Als zadelpasser en maker loop ik veel aan tegen het gebrek aan kennis onder ruiters en eigenaren. 'Vroeger' wordt heel veel aangehaald. Maar de kennis rondom paarden is de laatste 30 jaar natuurlijk enorm veranderd. Zelf merk ik dat, dat ik soms zelfs dingen leer in mijn vak, die 2 jaar later volkomen achterhaald blijken te zijn, omdat onderzoek dan uitwijst dat het weer anders moet.
Ik ben heel bewust lid van de vereniging in Engeland, omdat daar heel veel bijeenkomsten zijn omtrent paardenwelzijn en kennisvergaring. Bij deze bijeenkomsten komen er ook instructeurs, fysiotherapeuten, ostheopaten, tandartsen, gedragstherapeuten, hoefsmeden, voedingsdeskundigen enz. aan het woord. Alles om alle beroepsgroepen te verbinden en om op deze wijze de samenwerking te vergroten. Het team rondom paard en ruiter ter bevording van het welzijn van het paard wordt zo constant groter.
Het zit al een hele poos in mijn gedachten dat ik liefst ook een platform wil hebben waar een beginnende ruiter kan lezen wie wat doet met een uitleg per beroep waar het toe dient. Zo kan zelfs een beginnende paardeneigenaar bewust worden van de kleine dingen, die een geboren paardeneigenaar natuurlijk allang weet. De beginnende paardeneigenaar moet het wiel vaak zelf uitvinden.
Zou daar draagvlak voor zijn? En wie zou daar aan mee willen werken? Als je interesse hebt heb ik liefst een pb. Want sommige topics worden soms zo bediscussieerd, dat ik het overzicht dan een beetje kwijt raak.