Paard proefrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Paard proefrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 14:33

Ik wil dit toch even delen want ik vind het best wel spannend. Na het overlijden van mijn oude paard, ben ik weer op zoek gegaan naar een ander paard. En morgen ga ik proef rijden. Het is leuke spanning, ik heb geen knoop in mijn maag van nare spanning. Dit is leuk ( hoop ik).
Ik heb er wel vertrouwen in (anders deed ik het niet), maar het blijft wel spannend.
Zo vaak doe ik dit niet en ik hoop dat ik het niet vaker hoef te doen. Toen ik mijn vorige paard kocht, was het het vierde paard wat we gingen uitproberen. We hebben haar bijna 14 jaar gehad.
Dit is nu paard nummer 2 wat ik ga proberen. Ik hoop dat het morgen net zo leuk is als dat ik diep in mijn hart hoop. Ik heb al zo even kunnen kennis maken met het paard en zij sprak me wel aan.
Dus, fingers crossed. Wordt vervolgd.

anjali

Re: Paard proefrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:40

Meestal is het het beste\veiligste om het paard eerst door iemand daar te laten voorrijden.En als hij zich dan normaal blijkt te gedragen,dan pas zelf erop te gaan. Succes!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:26

Ik ben momenteel ook op zoek en ook al wat proefgereden. Ik vind het nog een hele zoektocht maar ook een erg leuke. Veel succes en plezier morgen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:32

anjali schreef:
Meestal is het het beste\veiligste om het paard eerst door iemand daar te laten voorrijden.En als hij zich dan normaal blijkt te gedragen,dan pas zelf erop te gaan. Succes!

Precies. En op de vraag "wilt u hem eerst los zien?" is het antwoord standaard "nee".
Ik geloof best dat hij los mega groot kan draven of galopperen. Maar wat heb ik daar aan? Ik koop hem niet om los te laten lopen, ik koop hem om te rijden. Bovendien kan je meteen zien hoe hij is als je er "koud" op stapt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:44

Ik wil een paard wel eerst los zien, dan kun je gelijk zien of hij goed loopt.
Heb al meerdere paarden gezien waarna ik niet meer hoefde op te stappen omdat ze niet rad liepen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:46

Ja, dat is inderdaad ook een argument. Zo zie je maar weer, alles heeft zijn voor of zijn tegen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:30

Spannend hoor ! maar ga er vooral van genieten en goed voelen of het een paard voor jou is.
en desnoods een 2e keer gaan kijken/rijden.
Ik heb sinds een week weer een eigen rijpaard (na 10 jaar, had wel kleine pony's ) dus ik herken die spanning die je voelt wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:35

Alle paarden heb ik laten voorrijden, behalve het paard wat ik heb gekocht.
Heel vreemd, maar iets zei me, stap er maar op.
En dat deed ik.
Nu is ze van mij!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:07

maralyn schreef:
Alle paarden heb ik laten voorrijden, behalve het paard wat ik heb gekocht.
Heel vreemd, maar iets zei me, stap er maar op.
En dat deed ik.
Nu is ze van mij!

Ik ben er ook ooit zelf meteen opgegaan.Er was toen niemand om hem voor te rijden-pony stond op een weitje achteraf met alleen schapen. Maar hij was op marktplaats gefotografeerd met een klein jochie die er achterstevoren opzat.Dus ik waagde het erop en heb hem gekocht.Soms voel je het wel meteen dat het wel kan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:34

rien10 schreef:
anjali schreef:

Precies. En op de vraag "wilt u hem eerst los zien?" is het antwoord standaard "nee".
Ik geloof best dat hij los mega groot kan draven of galopperen. Maar wat heb ik daar aan? Ik koop hem niet om los te laten lopen, ik koop hem om te rijden. Bovendien kan je meteen zien hoe hij is als je er "koud" op stapt.

Kan best zijn dat de verkoper 'm een paar uur voor je komt proefrijden al flink beweging heeft gegeven natuurlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:55

Beste is de 1e keer alles te bekijken: paard uit de stal, borstelen, aan de longe of los, opzadelen, voorrijden en zelf narijden. Als het bevalt: 2e keer zelfde acties, maar alles zelf doen. Wij verkopen meer dan we kopen en ik vind dat fijn, je wilt eerst laten zien wat voor paard je hebt - daarna wil je zeker weten of het past.
Ik denk/hoop dat dat geldt voor de meeste verkopers. Verder geldt: volg je gevoel, klets niet te veel en blijf bij de les!
Ik ga af en toe mee om te kopen en ben vaak verbaasd hoe kopers zich laten afleiden door de verhalen van de verkoper en alles wat er op een stal gebeurt.....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 14:17

Om een lang verhaal kort te houden: ik heb het paard gekocht. Het paard staat deze week op een vakantie-adres en daar was geen bak om in te rijden. Of ik het goed vond om dan even het bos in te gaan. Zij ging mee op de fiets, zusje mee op de pony, moeders is een stuk meegelopen. Ik had al allerlei filmpjes gezien van ritjes door het bos en daar was het paard ontzettend braaf. Dus ik heb gezegd ja is goed. We hebben samen de paarden uit de wei gehaald, gezadeld. Met opstappen was ze wat drammerig, maar er gebeurde even vanalles en ik was niet snel genoeg. Toen ik zat en we stapten weg was het goed. eerst was het even vreemd dat ik erop zat, maar na 5 minuten was dat oke. We hebben rustig ingestapt en daarna wat stukken gedraafd. Paard was braaf, wel voorwaarts en best pittig , maar braaf en goed terug te rijden. Ik durfde nog geen galop aan. We hebben ruim een half uur gereden (vond ik genoeg). Daarna afgezadeld, en afgespoten en weer terug gebracht naar de wei. Voor mij voelde het goed en beide meisjes vonden dat het er goed uitzag. Dus ze vonden het goed en ik mag haar kopen. Deze week genieten ze nog heerlijk van hun vakantie en vrijdag wordt ze thuis bezorgd. <3 <3

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:25

Eerlijk gezegd vind ik dit niet echt verstandig. Wat weet je nou van dit paard?
Ik zou nogmaals gaan rijden in een bak en dan alleen. Zonder die pony erbij.
En laat je hem niet keuren?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:28

Naja als het goed voelt voelt het goed toch? Een paard kopen is sowieso een risico, keuren kan je inderdaad doen maar geeft geen garantie, zou ik persoonlijk wel doen zeker als je niet weet hoe ze in de bak loopt. Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:35

Gefeliciteerd!

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:58

Gefeliciteerd!

Ik had zelf nog een keer in een bak willen rijden voor ik het paard kocht, daar kan een paard toch anders zijn dan buiten.. Ook had ik er zonder ander paard erbij nog een keer mee naar buiten gegaan.

Maar belangrijkste is dat het voor jou goed voelt!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 15:36

Voor mij voelde het goed. Hun hadden er vertrouwen in om mij er op te laten rijden, het bos in, dan heb ik er vertrouwen in dat dat kan. De andere optie om in een bak te gaan rijden was bij hun thuis. Dan moeten we ruim 2 uur rijden, op zich heb ik dat er wel voor over hoor. Maar ik wil graag buiten rijden en dan wil ik zeker weten dat ze braaf is. Voorlopig ga ik niet alleen ( vermoed ik). En om nou als verkopende partij te zeggen: hier heb je het paard, ga maar even alleen naar buiten zou ik ook niet doen. En op deze manier vond ik het prima geregeld. Ik heb een aantal filmpjes gezien van buitenrij-vakanties de afgelopen paar weken en daarin was het paard gewoon braaf.

En zeg eens eerlijk: wie gaat er wel eens op vakantie en boekt dan een buitenrit? Ik wel. En dan stap ik ook op een wild vreemd paard waar ik echt niets van weet en dan moet ik de eigenaar op zijn blauwe (groen of bruine) ogen maar vertrouwen dat ze zeggen dat het een braaf paard is. En dan ga ik vrolijk zonder zorgen mee op buitenrit van 2 uur. Ik heb gezellig met de eigenaresse zitten appen en ze vertelde dat ze lekker hebben buiten gereden en dat het paard superbraaf is. En daar kon ze ook filmpjes van laten zien. Dus vandaar dat ik er zo opgestapt ben en lekker een half uurtje heb buiten gereden. En dat in de bak rijden komt nog wel als ze hier is. En ook daar heb ik foto's van gezien en ook dat ze wel een redelijk sprongetje kan maken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:46

Iets wat ik altijd in m'n achterhoofd hield: je hóeft niet op te stappen he!
Als je vooraf al ziet dat een paard echt niet is wat je verwacht (niet zuiver, te rillerig, schrikkerig etc), waarom zou je er dan nog opstappen?
Misschien 'zonde' van jouw en de verkoper zijn tijd, maar beter voor het paard om geen onnodige ruiters op z'n rug te krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:48

Leuk hoor :)

Maar ik zou wel echt laten keuren!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 15:50

Ik heb een week voor ik ging proefrijden al kennis gemaakt met het paard. En als ik toen had gedacht: dit is niks voor mij had ik het daarbij gelaten. Maar de merrie sprak mij erg aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:50

Proficiat ts! Krijgen we nog een foto te zien en verdere updates?Een paard kopen is en blijft altijd een avontuur!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:51

Je hebt toch nog geen aanbetaling gedaan, hoop ik? Eerst afleveren, dan betalen. En wel apart dat je een paard te koop zet als je op vakantie gaat. Ik word daar zelf een beetje achterdochtig van. Ik hoop dat het allemaal goed gaat natuurlijk. Je laat, mag ik aannemen, het paard nog wel keuren voor je definitief overgaat tot koop?

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 16:01

Nee nee we hebben nog niks betaald. Dat paard staat al wel even te koop en die vakanties waren al gepland. En nee ik word niet achterdochtig. Ze hebben het paard zelf gefokt en dus al die jaren al in hun bezit. Zodra ze hier op stal staat en officieel van mij is,krijgen jullie foto's te zien.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:03

Shenavallie schreef:
Je hebt toch nog geen aanbetaling gedaan, hoop ik? Eerst afleveren, dan betalen. En wel apart dat je een paard te koop zet als je op vakantie gaat. Ik word daar zelf een beetje achterdochtig van. Ik hoop dat het allemaal goed gaat natuurlijk. Je laat, mag ik aannemen, het paard nog wel keuren voor je definitief overgaat tot koop?

Ik heb ook een paardje tekoop gezet en ging er ook nog overal mee naartoe. Als er kijkers kwamen is dat inderdaad een keer gebeurt dat we op de camping waren. Dus daar proefgereden door die mensen.

Maar gefeliciteerd met de aankoop en nog vele kilometers door de polders/bossen/strandt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:06

Het voelde goed, maar galop durfde je niet aan. Wilde jaren geleden een paard kopen en heb er tig bekeken en proefgereden. Als het goed voelde waagde ik wel een galopje, kan me toch niet voorstellen dat je een paard koopt zonder ermee gegaloppeerd te hebben.