zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LT16

Berichten: 6
Geregistreerd: 18-07-19
Woonplaats: geleen

zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 01:55

:wave:

Ik heb eens vraagje!

Ik ben zelf een dame met overgewicht. Ik heb een schildklier probeer en ben heel hard bezig om van me over gewicht af te komen. Nu ben ik opzoek naar een verzorgpaard om wat mee bezig te zijn niet rijden maar gewoon longeren en grondwerk ect.

Nu krijg ik veel reacties eens te kijken bij koudbloed paarden! Maar deze zijn toch juist gebouwd om te trekken en niet om te dragen?

Ik hoor heel vaak dat ze inschatten dat een groot paard me gewicht wel kan dragen, ik weeg namelijk zelf 110 kilo helaas. Ik vind zelf dat dit voor geen een paard echt bevorderlijk is. Uiteraard krijgen van een keer een half uurtje bijvoorbeeld geen last. Maar op de lange termijn is dat zeer zeker niet goed voor een paard. En voel ik me er ook niet goed bij om erop te stappen. Veel eigenaren zoeken juist iemand die onder het zadel voor de beweging zorgt en niet via grondwerk of longeer werk. En zeggen wel ach mijn paard kan het aan.

Uiteraard heeft het ook met de bespiering, conditie, bouw en grote van het dier te maken. Maar persoonlijk vind ik zelf dat ik gewoon simpel weg te zwaar ben. En voor mij is het paard zijn welzijn het aller belangrijkste, kan er geen plezier uit halen om al wetende het dier niets goed te doen toch te rijden. Ik heb me wel een paar keer laten ompraten toch op te stappen maar hield er eerder een schuld gevoel aan over.

Nu door alle commentaar rond om koudbloed, ben ik toch aan het twijfelen geraak en wou ik eens om jullie raad vragen? Aangezien jullie me niet kennen en dus een eerlijke mening kunnen geven hecht ik er meer waarde aan als mensen om me heen!

Dankjulliewel alvast

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 03:55

Mijn antwoord is nee.
Ben zelf ook bijna 100 kg en vind dat je met zo’n gewicht het dier niet moet belasten. Is niet eerlijk.
Wat je wel kan doen is bv mennen. Maar rijden is ook voor mij not done!
Ook niet voor een trekpaard of ander groot stevig paard.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 04:04

Allereerst super dat je bezig bent met afvallen! Ik vind 110 kilo alleen echt wel te zwaar... Er komt natuurlijk ook nog een zadel bij aan gewicht. Heb je ook al een oproep in een Facebookgroep gedaan? Ik zie toch best vaak paarden langs komen waar er niet gereden kan worden, en anders kan je misschien zelf een oproep plaatsen?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 04:49

Waar voor mij het echt grote verschil zit in het rijden als je zwaarlijvig bent is hoe goed je kan rijden. Dus in balans,en de africhting van het paard. Dus zit die goed in de bespiering en conditie.
In mijn optiek kun je als je te zwaar bent beter op een warmbloed paard stappen, die zijn over de jaren heen echt gefokt voor rijderij en daar hoort een goede rug bij.

De Belgen, tinkers, en echt zwaargebouwde paarden hebben misschien meer gewicht, maar dat zegt niks over belastbaarheid. Los dat er een groot verschil zit in trekken en dragen. Dan zou ik eerder voor een ras gaan die al decennia gefokt wordt om te dragen.

Maar toch moet ik er wel bij zeggen dat 100 kilo toch echt wel de max is om op een paard te stappen. Zelf heb ondervonden dat 10 kilo minder echt een effect had op mijn paard. Ik ben van 80 naar 70 gegaan en merkte echt wel verschil in mijn eigen rijden en dit had echt invloed op mijn paard.

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:52

*\o/* Wat goed dat je af wil vallen

het zou inderdaad een idee voor je kunnen zijn om een paardje te zoeken waar je eventueel vanaf de grond mee aan de slag kan en samen actief mee kan zijn.



Totdat je je streefgewicht bereikt en weer met een gerust hart op een paard kan stappen zonder het dier daarmee te belasten.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:00

Je staat er wel goed in met je mentaliteit vind ik. Ik zou het niet erg vinden om je dan als bijrijdster te hebben maar eerst ernaast. Dan kun je afspreken met de eigenaar (ligt er ook welk paard) dat als je zoveel kg afvalt, dat je dan gaat rijden. Is voor jou een goede motivatie. En geloof mij, veel eigenaren vinden het geen probleem dat jij enkel het longeer en grondwerk doet. Zeker als je opzoek gaat naar een koudbloed (op uitzonderingen na) die toch al vaak voor recreatie worden gebruikt.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:22

Mijn dierenarts zei laatst "de rug van elk paard is hetzelfde, of het van een ijslander, haflinger of sportpaard is, overgewicht (of te grote ruiters) is gewoon niet goed voor die rug."

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:30

Hier een koudbloed. Tinker, 400-500 kg. Ik hou (zeker nu, jong en word doorgereden) max 70 kg aan. Zadel e.d moet je ook met je gewicht erbij rekenen, kleding etc. Als iemand te zwaar is voor mijn paard is diegene gewoon te zwaar voor mijn paard. Of dat nou komt omdat diegene 2 meter hoog is, een bodybuilder of te dik is, maakt mij niet uit. Te zwaar is te zwaar in mijn ogen.
Ik hou overigens gemiddeld 15% (gezond!) Gewicht aan van het paard. Dus een paard van 500 kg maximaal 75 kg op zijn rug. Ook afhankelijk van de bouw, ras, training etc.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:54

Hier ook hetzelfde probleem (oke, niet de schildklier) maar ook ik ben te zwaar met mijn gewicht van 110. Ik was wel begonnen met afvallen maar daarna begonnen er wat prive problemen waardoor ik helaas het traject heb moeten stoppen.

Nu weer alles op de rit en kennelijk ben ik aan het afvallen want ik hoor het van iedereen. Zelf merk ik het nog niet echt. Wel dat ik minder eet (minder hoeveelheden)



Maar daar ging het nu niet om. Ook ik ben gestopt met rijden. Best lastig als je een eigen paard hebt staan. Voor hem heb ik 2 leuke lease meiden erbij gezocht die echt geweldig met hem zijn. Zelf doe ik dan het longeren en zijn trainingsschema te maken.

Daarnaast ben ik het mennen weer gaan oppakken en heb ik nu een hele leuke leasepony op mijn werk staan waarbij ik 3x per week bezig ben. Pas toen ik weer wat had om mee te werken en vooral naar toe te werken merkte ik dat ik wel wat miste, daarvoor totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:06

Heel eerlijk? Ik vind niet dat je boven de 90 kilo nog op een paard moet stappen. Been there, done that. Ik was zelf ook veel te zwaar, nu 20 kilo afgevallen en ik mag van mezelf nu weer op mijn paard stappen. Ik moet nog wel wat kilo’s er af werken, maar ik ben nu wel op een gewicht waarmee het eerlijk/verantwoord is om op een (passend) paard te stappen. En mensen zeiden dat het qua gewicht echt geen probleem was omdat ik een vrij groot en breed paard heb, maar voor mezelf voelde het echt niet goed. :n

Met jouw instelling kun je vast een leuk verzorgpaard vinden waar je mee kan grondwerken en waar je later eventueel op kan rijden. Ik vind het echt goed dat je er over nadenk en niet zomaar op een paard stapt, dat zegt wel wat over je zorgzaamheid en hoe je met een dier omgaat. :))

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:17

Jouw instelling is de juiste, lekker blijven grondwerken en longeren tot je voldoende gewicht kwijt bent. Ook de grotere koudbloedrassen zijn niet gemaakt om groot gewicht te dragen. Je zult ze idd niet beschadigen met een rondje stappen ofzo maar meer dan dat is niet eerlijk tegenover het dier.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:20

Ik vind het heel fijn om te lezen dat jij (en nog een aantal anderen) zelf inzien dat zo'n gewicht echt niet op een paard past. Er zullen wellicht wat paarden zijn die het gewicht zelf wel kunnen dragen, maar dan nog zit je met een behoorlijk aandeel vet wat niet met de beweging mee gaat, dit maakt het voor het paard dus nog een stukje lastiger.

Misschien kun je een paardje vinden waar mee gemend wordt? Dat is ook echt wel heel leuk vind ik zelf, echter heeft het het nadeel dat je nooit alleen op pad kunt. Voor jou kan dat juist een voordeel zijn; misschien is er wel iemand in jouw buurt die iemand zoekt die het leuk vindt om mee op pad te gaan. Daarnaast is er natuurlijk nog van alles te bedenken wat je met een paard vanaf de grond kunt doen, maar dat had je zelf ook al bedacht.

Ik wil je in ieder geval succes wensen met de zoektocht naar een leuk verzorgpaard en met het afvallen.

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:34

hmm, dit is een moeilijke vraag.
Een beetje een grote man weegt ook al snel 100-110 kilo, zeker als die persoon nog wat gespierd is.
Wat voor mij ook het verschil zou maken is hoe goed je rijdt / kan meezitten (en de conditie van het paard. ik heb grote zware paarden die echter momenteel niet goed in conditie zijn, voor hun zou ik momenteel 110 kilo te zwaar vinden.).
Wat natuurlijk ook een puntje is, je geeft aan dat je te zwaar bent en bezig met afvallen. Ik ga er dus even vanuit dat het gewicht teveel geen spieren zullen zijn. Hoe je het ook draait en keert, spiermassa is compacter dan vetmassa, als je te zwaar bent in "vetmassa" dan zal het sowieso moeilijker zijn om netjes mee te kunnen zijn in de beweging. Maar again, dat hangt natuurlijk compleet af van je ervaring en hoe je mee kan zitten, liever iemand van 110 kilo met teveel vetmassa die prima kan meezitten, dan een gespierde persoon van 110 kilo die compleet tegen de beweging zit.

Vraag is ook, wat wil je precies gaan doen? Intensief dressuur rijden, springen, of lange pittige buitenritten? Of eerder stapritjes tot je op een lager gewicht zit? Is je paard goed in conditie? of is het een dier dat opgestart moet worden of een aftands manegepaard die niet correct (kan) lopen?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:36

Als je graag wilt verzorgen, zoek dan eens wat fokkers op.
Of dit nu fokkers zijn van rijpaarden of Shetlanders .. vaak kunnen zij wel iemand gebruiken die kan en wil longeren etc , zeker voor keuringen moet er veel gebeuren.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:41

Wat super goed dat je hier zo over na denkt. En wat naar voor jou dat je door je schildklierprobleem zoveel bent aangekomen.
Als je het mij eerlijk vraagt, lijkt mij voor geen enkel paard 110 kg goed om te dragen op de lange termijn.
Daarnaast vergeten mensen vaak, dat koudbloeden vaak een korte rug hebben. Hun draagvlak op hun rug is dus meestal niet groot, dus hebben zij een kort en breed zadel nodig met een niet te grote inch maat. Hier passen zwaarlijvige mensen meestal niet in.
Mijn e pony is behoorlijk breed en sterk, maar heeft een inch maat 17, omdat zij een korte rug heeft. Je kunt je voor stellen dat hier iemand in past met maximaal maat 38.

Ik zou overigens dolblij zijn met een verzorgster die grondwerk en longeren doet met mijn pony. Dus ik hoop dat je een leuk paard of een leuke pony vindt waarmee je deze leuke dingen kan gaan doen!
Ik vind jouw instelling top!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:16

Je instelling is inderdaad top! Bewondering voor!!
Ik ben zelf ook veel te zwaar (geweest) dus ik herken je verhaal.
Toen ik tegen de 100 kilo aan zat, zou ik niet op een paard stappen :n ik vind 90 kilo denk ik wel een max. Daarin vind ik geen verschil in kwpn of fjord, getraind of niet getraind. Een ongetraind paard moet je opbouwen, of je nu 50 kilo weegt of 90.

toen ik onder de 80 kilo kwam ben ik weer begonnen met paardrijden en heb ik zelf ook weer een paard aangeschaft (fjord, ik ben nou eenmaal fjord-verslaafd). Ik ben stiekem nog wel aan de zware kant voor haar. Mede doordat zij jong is en niet zo groot. Gelukkig ben ik zelf ook niet zo groot, alles speelt mee! (En het totaalplaatje is wat ik interessant vind.
Een mega lange, maar slanke amazone kan ook al snel 80 of 90 kilo wegen. Als die op een kwpn’er van 1.70m stapt is dat een mooi beeld. Als die op een koudbloed van 1.40m stapt is het geen gezicht... )
Ik zit er zelf dan ook nog niet zo vaak op. Longeer regelmatig, mijn instructrice rijdt haar 1x per week en ik heb zelf 1x per week les.

Wat Def zegt is wel iets om over na te denken (en herkenbaar!) Mijn fjord kan maar een 16 inch zadel hebben vanwege haar korte rug, terwijl ik echt 18 inch nodig heb. Hierdoor heb ik een zadel op maat moeten laten maken waarbij dit mogelijk was en dat is niet goedkoop :o maar het is wel in het belang van mijn paard!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:46

wauw TS, wat super knap dat je zo eerlijk en open bent over je situatie. de eerste stap is idd erkennen.

ik zou eerlijk gezegd ook nog even niet gaan paardrijden. Ik heb zelf belgische trekpaarden. ze zijn mega groot, stevig (en super lief). maar zoals hier al vermeld werd zijn alle paardenruggen even kwetsbaar. Een paardenfysio zei toevallig van de week nog dat de ruggen van zebra's en ezels de sterkste zijn van de paardachtige diersoorten.

wat je wel kan doen is inderdaad een paardje zoeken waarmee je vanaf de grond kunt gaan werken. wandelen, grondwerk, vrijheidsdressuur. dan ben je lekker sportief bezig, je bouwt een band op met een paard en je creeert een doel voor jezelf: op een dag rijden op dat paard, met een gewicht wat voor beide goed voelt.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:20

Ik zou willen dat zon enthousiast persoon bij mijn Shetlanders kwam *\o/*
Je instelling is top, er zijn zeker ook verzorgpaarden te vinden hoor.
Veel mensen willen dat ook juist :D

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:20

Heel knap van je dat je zelf er zo mee bezig bent, gezondheid en welzijn van het dier moet ook op 1 staan en dat lijkt me bij jou wel goed te zitten.

Ook ik ben veel te zwaar geweest. Vorig jaar woog ik nog ruim 130 kilo en uiteraard stapte ik toen niet op het paard.
Ik ben pas weer erop gestapt toen ik onder de 90 kilo begon te wegen. Voor mij is 90/95 kilo (incl zadel etc) toch ook wel beetje max.
Ik heb mezelf laatste tijd ontzettend hard voor mijn eigen kop geslagen daar ik iemand had die ik het ontzettende gunde om te rijden maar wel 100 kilo woog. Diegene heeft wel gewoon op mijn fries gereden (alleen stap en draf omdat ik de galop te zwaar vind worden voor mijn paard met zo’n gewicht) nu achteraf denk ik weer gewoon bij mezelf...hoe stom kan je zijn...jezelf strikt beperken in erop zitten tot je een bepaald gewicht hebt en iemand anders die graag wil en die ik het heel erg gunde er wel gewoon op laten terwijl ik van mezelf niet mocht net dat gewicht...dom dom dom...


Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen met het afvallen!
Hopelijk vind je een leuk paardje on te verzorgen en op de grond mee te werken, maar met zo’n instelling als jij hebt, moet dat wel goedkomen toch?

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:29

Zoals hiervoor al gezegd is, alle respect voor waar je mee bezig bent. Buiten dat een ruiter met veel gewicht zeker al goed mee moet kunnen gaan met de bewegingen van het paard zie ik wel degelijk verschil in het ras. Dressuurpaarden zijn niet gefokt om te dragen, dus zoals een lastdier, ze worden gefokt voor de sport, lang gelijnd voor goede lengtebuiging bijvoorbeeld en hoog op de benen, wat een dressuurpaard niet echt sterker maakt. Een koudbloed heeft kortere sterke benen en een kortere rug die daardoor ook beter belastbaar is voor gewicht. Maar je moet wel een grens aanhouden vind ik. Ik denk dat je het als je het met de mens zou vergelijken het verschil zit in een koudbloed (bijv gewichtheffer) of een dressuurpaard (bijv ballerina).
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 19-07-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:29

Wat ook goed voor elk paard is en waar je er niet voor op hoeft te zitten - werken aan de hand of werken aan de lange teugel.

Daarnaast (vind ik) ook super leuk om je te gaan verdiepen in wat body work, massage, om 't paard wat losser te houden. Of bijvoorbeeld lymfe massage.

Maargoed, dat vraag je niet :P ik zou zeggen plaats zelf een advertentie waarin je uitlegt dat je geen rijpaard zoekt. Ik denk dat elke eigenaar die zelf een advertentie plaatst idd uit nood op zoek is naar een bijrijder. Heel veel succes, je hebt een fijne mentaliteit!

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:40

Toch apart dat wanneer ts dit openbaar plaatst dat ze zoveel weegt ze van bokkers te horen krijgt dat ze niet meer op moet stappen terwijl ik hier op bokt wel bepaalde voorbeelden voorbij zie komen waarbij een voller persoon aangemoedigd word en de hemel in word geprezen.

Het hangt er van af of je je paard in de weg zit.

Ik kom vaak voorbeelden tegen waarbij ik zou zeggen dat ze beter niet meer op kunnen stappen.

Ik bewonder dat je je gewicht hier neerzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:44

Nou purny, ik weet wel enkele bokkers waarvan ik denk, ja doe dat maar niet... Maar dat wordt in die topics door diverse bokkers wel benoemd, maar wanneer TS zich daar niks van aan trekt schiet je er nog niks mee op. Persoonlijk klik ik die topics weg, ik kan er niet achter staan en zal dus ook nooit een lovende reactie plaatsen. Ik kan alleen maar heel veel respect hebben voor deze TS voor de keuze die zij maakt en dat ze er zo open over is. Dat vind ik erg knap en bewonderenswaardig. _/-\o_

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:49

xJitskee schreef:
Nou purny, ik weet wel enkele bokkers waarvan ik denk, ja doe dat maar niet... Maar dat wordt in die topics door diverse bokkers wel benoemd, maar wanneer TS zich daar niks van aan trekt schiet je er nog niks mee op. Persoonlijk klik ik die topics weg, ik kan er niet achter staan en zal dus ook nooit een lovende reactie plaatsen. Ik kan alleen maar heel veel respect hebben voor deze TS voor de keuze die zij maakt en dat ze er zo open over is. Dat vind ik erg knap en bewonderenswaardig. _/-\o_

We zitten aardig op dezelfde lijn.
Maar ook bij de gemiddelde KNHS wedstrijd kom ik ruiters tegen waarbij ik mezelf de vraag stel moet je dit nog wel willen?

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:12

Mee eens hoor purny, maar die TSsen steken liever de kop in het zand in het kader van ‘als mijn paard last van me heeft zou hij wel staken’.
Terwijl deze TS duidelijk wel open staat voor inbreng, wat idd top is.