[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:51

Yess super goed zeg! <3
En ondanks dat die galop wat onwenning was hebben jullie het toch maar gedaan :j
Fotos zien er ook heel fijn uit!

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 17:28

Dank je wel, Cera_D!

We hebben gisteren maar eens trailertraining gedaan, ik vind het belangrijk om dat bij te houden aangezien hij niet al te makkelijk laadt.
Afbeelding
Hij liep na even onderzoeken zo de trailer in en daarna met minimaal overhalen ook helemaal zelf!

Vanochtend hebben we grondwerk gedaan, hij deed het super. Hij was snel ontspannen en week goed voor druk. Binnenkort gaan we ook aan de slag met rechtrichten om hem wat sterker te krijgen, maar ook om hem naast mentaal ook fysiek in balans te krijgen.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 22:40

Vandaag hebben we weer eens met hartslagmeter gereden. Was wel nuttig om te zien hoe hij toch blijkbaar nog wat tijd nodig heeft om het zadel ok te vinden. Verder ging het wel goed, al hebben we twee ongeplande galopjes gedaan := en hij kan nog steeds wijken!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:12

Fijn zeg! Herstelde hij wel oke na de oeps momentjes? :')

Lijkt mij ook zo fascinerend om met een hartslagmeter te trainen, moet daar toch eens achteraan

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:16

Wat fijn dat jullie de laatste tijd weer zo lekker vooruit gaan!

Een tipje: focus niet té veel op je HR meter. Ik doe op dit moment een onderzoek naar fitness in endurance paarden, en een groot deel vd data halen we natuurlijk uit de hartslag. Al is het dus zo dat bijna de helft vd tijd de HR echt nergens op slaat, gaat alle kanten op, of klopt gewoon simpelweg niet :+ Zou dus de hartslag met een korreltje zout nemen en niet raar ervan opkijken als 'ie opeens heel erg omhoog schiet terwijl je paard wel gewoon rustig blijkt te zijn. De wetenschap is leuk, maar met paarden kan je zo mooi met je gevoel werken dat ik (als wetenschapper) soms echt de technologie in de weg vind staan van vooruitgang :j

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 10:29

Cera_D: Na het tweede oepsje was hij weer gewoon rustig. Ik heb ook daarna nog een paar fatsoenlijke drafjes kunnen doen.
Het is zeker fascinerend om met hartslagmeter te rijden! Bij de dames is het ook heel informatief om te kijken of ze nou moe zijn of gewoon traag, of ze ergens pijn aan hebben, of ze al genoeg uitgerust zijn voor de volgende draf etc!
Maar, Piekosjj, je hebt zeker gelijk, want hoe rustig hij er gisteren ook bij stond, zijn HS was >100 en dat klopte niet echt met het paard dat voor mij stond. Viel de meting weg, mat hij 47 toen hij weer terug was :+ Heb ook wel eens HS 196 gehad, in stap van de bult af :? Dus ik ben blij dat het jou ook opvalt dat het niet altijd klopt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:55

Ik gebruik m'n hartslagmeter vnl om trends te zien en bv om te kijken naar hoe snel een hartslag ook weer zakt na inspanning, hoe hoog die is tijdens een draf of een galop, vind ik iets minder interessant.
Wel grappig, wij moeten langs 2 kamelen het erf af en weer op.

Mijn pony vindt die kamelen niet zo grappig. En daarbij viel dus wel op, dat de hartslag stijgt zodra we de richting van de kamelen opgaan, in stap rond de 135.
Eenmaal de kamelen voorbij, zakte die meteen weer mooi naar rond de 80.
Op de terugweg precies zo, hij was rond de 80-85 tijdens 't stappen, langs de kamelen weer omhoog richting 135-140, 2 meter voorbij het weitje van de kamelen en hij zakte weer naar 85.

Die vindt hij dus echt wel heel erg stom :')

Maar het is wel interessant om een hartslagmeter te gebruiken in je training idd, in combinatie met wat je ook aan de buitenkant van het paard ziet en aan zijn gedrag merkt.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:46

Marije, dat is inderdaad ook hoe ik mijn hartslagmeter wil gaan gebruiken. Kamelen zijn ook stom :P

Gisteren besloot Stinky tijdens het wandelen dat hij ook wel eens op 2 benen wilde lopen, alleen wat minder fijn dat hij dat precies bij een drukke oversteek wilde uitproberen :+

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 12:22

In de tussentijd gaat wandelen en trailerladen een stuk beter, hij loopt braaf mee en houdt zijn benen op de grond maar is wel een beetje druk, en hij loopt weer zo de trailer in!
Rijden zal de komende tijd weer op een laag pitje staan, omdat de rijbak blank staat maar hopelijk is dat binnenkort weggelopen en kan ik in ieder geval snel weer rondstappen.
Ook heb ik binnenkort een les bij Geert Jan en Monique de Boer :D

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:43

Die lessen van Geert Jan zijn fantastisch heb een coaching jaar bij hun gedaan echt een aanrader.

Hier ook trailer laden aan het oefenen nog even en ze loopt er helemaal zelf op.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 21:00

Ze zijn zeker geweldig! Ik deed vorig jaar de coaching met Stinky maar heb hem uiteindelijk helemaal niet mee kunnen nemen. Dit jaar doe ik mee met Madelief en we zijn vorige week voor het eerst geweest, en dat ging zo lekker dat ik meteen een les met Stink heb afgesproken!
Wat fijn dat het trailerladen zo goed gaat, Scooby!
Het rijden ging gisteren zo goed dat ik vandaag besloot een rondje door het bos te proberen. Dat was nog niet zo'n goed idee: hij ging me toch uit zijn dak...
Voorlopig blijven we dus even in de bak, hij mag duidelijk nog veel meer bevestigd worden. Ook gaat er weer een bit in, ik heb een hoofdstel besteld waarmee ik op neus en mond tegelijk kan rijden. Dan komt hij nog steeds wel omhoog, maar kan ik in ieder geval verhinderen dat hij naar voren wegschiet.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 09:21

De laatste weken zijn we lekker bezig geweest. Hij is mooi ontspannen waardoor we fijn kunnen rijden. Tijdens het rijden komen er wel wat fysieke dingetjes naar boven dus we gaan voorlopig even werken aan rechtrichten, zodat hij niet meer continu in buitenstelling door de bak loopt. Het rare is dat hij op de linkerschouder loopt, maar ook naar links kijkt. Dus ik ben blij dat ik volgende week een les heb bij Mireille den Hoed, kijken of we dat er een beetje uit kunnen werken.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:14

Wat leuk dat je een les bij Mireille gaat krijgen! Zij zal jullie vast verder kunnen helpen met dat stukje recht richten :j

Zij staat ook zeker op mijn wishlist (met nog tig anderen :') ) om eens les van te krijgen.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 20:35

Vandaag hebben we les gehad van Mireille. Ik heb heerlijk gereden, Stinky deed heel goed zijn best! Hij blijkt linksgebogen te zijn en aan het eind was hij heel fijn los en had ik goede controle over zijn schouders. We gaan hier voorlopig nog even mee verder!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:13

nessinator schreef:
Vandaag hebben we les gehad van Mireille. Ik heb heerlijk gereden, Stinky deed heel goed zijn best! Hij blijkt linksgebogen te zijn en aan het eind was hij heel fijn los en had ik goede controle over zijn schouders. We gaan hier voorlopig nog even mee verder!


Super fijn!! En vast genoeg huiswerk mee gekregen :+

En als je terug denkt hebben jullie al zulke mega stappen gemaakt, wie had vorig jaar gedacht dat jullie zo op een andere locatie konden rijden :j

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 16:38

Ja, als ik terugdenk zijn we al van zo ver gekomen! Af en toe helpt het om die reminder te krijgen!
We zijn in de tussentijd druk met het huiswerk van Mireille inderdaad, hij wordt er super los en ontspannen van. Als je het eenmaal voelt kan je het niet meet ont-voelen, heel bijzonder is dat!
Ook is ons hoofdstel eindelijk gekomen en getest. Ik heb een biothane hoofdstel van Marylot gekocht, een sidepull met bitstukjes zodat we op neus en bit tegelijk kunnen rijden. Bit is vooral voor 'extreme' situaties, zoals die bokkesprongen die hij een paar weken geleden maakte, en het gecombineerd rijden werkt goed! Wat vinden jullie, staat het hem?
Afbeelding

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:54

leuk!! knap paard is het ook hoor :)

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 20:01

Het is al even geleden dat ik hier een update heb geplaatst.
Stinky is sinds april nog een paar keer mee op les geweest bij Mireille, maar toen we eenmaal aan het draven toe waren liepen we toch weer vast. Daarom is hij een maand bij haar achtergebleven voor training. Wat zij ervan vindt kan je hier teruglezen: https://stalmireille.nl/in-training/momenteel/stinky
Voordat hij in september weer terug mocht komen, werd hij eerst bekeken door hun vaste dierenarts/osteopaat, en die heeft hem afgekeurd om verder te trainen. Ik ben doorverwezen voor wéér een rondje kliniek. Dat rondje hebben we inmiddels gehad, ook deze dierenarts heeft hem afgekeurd. Op de foto's was wederom niks te zien dat zijn klachten kan veroorzaken, en omdat hij nog wat jong is om met pensioen te gaan, hebben we een scintigrafie afgesproken. Ik hoop dat daar wat uitkomt, maar de prognose om überhaupt ooit nog te rijden is niet goed. Gelukkig is hij vanaf de grond ook gewoon heel leuk...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:07

Wat vervelend :( ik had je andere topic al gelezen, maar vroeg me nog wel af waarop de laatste dierenarts hem afgekeurd heeft. Liep hij niet rad? En hebben jullie al eens een paar weken pijnstilling gegeven? Heeft hij last van zijn maag? Is er ook al verder gekeken naar zijn fascia en de tensegrity van zijn hele lijf?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:08

Ach wat vervelend zeg! Je hebt daar natuurlijk wel de beste begeleiding die je je kan wensen :j

Misschien een beetje een tegenstrijdige gedachte, maar zou hij niet baadt hebben bij toch wel (onbelast) trainen? Dat is in ieder geval wat veel gebeurd in de humane revalidatie, zelfs als er 'niets' te vinden is. Helaas loopt pijn niet gelijk aan zichtbare schade/aandoeningen en bewegen werkt in veel gevallen wel om de klachten te verminderen. Maar kan me heel goed voorstellen als je dat niet aandurft om zomaar te doen :knuffel:

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:21

Wat een vervelende loop heeft dit topic met de tijd gemaakt. Ik vraag me af hoe hij afgekeurd kan worden terwijl er niks gevonden is? Of is hij meer informeel afgekeurd op zijn mentale status?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:30

He, nee, wat jammer dat Stinky zoveel onbalans heeft dat ie ervan gaat rennen. Is het wellicht een optie om (veel meer) grondwerk te doen, bijvoorbeeld met de dubbele lijnen/longe om hem te gymnastiseren en meer balans te geven, zodat je toch met hem bezig blijft? Op die manier kan je ook spieren kweken die hem kunnen helpen krachtiger te worden zodat hij ook meer in balans kan lopen.

Doet hij dat rennen trouwens ook in vrijheid, bijvoorbeeld in de weide, omdat hij zijn balans niet kan houden, of alleen onder de man (eh, vrouw)?

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 17:54

Dank jullie wel voor de reacties!
Hannanas, ik heb jouw suggestie ook meegenomen in de afspraak voor de scinti, ik ga er achteraan dat dat ook meegenomen wordt. Hij liep niet per se kreupel, maar hield zich enorm vast in de rug, veerde niet goed in de achterhand en was zeer minimaal onregelmatig rechtsvoor op de linkervolte en linksachter op de rechtervolte. Ook galoppeerde hij 'als een shetlander', iets dat eigenlijk altijd zo is geweest. Daarop is hij klinisch afgekeurd.
Piekosjj, hij is dus niet 'mentaal' afgekeurd, maar zoals een paard bij aankoopkeuring niet door de klinische keuring heen zou komen.
Cera_D en Maflinger_S, als ik niet door had gezocht had ik ook aan de hand niet meer mogen trainen om te voorkomen dat ik iets zou forceren. Longeren, en al helemaal met bijzet of dubbele lange lijnen, was dan absoluut verboden geweest. Dat zou wel jammer zijn, want begin deze maand hebben we dat voor het eerst gedaan en dat was super leuk, ik zou er graag mee doorgaan...
Ja, hij rent ook in vrijheid (in de wei), maar korte stukjes. Aan de longe (niet bijgezet) of tijdens vrijwerk is het de kunst om hem níet te laten rennen, vooral rechtsom.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:39

Nee begrijpelijk, je wilt natuurlijk ook niks forseren.
Hoop dat er iets werkbaars uit komt met de scinti.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:31

Ik hoop dat er iets uit de nog volgende onderzoeken komt waar je wat aan hebt.

Ik heb net met mijn arabierig typje een traject van een paar maanden afgerond waarin we onderzocht hebben waarom ze haar rug zo vast houdt en laag in haar energie zit. Ze liep ook niet lekker met rechtsachter, wat veroorzaakt werd door een blessure. Elke keer als we met werk (= rijden) iets verder gingen dan alleen wat stappen, ging ze staken.
Bleek last te hebben van Lyme. Nu zijn we bijna zover dat alle klachten verholpen zijn. Ze loopt veel beter, heeft meer energie en is weer bijna d'r oude zelf: beetje bijterig als ze het niet naar haar zin heeft en groots en meeslepend in haar bewegingen als ze het wel naar haar zin heeft. Ben blij dat ze niet mijn eerste paard is, daar zou ik toch wat onrustig van worden. (Opmerking voor 18+: ik zeg wel eens: "Ze is net een p....l: hoe meer je er aan zit, hoe groter ze wordt".)

Ik werk al 2 jaar zo'n 3x per week met de dubbele longe en dat werkt fantastisch. Zo kan je toch je paard gedoseerd laten bewegen en kan je werken aan wat je onder de man ook zou willen doen, maar dan min of meer onbelast. Zo werken wij aan lenigheid/soepelheid, het kweken van spieren en nageeflijkheid. Als ruiter met voorliefde voor trail neem ik ook regelmatig balkjes en pionnen mee in de training zodat we allebei een beetje meer moeten nadenken. Zo leuk.

Gisteren waaide het best wel. Heb in de bak met arabierig typje met de dubbele longe gewerkt waarbij ik in de menpositie liep. Ze was superbraaf en deed alles netjes, op een paar hipsjes na door geritsel bij de buren bij een windvlaag. Ik zette haar vervolgens in de wei en ze ging daar als een malle rennen, compleet met bijzondere bok- en springbewegingen waarvan ik niet wist dat ze ze kon.