Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 09:36

Wij hebben hier voor een vriendin een paard in opvang staan die voorheen als goed springpaard dienst deed. Na menigmaal kreupel te hebben gestaan en div dierenartsen erbij te hebben gehad is de conclusie dat hij afgeschreven is en niet verder gaat in de sport. Ze gunnen dit paard nog een mooi leven elders dan bij hun in een stal (weide hebben ze niet voldoende) dus nu staat hij bij ons op de wei. Dit is maar voor tijdelijk omdat ik er ook teveel heb naar weide en stallen. Het is een mooie grote schimmel ruin van ong 168 a 170 cm . Ik verwacht dat er ook nog wel mee gereden kan worden op recreatief nivo en rustig aan. Op dit moment hebben ze net zijn ijzers eronder uit gehaald en hij loopt daardoor erg gevoelig , ook dit moet met de tijd wel beter worden.( dit zeg ik uit ervaring met mijn andere paardjes die van de ijzers afkwamen) Mijn dochter heeft er al wel wat op gereden en hij is erg braaf. Het is een heel lief paard en zou ook zeker een mooi maatje voor iemand kunnen worden. Nu mijn vraag, wat doet men zoal met oudere of afgedankte sportpaarden hier in Nederland ?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:42

S u p e r mee oppassen waar hij terecht komt, héél vaak gaat het fout en gaat zo’n dier toch weer de handel in, doorverkocht etc. Genoeg draadjes over te vinden op bokt ook.
Ik zou hem een fijne pensioenstal zoeken waar ik er nog regelmatig heen kon.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:42

Soms voor de recreatie weg.
Soms voor de slacht.
Soms blijven ze als weidemaatje.
Soms blijven ze gewoon omdat men geen afscheid wil nemen.

Dat zijn zo ongeveer de opties geloof ik.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:44

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de boktregels
Laatst bijgewerkt door balance op 18-10-20 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan de boktregels

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:47

Vaak gaan ze de verkoop in als de eigenaar niet langer bereid is om pensionkosten te betalen. Dan worden ze als 'weidemaatje' weggegeven of verkocht. Als ze geluk hebben blijven ze daar, vaak genoeg gaan ze dan opnieuw de handel in zonder de verdere informatie waarom ze stilgezet zijn.

Paardenrusthuizen zijn ook hip tegenwoordig. Daar zet je ze vrij goedkoop neer en kunnen ze hun dagen slijten als grasmaaier terwijl de basisverzorging voor je wordt gedaan, en ga je zo nu en dan nog eens langs.

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 09:51

De handel mag hij zeker niet in , daar zijn ze ook heel bang voor
vandaar dat ik aangeboden heb om te helpen. Is een zorgboerderij of therapiepaard ook nog een optie en moeten we die dan zelf benaderen of hoe komen die aan hun paarden ?

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:53

Dus wat gebeurt er met zo'n paard.

Dan koop jij de ellende van een ander omdat de eigenaar niet de verantwoording wil/kan dragen voor zijn afgeschreven dier in wat voor opzicht dan ook.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:02

miga schreef:
De handel mag hij zeker niet in , daar zijn ze ook heel bang voor
vandaar dat ik aangeboden heb om te helpen. Is een zorgboerderij of therapiepaard ook nog een optie en moeten we die dan zelf benaderen of hoe komen die aan hun paarden ?


Die zullen waarschijnlijk zorgvuldig zoeken naar een gezond paard, met een fijn karakter, welke in te zetten is voor gevarieerd werk, van eindeloos aaien tot mennen/rijden, afhankelijk van de cliënten die er wonen/werken.

De kans dat een zorgbedrijf (welke over het algemeen chronisch gebrek aan geld hebben) de problemen van een ander koopt lijkt me zéér klein. :P



Puntje bij paaltje: De werkelijke keuze voor de eigenaar is a) Zelf verantwoording nemen en het dier blijven bekostigen danwel afmaken. Of b) de verkoop indoen en het risico nemen dat het dier een goede kans heeft niet leuk te eindigen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:09

Is dit paard nog geschikt voor recreatieve doeleinden? want zoja, dan komt zo'n paard met veel geluk terecht bij iemand die er nog rustige ritjes mee wilt rijden. De rest van de opties zijn al genoemd.

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:10

Tja, goed oppassen met waar je het paard naartoe brengt.
Met een beetje geluk tref je iemand zoals mij. ;-)

Een bokker wilde haar paard laten slachten omdat hij levensgevaarlijk was, maar hij staat inmiddels al een jaar of 5 lekker op pensioen bij mij, en ik heb er een heerlijk paard aan. Het verhaal staat in mijn onderschrift.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:16

Matheno schreef:
Tja, goed oppassen met waar je het paard naartoe brengt.
Met een beetje geluk tref je iemand zoals mij. ;-)

Een bokker wilde haar paard laten slachten omdat hij levensgevaarlijk was, maar hij staat inmiddels al een jaar of 5 lekker op pensioen bij mij, en ik heb er een heerlijk paard aan. Het verhaal staat in mijn onderschrift.


Bij de opvang waar k toen vrijwillig werkte ook een hengst gehad die niet te houden was. Tegen de stal aantrappen, bijten naar voorbijgangers, en niemand durfde m naar buiten te zetten, anders kreeg je n paar voorhoeven in je muil.
Op een een of andere reden voel k me altijd juist aangetrokken tot dat soort paarden, alsof k er wat mee moet doen. Misschien ook omdat k alle problemen uit mn buurt wil verhelpen, maar ook omdat k zoveel potentie in zo'n dier zie.
Kheb dus de zorg voor m op me genomen en elke dag keihard de baas moeten spelen, inclusief mijn voet. Grenzen aangeven is geen mishandeling, anders is het paard mij aan het mishandelen en lig ik in de boom. Ondertussen is het een prachtbeest geworden die nu l1 rijdt met een GOEDE baas.
Jammer dat veel mensen dat niet inzien..

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:17

de keus is aan de eigenaar. helaas hoor je veel ''horror'' verhalen over dat de eigenaar een droom plekje gevonden heeft maar dat het paard dan in de handel beland... Maar er bestaan ook zeker wel goede plekjes hoor. er zijn genoeg mensen die hun hart op de juiste plek hebben en een leuk paard zoeken voor wat bosritjes mee te maken.

Alleen vind ik ooit wel dat de eigenaar een hoofdprijs vraagt voor een oud/afgekeurd paard. In Nieuw-Zeeland is het zo, dat als een racepaard bijvoorbeeld met pensioen gaat, dan worden ze gewoon gratis weg gegeven aan een goed huisje. het paard heeft dan hard gewerkt, verdient een goed pensioen, dus maken ze iemand blij die er voor recreatie mee aan de slag wil gratis en voor niets.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:30

Mijne is een dure grasmaaier die eens per maand mee gaat naar het bos of strand en ondertussen een pennyclub heeft verzameld van de leeftijd 2 tot 9 die hem eens in de zoveel tijd komen borstelen en rondjes stappen. Ik zou hem graag op een zorgboerderij zien waar hij veel aandacht krijgt en mensen blij kan maken maar die heb ik nog niet gevonden in de buurt haha! Dus nu staat hij in pension samen met mijn jonkie deelt hij een weiland en in de winter delen ze een paddock en roept de eigenaresse van stal altijd had ik maar 20 Wodka's (zijn naam) op stal staan!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:35

De kans dat zo'n gezelschapspaard de handel in gaat en niet goed terecht komt is zeeeer groot.
Mijn mening is dat je zo'n dier echt in eigen beheer moet houden of bij iemand moet stallen die je echt echt vertrouwd.

Ikzelf heb bijvoorbeeld mijn vroegere lievelingspony van de manege gekregen met 22 jaar om hem een goede oude dag te geven.
Inmiddels is hij 31 en still going strong.

Maar ken ook de Facebook verhalen van mensen die hun paard kwijt zijn omdat de mevrouw met dochtertje die een gezinspaard zochten toch eigenlijk gewoon een handelaar bleek die paarden opkocht voor zo weinig mogelijk en doorverkocht de handel in of naar de slacht.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:46

Op de manege waar ik heb leren rijden stonden veel afgedankte sportpaarden. Dat is dus ook nog een optie, al zou ik daar zelf (en zeker die manege) nooit voor gekozen hebben.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:49

Mijn 'oude' sportpony's blijven gewoon hier. De merries mogen een veulentje krijgen als ze daar fit genoeg voor zijn. Maar ook daarna blijven ze gewoon hier.
Ik heb oude tussen haakjes staan, ik heb een 11 jarige die met pensioen is, dus die is nog lang niet oud, wel stuk. En heb een ex-dekhengst van 22 en een kroon preferente fokmerrie van 25 staan die hier ook nog veel ouder mogen worden.

Zo lang die er lopen kan er geen jonge sportpony bij, en dat is niet erg. Want deze pony's hebben zo veel voor mij gedaan dat het nu mijn beurt is wat voor hun te doen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:52

Tja helaas zul je zulke mensen maar zeldzaam tegenkomen Matheno. Ik vind het geweldig dat jij dat paard hebt overgenomen, en dat het zo goed klikt. Maar zulke verhalen zijn veel zeldzamer dan de verhalen van mensen die hun paard zoeken omdat ze dachten een goed tehuis gevonden te hebben. Ga maar kijken naar alle oproepen die op Bokt, FB enz voorbij komen.

Ik heb er 2 die vanwege blessures met pensioen zijn. Die worden nooit verkocht. Juist omdat de kans dat er toch weer mee gereden gaat worden en ze de handel in zouden verdwijnen heel erg groot is. Dus ze blijven hier tot het niet meer gaat, en zou ik al eerder niet meer voor ze kunnen zorgen, zorg ik dat ze een waardig einde krijgen.


julius_juut schreef:
Puntje bij paaltje: De werkelijke keuze voor de eigenaar is a) Zelf verantwoording nemen en het dier blijven bekostigen danwel afmaken. Of b) de verkoop indoen en het risico nemen dat het dier een goede kans heeft niet leuk te eindigen.


Imo precies dit. Dat is de keuze die je hebt en maakt. En aangezien ik de paardenhandel niet vertrouw, en iedereen met een goed hart die ook nog op de juiste plaats zit, en erg moeilijk te vinden is, maar ook in de situatie kan komen dat die niet meer voor het paard kan zorgen. Ga ik dat risico niet aan.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:52

Merries die hoog in de sport hebben gelopen worden vaak in de fokkerij ingezet, evenals hengsten.
Ruinen is afhankelijk van wie de eigenaar is, soms gaat hij terug naar de eigenaar en gaat met pensioen of dient nog als leerpaard, soms blijft hij bij de ruiter op pensioen. Nino van Steve Guerdat bijv, of de glocks paarden, de eurocommerce paarden, Ludger Beerbaum heeft ze thuis staan etc.

De dieren die bij amateurs gelopen hebben belanden geloof ik eerder weer in de handel of slacht.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:55

Hier ook een goed sportpaard dat onregelmatig loopt, mag normaal nog gebruikt worden als stap/wandelpaard maar dat doe ik niet meer. Staat hier eigenlijk ook gewoon op de weide in een kleine kudde. Of je geeft ze gratis/onder leasecontract/voor een klein prijsje weg als weidemaatje/therapiepaard/manegepaard, je brengt ze naar de slacht of laat ze inslapen, of je houd ze zelf. Maar uiteraard loop je bij dat eerste, tenzij onder lease contract, de kans dat ze doorverkocht worden en in de handel terecht komen. Dat is ook voor mij de voornaamste reden om hem zelf te houden, emotioneel heb ik een zeer sterke band met dit paard. Als je ze ergens als weidemaatje kan plaatsen bij een goede kennis/vrienden zal altijd mijn voorkeur daar naar gaan persoonlijk, zo niet dan blijft die gewoon bij mij en geef ik hem nog een goed leven voor zolang dat gaat. Inslapen is ook altijd een betere optie dan doorverkopen met zulke paarden vind ik. Hoe oud is hij?

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:02

ik moet zeggen dat ik ook wel eens een verhaal heb gehoord wat van de eigenaar niet echt netjes was hoor..... een kennis van mij nam een paard over voor (vond ik) best nog wel een hoog bedrag, terwijl het paard enkel op de wei kon staan en af en toe een stap ritje door het bos mocht. man man wat heeft zij er een trouble mee gehad. de eigenaar had niet vermeld wat het paard per maand aan kosten met zich mee bracht aan medicijnen etc..... en wel blijven eisen he.. dat het paard heel de behandelingen etc kreeg. kennis van mij zag door de bomen het bos niet meer. uit goed fatsoen een paardje overnemen, niks mee kunnen doen, maar wel mega veel kosten kwijt zijn aan het paard pijn vrij door de wei te laten dartelen..

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:06

Amateursport dankt de paarden doorgaans af. Ze sturen ze de handel in, niet altijd direct. Soms doen ze hun dier eerst voor als "leerpaard" om er meer voor te kunnen vangen. Vaak ook als "recreatiepaard", met beperkingen.
En doorgaans tref je ze in advertenties aan waarin ze als "weidemaatje" of "coaching-/therapie-/noemmaareenanderafdankerslabel-paard" worden aangeboden waarna ze eigenlijk maar 1 lot wacht; Handel tot de slacht er op volgt.
Túúrlijk kun je naïef zijn en geloven in het goede van de mens, denken dat er echt fijne/ leuke/ lieve mensen zitten te wachten op jouw afdankertje. Maar erg realistisch is dat niet.

Je merkt het al; Mijn goedkeuring kan het niet wegdragen om zo met dieren om te gaan.
Mensen horen hun verantwoordelijkheid te nemen, afdanken is dat niet.
Ik vind het enorm respectloos naar het dier toe om ze de handel in te jenzen waar ze nog verder uitgebuit worden, tot de dood er op volgt. En dat na een leven lang hard werken.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:08

BlackBeautyZ schreef:
ik moet zeggen dat ik ook wel eens een verhaal heb gehoord wat van de eigenaar niet echt netjes was hoor..... een kennis van mij nam een paard over voor (vond ik) best nog wel een hoog bedrag, terwijl het paard enkel op de wei kon staan en af en toe een stap ritje door het bos mocht. man man wat heeft zij er een trouble mee gehad. de eigenaar had niet vermeld wat het paard per maand aan kosten met zich mee bracht aan medicijnen etc..... en wel blijven eisen he.. dat het paard heel de behandelingen etc kreeg. kennis van mij zag door de bomen het bos niet meer. uit goed fatsoen een paardje overnemen, niks mee kunnen doen, maar wel mega veel kosten kwijt zijn aan het paard pijn vrij door de wei te laten dartelen..

Dan laat je het toch gewoon inslapen? Pff... Wat een horror. Ook voor het paard. Heb zelf zo'n paard, maar de dag dat ik merk dat zijn aandoening hem hindert op de weide of in gewoon paard zijn is het gedaan. Dan ben je als oude eigenaar ook niet goed bezig. Het eerste wat je doet als eigenaar is gaan zoeken in hoeverre je paard pijn heeft, wat ik in mijn ervaring, heel snel merk aan een paard.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:09

nouklime schreef:
Mijne is een dure grasmaaier die eens per maand mee gaat naar het bos of strand en ondertussen een pennyclub heeft verzameld van de leeftijd 2 tot 9 die hem eens in de zoveel tijd komen borstelen en rondjes stappen. Ik zou hem graag op een zorgboerderij zien waar hij veel aandacht krijgt en mensen blij kan maken maar die heb ik nog niet gevonden in de buurt haha! Dus nu staat hij in pension samen met mijn jonkie deelt hij een weiland en in de winter delen ze een paddock en roept de eigenaresse van stal altijd had ik maar 20 Wodka's (zijn naam) op stal staan!


Lees veel over weggeven of voor een klein prijsje weg doen.

Dit is absoluut niet wat ik bedoel met een zorgboerderij. Ik wil namelijk zelf de kosten voor mijn rekening nemen maar dat mijn paard verzorgd en vertroeteld word. Tot op heden kan ik nog geen dag zonder hem en staat hij al 3 jaar van zijn pensioen te genieten. Ik zou hem nooit weg doen! Als hij bij mij gaat is dat naar de eeuwige groene velden!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:11

Hier gaat het alleen sport-fit of dood het erf af. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik weinig begrip kan op brengen voor mensen die hun dier dumpen als hij niet meer voldoet en dan ‘alleen aan een heel goed huisje.’
Neem je verantwoordelijkheid. Je hebt jaren plezier van ‘m gehad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:12

“Mijn” recreatie haflinger raakte blijvend geblesseerd. Ze was toen 11.
Inmiddels staat ze alweer 8 jaar op een zorgboerderij voor mensen met een zware autistische beperking.
Het kán dus wel goed gaan