Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43836
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 07:30

rina schreef:
bigone schreef:
Piendumatre gaf iets aan wat misschien een uitkomst zo zijn

Met een prijsopgave van een aantal jaar geleden. Wie weet hoe die prijs nu is.



Echt niet torenhoog, want mijn vriendin en ik hebben altijd hetzelfde meningsverschil→ zij werkt voor de kat zijn staart, zo goedkoop is ze met alles, met het gevolg dat ze extra hard moet werken om rond te komen. Dus die stalling zal misschien nu € 60,-- € 65,-- zijn, maar ik denk niet eens.
Als TS geïnteresseerd is kan ze de gegevens van J opvragen en dan krijgt ze die. Er is ook nog zoiets als pb :)* .
Maar ik denk dat TS paard wil laten hemelen en die keuze misschien zonder dat ze het zelf door heeft al gemaakt is. Dat is haar goed recht want het is haar paard en dan komt hij ook niet de handel in. Ik heb alleen een nog andere optie gegeven die niet zo duur is.
Bij J. komen vaak één keer per jaar diegene die het paard aan haar zorgen hebben toevertrouwd. Even paard zien, kijken of alles goed gaat etc. Dan kunnen ze een (goedkoop→ hebben we ook meningsverschil over) overnachtingsplaats regelen want zij heeft ook een B&B. Maar dat hoeft dus niet. Zij zorgt er gewoon goed voor.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:00

Ik vind dat je het allemaal goed op een rijtje hebt en je stelt een eerlijke en realistische vraag. En ik ben het met je voorkeursoptie eens (ook al is het moeilijk): inslapen. Zoals een andere bokker al zei, pijn doet het altijd, of het nu is of over 3 jaar. Sterkte!

7ofhearts

Berichten: 2854
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:10

senna21: :o :D
Ik weet niet wat het is......had het laatst ook al over Britt Pet ( Brad Pitt ) :j

XxDiandraxX

Berichten: 4005
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:45

Ik heb dit topic al tijdje meegelezen en wat een lastig dilemma.

Ik vind het wel apart dat ik altijd geleerd heb dat een paard hebben een luxe is en dan zou de ts nu iets moeten laten, zichzelf krom werken en in een lastig parket worstelen icm de kinderen om die luxe te betalen? Er gaan voor minder dieren naar de slacht en die hebben vaak ook nog een minder fijn leven gehad.

Ts, paard heeft geen tijdsbesef. Hij heeft een mooi leven gehad, kunnen genieten van zijn pensioen en om hem dan verder leed te besparen (handel of wat als er grote medische kosten komen die niet haalbaar zijn?) vind ik slacht zeker een optie. Paard weet niet dat hij "pas" 20 is en evt nog aantal jaren mee had gekund.

Gini
Berichten: 17974
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:02

senna21 schreef:
Wat een oordelen komen hier weer langs, zonder TS en haar situatie te kennen.
Maar ja, de beste stuurlui zitten tegenwoordig niet meer aan wal, maar achter een schermpje...


Heel gek. Iemand vraagt op internet meningen en als mensen dan meningen geven, zijn het ineens beste stuurlui. Niet zo lief naar mensen die de tijd gestoken hebben in het lezen van de vraag en het formuleren van een antwoord. Dat een mening niet jouw mening is, maakt het niet automatisch een slechte mening. En misschien is het wel een oude zeekapitein op pensioen die 40 jaar lang de meest woeste oceanen heeft overwonnen die daar aan wal staat. :+

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:18

XxDiandraxX schreef:
Ts, paard heeft geen tijdsbesef. Hij heeft een mooi leven gehad, kunnen genieten van zijn pensioen en om hem dan verder leed te besparen (handel of wat als er grote medische kosten komen die niet haalbaar zijn?) vind ik slacht zeker een optie. Paard weet niet dat hij "pas" 20 is en evt nog aantal jaren mee had gekund.


Dit zeggen mensen altijd. Zoals ze ook zeggen dat paarden geen idee hebben dat ze geslacht worden.

Er is echter steeds meer bewijs voor een groot zelfbewustzijn en complexe emoties bij dieren.
Het is dus de vraag of paarden niet gewoon veel meer begrijpen van ons wel/ niet toegewijd zijn en waar ze naartoe gaan wanneer we ze ‘afvoeren’.
Bij ondraaglijk lijden is euthanaseren heel goed. Maar daarvoor..... vooral heel zorgvuldig overwegen.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:35

Naar dilemma TS.... Je zou in je achterhoofd kunnen houden dat je tot nu toe alles voor je paard gedaan hebt zelfs toen je er niet meer op kon rijden. Weggeven als weidemaatje klinkt zo aardig; maar wie wil er concreet een weidemaatje hebben? Je bent nu in een situatie waar voor mij het gezin voorrang kreeg boven het paard. Dat is een nare beslissing, maar wel een reële.

Jouw vrees dat je paard in de handel belandt (zelfs als je het onder andere voorwaarden weggeeft) is heel realistisch. Dat gebeurt veel en vaak. Om dat te voorkomen rest er eigenlijk maar 1 optie in het belang van het paard.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:44

Ik lees nergens dat ts er alles aan heeft gedaan toen ze er niet meer op kon rijden. Ze heeft niet gekeken naar oorzaak van het bokken en eigenlijk het paard jarenlang weggezet. Had ts destijds moeite gedaan had het paard misschien stuk meer aandacht gehad en als rijpaard nog jarenlang kunnen
werken bij een baasje die hem wel graag wilde. Ik vind dat optie slacht wel erg makkelijk word geopperd. Nog even en het paard wordt als worstjes fijn opgegeten bij een bokt bbq. Het is een gezond dier. Zoals sommige schrijven lijkt het te gaan om een gebruiksvoorwerp. Zo zou ik zelf niet met mijn huisdieren willen omgaan, dan zou ik eerst echt andere opties bekijken want zoiets zou mij blijven achtervolgen. Ik heb ook destijds twee paarden verkocht, ik vind het erg egoïstisch te denken dat ik de enige was die over het paard zijn leven mag bepalen, zo'n dier heeft ook nog recht op eigen leven bij een ander. En alsof de handel nou zo vreselijk is, wie weet had ts wel fout tuig of een heel rare rijstijl, en wordt het paard in de handel weer een fijn rijpaard. Niks mis mee toch? Verder worden er hier veel andere mooie alternatieven geboden.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 15-09-19 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:52

Gezin heeft prioriteit en als het paard gezond is....verkopen en loslaten of in laten slapen. Het leven zit vol veranderingen en daardoor moet je keuzes maken...SUCCES en neem je verantwoordelijkheid.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:27

Ik vind het imo niet kunnen om een gezond paard naar de slager te brengen of euthanasie. Gun jouw paard een nieuwe eigenaar, die er wel voor kan zorgen en wellicht kun je een contract opstellen om hem weg te doen als weidemaatje? Ik weet natuurlijk niet hoeveel sollicitatiegesprekken je hebt gehad?

ruitje

Berichten: 12387
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:48

Ik heb beiden gedaan in mijn leven. Ik heb er weggegeven met een contract en ik heb er laten slachten.

Ik heb daarin heel goed afgewogen hoe ' erg ' het zou zijn voor het paard en de omgeving als iemand zich niet aan het contract hield.

Bij risico's voor de omgeving( gevaarlijke dieren) heb ik altijd voor de slacht gekozen. Omdat ik gewoon niet wilde dat ik indirect verantwoordelijk was voor het leven van een ander. Er zijn altijd risico's, maar er zijn ook paarden waarbij dat risico te groot is.

Bij risico's voor het paard heb ik afgewogen of ik dacht dat het dier nog een eerlijke kans kon krijgen of niet. Maar dan wist ik wel altijd een diagnose.

En ja, ik heb hier vast fouten in gemaakt. Ik heb vast een keer een dier laten slachten wat nog 10 jaar weidemaatje had kunnen zijn. Maar ik heb met alle keuzes die ik heb gemaakt vrede.

Het is zo makkelijk oordelen met een glazen bol. Maar soms moet je gewoon iets beslissen, dat doen en dan loslaten.

En dan kies je dus voor of: slachten en weten dat het verhaal stopt, maar je wel een leven beëindigd. Of: Doorverkopen en weten dat je of een paardenleven en mensen leven gelukkiger maakt, of verantwoordelijk bent voor zowel menselijk als paardenleed.

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:50

Het paard heeft een rugzakje wat betreft omgang, gedrag en fysiek. Beest is 20.
Achteraf een koe in zijn hol kijken, verandert niks aan een situatie zoals die nu is voor TS. Beslissingen die je in het verleden hebt genomen, kan je niet altijd opnieuw maken. Wat als, had ik maar, stel dat. De beslissing die zij jaren geleden heeft gemaakt om het beest een leuke oude dag te geven omdat rijden gewoon geen optie meer was, was toen een hele reële optie. Jaren geleden was het financiële plaatje ook goed genoeg om het beest dan te houden. Toen was er geen intentie om hem te verkopen in de toekomst.
Hoe vervelend het ook is, in dit geval is elke beslissing gewoon een pijnlijke. Linksom of rechtsom. En wie zijn wij op Bokt om daar een oordeel over te vellen? Mening geven mag, een mening opdringen is niet wenselijk en zeker ook niet nodig. Soms is een luisterend oor meer dan genoeg.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:06

De oplossing voor de ts ligt toch voor de hand. Dit topic is vól met mensen die bereid zijn gróte persoonlijke offers te brengen voor het houden van zo'n paard. Je inbox moet toch overlopen met aanboden dit dier gratis over te nemen om hem een goed pensioen te bieden.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:13

Uiteraard is de bereidheid van mensen hun eigen dieren tot het eind te verzorgen lineair verbonden met de bereidheid om dat ook gelijk maar voor alle dieren van anderen te doen :+



Kuggur schreef:
De oplossing voor de ts ligt toch voor de hand. Dit topic is vól met mensen die bereid zijn gróte persoonlijke offers te brengen voor het houden van zo'n paard. Je inbox moet toch overlopen met aanboden dit dier gratis over te nemen om hem een goed pensioen te bieden.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:14

Ik ben het heel erg eens met Ruitje. Je neemt een besluit (want geen besluit is ook een besluit :-)) en je weet pas achteraf of je het goede hebt gedaan. En soms kom je er nooit achter.
Wat ik heb geleerd de afgelopen jaren/decennia, is dat er op een gegeven moment een besluit moet worden genomen, dat jij zelf degene bent die dat moet doen en dat wachten meestal niet zo veel zin heeft. Ik merkte dat ik soms wachtte omdat ik hoopte dat er toch een andere oplossing mogelijk was (zo'n droom dat je 's morgens bij het land komt en je stokkreupele paard opeens weer vrolijk door de wei rent...). Niet dus.
Je moet je verantwoordelijkheid nemen en volgens mij is de TS volwassen genoeg om met alle adviezen die hier zijn gegeven, een knoop door te hakken. @TS, ik wens je veel succes/sterkte.

Myfairytale
Berichten: 5420
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:39

Sabri schreef:
Ik lees nergens dat ts er alles aan heeft gedaan toen ze er niet meer op kon rijden. Ze heeft niet gekeken naar oorzaak van het bokken en eigenlijk het paard jarenlang weggezet. Had ts destijds moeite gedaan had het paard misschien stuk meer aandacht gehad en als rijpaard nog jarenlang kunnen
werken bij een baasje die hem wel graag wilde. Ik vind dat optie slacht wel erg makkelijk word geopperd. Nog even en het paard wordt als worstjes fijn opgegeten bij een bokt bbq. Het is een gezond dier. Zoals sommige schrijven lijkt het te gaan om een gebruiksvoorwerp. Zo zou ik zelf niet met mijn huisdieren willen omgaan, dan zou ik eerst echt andere opties bekijken want zoiets zou mij blijven achtervolgen. Ik heb ook destijds twee paarden verkocht, ik vind het erg egoïstisch te denken dat ik de enige was die over het paard zijn leven mag bepalen, zo'n dier heeft ook nog recht op eigen leven bij een ander. En alsof de handel nou zo vreselijk is, wie weet had ts wel fout tuig of een heel rare rijstijl, en wordt het paard in de handel weer een fijn rijpaard. Niks mis mee toch? Verder worden er hier veel andere mooie alternatieven geboden.


_/-\o_

Heb ook een paard die volgens de vorige eigenaresse niet te rijden was. Ze is er erg hard vanaf gegaan, een paar keer zelfs volgens mij. Paard is gewoon verkeerd aangepakt, nu al jarenlang plezier van. Maar goed, beetje off topic. Eens dus met Sabri en enkele anderen.

Juut

Berichten: 6908
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:57

Vervelende is dat er nu simpelweg geen budget is, om het paard alsnog te laten onderzoeken en/ of trainen. TS moet het doen met de kennis die ze nu heeft... ik zou dan ook niet graag een nieuwe ruiter voor dit dier zien. De ruiter wordt er niet beter van hard er af geknald te worden, maar de pony ook niet.

De handel kan ook wel degelijk verschrikkelijk wezen. Heb er voor mn werk een shet uitgehaald met zoveel treurig achterstallig onderhoud, dat dit zakelijk gezien echt een stomme zet van me is geweest...

Droogmolen
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 16:02

Ik ben oprecht verbaasd dat mensen hier vinden dat ik mijn paard maar gewoon moet weggeven/verkopen om er nog een leuk rijpaard van te maken. Zijn vorige eigenaar heeft hem weggedaan omdat hij continue bokte en dan zou ik dat nu nog eens moeten proberen? Fijn dat anderen vinden dat je dat makkelijk kan doen, ik vind van niet. Daarnaast heb ik totaal niet het idee had gehad dat mijn paard het rijden nu zo heeft gemist. Dat wil ik juist niet, omdat hij nu happy is. Hij is altijd vrolijk als ik langskom. Oortjes naar voren, zit goed in zijn vacht... Mijn hart breekt nog harder bij het idee dat iemand er weer een zadel opsmijt en hem tot dingen dwingt die hij helemaal niet kan/wil... En ik wil ook niet dat er iemand mee verongelukt...

En er is nog helemaal geen beslissing gemaakt. Voorlopig gaat hij nog nergens naar toe. Ik laat alle reacties op me inwerken en kijk dan verder.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:24

Ik herhaal mezelf nog maar eens. Je zegt dat ie vrolijk is als je langskomt.

Ik zou echt vaker langs gaan en toch meer met hem gaan doen. Dan ga je niet naar de reden van het bokken zoeken. Er zijn zoveel andere dingen die je kan doen.

Juist als je meer doet, krijg je weer wat meer plezier in hem en is het je financieel waarschijnlijk meer waard dan ergens hebben staan en af en toe eens langs gaan en aaien.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:45

superpony schreef:
Ik herhaal mezelf nog maar eens. Je zegt dat ie vrolijk is als je langskomt.

Ik zou echt vaker langs gaan en toch meer met hem gaan doen. Dan ga je niet naar de reden van het bokken zoeken. Er zijn zoveel andere dingen die je kan doen.

Juist als je meer doet, krijg je weer wat meer plezier in hem en is het je financieel waarschijnlijk meer waard dan ergens hebben staan en af en toe eens langs gaan en aaien.

En neem je kinderen mee. Het is heel goed om ze met dieren te laten opgroeien.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:51

anjali schreef:
superpony schreef:
Ik herhaal mezelf nog maar eens. Je zegt dat ie vrolijk is als je langskomt.

Ik zou echt vaker langs gaan en toch meer met hem gaan doen. Dan ga je niet naar de reden van het bokken zoeken. Er zijn zoveel andere dingen die je kan doen.

Juist als je meer doet, krijg je weer wat meer plezier in hem en is het je financieel waarschijnlijk meer waard dan ergens hebben staan en af en toe eens langs gaan en aaien.

En neem je kinderen mee. Het is heel goed om ze met dieren te laten opgroeien.


Ja, dat ook! Maar ook heel goed om iets van jezelf te hebben.

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:04

Dat TS paard vier jaar geleden met pensioen heeft gedaan is haar goed recht. Dat situaties veranderen is al vervelend genoeg. Denken met termen als; wat als dit, wat als ik dat, daar heeft niemand nu iets meer aan.

TS kent haar paard het beste, de kans als ze hem weggeeft dat hij in de handel komt is ontzettend groot. Dus dan maak je een ander besluit. Of een (bij)baan zoeken of je verantwoordelijkheid nemen en hem laten hemelen.

sanowa

Berichten: 904
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:32

wat ik mij afvraag, er zijn om het moment banen genoeg, ze liggen voor het oprapen waarom neem je niet gewoon een baan, dan is het probleem toch opgelost?

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:49

Ik zou het tijd geven. Zolang je het nog kunt betalen (al is het nu even krap) is het prima toch?

Ik zou dit paard ook zeker niet verkopen /weggeven. Slachten/inslapen is onomkeerbaar. Heel goed dat je de tijd neemt om hier over na te denken. Het is jouw paard. Wat wil jij, voor jezelf, je gezin en je paard? En wat is realistisch?

Stel dat je 'm laat inslapen en je vind een maand of 2 later weer werk, hoe voel jij je dan?

Zwemles is inderdaad wel noodzakelijk, maar verder kun je best leuke dingen doen zonder dat het (veel) geld kost. Kinderboerderij, speeltuin, strand, bos. Of zoals iemand anders heeft gezegd, misschien is het leuk om samen met de kinderen naar je paard te gaan.

Je kunt 'm niet rijden, maar zijn andere dingen een optie? Wandelen, grondwerk, massage. Ik noem maar wat. Zodat je ook nog daadwerkelijk plezier van/met je paard hebt, ipv hem vooral als een blok aan je been ervaart.

Hoe denkt jouw man hierover? Ik snap jouw schuldgevoel hierover, maar als hij er geen probleem mee heeft is er dan wel daadwerkelijk op dit moment een dilemma?

Missen jouw kinderen op dit moment iets, komen ze wat te kort of gun je ze meer? Schuldgevoel krijg je naar mijn idee gratis bij je kinderen. Hoe goed je het ook probeert te doen, het kan altijd beter.

Zet alle feiten even op een rij en dan wat je ervan vindt (je gedachten /gevoel/mening) en kijk daar dan even op een afstandje naar. Wat zou jij tegen een vriendin zeggen, wat voor advies zou je haar geven?

Probeer er eens op een andere manier naar te kijken. Ik hoop dat mijn vragen erbij helpen.

OleJon
Berichten: 2512
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:37

Droogmolen schreef:
Ik ben oprecht verbaasd dat mensen hier vinden dat ik mijn paard maar gewoon moet weggeven/verkopen om er nog een leuk rijpaard van te maken. Zijn vorige eigenaar heeft hem weggedaan omdat hij continue bokte en dan zou ik dat nu nog eens moeten proberen? Fijn dat anderen vinden dat je dat makkelijk kan doen, ik vind van niet. Daarnaast heb ik totaal niet het idee had gehad dat mijn paard het rijden nu zo heeft gemist. Dat wil ik juist niet, omdat hij nu happy is. Hij is altijd vrolijk als ik langskom. Oortjes naar voren, zit goed in zijn vacht... Mijn hart breekt nog harder bij het idee dat iemand er weer een zadel opsmijt en hem tot dingen dwingt die hij helemaal niet kan/wil... En ik wil ook niet dat er iemand mee verongelukt...

En er is nog helemaal geen beslissing gemaakt. Voorlopig gaat hij nog nergens naar toe. Ik laat alle reacties op me inwerken en kijk dan verder.


ik ben zowiezo verbaasd dat er zo makkellijk word gedaan over slachten. terwijl momenteel die horrorverhalen over slagerijen zo de ronde doen. er word erg gemakkelijk over gedaan om een leven te beeindigen als het even niet uitkomt met kinderen of geld. je hebt een paar jaar terug de verantwoordelijkheid genomen voor het paard hou je er dan ook aan.