Ouder paard overnemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura199525

Ouder paard overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 08:24

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Ik heb zelf 2 paarden thuis. Een jong paard en een paard van 24 jaar. Zij is met pensioen. Ook rij ik nog een paard van iemand bij in de buurt. Dat doe ik nu 5 jaar. Dit paard staat op een stal waar hij 1 uurtje per dag in de molen of paddock komt maar niet in de wei, ook niet in de zomer. De eigenaresse rijdt het paard 1 a 2x per week en ik probeer 2 a 3x te gaan. Het paard is nu 22 en gewoon een beetje op. Heeft zz zwaar gelopen en geen lol meer in het rijden en vaak stijf en kreupel. Paard heeft atrose. Buitenritjes doet hij wel graag maar dan in stap. Zijn eigenaresse ziet het anders en rijdt nog net zo fanatiek als voorheen. Ik ga alleen nog maar naar het bos, grazen langs de weg of wandelen. Nu heb ik de eigenaresse gesproken en ze merkt ook wel dat hij ouder wordt, en hij mag met pensioen maar vindt dat hij het goed heeft waar hij nu staat en te veel moeite om een fijn plekje te vinden. Dat betekend dus dat hij maar 1 uur per dag eruit gaat komen. Nu zei ik dat ik ook nog een stal vrij hebt, en ik mocht hem gratis overnemen om thuis te zetten. Lekker makkelijk dacht ik, ben jij van je oude paard af. Maar ik gun het hem zo. Ik dacht misschien kan ik aanbieden om voor een symbolisch bedrag hem hier te zetten. Al kan hij nog maar 1 jaar genieten op de wei en met andere paarden. Je kan er dan ook voor kiezen om als hij wat ergs krijgt, bv koliekoperatie, dat je dat dan niet meer laat doen. Daar hebben we voor onze 24 jarige merrie ook voor gekozen dat als we haar op moeten laden voor naar de kliniek, we dat niet doen.

Ik moet nog wel mijn vriend overtuigen want de 3de stal wordt nu gebruikt als opslag, terwijl we een schuur hebben van 15x6 meter

Wat vinden jullie wat ik moet doen? En tips om mijn vriend te overtuigen, hij vindt dat haar probleem, ons probleem wordt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ouder paard overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:26

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:33

Je vriend heeft natuurlijk wel gelijk, wellicht kun je afspreken dat hij naar jou verhuisd maar dat zij de maandelijkse kosten blijft betalen?

Ik vind het erg nobel wat je hem wilt aanbieden en als je enigszins de gelegenheid hebt qua ruimte en financieel dan zou ik vooral voor het paard zeggen. Doen! maar realistisch gezien komt de eigenaresse dan inderdaad erg makkelijk van haar "probleem" af dus vandaar dat ik iets zou proberen te regelen qua financieen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:41

Ze vindt haar huidige stal ook prima, dus ze vindt het schijnbaar niet erg om kosten te blijven maken en het paard hoeft niet weg. Dan zou ik voorstellen dat ze gewoon stallingskosten betaald. Daar valt vast wel uit te komen lijkt me

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 09:03

Vergeten te vermelden, haar vader betaald de kosten. Vraag me niet waarom

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:54

Ik zou haar pensionstalling aanbieden. Dus dat ze er wel voor moet betalen. AIs je een stukje goedkoper bent dan de manege dan vindt haar vader dat vast prima. En als je er een paar centen op verdiend vind je vriend het misschien ook niet zo erg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:27

troi schreef:
Ik zou haar pensionstalling aanbieden. Dus dat ze er wel voor moet betalen. AIs je een stukje goedkoper bent dan de manege dan vindt haar vader dat vast prima. En als je er een paar centen op verdiend vind je vriend het misschien ook niet zo erg.

beter voor paard, beter voor portemonnee vader, beter voor jullie financiën. Kortom een win-win-win situatie :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:40

als het is voor de heb niet doen, ze is al stijf en stram dus mogelijk is er iets anders gaande.
Ga je haar gebruiken als schoolmeester, dan kun je er wat aan hebben maar je hebt er nog 2 en dadelijk is het een verzameling paarden rust huis met hoge kosten heb je al bedacht wat je dan gaat doen?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:47

kwita schreef:
als het is voor de heb niet doen, ze is al stijf en stram dus mogelijk is er iets anders gaande.
Ga je haar gebruiken als schoolmeester, dan kun je er wat aan hebben maar je hebt er nog 2 en dadelijk is het een verzameling paarden rust huis met hoge kosten heb je al bedacht wat je dan gaat doen?

Want, omdat je niet kan rijden heb je er niks aan? Het gaat er toch om dat ze dit paard een fijn pensioen wil bieden. Zo te horen is het paard bij TS een stuk beter af dan de huidige stal. Dat plezier wat TS daarvan heeft is het schijnbaar waard, anders maak je die overweging niet. En wie weet kan je eruit komen dat ze toch nog een vergoeding geeft. Zeker proberen eruit te halen TS, anders had ze die kosten sowieso ook nog gehad!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:53

Je vriend heeft inderdaad ergens wel gelijk. Natuurlijk heeft hij geen emotionele band met dit paard en jij wel. Ik zou voorstellen aan de eigenaresse dat zij gewoon eigenaar blijft en ze voor bijvoorbeeld 100-150 euro per maand bij jou kan staan en jij de verzorging etc op zich neemt, of is dat geen optie? Want natuurlijk kan er met dit paard iets voorvallen en dan zit jij met de hoge dierenartskosten. Als je dat er voor over hebt, dan zou ik gewoon zeggen doen, maar ik zou het persoonlijk niet doen tenzij de eigenaresse gewoon haar verantwoordelijkheid blijft dragen ivm met de kosten.

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 11:55

Elisa2 schreef:
Je vriend heeft natuurlijk wel gelijk, wellicht kun je afspreken dat hij naar jou verhuisd maar dat zij de maandelijkse kosten blijft betalen?

Ik vind het erg nobel wat je hem wilt aanbieden en als je enigszins de gelegenheid hebt qua ruimte en financieel dan zou ik vooral voor het paard zeggen. Doen! maar realistisch gezien komt de eigenaresse dan inderdaad erg makkelijk van haar "probleem" af dus vandaar dat ik iets zou proberen te regelen qua financieen.

Het ergste is dat ik weet dat mijn vriend gelijk heeft, maar ik zo graag dit paard nog een fijne tijd wil geven, al is het nog maar een jaar

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 11:58

kwita schreef:

Hij is 2 jaar geleden voor dezelfde stijf en stramheid naar de kliniek geweest, daar was niks bijzonders te zien. Artrose heeft hij al jaren

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:05

Ik snap je helemaal. Als je vriendin er in mee zou gaan, dan lijkt mij de beste optie 'pensionstalling' bij jou thuis. Dan heb jij toch geen extra kosten per maand, maar dan krijgt het paard toch een veel betere plek. Ik zou daar wel iets van een contract voor opstellen. En inderdaad bespreken wat te doen met medische kosten. Maar je hart zit op de goede plek. Succes met deze beslissing...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:06

Niet zo gek dat ie stijf en stram is als ie maar zo weinig uit stal komt. Juist met artrose is meer bewegen beter. Ik zou kijken hoe jullie er samen goed uit kunnen komen als ie bij jou komt te staan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:09

martine0503 schreef:
Niet zo gek dat ie stijf en stram is als ie maar zo weinig uit stal komt. Juist met artrose is meer bewegen beter. Ik zou kijken hoe jullie er samen goed uit kunnen komen als ie bij jou komt te staan.

Inderdaad. Hier een paard dat wss wel al de beginselen had van artrose, maar pas door heel veel in de stal te hebben gestaan is het echt naar boven gekomen en sindsdien is het gedaan met rijden.

Edit: Staat nu ook dagelijks op de weide en in de zomer 24/7 op de wei

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 12:47

We zijn in overleg over het stallingsgeld. Ze betaalt nu 340 euro per maand excl smid, enting, wormenkuur, stalling trailer en stapmolen (0,50 per dag).

Ik dacht zelf aan 150/200 euro per maand te vragen:
30,- brok
50,- hooi ( gemiddeld per maand, zomer minder, winter meer)
50,- stro

En dan incl wormenkuur, enting en smid (hier betaal ik eigenlijk niks voor, is een vriendendienst. Ik verzorg hun paarden elke zaterdagavond en zondagochtend ivm hun werk)

Overige kosten zoals weideonderhoud heb ik toch wel. Ze zet haar trailer dan hier neer en deze mag ik dan gebruiken voor mijn eigen paard. We hebben al wel afgesproken dat grote medische kosten voor haar zijn en haar keuze wat ze doet. Heeft hij koliek, hechtwondje kan ik gewoon de dierenarts laten komen, en rekening doorsturen.

Is dit eerlijk voor beide partijen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:49

Zeker eerlijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:53

Wanneer het op deze basis kan dan doen maar dan is het dus niet zo dat zij elke week op de stoep staat om toch nog te rijden neem ik aan?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:03

Ik zou haar stalgeld door 2 doen dus € 170,- per maand.
En staat het paard op ijzers of blote voeten is een behoorlijk verschil in prijs mocht het evt wel door een andere smid moeten worden gedaan.

Anders incl. smid (zonder ijzers) en incl enting, wormenkuur.
Je hebt voordeel dat haar trailer bij jou staat, blijft dat ook zo als ze een ander paard heeft?

En medische kosten even goed vastleggen wat je afspreekt zodat daar geen gedoe over komt.
En mocht ze 1x per week komen zou toch geen probleem zijn denk ik als ze dan maar niet als ze gaat rijden er een scheurrondje van maakt.

Top dat je dit wil doen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:06

Laura199525 schreef:
We zijn in overleg over het stallingsgeld. Ze betaalt nu 340 euro per maand excl smid, enting, wormenkuur, stalling trailer en stapmolen (0,50 per dag).

Ik dacht zelf aan 150/200 euro per maand te vragen:
30,- brok
50,- hooi ( gemiddeld per maand, zomer minder, winter meer)
50,- stro

En dan incl wormenkuur, enting en smid (hier betaal ik eigenlijk niks voor, is een vriendendienst. Ik verzorg hun paarden elke zaterdagavond en zondagochtend ivm hun werk)

Overige kosten zoals weideonderhoud heb ik toch wel. Ze zet haar trailer dan hier neer en deze mag ik dan gebruiken voor mijn eigen paard. We hebben al wel afgesproken dat grote medische kosten voor haar zijn en haar keuze wat ze doet. Heeft hij koliek, hechtwondje kan ik gewoon de dierenarts laten komen, en rekening doorsturen.

Is dit eerlijk voor beide partijen?

Ja zeker eerlijk,maar vind dat je de brok wel erg laag inschat, aangezien het ouder paard is, ik ben voor mijn shet al 45 euro kwijt aan seniores priores.
Ik zou gezien ze nu 340 betaald zeker 225,- aanhouden, kun je van wat overblijft een spaarpotje maken voor onvoorziene kosten van het paard.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:37

Ik zou de brok ook wat hoger aanhouden. De winter komt eraan, het is een oudje dus extra brok (seniores bijvoorbeeld) is geen overbodige luxe.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:56

En steleen zeer duidelijk alles omschrijven contract achtig iets op en overleg met haar en haar vader.. ( de grote sponsor als ik zo lees) over je rechten maar ook je plichten en die van haar..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:01

bigone schreef:
Wanneer het op deze basis kan dan doen maar dan is het dus niet zo dat zij elke week op de stoep staat om toch nog te rijden neem ik aan?

Nou,als ik mijn eigen paard ergens stal en daarvoor betaal,dan wil ik wel in de gelegenheid gesteld worden om (binnen normale openingstijden) hem te gaan bezoeken en ermee te rijden of iets anders te doen wanneer ik maar wil!

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 14:57

Ik heb stalling aangeboden voor 200 euro per maand. Ze gaat overleggen thuis, dus wellicht gaat het door. Zou ik wel heel blij mee zijn

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 14:58

anjali schreef:
bigone schreef:

Nou,als ik mijn eigen paard ergens stal en daarvoor betaal,dan wil ik wel in de gelegenheid gesteld worden om (binnen normale openingstijden) hem te gaan bezoeken en ermee te rijden of iets anders te doen wanneer ik maar wil!

Ze wil dan nog 1 x per maand langskomen, dus zoveel heeft ze er niet meer mee