Bang paard in het bos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisalbm18

Bang paard in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 15:12

Hallo, ik heb een verzorgpaard al bijna 6 jaar we hebben eigenlijk altijd in de bak dressuur of springen gedaan sinds een paar maanden proberen we bos ritten te doen dit heb ik al eens eerder geprobeerd maar altijd als we de stal waar hij staat niet meer zien wordt hij bang en loopt hij steeds achteruit de sloot in of hij probeert me eraf te gooien omdat hij bang is als ik dit met een ander paard voorop probeer dat gaat het een stuk beter maar ik wil graag alleen bosritten kunnen maken hebben jullie tips?

Mariljo

Re: Bang paard in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:41

Eerst met een ander braaf paard en ga dan zelf voorop rijden. En anders een goede zelfverzekerde ruiter alleen laten gaan en is kijken hoe dat gaat. Misschien ga je onbewust zelf anders doen omdat de stal uit het zicht begint te raken?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:08

En eerst in de bak rijden en dan iets uit de bak uitstappen, bv rondom de bak indien mogelijk. de keer er op iets verder van de bak, maar bv nog op eigen terrein uitstappen. De keer daarop een stukje de straat in een zo iedere keer opbouwen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:22

Je kan gaan wandelen met je paard. Dan kun je in ieder geval wat vertrouwen opbouwen om alleen weg te gaan.

Daarna ritjes met een ander paard erbij, waarbij je stukjes voorop gaat rijden. Begin met een kort stukje voorop stappen op de terugweg naar stal bvb (veel paarden vinden dat makkelijker) en breid dit steeds verder uit naar langer voorop rijden.

Rijd dan eens een stukje van het andere paard weg. En stap buiten uit na het dressuren/springen.

Als dat allemaal goed gaat, kun je eens alleen proberen. Als je paard dan nog snel afgeleid is, zet m aan het werk. Vaak als je goed voorwaarts rijdt en je paard op jou laat letten, hebben ze minder snel schrik van iets.

Heb helaas ervaring met een paard waarbij dit allemaal niet werkt, maar uitzonderingen heb je altijd ;)

Lisalbm18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:25

Ik ben wel eens vaker stukjes voorop gegaan wandelen doen we ook vaak ook dan is hij erg gespannen hij vindt vrijwel alles eng rondom de bak ook er hoeft maar iets te zijn wat hij niet gewend is en hij wil onmiddellijk terug naar stal

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:31

Lisalbm18 schreef:
Ik ben wel eens vaker stukjes voorop gegaan wandelen doen we ook vaak ook dan is hij erg gespannen hij vindt vrijwel alles eng rondom de bak ook er hoeft maar iets te zijn wat hij niet gewend is en hij wil onmiddellijk terug naar stal

Misschien eens schriktraining doen? Je paard leren om te gaan met enge dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:42

Lisalbm18 schreef:

Als hij dat rondom de bak al heeft dan ben je dus nog niet klaar voor het alleen buiten rijden. Werk eerst aan die ontspanning rondom de bak en neem idd een braaf paard mee als je wel naar buiten wil zodat jouw paard daar steun aan heeft.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:28

Achter de fiets aan werkte bij ons ook goed. Onze spanjaard was het duidelijk niet gewend en vond sloten en bruggen erg eng. Dus of met 2 paarden of de fiets. Nu kent hij de weg goed en er is niets meer aan de hand.
Nog iets wat bij mij bij verschillende paarden super werkte, achteruit bij de werkelijk levensgevaarlijke dingen. Halverwege de brug (bv) omdraaien en nog een poging wagen of weer omdraaien. Ik heb wel eens de halve hoofdstraat zo doorkruist, gelukkig was het erg vroeg!