Ik ben totaal niet ervaren met Bokt en ik heb dus ook geen idee of dit hier goed staat...
Meestal als ik dingen opzoek op het internet kom je op Bokt terecht, dus ik dacht, waarom maak ik geen account aan.

Al een aantal jaar rijd ik nu op een manege. Ja ik ben een manege ruiter sinds mijn zesde.
Eerst op een stal in de buurt gereden en toen ging ik naar de stal waar ik nu nog steeds met enorm veel plezier na toe ga. Ik begon daar bij de pony's en toen ik en mij vriendin samen in een les wouden vond de manege eigenares dat ik zeker goed genoeg was voor de paardenlessen. Nouja wat is goed genoeg als je 14/15 jaar bent.

Overgestapt op de paarden en in die tijd van elk paard wel iets geproefd. De ene was natuurlijk leuker dan de ander. Tot ik terecht kwam bij dat ene paard. Een bruine merrie, ik schat haar rond de 1.64 hoog. Brandmerk op haar linkerbil (CT). Na veel onderzoek werk erachter gekomen dat ze een "cesky teplokrevnik" is of in het Nederlands, een Tsjechisch warmbloed, ze is 10 jaar.
Ik schepte meteen een band met haar. Misschien zei wel niet met mij, want het is immers een manegepaard zonder vaste berijder...
Voor mij was ze en is ze het. Ze is enorm lief, laat zich overal zonder enige moeite aanraken, loopt rustig met je mee.
Springt heerlijk. Heeft gekke streken af en toe, bijvoorbeeld gillen als ze iets extreem leuk vind of ze ondeugend is. Mijn instructeur zegt dat het af en toe net een stripfiguur is.... Je kunt aan dr aflezen en merken of ze iets leuk vind ja of nee. Ze vind springen enorm leuk, springen in de bossen, lekker hard gaan. Dressuur heeft haar moeite gekost (daar kom ik later op). Maar met de juiste oefeningen doet ze dit ook graag. Een echte allrounder als je het mij vraagt.
Qua dressuur vond ze de oefeningen, en vooral de rechter galop moeilijk. Je merkt meteen dat rechts haar moeilijke kant is. Ze sprong veel over in de rechter galop/ over kruist. Dit kan natuurlijk met van alles te maken hebben gehad. Maar ze is enorm verbeterd de afgelopen jaren en tegenwoordig springt ze niet meer over of over kruist. Wat kan het zijn... Rugproblemen, mij als ruiter. Van de buitenkant kan je het niet zien.
Wij hebben als team samen ook enorme stappen gemaakt. Er is een tijd geweest dat ik haar niet goed genoeg kon rijden, ik vond haar leuk. Maar echt over de rug lopen deed ze niet. Haar hoofd was altijd in de lucht. Net een giraffe. Dit lag volledig aan mij omdat ik haar gewoon zo door liet lopen. Inmiddels heb ik door het lezen van boeken, veel online onderzoek geleerd dat de achterkant enorm belangrijk is. En nu zullen jullie denken wow komt ze daar nu pas achter. Ik was 14, ik krab mezelf ook achter de oren als ik filmpjes terug zie van vroeger. En alles is nog steeds niet perfect en gaat het ook zeker niet worden. Maar inmiddels voel ik haar ondertreden. Ook kan ik haar inmiddels meer omlaag rijden, zowel in galop, draf als stap. Ik ben er zelf heel blij mee dat we dit samen voor elkaar krijgen.
Ik heb een tijd gehad dat ik in een les zat met een meisje die constant op haar wou rijden (wat ik ook deed) maar ik heb altijd gezegd als iemand op haar wilt rijden mag dat, het is niet aan mij om er maar elke week op te gaan. Op een gegeven moment vond ik andere paarden ook leuk en had dit meisje dus de kans om veel op haar te rijden. Ik kom toch uiteindelijk altijd weer op haar terug en kan haar echt niet laten gaan.
Al jaren denk ik erover om haar te kopen, maar toen ik 14/15 was zat ik maar op de middelbare school, en geloof me een bijbaantje bij een drogist verdient niet heel lekker.
Inmiddels doe ik een opleiding en werk ik ook al in de branche waardoor ik steeds meer begin te verdienen. Waardoor ik steeds dichter bij een doel bedrag kom om haar te kopen.
Ik heb nooit gevraagd aan de manege- eigenares of ze te koop is of dat ik haar kan kopen omdat ik het geld toen niet had. Nu kan ik het in principe vragen, maar ik weet nu nog niet of ik daadwerkelijk genoeg achter de hand zou hebben of dat ik moet door sparen. Ik wil ook niet gelijk van mijn ouders vragen om maar duizenden euro's voor te schieten.
Ik schat haar zelf tussen de 2000- 3000 euro. Maar je weet het nooit, een manege blijft een manege en hun paarden blijven hun kostwinners. Ik weet precies wat ik wil. Waar ik haar gestald zou willen hebben, welke hoefsmid, welke tandarts etc etc.
Ik wil haar zowel Röntgologisch als klinisch laten keuren omdat ze dus heeft gezeten met het overspringen. En voor de verzekering. Je weet nooit wat er gebeurt, het blijven paarden. Voor mij is ze jong genoeg om er nog jaren van te kunnen genieten (hopelijk).
Maar nu ben ik benieuwd wat jullie denken over de koop van een manege paard. Niet eens perse dit specifieke paard. Schat ik de prijs goed of denk je dat ze meer waard is door bijvoorbeeld een stamboek dat ze heeft. (ik kan weinig vinden over haar op het internet helaas, ik weet dus ook niet zeker of ik het juiste stamboek voor me heb als ik zoek op het internet, dat weet je natuurlijk pas als je het paspoort gezien hebt). Heeft iemand van jullie ervaring met het kopen van een manegepaard? Heb je er spijt van of juist geen moment?
Op die manege worden veel paarden verkocht. Ik heb er in de tijd dat ik bij de paarden rijdt 8 mee gemaakt en die paarden zien er altijd verbluffend goed uit. Nog beter dan dat ze er nu al uit zien. (geloof me er wordt echt extreem goed voor ze gezorgd), anders was ik er ten strengste op tegen om daar te gaan rijden.
Ik weet dat veel mensen een duidelijke mening hebben over manegemensen, manegepaarden etc. Daarom ben ik ook heel benieuwd! Dus brandt lekker los. Maar houdt het wel netjes