Eveline123 schreef:In 1978 was de laatste Groninger hengst Baldewijn net optijd gered van de slacht. Het ras was in gevaar, maar door de Vereniging Het Groninger Paard kunnen wij nog steeds van het ras genieten! Het ras heeft officeel een status als zeldzaam huisdier, omdat er nog steeds relatief weinig Groninger paarden zijn.
De vereniging heeft een prachtige omschrijving van het Groninger paard:
‘Een zwaar, lang gelijnd warmbloedpaard met een krachtige bouw, een sprekend hoofd, een gespierde middellange hals, voldoende schoft die soepel overgaat in een niet te lange sterke rug, een tamelijk schuine schouder, een brede en diepe zwaar gespierde romp, ronde welving der ribben, een zwaar ontwikkelde achterhand, massief beenwerk met platte pijpen en ruime harde voeten. Het temperament is gelijkmatig en toch voldoende levendig. Het paard is sober en werkwillig.
Kortom een prachtig sierlijk maar sterk paard die graag voor je werkt en waar je zelfs na een paar dagen niet rijden gewoon kunt opstappen en wegrijden.
Het was dan ook prachtig om deze paarden te zien rondrijden in de ring! En ze hebben zeker hun plekje op horse event verdient. Zijn er toevallig nog mensen die zelf een Groninger hebben, lijkt me leuk om te weten.
In deze show reden 4 ruiters, ik heb van slechts 2 de namen kunnen horen. Dit waren Marjolein en Sandra.
[ [url=m/QCMX0M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xRyQkV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8KYCzF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JUEeQo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb ook een Groninger! Orion (v Orbaldo II). Orion is een halfbroer van de hengst Oscar die op jouw fotos met barebackpad gereden wordt door Marjolein. Hele brave paarden!!!