Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:09

Ik ben eens gaan kijken bij een paard met vraagprijs 5000. Ik vond hem best leuk,maar vond het wel veel geld omdat hij niet op proef mocht en ook niet gekeurd!! Nou ja, ik verder zoeken dus. Na enkele maanden werd ik opgebeld door de verkoper dat hetzelfde paard nu kon voor 3000. Maar toen had ik net een andere gekocht en helaas kan ik er maar 1 tegelijk hebben.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:12

Ik vind de prijzen wel erg lastig hoor, zo ver uiteen. Wat de een laag vind, vind de ander weer veel te hoog. Bij gezocht advertenties staat dan "lage prijsklasse" maar wat is dan laag?
Ook lijkt er op het moment dat heel veel mensen een keurig pony die netjes zadelmak is, gekeurd etc voor de prijs van een onbeleerde willen.
:o

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:15

anjali schreef:
Ik ben eens gaan kijken bij een paard met vraagprijs 5000. Ik vond hem best leuk,maar vond het wel veel geld omdat hij niet op proef mocht en ook niet gekeurd!! Nou ja, ik verder zoeken dus. Na enkele maanden werd ik opgebeld door de verkoper dat hetzelfde paard nu kon voor 3000. Maar toen had ik net een andere gekocht en helaas kan ik er maar 1 tegelijk hebben.


Voor €5000 keur ik ook geen paard vooraf, en er gaat geen enkel paard mee op proef. Dus dat is niet zo raar hoor. :=

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:17

Kaitlyn schreef:
anjali schreef:
Ik ben eens gaan kijken bij een paard met vraagprijs 5000. Ik vond hem best leuk,maar vond het wel veel geld omdat hij niet op proef mocht en ook niet gekeurd!! Nou ja, ik verder zoeken dus. Na enkele maanden werd ik opgebeld door de verkoper dat hetzelfde paard nu kon voor 3000. Maar toen had ik net een andere gekocht en helaas kan ik er maar 1 tegelijk hebben.


Voor €5000 keur ik ook geen paard vooraf, en er gaat geen enkel paard mee op proef. Dus dat is niet zo raar hoor. :=

Paard was niet vooraf gekeurd,maar mocht ook niet door mij gekeurd worden.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:20

Ik weet trouwens niet of dit paard wel of niet door de verkoper gekeurd was,maar hij overlegde geen keuringsrapport en ikzelf mocht hem niet laten keuren.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:20

Kaitlyn schreef:
anjali schreef:
Ik ben eens gaan kijken bij een paard met vraagprijs 5000. Ik vond hem best leuk,maar vond het wel veel geld omdat hij niet op proef mocht en ook niet gekeurd!! Nou ja, ik verder zoeken dus. Na enkele maanden werd ik opgebeld door de verkoper dat hetzelfde paard nu kon voor 3000. Maar toen had ik net een andere gekocht en helaas kan ik er maar 1 tegelijk hebben.


Voor €5000 keur ik ook geen paard vooraf, en er gaat geen enkel paard mee op proef. Dus dat is niet zo raar hoor. :=



Vanaf welke prijs laat jij keuren dan?
Ik heb pony te koop staan voor €5500. Maar deze heb ik dus wel klinisch laten keuren en de benen op de foto. :o

pien_2010

Berichten: 43772
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:22

Als er een fijne prijs gevraagd wordt gaan wij niet onderhandelen , zeker niet als het paardje top is en scherp geprijsd, zoals bij ons. Mijn vriendin heeft het gewoon heel goed gedaan.
Wij hebben een 100% merens gekocht (100% zeker), maar omdat de fokker hem klein vond bij de geboorte heeft hij hem zelf gehouden en geen officiele merenspapieren erbij geregeld. Daar heeft hij nu dik spijt van want het is een echte mooie ruin geworden van 1.49 (is perfect voor een merens).
Wij zijn er blij mee want met officiële merens papieren, dit karakter, gezondheid en deze leeftijd was hij minstens 2x zo duur geweest. Overigens hebben wij wel onderbenen en hoeven röntgenologisch laten keuren naast klinische keuring.
Ik vind dat los staan vd prijs.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:25

anjali schreef:
Kaitlyn schreef:

Voor €5000 keur ik ook geen paard vooraf, en er gaat geen enkel paard mee op proef. Dus dat is niet zo raar hoor. :=

Paard was niet vooraf gekeurd,maar mocht ook niet door mij gekeurd worden.


Dan wordt het een ander verhaal inderdaad.

Ik zou paarden met een normale vraagprijs (dan heb ik het hier over sportpaarden), vanaf €10.000 vooraf laten keuren. In ieder geval op de foto’s: benen, rug en nek. Die foto’s mogen daarna ook door eigen dierenarts worden beoordeeld, wanneer ze een nieuwe keuring met foto’s willen mogen ze die zelf betalen.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:28

Ik heb ooit een instructeur gehad (SGW) die aangaf dat als je budget rond de 10.000 lag dat je dan een prima paard kon vinden waar je SGW mee kon rijden. Wat hij toen zei klopt wel, als je lekker mee wilt doen op een wedstrijdje dan heb je het over dat budget (hoewel ik daar op dat moment nog niet helemaal aan wilde).

Overigens was voor mijn laatste aankoop al het voorwerk al gedaan door mijn stalhoudster. Zij was voor iemand anders op zoek naar een (spring)paard. Zij had het paard al gezien, filmpjes bekeken, voorgereden, etc.etc.etc.. De conclusie was dat het voor die persoon wellicht iets teveel paard was (te groot en te jong), maar dat hij voor mij wel leuk zou passen.

Dat was dus even daar heen rijden, rondje stap/draf/galop en sprongetje en paard gekocht :))

absque_dubio

Berichten: 7853
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:30

mirjamalvaro schreef:
Vanaf welke prijs laat jij keuren dan?
Ik heb pony te koop staan voor €5500. Maar deze heb ik dus wel klinisch laten keuren en de benen op de foto. :o

In de advertentie staat 6000 - 10000, daarnaast een kleine D pony, en aan een standfoto en hoofdfoto is de kwaliteit niet af te zien.
Oftewel, ik zou de prijs dan iets duidelijker in de advertentie zetten, en beeldmateriaal waarop te zien is waar de prijs op is gebaseerd. :D edit; en ook vooral wat je verkoopt. Adverteer je met een kinderpony? Laat dat dan zien. Adverteer je met een sportpony? Laat dat dan zien.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:42

@Kaltlyn: Als ik zou aanvragen een paard te keuren dan zou ik dat ook zelf betalen. Als ik vraag aan de verkoper of hij gekeurd mag worden en ze zeggen ja, dan hoeft het al niet meer van mij omdat ik er dan op vertrouw dat hij volgen hun weten goed is.maar als iemand niet toestaat dat hij gekeurd wordt dan vertrouw ik het niet omdat ik dan denk dat zij weten dat er iets mis mee is.Daarom vroeg ik die ene dan op proef omdat ik dacht het wel te merken dan.Maar dat mocht ook niet. Dan vind ik 5000 te veel geld bij die onzekerheid.Ik heb 8 keer een paard gekocht en alleen de allereerste ook laten keuren,omdat ik toen nog geheel onervaren was.Maar ik koop nooit dure hoor want ik wil alleen recreatie.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:30

anjali schreef:
Ik ben eens gaan kijken bij een paard met vraagprijs 5000. Ik vond hem best leuk,maar vond het wel veel geld omdat hij niet op proef mocht en ook niet gekeurd!! Nou ja, ik verder zoeken dus. Na enkele maanden werd ik opgebeld door de verkoper dat hetzelfde paard nu kon voor 3000. Maar toen had ik net een andere gekocht en helaas kan ik er maar 1 tegelijk hebben.


Dat was waarschijnlijk ook de reden dat hij niet gekeurd mocht worden, voorkennis dat er iets niet goed was.
Niet op proef vind ik trouwens heel normaal, je weet nooit hoe je een paard terug krijg namelijk als iemand hem niet koopt.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:41

anjali schreef:
@Kaltlyn: Als ik zou aanvragen een paard te keuren dan zou ik dat ook zelf betalen. Als ik vraag aan de verkoper of hij gekeurd mag worden en ze zeggen ja, dan hoeft het al niet meer van mij omdat ik er dan op vertrouw dat hij volgen hun weten goed is.maar als iemand niet toestaat dat hij gekeurd wordt dan vertrouw ik het niet omdat ik dan denk dat zij weten dat er iets mis mee is.Daarom vroeg ik die ene dan op proef omdat ik dacht het wel te merken dan.Maar dat mocht ook niet. Dan vind ik 5000 te veel geld bij die onzekerheid.Ik heb 8 keer een paard gekocht en alleen de allereerste ook laten keuren,omdat ik toen nog geheel onervaren was.Maar ik koop nooit dure hoor want ik wil alleen recreatie.


Ik gaf je daarin ook gelijk. Ik dacht dat het dier wel gekeurd mocht worden, maar omdat dat ook niet mocht zei ik “dan wordt het inderdaad een ander verhaal”. Dat had ik ook niet gedaan dan.

Ik ben ooit eens bij een jong dier gaan kijken, maar die mensen wilden liever ook niet dat ik ‘m liet keuren, want als ze niet goed zou zijn dan hoefde ik haar niet. Uhh, ja dat klopt. :=

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:14

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Ik ben eens gaan kijken bij een paard met vraagprijs 5000. Ik vond hem best leuk,maar vond het wel veel geld omdat hij niet op proef mocht en ook niet gekeurd!! Nou ja, ik verder zoeken dus. Na enkele maanden werd ik opgebeld door de verkoper dat hetzelfde paard nu kon voor 3000. Maar toen had ik net een andere gekocht en helaas kan ik er maar 1 tegelijk hebben.


Dat was waarschijnlijk ook de reden dat hij niet gekeurd mocht worden, voorkennis dat er iets niet goed was.
Niet op proef vind ik trouwens heel normaal, je weet nooit hoe je een paard terug krijg namelijk als iemand hem niet koopt.

Ik denk als ik er een zou verkopen,dat ik dan ook niet op proef zou meegeven,inderdaad omdat het dan kan zijn dat je hem dan kreupel of zo zou terugkrijgen.Toch zijn er wel,vooral handelaren,die het wel doen of deden .Als koper vind ik het wel gunstig hoor omdat je dan kunt proberen of er een klik is.

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:48

anjali schreef:
@Kaltlyn: Als ik zou aanvragen een paard te keuren dan zou ik dat ook zelf betalen. Als ik vraag aan de verkoper of hij gekeurd mag worden en ze zeggen ja, dan hoeft het al niet meer van mij omdat ik er dan op vertrouw dat hij volgen hun weten goed is.maar als iemand niet toestaat dat hij gekeurd wordt dan vertrouw ik het niet omdat ik dan denk dat zij weten dat er iets mis mee is.Daarom vroeg ik die ene dan op proef omdat ik dacht het wel te merken dan.Maar dat mocht ook niet. Dan vind ik 5000 te veel geld bij die onzekerheid.Ik heb 8 keer een paard gekocht en alleen de allereerste ook laten keuren,omdat ik toen nog geheel onervaren was.Maar ik koop nooit dure hoor want ik wil alleen recreatie.


Mijn pony mocht ook gekeurd worden, een 6 jarige dus wat kan er mis zijn zou je denken. Bleek tijdens de keuring artrose te hebben. Dus als een pony gekeurd mag worden moet je dat ook gewoon doen, om die 75 euro moet je het niet laten.

Daarnaast zou ik nooit een pony op proef meegeven. Mensen kunnen een dier snel verkl*ten hoor! En een pony heeft wel even nodig voordat hij gewend is, helemaal iets jongs wat maar 1 of 2 ruiters gewend is. Stel je neemt de pony mee op proef en betaald maar hij wordt kreupel, nemen de verkopers hem niet terug. Als je niet had betaald krijgen de verkopers een kapotte pony terug die ze wellicht niet meer kunnen verkopen. Is verzekeringstechnisch echt niet te doen.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:58

Euhmm 75 euro voor een keuring? Dat is dan enkel klinisch?
Ik heb toch 575euro af mogen tikken. :=

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:06

Een bekende handelsstal in Brabant deed dit vroeger wel (hoe het tegenwoordig zit weet ik niet) en de paarden vlogen daar zowat de deur uit. Als je op hun verkoopsite een leuke zag en belde dan was die altijd al weg.De drempel om er een te proberen is natuurlijk veel lager,als je weet dat je hem terug kunt brengen en pas achteraf hoeft te betalen ook nog.Toch ken ik enkele mensen die in conflict kwamen met die handelaar.Aan wie dat dan lag weet ik niet.

pien_2010

Berichten: 43772
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:52

mirjamalvaro schreef:
Euhmm 75 euro voor een keuring? Dat is dan enkel klinisch?
Ik heb toch 575euro af mogen tikken. :=


Dan heb je veel op de foto gezet?
Ik heb 360 euro betaald voor: klinische keuring, 4 x onderbenen + 4x hoeven foto's,+ paar haakjes in mond wegvijlen.
Meer heb ik niet gedaan. Die haakjes kwamen naar boven tijdens keuring mond en toen vriendin vertelde dat deze dierenarts erg goed met monden was, heb ik gevraagd of hij gelijk haakjes Wilde verwijderen. Toen wist ik al dat hij goed gekeurd was zonder bemerkingen.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:59

Pien, nee gewoon klinische keuring en benen/hoeven op de foto. -O-

pien_2010

Berichten: 43772
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:03

Dus eigenlijk nog minder dan wat wij gevraagd hadden.
Ik vroeg hoeveel de foto's kosten van te voren en toen zij hij €500,-- per been. Waarop ik riep "arretez, arretez " ( stop, stop). De prijs werd steeds lager want hij was me ah kullen, zo grappig.
Ik vond hem veel goedkoper Al's mijn dierenarts.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:04

Toevallig gister een laten keuren, klinisch + röntgen met hals en rug kwam ik uit op €525.
Prijzen lopen enorm uit een, ben ook wel eens €550 kwijt geweest voor alleen klinisch en 20 foto’s vd benen.

Autumnn

Berichten: 8084
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:07

Boedha_1981 schreef:
Toevallig gister een laten keuren, klinisch + röntgen met hals en rug kwam ik uit op €525.
Prijzen lopen enorm uit een, ben ook wel eens €550 kwijt geweest voor alleen klinisch en 20 foto’s vd benen.


Welke DA is dat? Heb toevallig 1 op het oog in Groningen :+

Change3x

Berichten: 6596
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:16

mirjamalvaro schreef:
Vanaf welke prijs laat jij keuren dan?
Ik heb pony te koop staan voor €5500. Maar deze heb ik dus wel klinisch laten keuren en de benen op de foto. :o


Ik vind het trouwens een hele dure pony voor een 3 jarige. (Als ik dat mag zeggen. :D )

Voor dat geld kan je ook een mooie, grote D pony kopen die al L, met een beetje geluk M, gelopen heeft.

Mijn pony’s hebben we toen zelf wel bij aankoop klinisch gekeurd, maar toen ik ze verkocht (Een L/M en een Z pony van toen 6 en 7 jaar) zijn ze niet gekeurd door de kopers. Die vielen allebei in de 5 tot 10 prijsklasse.

Paarden keuren wij altijd helemaal rondom overigens bij koop.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:18

Autumnn schreef:
Boedha_1981 schreef:
Toevallig gister een laten keuren, klinisch + röntgen met hals en rug kwam ik uit op €525.
Prijzen lopen enorm uit een, ben ook wel eens €550 kwijt geweest voor alleen klinisch en 20 foto’s vd benen.


Welke DA is dat? Heb toevallig 1 op het oog in Groningen :+



Je mag me een pb sturen maar gok dat die niet daarheen rijd. Geloof dat die ergens uit Brabant komt.

Getup

Berichten: 8342
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:24

Als deze 3 jarige pony veel kwaliteit heeft, is ie als 4 jarige en geklasseerd echt n stuk duurder!
Ik koop er liever 1 met potentie als voor t zelfde geld eentje die simpeler is en geklasseerd.


Had ook 525€ voor n röntgenologische keuring van 20 foto's