't leek me leuk om 'n volg topic te openen voor mijn nieuwe paardje dat ik heb vandaag opgehaald.
Passeport:
Desir de Chahains,
ruin van 6jaar oud,
Donkerbruin, rond 165cm
4weken geleden zag ik een advertenties op Facebook, dat bij iemand op pensioenstal paar jonge volbloeden zoeken nieuw baasje voor klein prijsje. Ik belde degene die de advertentie postte en vroeg om in kontakt te koment met de aktuele eigenaar. 't duurte wel 5 dagen van bellen en smsen om eindelijk iemand te pakken krijgen op 't telephone. Ik woon half uur veder, dus toch maar gauw afspraak maken.
Toen ik ging kijken naar de paarden, de meeste waren al verkocht. 't bleek dat de eigenaar van de volbloeden en dravers is in faillite (fraudeuleuse) gegaan en de paarden zijn overgenomen bij de rechtzaak. En de pensioneigenaar wilde nu 'n goed huisje voor ze te vinden.
Ik heb vier merries gezien, waarvan ééntje helemaal 'wild' en kreupel was. Mooi groot merrie die prachtig zou presenteren voor springen en crossen. Maar ik wilde niet meer een moeilijke paard.. En toen naam de eigenaar me mee naar Desir.. Arm zielige diertje kwam naar me toen met lage hoofd et bleeft zo staan, zolang we bleven praten. Ik aaide zijn oortjes en zodra ik deed een stap terug, hij deed een stap naar voren. Hij was heel erg mager en met dikke opgezwollen buik.
Ik kreeg te horen dat eigelijk de mensen hadden geen nut hoe 't moet met paardenverzorgen, en dat 't hobby van hun vader was, die jammergenoed is gestorven...
Dat arm paard deed mijn pijn in 't hart. Dus toch maar hem reserveren en meteen hard denken waarom hij zo mager is, als 't land waar hij stond met andere draver is nog vol met gras.
Natuurlijk ontworment was de eerste idée, toen toch kijken naar zijn tanden, en jeetje.. zero beweging in zijn kaken. Dus de tanden moesten zo snel mogelijk gedaan worden.
Ik had zo'n perfecte timing om naar deze paard te gaan kijken ! Een vriend die paardentandarts is moest bij mij koment 3dagen later. Ik vroeg hem meteen om Desir te checken. En ja, hoor. Enorme veel werk met vijlen. Gelukkig Desir was heel braaf en bleeft mooi geduldig. (De moeder stond volbewondering en verbazing dat er ook tandartsen zijn voor paarden

Omdat ik had mijn vakantie gepland, ik sprook af met de eigenaar van 't pensioen dat ik zou Desir ophalen zodra ik terug ben van Polen. Paar dagen na de tandartsvisite ging ik nog langs bij Desir om hem beetje van de platte vliegen te bevrijden. Hij was al lekker aan 't eten en was al wat minder zielig.
Ik bleef 40 minuten lang bij hem om die krengen te doden. Beurk, 't was 't meest vriese ervaring die ik heb laatst gedaan.
Et vandaag was 't zover ! Ik ging Desir eindelijk ophalen.
Wat een verschil! Toen ik hem zag, zag ik klein alerte paardje die nieuwsgierig is en vol met leven!
Voordat ik hem op mijn trailer zette, hadden we nog ''n rondje vliegen doden om zeker te zijn dat ik die krengen niet naar mijn huis breng !
Desir ging op de trailer heel netjes, voetje bij voetje, met beetje biks ging prima. Hij stond heel rustig tijdens de traject en ik heb hem zelf afgeladen, 't leek net 'n oud ervaren paard !
Ha, ik ben zo trots op die kleine paard.
Vanavond bleef hij in 't klein paddock om rustig en veilig kennis te maken met mijn andere paarden.
Wat hooi, verse water, beetje biks met fiber.. Morgen wij gaan beginnen met rondje stapen aan 't longeerlijn en naar 'n grotere weiland te gaan.