Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:08

karijn schreef:
Hangt er vanaf wat je je kinderen nu vertelt, toch? Die zijn nog zo jong dat ze die afweging van verantwoordelijkheid nemen nog echt niet snappen hoor. En laten we er dan ook vanuit gaan dat je maar 1 keer in je leven voor zo’n beslissing dan komt te staan. Als het erop aan zou komen in zo’n situatie als die van TS, zou ik mijn kinderen vertellen dat het paard ziek was en niet meer beter zou worden.

Ja,net zoals ze op sommige maneges aan de kinderen vertellen dat de pony die ineens weg is naar een kinderboerderij is.....

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:14

Rusthuis de Paardenkamp in Soest is bestemd voor 20plussers die niet meer thuis verzorgd kunnen worden.Daar moet je wel voor inschrijven en meestal is er nog een wachtlijst.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:15

Pareltjes schreef:
Zoals als ik het lees wil je hem eigenlijk niet kwijt. Van je man hoeft het niet, organisatorisch lukt het ook allemaal, paard doet het prima waar het nu staat. Enige probleem is dat het financieel krap is.

Focus je dus even alleen daarop en sleep er niet van alles bij. Kijk op welke manier je wat extra kunt bijverdienen. Werk vanuit huis, callcenters, fastfood etc etc...

Wellicht geeft je dat meer rust en minder schuldgevoel dan wegdoen of verplaatsen naar goedkoper pension waar het misschien helemaal niet zo goed met hem zal gaan.


Lijkt me het meest zinvolle advies.

Je bent nu met allerlei ‘what ifs’ bezig die wellicht niet eens gebeuren.
Probeer wat meer in het ‘nu’ te zijn en primair te focussen op ‘hoe stalling betaalbaar te houden/ krijgen’.

Die ruimte heb je zo te lezen. Dus pak die dan ook.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:23

Als je een baan nu aanneemt die lager is dan je WW dan wordt dit nog aangevuld voor een bepaalde periode tot het vorige bedrag.
Ik zou zeker elke vorm van arbeid aannemen!

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:34

Is een zorgboerderij of inderdaad een goedkopere plek geen optie? Op een pensionstal betaal he voor voorzieningen zoals een bak, stapmolen etc maar voor een plekje met alleen een weide en een schuilstal betaal je stukken minder.

Onali

Berichten: 18478
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:53

anjali schreef:
Rusthuis de Paardenkamp in Soest is bestemd voor 20plussers die niet meer thuis verzorgd kunnen worden.Daar moet je wel voor inschrijven en meestal is er nog een wachtlijst.


Daar heb je op korte termijn niks aan.
Wachtlijst gaat 1 keer per x aantal jaar open.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:33

Even lezen paard staat al op een pensioenstal.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:09

mino1 schreef:
Even lezen paard staat al op een pensioenstal.

Rusthuis de Paardenkamp is geen pensioenstal in de normale zin. Je hoeft nl. niets meer te betalen, maar moet wel een afstandsverklaring ondertekenen.Het paard is dan dus van hun.Ik heb het volste vertrouwen in de verzorging daar.Gepensioneerde politiepaarden staan er ook.Je mag je ex-paard ook komen bezoeken wanneer je maar wil.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:11

Is je kinderen laten adopteren geen optie?
Paard was er het eerst. Niet erg fair om deze af te danken op deze manier als je het mij vraagt. :\

Áls je dan toch de keuze maakt, doe dat dan tenminste wel in het voordeel van het paard en ga voor euthanasie.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:27

Wat een rottige situatie. Ik zou toch nog eens kritisch nadenken over je zoektocht naar werk. De arbeidsmarkt is in de afgelopen 10 jaar niet zo goed geweest als nu. Dit is wel echt het moment om werk te kunnen vinden. Verder kun je wellicht besparen op de stalling van je paard. Geen idee in welke provincie je woont, maar ik zou mijn paard een stuk goedkoper kunnen houden door paardlief naar een andere provincie te verhuizen. Verder zou ik mijn paard niet hiervoor willen laten inslapen, maar.. Iedereen die vlees eet (waaronder ikzelf ook hoor), laat ook een gezond dier inslapen. We kunnen allemaal doen alsof dat niet gebeurt, maar dat is natuurlijk wel de realiteit.

Droogmolen
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 13:38

Fijn dat iedereen meedenkt! Er worden een paar aannames gedaan waarvan ik niet weet waar ze vandaan komt.

-Paard zou op luxe pensionstal staan: zoals eerder vermeld staat paard 24 uur per dag op de wei met maatjes. Hij staat dus al basic en naar paardennormen goedkoop. Bedrag ga ik niet noemen ivm herkenbaarheid. Een nog goedkopere plek vinden lijkt me niet haalbaar. Naar Frankrijk verplaatsen? Als dat echt goedkoop is, te overwegen.

-Een betaalde verzorger/bijrijder zoeken: Wie gaat er nu betalen om een paard te mogen verzorgen waar je niet op kan rijden? Daarnaast hoef ik geen bijrijder, ik wil niet dat er iemand met mijn paard verongelukt :o .

-Zorgboerderij: Welke zorgboerderij wil een paard dat de stal afbreekt en waar je niet op kan rijden? Eerlijk gezegd vertrouw ik mijn paard ook niet aan cliënten.

-Naar kliniek en laten trainen voor de verkoop: Ga ik mijn paard dat nog aandoen? Nee. Hij is 20, hij is met pensioen. Hij hoeft niet meer te worden bereden. En aangezien hij niet meer wordt bereden ga ik hem niet aan alle kanten laten onderzoeken. Dat geld heb ik ook niet en wat levert het op? Een diagnose, terwijl hij toch al niet meer wordt bereden.

-Werk. Tips voor werk? Stuur me maar een PB, ivm herkenbaarheid noem ik de regio niet waar ik woon. Maar meedenken graag. Ivm met drie kleine kindjes is helaas niet al het werk een optie. De oudste gaat naar school, de jongste naar de peuterspeelzaal. Dat kan eventueel uitgebreid worden naar een hele dag KDV, maar dan moet er wel plek zijn. Man werkt 60/70 uur in de week. Familie kan niet oppassen. 's Avonds werken en oppas zoeken? Heeft weinig zin als ik daarmee de oppas moet betalen. Dan kost het meer dan het oplevert.

-Luxe leven: nou ja, is wat je onder luxe verstaat. Onze kinderen lopen in tweedehands kleren, de oudste zit op voetbal (vind ik geen luxe, mag hij ook een hobby hebben) en de twee jongste op zwemlessen. Vind ik niet luxe, wil ook niet graag dat ze verdrinken. Vakanties zitten er niet in. We hebben geen abonnementen op tijdschriften of sportschool, wel voor tv en internet. Voor mijn mobieltje heb ik een abonnement met alleen telefoon/sms'en... Persoonlijk vind ik dus niet dat we luxe leven. Is niet erg, maar ik gun mijn kinderen ook weleens een dagje Efteling, is dat luxe? Misschien wel, maar af en toe moet dat kunnen.

De Paardenkamp in Soest: Daar had ik me jaren geleden voor op moeten geven, helaas wist ik niet dat deze mogelijkheid bestond. Als ik mijn paard daar nu voor opgeef ben ik ook zo 10 jaar verder, dus ook niet echt haalbaar.

We hebben geen schulden, heb goed overzicht op wat er in en uitkomt en dat willen we graag zo houden.

Gaat paard naar de slacht of wordt hij ingeslapen? Daar denk ik over na, ik zeg niet dat ik dat ga doen. Maar ik voel me verantwoordelijk voor hem, ik wil niet dat hij in het handelscircuit belandt. Weggeven is de makkelijkste optie, maar ik wil niet dat hij in de handel belandt én ik wil niet dat er iemand mee verongelukt. Sommigen geloven niet dat ik van hem houd, maar dat doe ik wel. Vandaar dat ik heel goed nadenk :o .

En ja, soms loopt het leven anders dan gepland. Dat sommigen daar geen begrip voor kunnen opbrengen, tja, ik zou ook wel willen dat het soms anders loopt...

cursebreaker

Berichten: 11510
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:43

Heb je misschien iets in de buurt van wat wij hier hebben bv.: Stichting Paard in Nood waar het paard naartoe kan? Dan kun je maandelijks geld doneren wat je kunt missen en ervan verzekerd zijn dat het dier goed verzorgd wordt en niet wordt bereden bv. Vrijwilligers die aandacht geven aan het paard door te wandelen en verzorgen en dat soort dingen. Zo'n stichting zou je eens kunnen contacteren en misschien kunnen ze je wel helpen op kort termijn met de optie om 'm gewoon terug te krijgen als je financieel weer stabieler bent. Hier in Zuid Limburg zit bv. Stichting Paard in Nood, die dit al meer dan 12 jaar doen, waarbij de dieren echt op nummer 1 staan qua verzorging en er duidelijk wordt gemaakt ook dat er niks gevraagd wordt van ze wat ze niet kunnen en/of mogen.

Misschien oproepjes plaatsen in Facebook groepen e.d. en kijken of er toch niet een goedkopere optie is wat aangeboden wordt qua weidegang.

Maar ik zou alsnog eerst proberen werk te vinden wat aansluit bij de kids. Er zijn mensen die werken met 3 kids hoor. Je moet natuurlijk geluk hebben dat je iets vind wat qua uren aansluit, maar ik zou het in ieder geval proberen te vinden nog. Wie weet heb je geluk en loop je ergens tegenaan. Misschien poetsen bij oudere mensen thuis via de thuiszorg? Dat soort dingen kun je vaak tijdens schooluren doen bv (ken meerdere moeders die dit doen namelijk)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-09-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:45

BarbaLala schreef:
Is je kinderen laten adopteren geen optie?
Paard was er het eerst. Niet erg fair om deze af te danken op deze manier als je het mij vraagt. :

Áls je dan toch de keuze maakt, doe dat dan tenminste wel in het voordeel van het paard en ga voor euthanasie.


Dit :o

cursebreaker

Berichten: 11510
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:47

Lekker flauw hoor.
Situaties kunnen veranderen en dat weet je vooraf niet. Paarden gaan wel om minder weg (mensen die maar telkens wat nieuws aanschaffen en dan geen klik blijken te hebben en het paard weer doorverkopen omdat het toch net niet is waar ze naar zochten en nog maar niet te spreken over de doorverkoop in de sport in 't algemeen. Daar kijken ze helemaal niet ernaar om als een paard weg moet omdat ze niet goed genoeg meer zijn) en dat gaat vaak genoeg dan ook nog heel makkelijk gevoelsmatig. Ik vind dat het TS siert dat ze gewoon het beste probeert te doen voor haar paard nu en kijkt of ze nog tips tegenkomt hier voor ze echt een beslissing maakt.

En ook iemand zonder kinderen kan zodanig financieel in de oliebol raken dat ze hun paard niet meer kunnen betalen of andere redenen hebben waardoor een paard houden geen mogelijkheid meer is. Lekker kortzichtige opmerking. In TS haar geval moet ze rekening houden met kids inderdaad, maar dat kan net zo goed voorkomen dat iemand zonder kids in zo'n situatie terecht komt. Dat soort opmerkingen maken voegt totaal niks toe hier. Het kan iedereen gebeuren dat om wat voor reden dan ook iemand geen paard meer kan blijven houden. En TS probeert wel gewoon een oplossing te zoeken en daar gaat het toch om. Hopelijk kan ze met de tips die gegeven worden nog iets.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-09-19 13:57, in het totaal 6 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:50

Als al die reageerders die vinden dat TS zich 4x een slag in de rondte moet werken om een grasmaaier in leven te houden eens een crowdfunding actie opzetten en flink doneren? Voor elke 250 euro kan Blacky een maand langer mee


@TS, ik herhaal even mijn 1e reactie: veel sterkte met je besluit en veel plezier met je gezin

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:55

Eigenlijk ts is het erg simpel hoor.
Verkopen of weggeven is geen optie. Dus dan rest houden of afmaken.
Ik persoonlijk zou er alles aan doen om ze te kunnen houden. Maar als je dat niet kan (of wil) doen,dan is afmaken gewoon ook een optie. Paard zal het niet beseffen en beter dan de handel in te gaan.
Ik ga ervanuit dat je wel eerst goed rondkijkt naar werkopties (strijken of callcenter werk kan je vaak van thuis uit doen. Oppassen op kinderen bv ook. De momenten dat kinderen nr de speelzaal en op school zijn kan je prima een poetsjob aannemen.)
Maar als je ervoor kiest om dat niet te doen,dan is dat gewoon zo.

Rex_rolfo: ik werk me ook een slag in het ronde om mijn fulltime job,gezin,huishouden en 3 paarden in eigen beheer rond te krijgen (express in eigen beheer om het betaalbaar te houden maar wel 15 uur extra werk per week)
Ik moet ook goed kijken wat ik doe met mijn centen. Krijg ik dan ook een crowdfunding?m

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:14

Duhelo, als jij afscheid van een van je paarden wilt nemen en 'Bokt' vindt dat je m per se moet houden gun ik jou ook een crowdfund actie :$

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:27

TS, laten inslapen of slachten is helemaal niet egoistisch. Je neemt juist een beslissing die totaal niet egoistisch is, want je voorkomt ermee dat hij in de handel komt en straks weer eventueel bereden zou worden.
Dit paard heeft een mooi leven gehad. Dat weet je zeker. Hij merkt niets van het inslapen of schieten. Eigenlijk is er geen mooiere dood.

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:37

Cayenne schreef:
TS, laten inslapen of slachten is helemaal niet egoistisch. Je neemt juist een beslissing die totaal niet egoistisch is, want je voorkomt ermee dat hij in de handel komt en straks weer eventueel bereden zou worden.
Dit paard heeft een mooi leven gehad. Dat weet je zeker. Hij merkt niets van het inslapen of schieten. Eigenlijk is er geen mooiere dood.



Duhelo schreef:
Eigenlijk ts is het erg simpel hoor.
Verkopen of weggeven is geen optie. Dus dan rest houden of afmaken.
Ik persoonlijk zou er alles aan doen om ze te kunnen houden. Maar als je dat niet kan (of wil) doen,dan is afmaken gewoon ook een optie. Paard zal het niet beseffen en beter dan de handel in te gaan.


Ik sluit me bij deze twee berichten aan.

Hier staat ook een paard dat niet levend van eigenaar zal veranderen (anders van mijn moeder naar mij). Hij is pas 7, en fysiek op orde, maar mentaal bewezen zeer kwetsbaar en met de nodige littekens. Je ziet niets aan hem, hij wil het dolgraag goed doen, maar de kans dat hij bij de verkeerde ruiter terecht komt en daarna de handel in gaat, die hem wel even "op zijn plaats zal zetten" is levensgroot. Hopelijk zal het nooit nodig zijn, maar hij gaat alleen dood weg.

Je hebt je paard nu 1/3e van zijn leven, de helft van de tijd heb je hem als grasmaaier, omdat je hem het gunt een goed leven te blijven leven. Inslapen of af laten maken is geen foute optie. Hopelijk is het niet nodig, want je wilt hem duidelijk niet weg doen, maar schuldig naar hem hoef je je in mijn ogen niet te voelen.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:45

Ik vind wel dat je een paard mag wegdoen als je hem niet meer wilt,hoe treurig dat ook is, maar dat je dan wel moet proberen een ander goed plekje voor hem te vinden.Het leven is kostbaar en niet iets om zomaar weg te werpen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:49

Yontheke schreef:
TS, zulke vragen moet je gewoonweg niet op bokt stellen want een paard laten inslapen is hier bijna heiligschennis. Bij ons op stal zouden 9/10 stalgenoten je vertellen dat inslapen of toch verkopen de beste optie is. En ja, deze mensen zien hun paard ook graag maar je hebt dus ook nog een leven naast je paard en af en toe past dat paard na jaren opeens niet meer in dat leven.


En dan mag het maar dood blijkbaar als het niet naar je wensen /eisen te verkopen is. Ik vind dat nogal wat.
Ik snap de redenering wel hoor, maar ik vind het wel een vreselijk idee.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 14-09-19 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:56

anjali schreef:
Ik vind wel dat je een paard mag wegdoen als je hem niet meer wilt,hoe treurig dat ook is, maar dat je dan wel moet proberen een ander goed plekje voor hem te vinden.Het leven is kostbaar en niet iets om zomaar weg te werpen


Daar ben ik het wel mee eens. Maarrrr..... het is ook ts haar verantwoording om te zorgen dat hij goed terecht komt. Maar al te vaak belooft een toekomstige goede eigenaar zijn eeuwige trouw en blijkt het dat het dier toch weer weg moet door wat voor omstandigheden ook. Daar heeft niemand controle over of zelfs maar zicht op. Zo'n dier kan van hand tot hand gaan (lees: handel). Wie doe je daar een plezier mee? De optie 'laten hemelen' is helemaal niet fout in dit geval. Juist dan neem je je verantwoording en zorg je dat het dier nooit verkeerd terecht zal komen.
Het dier is 20! Serieus, wie is zijn 'toekomstige eigenaren-doelgroep'?

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, vooral omdat ik dus heel slechte ervaringen heb met 'ik zal heeeeeeel goed voor hem zorgen en er noooooooit op gaan rijden'.

Over dat 'wegwerpen': ik vind juist dat je een dier wegwerpt als je een ander met jouw probleem opzadelt.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 14-09-19 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabri

Berichten: 1408
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:00

Heb je niet een foto of filmpje van dat gemene bokken/het paard zodat we wat meer beeld hebben? Wie weet na vier jaar dat hij niet meer bokt, je wist immers niet waarom hij zo deed/hebt nooit onderzocht waarom, met ander baasje en ander tuig en jaren later is er misschien een heel andere situatie? Wellicht ziet een bokker wel een leuk projectje in plaats van alleen hem op de bbq. Als geld de reden is zou ik hem met keus inslapen/slachten, laten slachten en het vlees opeten. Dan heeft zo'n gezond dier tenminste nog wat nut.Zelf zou ik hem wel op een andere plek proberen te zetten, wie weet kan een ander er nog wel leuk mee rijden/voor de kar zetten wat mij niet lukte

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:04

Misschien bokte hij wel vanwege een verkeerd zadel?

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:06

Misschien kan hij nog een goede tijd hebben als gezelschaps-of therapiepaard?