Als ik mezelf vergelijk met de eerste week ben ik wel al heel ver. Ik kon toen helemaal niks,niet eens draaien in bed vreselijk..
Nu doe ik heel veel al zelf maar ik heb nog steeds die krampachtige houding en je bent ergens ook wel bang denk ik om een verkeerde beweging te maken. Ook kan ik nog steeds niet goed bukken. Deels omdat ik dat niet durf zonder corset en omdat ik bang ben dat er iets knapt in mn rug. Ik probeer nu een weg te vinden om het corset af te bouwen. Ik doe nu smorgens een uur en dan smiddags als ik nog even lig af en dan savonds als ik op de bank zit heb ik hem af. Het is best wel moeilijk dit,hoop het ook nooit meer mee te maken hihi
Groetjes!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:26

Wat heftig! Heb je nog maar recent je paardje en dan gebeurt er dit. Vooreerst: veel beterschap !

5 jaar geleden viel ik van mijn paard en brak S1-S2. Een flinke horizontale breuk die gelukkig laag in de rug zat, èn stabiel. Ik heb nooit een korset gehad maar wel ong 8 weken plat gelegen. Flink pijn deed het ook :( . Nu na 5 jaar heb ik nog steeds last: ik kan niets lang (niet stil staan, niet wandelen, niet fietsen) en zitten blijft een opdracht. Paardrijden doe ik wel weer, maar helaas nooit zonder flinke pijnstilling. Samengesteld mennen heb ik moeten opgeven want marathon rijden lukt me niet meer. Dus, mijn val heeft toch een flinke impact gehad op mijn werk- en privéleven.

Maar een kennis van me heeft ook haar rug gebroken gehad na een val en heeft geen gevolgen meer.

Ik duim voor een vlot herstel voor jou !