niet meer 'kunnen' rijden

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

_Kiki

niet meer 'kunnen' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 16:28

Excuseer me als dit verkeerd staat...
k heb me aangemeld op dit forum omdat ik al een paar maanden een beetje in een soort van put zit waar ik nog heel moeilijk uit geraak, vooral met mijn gedachten.

Qua persoonlijkheid en karakter ben ik een persoon dat niet altijd stabiel geweest is. Ik ben sneller ongelukkig dan gelukkig. Doorheen de jaren heb ik al wat klappen te voortduren gekregen, maar het enige wat mij met die momenten gelukkig maakte was mijn paard en rijden. Ik rij al m'n hele leven en heb al jaren een eigen paard. Heb enorm veel ambitie en ben erg toegewijd, zowel recreatief als op wedstrijd, het klinkt misschien cliché maar paardrijden is zowat mijn leven, zonder dat ben ik mezelf niet en heb er nooit aan gedacht om te stoppen.

Nu het probleem, mijn paard heeft een zware blessure, doet het goed als weidepaard, is nog maar 17 jaar, maar er kan dus niet meer mee gereden worden. Prognose ziet er niet fantastisch uit, maar op dit moment doet hij het heel goed, als weidepaard. Rijden zit er helaas nooit meer in. Ik heb sinds deze blessure niet meer gereden. Ik ben al snel op zoek gegaan naar een bijrijpaard, dit was helaas geen gemakkelijke zoektocht. Ik heb vooral bij vrienden en kennissen rond gevraagd en op het internet gezocht. Heb een paard gevonden dat ik volledig mocht 'hebben' van goede vrienden, maar deze heeft onlangs op de weide een ongeluk gehad en de prognose ziet er evenals niet goed uit. Heel dik been en zware peesblessure. Ik was enkel nog maar vanaf de grond bezig met dit paard.

Een tweede paard lijkt me heel leuk, maar op dit moment onrealistisch, ik kan geen twee paarden betalen op dit moment. Een grasmaaier is nog steeds redelijk duur en heb niet de optie om hem aan huis te zetten, wel om hem eventueel aan een vriendin te geven als weidemaatje, maar ik weet niet of ik dit over mijn hart krijg. Ik heb hem namelijk al heel lang. Een ander bijrijpaard zoeken is een optie, maar merk dat vele hier geld voor vragen, en aangezien ik nog gebonden zit aan mijn eigen paard plus dan liever het geld spaar om eventueel binnen enkele jaren een nieuw paard te kopen, heb ik dat er niet voor over. Ook schrikt het mij wat af, heb vroeger vaak paarden van andere mensen gereden, maar dit was altijd wel iets (afzetten met geld, slechte communicatie) en heb hier helaas geen goede ervaring mee. En ik hoop dat de meeste mensen ook begrijpen dat een manege niet the place to be is voor iemand die veel ambitie en ervaring heeft.

niet rijden valt enorm zwaar, hetgeen wat ik het liefst doe is me 'ontnomen' en dat voelt heel beperkend. Ik werk in de paardensector, (maar helaas niet met paarden zelf) en wordt dagelijks geconfronteerd met het feit dat ik wat ik het liefste doe, niet meer kan. Dit is zo op mijn schouders beginnen leunen dat ik intussen op het puntje van een burn out zit. Ik had nooit kunnen denken dat dit me zo verdrietig ging maken, maar dat doet het dus wel. De knuffelmomentjes met mijn paard geniet ik heel erg van, maar het is voor mij niet genoeg.

Wat ik hiermee wil bereiken? Geen idee, vooral even van me afschrijven denk ik. En heel misschien weet iemand nog een andere oplossing.

anjali

Re: niet meer 'kunnen' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:45

Ik begrijp je goed hoor. Rijden is inderdaad heel erg fijn en een levensstijl.Maar een paard is toch ook je vriend,en dat is er nog als hij arbeidsongeschikt is geworden. 2 eigen paarden is zoals je al zegt voor velen niet te betalen. Gewoon doorzoeken naar een bijrijdpaard waar je weinig of niets voor hoeft te betalen lijkt me het beste. Ik begrijp uit je post dat je behoorlijk wat ervaring hebt,dan vind je vast wel iemand die zijn paard wil laten rijden.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:35

Er zijn heel veel andere dingen die je kunt doen behalve rijden.

Vrijheidsdressuur, werk aan de longe, wandelen, spelen........ misschien tijd om je daarin te verdiepen?

_Kiki schreef:
niet rijden valt enorm zwaar, hetgeen wat ik het liefst doe is me 'ontnomen' en dat voelt heel beperkend.

Dat snap ik, anderzijds ben je ook wel erg beperkt als het enige wat jou gelukkig maakt is dat je op de rug van een paard zit. Dus wellicht ook een aanleiding om te gaan zoeken naar meer wat je gelukkig maakt?

Verder is paardrijden geen recht, maar een voorrecht. En dus niet iets wat je ontnomen is, maar iets waar je lang van hebt mogen genieten, en dat is fijn, dat is mooi, maar niet iets waar je recht op hebt, en dus je ook niet ontnomen wordt.
_Kiki schreef:
Heb enorm veel ambitie en ben erg toegewijd, zowel recreatief als op wedstrijd, het klinkt misschien cliché maar paardrijden is zowat mijn leven, zonder dat ben ik mezelf niet en heb er nooit aan gedacht om te stoppen.

Wat mij ooit enorm geholpen heeft, is die ambitie loslaten. Ik ben heel ambitieus, of althans dat was ik, en ik had een paard dat diep ongelukkig werd van mijn willen, willen willen, en die daardoor niet lekker paard kon zijn, en altijd stijf stond van de stress.

En ook ik dacht dat het enige waar ik gelukkig van werd, rijden was, en prijzen, en wedstrijden, maar de waarheid was, dat het mijn eigen ambitie was, waar ik diep ongelukkig van werd. En niet alleen ik, ook mijn paard, en zij was misschien nog wel ongelukkiger dan ikzelf. Ik ben met mijn paard gaan wandelen, spelen, gekke dingen gaan doen, en met name heel veel lol maken. Na een maand al had ik een betere band met haar dan ik ooit gehad heb, was ze blij om me te zien, zat ik urenlang bij haar, gewoon omdat ik er achter was gekomen, dat ze ontzettend gezellig was.

En na een tijd realiseerde ik me opeens, dat ik veel gelukkiger was. Toegegeven, dit is niet een makkelijke weg, want het vraagt een omschakeling in je denken. Het is wel de moeite meer dan waard. Ik ben er een veel dankbaarder mens van geworden. Mijn paard heeft geen blessures, en weet je....... ik zit er nooit meer op :D rijden is echt een van de minst leuke dingen die ik nu doe.

_Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 18:23

Anjali: ik denk dat dat inderdaad een van mijn weinige opties is. Een tweede paard is niet onhaalbaar maar ik vind dat je niet zomaar impulsief een dier moet kopen en daardoor het plots toch veel krapper moet krijgen, want als het dan eens fout loopt loopt het goed fout... Ken genoeg mensen die het doen, maar ik persoonlijk vind dat niet verantwoord. Het is en blijft idd mijn maatje, dus ik hou hem ook tot het einde.

Avalanche: Helaas is mijn paard voor VD en longe werk etc niet meer geschikt ivm onregelmatigheid.
Dat het een voorrecht is en hoe jij het interpreteert doet er eigenlijk helemaal niet toe. Beetje onzin als je het mij vraagt. Ja paardrijden is een “luxeprobleem”, maar ik ben er mee opgegroeid en het is mijn soort therapie om te kunnen omgaan met mijn emoties. De rest in mijn leven is best oke, maar ik heb het heel moeilijk met de dagelijkse confrontatie op mijn werk. Als ik deze niet heb, dus in vakanties of weekends etc. Lukt het me veel beter. Gelukkig heeft mijn paard altijd op de eerste plaats gestaan en nooit afgezien van mijn ambitie, we deden altijd alles op zijn tempo en zo erg was het ook weer niet dat mijn ambitie te boven schoot van al de rest. Als ik maar wat kon rijden, of dat nu een intensieve training was of een stapwandeling. Of dat nu 5x per week was of 1x per week... De prijzen hebben mij ook nooit uitgemaakt, als ik thuis goed kon rijden was dat voldoende voor mij. Over dat loslaten geef ik je wel gelijk, maar hoe...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:30

Kiki ik snap je gevoel heel goed.

En je moet misschien wat harder zijn, paard is er voor jou en jouw plezier.
Klinkt ondankbaar maar is gewoon een genot voor de mens.

Aangezien jouw paard niet meer aan je wensen voldoet en jij niet in gelegenheid bent om 2 paarden te onderhouden lijkt me heel makkelijk om gewoon voor jezelf te kiezen.

Als jouw paard niet meer beter kan worden vind ik dat jij je verantwoordelijkheid moet nemen.
Paarden kennen geen tijd, zij leven in het nu.
Je hebt hem mooi leven gegeven, en je kunt niks meer toevoegen.
Maak het jezelf niet zo moeilijk en kies voor jezelf en waardevol bestaan voor je paard.

Depressief worden heb je je zelf mee en al die moraalridders hierniks van aantrekken

30-11-2015
03-07-2018

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:34

Waar komt de onregelmatigheid vandaan? Ik zelf doe aan academisch rijkunst. Je zou daarin kunnen verdiepen.

Het is veel grondwerk en werk aan de hand. En longeren en rijden (indien paard dat aankan) komt aan bod.

Als je wilt kan ik je pb met meer info sturen

~volg mij en mijn haflingers op YouTube
http://www.youtube.com/c/HaflingersStanleyMaximus~
:-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:36

plutolover schreef:
Waar komt de onregelmatigheid vandaan? Ik zelf doe aan academisch rijkunst. Je zou daarin kunnen verdiepen.

Het is veel grondwerk en werk aan de hand. En longeren en rijden (indien paard dat aankan) komt aan bod.

Als je wilt kan ik je pb met meer info sturen

Paard heeft een blessure, die niet meer weggaat, lijkt me volkomen niet rechtvaardig het paard te gaan belasten met longeren, rijden, grondwerk enz

30-11-2015
03-07-2018

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:49

Dat lijkt me lastig. Ik zou alleen de manege niet te snel afschrijven, in elk geval voor tijdelijk: je blijft dan namelijk wel rijden (beetje beweging en misschien structuur) maar ook omdat je via de manege soms best wat kunt vinden qua bijrijdpaard.

(En het fijne bij een manege is dat je heel makkelijk kunt stoppen. Je kunt het dus gewoon een tijdje proberen zonder dat je vastlegt. Vind je dan alsnog een leuk bijrijdpaard dan hou je er weer mee op, zonder dat iemand daar moeilijk over doet.)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:52

Dat rijden een voorrecht is ben ik niet mee eens. Ik werk er keihard voor om mijn paard te kunnen onderhouden. En laat daar een hoop andere dingen voor geen probleem is een bewuste keus.
Maar als ik niet meer zou kunnen rijden zou dat voor mijn echt een probleem zijn.

Zeker niet alleen voor het missen van het rijden. Maar door het rijden blijft mijn lichaam sterk en heb ik minder lichamelijke problemen dit zou weer verergeren door het stoppen van het rijden.
Bijrijdpaard zou boor mij ook niet zomaar een optie zijn omdat mijn paard oa os uitgezocht zodat ik zo weinig mogelijk klachten heb.

Dus Ts ik snap je zeker en zou goed uitzoeken wat je mogelijkheden zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:02

Avalanche81 schreef:
Verder is paardrijden geen recht, maar een voorrecht. En dus niet iets wat je ontnomen is, maar iets waar je lang van hebt mogen genieten, en dat is fijn, dat is mooi, maar niet iets waar je recht op hebt, en dus je ook niet ontnomen wordt.

Het gevoel van de TS is anders heel begrijpelijk en valide. Het gaat er niet om of iemand het werkelijk ontneemt of niet, het is het gevoel van TS.
En ik snap ook het idee niet dat voorrechten je niet ontnomen kunnen worden?

En eens met Genja: niet-rijden is niet hetzelfde als rijden. En rijden kan heel belangrijk zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:04

Inderdaad... Hard misschien maar als het paard niet meer beter word en hij van zijn pensioen heeft kunnen genieten in de wei zoals hij nu doet, laat hem gaan. Zij hebben geen besef van tijd.

De andere opties schrijf je zelf al :)

Ik heb mijn paard om regelmatig te kunnen rijden. Doe ik dat niet krijg ik daar zelf lichamelijk last van. Hierom heb ik wel een paard uitgezocht met zachte gangen.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:06

Er zijn maar weinig mensen die een paard kopen en onderhouden om er naar te kijken.

Ik heb het paar jaar gedaan maar mijn pony was 31 toen ie met pensioen ging en 35 toen ie ingeslapen werd en die 4 jaar heb ik geregeld achter mijn oren bekrabt want ik was elk jaar meer dan 4000€ kwijt en dat is voor mij boel geld dus 16000€ MINIMAAL weg gegooid ......ik had er niks aan.

Ik doe het iig NOOIT meer als paard iets mankt of nou blessure, ziekte, pipp, of blind worden is, ik ga geen paard meer onderhouden omdat. Het zo hoort volgens...ja volgens wie eigenlijk :D

30-11-2015
03-07-2018

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:24

Ook ik zou de manege niet zomaar afschrijven

Ik heb hetzelfde als jou wb rijden. Bij paarden voel ik mijzelf, schiet ik iets minder snel door in te veel spanning waardoor paarden voor mij echt belangrijk zijn. Bij rijden vergeet ik echt alles
Naast Kelan die ik twee keer in de wijk rijd rijd ik 1x in de week op een manege. Ik kan dus altijd blijven rijden. Zowel in de zomerstop van de manege, als ook als de bak te slecht is zodat ik niet op Kelan kan rijden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:30

Maar dan vraag ik me oprecht even af wat dan het rijden bied dat je je zo voelt en de rest van de omgang van een paard niet. Mijn paard is ook het ding dat mij ground en gelukkig houd. Maar ik kan uren met haar grondwerken, in de wei zitten, vlechten en wandelen. Het rijden is toch echt een privilege. Zelfde dat ik soms wil rijden maar paardlief daar anders over denkt, dan niet, dat rijden is toch echt voor mijn plezier. En ik durf wel te stellen dat ze er wel lol in heeft om met mij samen te werken maar dan moet ik wel haar grenzen kennen en daar niet over heen gaan.

Zelfde mocht ze geblesseerd raken, ze heeft al die jaren goed voor mij gezorgt, en dan als bedankje gooi ik haar de handel in of beëindig ik haar leven omdat ik mijn pleziertje niet meer kan doen. Hoe ondankbaar kun je zijn.
Nu is dit laatste gelukkig niet aan de orde bij TS, vind het fijn om te lezen dat hij gewoon zijn dag mag slijten op de wei. Maar dan zul je echt naar een manege willen gaan om te kunnen rijden of een bijrijder moeten worden
En ja daar moet je vaak voor betalen maar dat is dan een keuze die je maakt, je kunt niet van een eigenaar verwachten dat je dan maar gratis op een paard mag want dan voel je je zo fijn.

Dus je opties zijn
Of sparen voor nog een paard erbij.
Bijrijdpaard zoeken tegen eventuele betaling.
Of manege zoeken waar je kunt rijden.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:37

alice0cullen schreef:
Maar dan vraag ik me oprecht even af wat dan het rijden bied dat je je zo voelt en de rest van de omgang van een paard niet.

De ritmische beweging, activering van rug- en buikspieren, de schommeling, het gevoel van vrijheid, op z'n minst.
Omgaan met paarden is leuk maar echt niet hetzelfde. En een beetje erkenning voor de gevoelens van TS ipv die weg te redeneren is ook wel fijn.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:52

Kan je zeker begrijpen. Sinds 2004 mag en kan ik absoluut niet meer rijden maar als er een wens uit zou komen dan kies ik voor 1x rijden. Bij mij ligt het lichamelijk maar het gevoel niet kunnen snap ik zeker.

Ik hoop dat je toch iets gaat vinden in je zoektocht. Succes!

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt het wel.....

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:59

alice0cullen schreef:
Maar dan vraag ik me oprecht even af wat dan het rijden bied dat je je zo voelt en de rest van de omgang van een paard niet. Mijn paard is ook het ding dat mij ground en gelukkig houd. Maar ik kan uren met haar grondwerken, in de wei zitten, vlechten en wandelen. Het rijden is toch echt een privilege. Zelfde dat ik soms wil rijden maar paardlief daar anders over denkt, dan niet, dat rijden is toch echt voor mijn plezier. En ik durf wel te stellen dat ze er wel lol in heeft om met mij samen te werken maar dan moet ik wel haar grenzen kennen en daar niet over heen gaan.

Zelfde mocht ze geblesseerd raken, ze heeft al die jaren goed voor mij gezorgt, en dan als bedankje gooi ik haar de handel in of beëindig ik haar leven omdat ik mijn pleziertje niet meer kan doen. Hoe ondankbaar kun je zijn.
Nu is dit laatste gelukkig niet aan de orde bij TS, vind het fijn om te lezen dat hij gewoon zijn dag mag slijten op de wei. Maar dan zul je echt naar een manege willen gaan om te kunnen rijden of een bijrijder moeten worden
En ja daar moet je vaak voor betalen maar dat is dan een keuze die je maakt, je kunt niet van een eigenaar verwachten dat je dan maar gratis op een paard mag want dan voel je je zo fijn.

Dus je opties zijn
Of sparen voor nog een paard erbij.
Bijrijdpaard zoeken tegen eventuele betaling.
Of manege zoeken waar je kunt rijden.

Vindt in je hele reactie best wel een oordeel zitten. Dat jij ook tevreden bent met grondwerk en andere dingen en daar je voldoening uit haalt prima maar dan hoeft dat echt niet voor een ander te gelden.
Laat iedereen zijn eigen gevoel daar in volgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:12

Ik snap je behoefte. Wij hebben de paarden aan huis maar als er tijdelijk niets is om te rijden door blessures of dracht ben ik volledig onthand. Dat je een bijrijdpaard of de manege lastig vindt als je altijd eigen paarden hebt gehad vind ik volstrekt logisch.

Dus misschien moet je je toch afvragen wat je met je grasmaaier gaat doen? Ik ben het eens met tita; een paard heeft geen besef van tijd. Dus dat je hem aan een vriendin kunt geven als weidemaatje is een kadootje :-)... Gewoon doen!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:04

Shadow0 schreef:
alice0cullen schreef:
Maar dan vraag ik me oprecht even af wat dan het rijden bied dat je je zo voelt en de rest van de omgang van een paard niet.

De ritmische beweging, activering van rug- en buikspieren, de schommeling, het gevoel van vrijheid, op z'n minst.
Omgaan met paarden is leuk maar echt niet hetzelfde. En een beetje erkenning voor de gevoelens van TS ipv die weg te redeneren is ook wel fijn.

Dit maar ook het gevoel van verbondenheid

Niet voor niets word paardrijden ook ingezet als therapie

Grondwerk etc is ontzettend gaaf maar niet hetzelfde

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:10

Maar dat het een gevoel is die niet te vervangen is maakt het nog geen recht :o

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:21

alice0cullen schreef:

Daar heeft de TS het ook helemaal niet over, ze wil gewoon erg graag rijden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:23

alice0cullen schreef:

Dat bepaald ieder voor zich zelf !!! Jij denkt er zo over en ik en andere denken daar weer anders even en daar hoeft een ander geen oordeel over te hebben. Zolang je maar zorgt dat voor paard lief alles goed geregeld is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:26

Ik ga met Ineke2 en Tita mee. Ik kan binnenkort in dezelfde situatie komen te zitten als jij al heb ik wel al een verzorgpaard (kan mn ei niet goed kwijt met 1 paard trainen). Als mijn paard niet meer rad wordt dan hou ik hem niet als grasmaaier. Niet alleen ik ben gek op werken maar mn paard ook, als we dat niet meer samen kunnen houdt het op. En nee dat is niet zielig voor mn paard, dat is vooral zielig voor mij. Wat echt sneu is zijn al die paarden die met een pijnlijk lijf zich stierlijk staan te vervelen op een weitje.

_Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 22:19

Zelf haal ik veel voldoening uit rijden, het is voor mij een moment van rust, controle en zelfbeheersing. Ik heb een lichte vorm van autisme, ben HSP'er en heb al jaren last van paniekaanvallen (alles onder controle wel hoor, heb hier hulp voor gehad). Het moment dat ik dat kan loslaten is wanneer ik op mijn paard zit of bij mijn paard ben. Mijn vriend/familie zegt het ook, sinds ik niet meer rij loop ik veel gespannener en ben veel sneller geprikkeld. Ik ben blij dat ik van hun kant toch steun krijg omdat ze het begrijpen, maar natuurlijk kunnen zij ook geen oplossingen toveren. En dat van voldoening halen uit gewoon bij je paard zijn snap ik, en eerlijk gezegd dacht ik dat ook toen de blessure juist gebeurde dat ik er oké mee was om niet meer te rijden, zolang mijn paard maar pijnloos kon leven, tot we een paar weken verder waren en ik plots met dit gevoel zat van frustratie en verdriet. Het is écht gemakkelijker gezegd dan gedaan. En natuurlijk geniet ik nog van de momenten met mijn paard, ik ga er wekelijks nog 3-4 keer naar toe om te borstelen en te knuffelen, maar het is gewoon niet genoeg. Vooral op mijn werk is de confrontatie groot.

Het inslapen is ook door mijn hoofd gespookt, ik heb hier heel hard over nagedacht, met mijn dierenarts besproken die volledig de keuze bij mij legt, maar toch besloten dit niet te doen. De gedachte om hem uit handen te geven is voor mij al moeilijk, laat staan inslapen. Daarin ga ik deels wel mee met Alice, mijn paard heeft al die jaren zo zijn best gedaan voor mij, geniet nu volledig van zijn pensioen ondanks de blessure, dat kan ik gewoon niet doen. Ik heb hem al sinds kleins af aan. Tenslotte is de prognose ook niet geweldig, ze geven hem hooguit nog 2-3 jaar. Momenteel heeft hij weinig last als weidepaard, maar dat kan redelijk snel omslaan. Maar ja, wie kan zeggen dat dit niet binnen 6 maanden is, of binnen 3 jaar. Ik weet wel dat vanaf hij aftakelt of hij duidelijk ongemak heeft we hem laten inslapen, en dat zal ook een soort van opluchting zijn om het even zo grof te zeggen. Maar hij doet het nu zo goed, dat kan ik niet aan. Moest hij nu inderdaad ook een paard zijn dat heel graag werkt of te veel energie heeft zou ik het ook wel doen, maar dat is dus niet het geval...

Hem uit handen geven aan die vriendin kan ik inderdaad enkel als cadeau zien, maar vind het toch moeilijk. Want als er een uiteindelijke beslissing over inslapen etc gemaakt moet worden, wil ik degene zijn die die beslissing maakt en ik wou hem altijd al laten cremeren. Heeft er hier iemand al ervaring met een lease contract? Dat hij bijvoorbeeld wel van mij blijft? Ik ben eventueel wel bereid om bijvoorbeeld in te springen bij zware dierenartskosten.

Misschien moet ik de manege inderdaad niet volledig uitsluiten. Ik ga toch eens rond kijken. Ik had al eens geïnformeerd om eventueel privéles te nemen, maar die zoektocht sloeg ook op weinig resultaat.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:28

En als je nou regelmatig privelessen neemt met iemand die echt een fijn lopend, goed opgeleid paard heeft?

Dat is voor jou dan denk ik fijner dan het gemiddelde manegepaard, en ongetwijfeld zijn er ook wel echt fijne manegepaarden, maar ze zijn niet in de meerderheid :)