Samenwerking beroepsgroepen paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Samenwerking beroepsgroepen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 10:37

Ik gooi het in de groep. Hopelijk lezen een aantal vakgenoten het ook. Als mijn bericht niet goed staat, dan begrijp ik dat. Voor mijn idee is dit meer welzijn dan diensten.

Als zadelpasser en maker loop ik veel aan tegen het gebrek aan kennis onder ruiters en eigenaren. 'Vroeger' wordt heel veel aangehaald. Maar de kennis rondom paarden is de laatste 30 jaar natuurlijk enorm veranderd. Zelf merk ik dat, dat ik soms zelfs dingen leer in mijn vak, die 2 jaar later volkomen achterhaald blijken te zijn, omdat onderzoek dan uitwijst dat het weer anders moet.

Ik ben heel bewust lid van de vereniging in Engeland, omdat daar heel veel bijeenkomsten zijn omtrent paardenwelzijn en kennisvergaring. Bij deze bijeenkomsten komen er ook instructeurs, fysiotherapeuten, ostheopaten, tandartsen, gedragstherapeuten, hoefsmeden, voedingsdeskundigen enz. aan het woord. Alles om alle beroepsgroepen te verbinden en om op deze wijze de samenwerking te vergroten. Het team rondom paard en ruiter ter bevording van het welzijn van het paard wordt zo constant groter.

Het zit al een hele poos in mijn gedachten dat ik liefst ook een platform wil hebben waar een beginnende ruiter kan lezen wie wat doet met een uitleg per beroep waar het toe dient. Zo kan zelfs een beginnende paardeneigenaar bewust worden van de kleine dingen, die een geboren paardeneigenaar natuurlijk allang weet. De beginnende paardeneigenaar moet het wiel vaak zelf uitvinden.

Zou daar draagvlak voor zijn? En wie zou daar aan mee willen werken? Als je interesse hebt heb ik liefst een pb. Want sommige topics worden soms zo bediscussieerd, dat ik het overzicht dan een beetje kwijt raak. :o

rien10

Re: Samenwerking beroepsgroepen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:51

Ik begrijp je intentie en zie ook wel waarom je dit wilt. De paardenmensen van vroeger zijn nu mensen met paarden. Kennis is vaak niet (meer) aanwezig en dieren worden vermenselijkt. Feiten en fabels kunnen soms niet meer van elkaar gescheiden worden. Kijk alleen maar eens hier naar de vele discussies over wel of geen ijzers. Wel of niet inenten van mens of dier.

Ben je niet bang voor dit soort tegenstellingen en de "politie"? Dan doel ik dus op de boomloos-bitloos-dekenloos-ijzerloos-24/7-buiten politie.
Een smid of zadelmaker kan uitleggen wat hij bedoelt. Dan komt de boomloos-bitloos-ijzerloos politie om de hoek kijken. "Want het is echt beter voor je paard om.....". En dan heb de het gediscussieer weer. Of de oogkleppen, het is maar hoe je het wilt benoemen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:55

Ik reageer toch ook hier, om je topic actief te houden ;)

Ook voor de ervaren paardenhouder is het soms lastig door de bomen nog het bos te zien. Er is zoveel in opkomst de laatste jaren, met veel overlapping.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:02

Ik denk dat zoiets best een goed idee is, maar wat rien10 ook al aangeeft. Ik ben bang je al snel weer de discussie gaat krijgen van ijzer/ijzerloos, tradi/natuurlijk bekappen, boomloos/met boom etc etc
Hoe ga je zoiets voor ieder wat wils maken?
Wil je daar echt aparte onderdelen in gaan maken?

Ik ben het wel zeer zeker met je eens dat er heel wat te behalen is op paarden gebied. Lees idd regenmatig bv berichten van oh dan moet je dit of dat doen of gebruiken. Ga er niet tegenin want ik ben de oude stempel, heb al 40 jaar paarden (maar stiekem niet met de tijd meegegaan, om het maar even zo te noemen).

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:06

Volgens eenzelfde concept is HorseConnect opgezet, volgens mij. Maar door de verschillende opvattingen over wat goed en fout is, en het feit dat wat voor het ene paard fantastisch werkt voor een ander paard een verschrikking is, blijft het lastig om verschillende professionals bij elkaar te brengen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:09

Ik denk niet eens dat het bijeenbrengen van de professionals het probleem is.
Volgens mij schuilt het probleem zich in starheid van bepaalde mensen. Als 24/7 voor paard Fury bijzonder geschikt is, wil dat niet zeggen dat het altijd, voor ieder paard, onder alle omstandigheden geschikt is. En dat geldt ook voor zadels, bitten, ijzers, dekens, alle soorten van huisvesting.
Er zijn vreselijk veel verschillende paarden, vreselijk veel verschillende zaken om een paard goed te verzorgen en te houden. Het is onmogelijk dat er één ding/soort het beste is voor alle paarden. En dat is nu het probleem van de boomloos-bitloos-dekenloos-ijzerloos-24/7-buiten politie. Zij vinden dat het ALTIJD beter is om......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:11

Zo te zien aan de 1e reactie heeft de politie die even met oogkleppen op bepaalt wat "echt beter is voor je paard", zich allang gemeld :=

Maar op zich wel een goed punt, om met open vizier de verschillende mogelijkheden en opties uit te leggen die er zijn en niet flauw te doen over de 1 of andere optie. Een echt goede expert in zijn werkveld heeft het vermogen om juist zonder oogkleppen / tunnelvisie het beste van verschillende invalshoeken in individuele gevallen toe te passen. Zoals in de categorie wel of geen ijzers een goede smid gewoon "zonder ijzers" zal adviseren wanneer dit haalbaar is.

Elkaar niet naar beneden halen maar gewoon de handen ineen slaan is voor alle partijen prettiger en voor het eindresultaat alleen maar beter :j Een platform waar een beginnende ruiter kan lezen wie wat doet met een uitleg per beroep waar het toe dient, zonder een vervelend waarde-oordeel van de 1 naar de ander lijkt me een heel mooi initiatief +:)+ Maar bestaat dat echt nog niet dan...?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:19

Nirvana_ schreef:
Volgens eenzelfde concept is HorseConnect opgezet, volgens mij. Maar door de verschillende opvattingen over wat goed en fout is, en het feit dat wat voor het ene paard fantastisch werkt voor een ander paard een verschrikking is, blijft het lastig om verschillende professionals bij elkaar te brengen.

Klopt, maar HorseConnect is een praktiserende groep proffecionals, die gericht binnen deze groep doorverwijst. Bedoeld TS niet heel simpel een lijst met beroepsgroepen, met tekst en uitleg wat beroep A B en C doen?

De '-loos'-politie: dat is een discussie waar ik mijn energie niet meer instop. Iets te vaak in groepsdiscussie gegaan met mensen, en vervolgens achteraf een bak oliebol gekregen, want mensen die niet eens waren met hun 'reageren geÏrriteerd, want besef', 'focussen zich op manier van gesprek aangaan want besef' Sta je dan, met je goede gedrag, hoop tijd door de gootsteen met simpelweg een andere kant van het verhaal toelichten, of serieus een ander verder op weg willen helpen, om achteraf zo bedankt te worden -O-
Bij klanten onderbouw ik adviezen, wat zij er mee doen is aan hun. Bij vragen zoek ik mee naar andere proffecionals, maar de keuze maken wie (en of) ze laten komen is aan hun.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:21

Als je mij bedoelt, pmarena, ik zie niet in waar mijn oogkleppen zitten. (Dat komt dan waarschijnlijk weer omdat ik ze op heb. ). Ik dacht, ik gooi 'm er zelf maar even in.

Kennis delen ben ik juist voor. Het beste voor een paard, daar ben ik ook voorstander van. En dat kan prima boomloos zijn. Of ijzerloos. Of bitloos. Ik stel helemaal nergens dat dat niet kan.
Precies dit bedoel ik nou. Nu ben ik alweer aan het verdedigen wat ik vind.
Nou, om het duidelijk te zijn even in het kort: Dat wat werkt voor een paard, dat vind ik het beste. Voor 100 verschillende paarden zullen daar overlappingen in zitten. Maar ook veel verschillen. Blijf kijken naar de overlappingen, blijf kijken naar de verschillen. Blijf kijken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:22

Is Vereniging Eigen Paard ook niet zo'n soort kennis data base? Ik ga eens even googlen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:29

rien10 schreef:
Ik denk niet eens dat het bijeenbrengen van de professionals het probleem is.
Volgens mij schuilt het probleem zich in starheid van bepaalde mensen. Als 24/7 voor paard Fury bijzonder geschikt is, wil dat niet zeggen dat het altijd, voor ieder paard, onder alle omstandigheden geschikt is. En dat geldt ook voor zadels, bitten, ijzers, dekens, alle soorten van huisvesting.
Er zijn vreselijk veel verschillende paarden, vreselijk veel verschillende zaken om een paard goed te verzorgen en te houden. Het is onmogelijk dat er één ding/soort het beste is voor alle paarden. En dat is nu het probleem van de boomloos-bitloos-dekenloos-ijzerloos-24/7-buiten politie. Zij vinden dat het ALTIJD beter is om......

Misschien is het gezelliger en opbouwender als je niet zo gaat vingerwijzen steeds :?
Je bedoeling is in principe goed volgens mij :)

Bij elke stroming zijn er mensen die de nuance een beetje missen, maar op deze manier doe je zelf eigenlijk hetzelfde Y;( Volgens mij valt het nogal mee namelijk in de praktijk, dit soort keiharde meningen dat het ALTIJD beter is om.....met / zonder boom-bit-deken-ijzers 24/7 binnen / buiten te staan.

Elkaar niet in een vervelend hoekje wegzetten is het begin van samen met gebruikmaking van alle kennis en mogelijkheden vanuit alle invalshoeken, tot de best passende individuele oplossingen te komen :j

rien10 schreef:
Nou, om het duidelijk te zijn even in het kort: Dat wat werkt voor een paard, dat vind ik het beste. Voor 100 verschillende paarden zullen daar overlappingen in zitten. Maar ook veel verschillen. Blijf kijken naar de overlappingen, blijf kijken naar de verschillen. Blijf kijken.

Ben ik het helemaal mee eens :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:13

Ik denk dat wanneer er "profs" uitleg geven over bv de verschillende takken opvattingen zonder het andere af te kraken wel leerzaam kan zijn. De voordelen ervan, maar ook de valkuilen bv.
Idd met het oogpunt, ieder paard is anders en heeft andere behoefte's.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:31

Horseconnect kende ik nog niet, maar ziet er heel leuk uit, ik zoek namelijk iets gelijkaardigs als TS...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:07

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:41

Dit onderwerp is ook zeker interessant voor op de Bokt Wiki. Objectieve informatie over allerlei onderwerpen die te maken hebben met paarden beschikbaar maken voor het grote publiek is het doel achter de Wiki. Dus bijvoorbeeld wat doet een zadelpasser precies, hoe gaat dat in zijn werk en bij wat voor problemen /vragen kan zo iemand helpen. Maar ook wat zijn verschillen tussen een paardentandarts en een paardendierenarts die ook gebitsbehandelingen doet. Wanneer kies je voor de ene of voor de andere en waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste professional.
Mochten jullie veel kennis van bepaalde beroepsgroepen hebben of veel ervaring ermee dan maken we daar graag gebruik van voor op de Bokt Wiki.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:16

Ik heb inmiddels een collega gesproken. Er is een zadelpasser opleiding in Nederland. Daar kan je ook reparateur worden. Kijkend naar de docenten geef ik het een goede kans. En zij doen ook modules in samenwerking met andere beroepsgroepen. Ik heb me aangemeld als stageadres. Het is wel jammer dat ik daar nog niets van vernomen heb. :o Hopelijk hoor ik snel van ze.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:18

Aurora3 schreef:
Dit onderwerp is ook zeker interessant voor op de Bokt Wiki. Objectieve informatie over allerlei onderwerpen die te maken hebben met paarden beschikbaar maken voor het grote publiek is het doel achter de Wiki. Dus bijvoorbeeld wat doet een zadelpasser precies, hoe gaat dat in zijn werk en bij wat voor problemen /vragen kan zo iemand helpen. Maar ook wat zijn verschillen tussen een paardentandarts en een paardendierenarts die ook gebitsbehandelingen doet. Wanneer kies je voor de ene of voor de andere en waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste professional.
Mochten jullie veel kennis van bepaalde beroepsgroepen hebben of veel ervaring ermee dan maken we daar graag gebruik van voor op de Bokt Wiki.

Ik heb een stuk liggen dat ik geschreven heb voor een ponyclub. Ik wil die best beschikbaar stellen? Ik heb als leidraad mijn Engelse opleiding gepakt en die geprobeerd uit te leggen voor het publiek.