Speciaal: je paard stamt af van wereldberoemde voorouders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Speciaal: je paard stamt af van wereldberoemde voorouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 09:48

Afbeelding
:o ik zat vanochtend oude racepaarden filmpjes te bekijken en zie allemaal namen, die me bekend voorkomen uit de stamboom van onze nieuwe menpony Aladdin.

Ik ben bekend in de haflinger wereld, maar volbloeden weet ik weinig van. De namen van Seabiscuit, Man o war en War Admiral ken ik uit boeken en speelfilms.

https://youtu.be/xWQE4VwuNQU

Grappig dat onze Aladdin rechtstreeks afstamt van Fairplay, Man O War, War Admiral, Polynesian, Man in the Moon, Tom Fool en Native Dancer. En via Man O war ook familie van Seabiscuit.

Haha zo leuk dat veel van hun races bewaard zijn gebleven en via Youtube te bekijken. Filmpjes uit 1917, 1920
40 muljoen luisteraars aan de radio als ze racen. Haha dat zijn nog eens sterren.

zo leer ik van de geschiedenis van de volbloeden.

Onze Aladdin

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Speciaal: je paard stamt af van wereldberoemde voorouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:25

Oooh dat is zo interessant inderdaad!!

Als je eens een rustig avondje voor de boeg hebt is het zeker de moeite om foto's van voorvaderen op te zoeken en in word te zetten :) zo krijg je een erg leuk overzicht.

Ik heb een merrie die ook van een bekende Engelse Volbloed afstamt, en het is zo leuk te zien dat ze zowel innerlijk en uiterlijk echt op hem lijkt! Sindsdien vind ik haar nog gaver <3

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:27

Oeh Aladdin is wel een plaatje hoor! <3 Wat leuk zoveel bekende namen in de stamboom

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:36

Ja dat is echt gaaf, met name de dingen die je terug kunt zoeken en zien.
( dat is dan wat ik weer mis aan mijn merkloze import kanjer, maar dat is gewoon een feit)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:41

Wat een paard <3

Leuk dat ie zo'n bekende voorouders heeft!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:02

Als je maar ver genoeg terug kijkt, kom je inderdaad vaak bekende paarden tegen.
Of je komt er achter dat alle paarden die je hebt staan, hoe verschillend ze ze ook zijn, allemaal aan elkaar verwant zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:10

Bowo schreef:
Als je maar ver genoeg terug kijkt, kom je inderdaad vaak bekende paarden tegen.
Of je komt er achter dat alle paarden die je hebt staan, hoe verschillend ze ze ook zijn, allemaal aan elkaar verwant zijn

Als je ver genoeg terug gaat geldt datzelfde voor mensen. :)

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:12

Die afstammingen ken ik niet, maar wat een plaatje die pony van jou.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:17

Bowo schreef:

Klopt hoor, mijn quarter heeft ook heel wat volbloed ‘helden’ in zijn stamboom. En de wereld aan nichten en neven. Het is een leuke hobby om plaatjes / filmpjes van voorouders op te zoeken! Zoals in het geval van mijn paard rugged lark, de quarter die beroemd was omdat hij ‘alles kon’ https://youtu.be/eGvGBWTf3ug

Erg grappig!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:27

Ik heb ooit eens de stambomen van mijn paarden uitgeplozen. Ben zelf niet erg bekend met renpaarden, maar Man o War zegt mij natuurlijk ook wat. Maar iedereen die een afstammeling van Ferro heeft, heeft bijvoorbeeld Man o War in zijn paard zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:31

Alle volbloeden of paarden met dat bloed kunnen uiteindelijk teruggevoerd worden op drie basishengsten die in de 17e/18e eeuw in Engeland geïmporteerd zijn: the Byerley Turk, the Darley Arabian en the Godolphin Arabian. Zelfs mijn Welsh sectie C heeft dat bloed en is daarmee heel erg in de verte verwant met zoveel andere paarden waarbij ooit volbloed is gebruikt om het ras te veredelen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thoroug ... _stallions

Het is inderdaad leuk om het uit te zoeken. Zeker als er nog hele oude fotos of zelfs schilderingen van de voorouders zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 12:39

Bowo schreef:
On

Het is niet eens zo ver terug. Het is de zevende generatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:45

Dat is heel leuk idd :j . Mooi paard is het trouwens!

Ons vorige paard stamde af van Ratina Z en Jus de Pomme. Beiden ook heel bekend, medaillewinnaars op de OS en ook vele andere prijzen gewonnen in hun carrière hoewel Jus de Pomme natuurlijk veel te vroeg aan zijn eind is gekomen. Ik vond Ratina Z een heel gaaf paard, leuk als je eigen paard die dan als oma heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:52

Ayasha schreef:
Bowo schreef:

Als je ver genoeg terug gaat geldt datzelfde voor mensen. :)

Ik word best jaloers van de prachtige stamboom van jouw paard. De enige wereldberoemde voorouders die in mijn eigen stamboom zitten zijn Adam en Eva! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 13:01

safina schreef:
Alle volbloeden of paarden met dat bloed kunnen uiteindelijk teruggevoerd worden op drie basishengsten die in de 17e/18e eeuw in Engeland geïmporteerd zijn: the Byerley Turk, the Darley Arabian en the Godolphin Arabian. Zelfs mijn Welsh sectie C heeft dat bloed en is daarmee heel erg in de verte verwant met zoveel andere paarden waarbij ooit volbloed is gebruikt om het ras te veredelen.

Het is inderdaad leuk om het uit te zoeken. Zeker als er nog hele oude fotos of zelfs schilderingen van de voorouders zijn.

Interessant. Haha ik ben pas terug tot 1917, nu nog verder terug zoeken. Via allbreedpedigree kan je terug naar 1700 En dan nog de moederlijn, die volledig Arabisch is. Ik weet echt helemaal niets van de Arabische bloedlijnen
Laatst bijgewerkt door janouk op 22-09-19 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 13:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:16

janouk schreef:
safina schreef:

Interessant. Haha ik ben pas terug tot 1917, nu nog verder terug zoeken. Via allbreedpedigree kan je terug naar 1700 En dan nog de moederlijn, die volledig Arabisch is. Ik weet echt helemaal niets van de Arabische bloedlijnen

Leuk is dat he? Ik heb op Pinterest een heel bord gemaakt met de voorouders van mijn pony's, voor zover ik ze terug kon vinden op beeldmateriaal. Vooral de hele oude foto's vind ik erg leuk om te zien. Ze lijken in de verste verte niet op hun voorouders, maar uit die mengelmoes van paarden zijn ze wel voortgekomen.

Ik vind je Aladdin trouwens erg knap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:33

Met een genenpoel die zo smal is als die van de Engels volbloed, niet heel verwonderlijk, maar wel erg leuk! :D Leuke pony ook!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:40

Als je kijkt op all breed pedigree kan je heel ver terug gaan. Ook mijn quarter heeft hele beroemde voorourders en stamt uiteindelijk af van Godolphin Arabian.

Het quarter ras an sich is helemaal nog niet zo oud en komt voort uit het inheemse Amerikaanse paardenras gekruisd met thoroughbreds uit Europa. Heel gaaf om dat uit te zoeken!

Joy haar beide (over) grootvaders zijn heel bekend in de cutting en allround hoek.

Haidas Little Pep:
Afbeelding

Fritz Power:
Afbeelding

Joy:
Afbeelding

Ik vind ook echt wel gelijkenissen!

Gave pony TS! Daar zit kampioenenbloed in, dat zie je zo! _/-\o_ <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:59

@GimmeJoy: Volgens mij is er geen inheems Amerikaans paardenras. Alle paarden die daar waren zij er gebracht door de Europeanen zoals Columbus rond 1500.Die namen op hun schepen paarden mee toen ze op zoek gingen naar de Nieuwe Wereld. Ze zijn heel schadelijk geweest voor de inheemse Indianenbevolking daar. Het enige goede wat ze meebrachten waren dus de paarden,die door de Indianen al gauw gebruikt en geliefd werden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:13

anjali schreef:
@GimmeJoy: Volgens mij is er geen inheems Amerikaans paardenras. Alle paarden die daar waren zij er gebracht door de Europeanen zoals Columbus rond 1500.Die namen op hun schepen paarden mee toen ze op zoek gingen naar de Nieuwe Wereld. Ze zijn heel schadelijk geweest voor de inheemse Indianenbevolking daar. Het enige goede wat ze meebrachten waren dus de paarden,die door de Indianen al gauw gebruikt en geliefd werden.

Ja sorry, dat is wat ik bedoel. De native rassen in Amerika komen ook uit Europa. Maar hebben zich kunnen ontwikkelen toen wat later de Engelsen de volbloed meenamen. Daar is uiteindelijk de quarter door ontstaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:19

Gaaf is dat als je zo ver terug kan zoeken, zeker niet de minste namen waar hij van afstamt :D Man O' War blijft toch wel enorm tot de verbeelding spreken, die oude race-beelden blijf ik indrukwekkend vinden. Als kind heb ik nog alles wat er op internet over Man O' War en Seabiscuit opgezocht, alle boeken gelezen. Mijn avatar heb ik ook braaf in ere gehouden. :')